Scheren als ze de hele dag buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Scheren als ze de hele dag buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:40

Met een regendek is dat nergens voor nodig hoor, regen of geen regen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:44

mijn mening is als je gaat scheren en hij staat de hele dag buiten...moet je geen deken van een paar tientjes nemen. ik heb altijd amigo en rhino en die gaan jaren mee. en die van mij word dus ook geschoren en staat de hele dag buiten. krijg een hals op en ik heb een deken extra mocht er een zeiknat zijn !! dus ga je scheren moet je wel met een paar dingen rekening houden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:49

Klopt.

Dan moet je niet met een slechte deken aankomen.

Amigo en of Rhino zijn goeie dekens en kan gewoon in de regen overdag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:30

Cassidy schreef:
Nogmaals, als een paard in training staat, ga scheren! Dat meen ik en daar is niets sarcarstisch aan. Je kunt alleen niet van twee walletjes eten. Paard compleet kaal en met deken de hele dag het land op vraagt om investeringen, want je kunt niet met een deken toe....en kans is groot dat, als je met halsdeken werkt, je na de winter geen manen meer overhebt.

Ik denk dat ts zelf ook wel snapt dat je met één deken niet de winter door komt.
En trouwens, zoveel heb je er helemaal niet nodig, ik heb ook nooit meer dan 2 dekens per paard (een licht gevoerde en een heel dikke) en daar red ik me prima mee. Slopen heb je eigenlijk alleen last van als je een paar heel dominante paarden in de groep hebt staan, in een normale groep heb je daar geen last van.
Maar ik heb wel altijd dekens van de betere merken.

En dat manen eraf gaan hoeft ook helemaal niet zo te zijn. Sterker; ik heb al jaren verschillende paarden onder halsdekens gehad en er is er nog nooit een geweest die met minder manen de winter uit kwam.
Die ervaring deel ik dus helemaal niet.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:54

Mijn pony nog niet geschoren en hij is gemiddeld 7/24buiten. Maar hij is er wel aan toe..
Ik weet niet of er iemand op zoek is naar een dekenset in maat 155, kijk anders maar in mn onderschrift! Natuurlijk mag je er ook onder bieden !

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:04

wij scheren onze fjord ook altijd rond deze tijd, hij staat overdags altijd buiten en snachts binnen, hij zweet zich rot binnen en geschoren met een dekentje gaat het prima, we doen het elk jaar nooit problemen gehad

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:31

Natuurlijk heb ik geen dekens van een paar tientjes, ik wil geen risico lopen dat mijn pony om wat voor'n reden dan ook last ervan krijgt, maar, als ze buiten staan, en hun geschoren hals regent nat, kan dat geen kwaad?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:25

Ik heb tot nu toe mijn geschoren paarden altijd met goeie warme waterdichte dekens zonder hals overdags buiten in de paddock gehad, en dat ging prima.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:17

Ik heb wel dekens van een paar 10 tjes en die lekken nooit door.
Qhp en profirider zijn prima.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:47

jaap_2005 schreef:
Natuurlijk heb ik geen dekens van een paar tientjes, ik wil geen risico lopen dat mijn pony om wat voor'n reden dan ook last ervan krijgt, maar, als ze buiten staan, en hun geschoren hals regent nat, kan dat geen kwaad?

Echt kwaad zal het niet doen denk ik, maar als het goed koud is en ze staat echt de hele dag buiten dan heb je in een paar weken weer een vachtje op de hals zitten dus dan moet je vaker scheren.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:58

Als je een deken neemt die glad is van binnen heb je geen last van schuurplekken is mijn ervaring.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:03

Lekker dik inpakken, dan is er niks aan de hand.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:12

raden jullie dan aan om een jachtmodel te scheren? of gewoon helemaal?

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:13

Rij je intensief met je paard of alleen wat recreatief? Staat hij/zij lang buiten op een dag. Sorry als ik in herhaling val, maar heb niet het hele topic doorgelezen.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:31

Ik rij aardig fanatiek met hem, ongeveer 5 keer per week (overstap naar L2 word gemaakt) dus hij werkt wel veel en intensief. paard staat gemiddeld van 7:00 tot 18:00 buiten, soms om 8:00 buiten, soms om 17:00 binnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:32

Ik scheer altijd het hele lijf, de benen niet, en het hoofd tot de bakstukken zeg maar.
Mijn paard staan van 8 tot 5 zo'n beetje buiten, soms wat korter met erg koud en slecht weer.
En met een warme deken op gaat dat prima hoor!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:10

Ik zou kiezen voor wat Nouvel aangeeft. Je kan er ook voor kiezen om de benen te scheren. Voor een jachtmodel zou ik in jouw geval niet voor kiezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:19

Als je echt intensief rijd en ook concoursen kun je beter helemaal scheren, is gewoon praktischer schoon te krijgen en houden en fijner met uitstappen.
Een half model is wel fijn als je bv buitenritten van 2 uur maakt of wel dagelijks traint maar geen concoursen rijd.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 22:00

De benen scheer ik ook op, dus in principe zou ik deze gewoon kunnen scheren, gebeurt toch al voor de helft. Hoeveel grams deken zouden jullie aanraden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:27

Ligt een beetje aan de temp en aan de stal (binnen/buiten)...

Als ik nu zou scheren begin ik met een 200 grams, als het kouder wordt een 300 grams en als het rond het vriespunt is doe ik er een dunne (ong 100 grams) onderdeken onder.
Maar mijn paard staat in een vrij warme binnenstal 's nachts, dus de echte kou heeft ze dan niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 01:33

Als je nu scheert 200-300 grams erop, wordt het kouder dan 100 gram erbij, onder het vriespunt nog 100 gram erbij. Dan zit je onder nul dus met 400-500 gram, dat lijkt wel veel maar als ze buiten staan, op de wind, is het snel koud.
Als je een relatief warme stal hebt kun je het beste in laagjes werken en er een extra 100 gram overheen gooien als ze naar buiten gaat, maar dan moet je denken aan buitentemperaturen van min 5 terwijl het op stal ruim boven vriespunt blijft.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 01:42

Fuego staat in een uitloop. Hij is afgelopen vrijdag geschoren, omdat wij ook best zwaar trainen. Zijn benen niet, zijn wangen wel. In de winter staat hij onder twee dekens met allebei een hals.

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft het geen moment koud gehad afgelopen winter. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:57

De mijne staat ook geschoren (alles behalve hoofd en benen) 24/7 buiten :j
Als je een goede waterdichte deken hebt kan dat prima.
Ik heb onder niet meer dan 350gr gehad afgelopen winter. Nou is het geen koukleum, dus dat ging goed.