Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd het liefst met......

Laarzen
222 (45%)
Jophurs en chaps
139 (28%)
Sport/stalschoenen en chaps
24 (4%)
Jophurs
54 (11%)
Sport/stalschoenen
31 (6%)
Anders namelijk.........
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 486

tam1979

Re: Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:42

met chaps en dus jodphurs.

Dit om de hele simpele reden is dat rijlaarzen ik niet in pas. Of mijn kuit is net te smal en de voet zit goed of de laars komt uit tot in mijn knieholte wat dus ook niet lekker zit.

Wel gelukkig nu gewoon leren chaps naast de stoffen omdat ik ze altijd vies had, eventjes naar de wei lopen als deze modderig was en het was 1 en al blubber ;)

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:44

Tinky12 schreef:
Ik heb jodphur-broeken...die komen gelijk aan de zool van je schoen.Chaps zijn hier dan ook niet mogelijk,verder ook geen meerwaarde behalve dat het in de weg zit.
Laarzen heb ik niet,onmogelijke kuiten en vind het voor boscrossen ook niet nodig.Met Joppies en Joppie-broeken heb je ook gewoon een nette rij-uitrusting alleen in de dressuurwereld is dit wat minder bekent :)

In de winter gebruik ik het liefst een kortere jop die strak om mijn onderbeen valt,veiligheidsschoenen aan en beenwarmers om :D Wel heb ik dan korfjes als beugel zodat ik met mijn werkschoenen niet door kan schieten.De korfjes heb ik met waterdichte stof dichtgemaakt zodat het de wind wat tegen houd :)

Iedereen moet lekker dragen wat hij wil zolang de veiligheid maar niet in het geding komt,leren laarzen zijn prachtig maar vaak verschrikkelijk duur en chaps zijn dus niet altijd nodig.

Jophurs broeken zijn dan ook gemaakt om alleen met jophurs te rijden.

Maar wat ik tot nu toe kan opmaken uit dit topic is dat de meeste zonder rijden uit luiheid/gemakzucht of omdat ze het fijner vinden.

Oja en veel mensen met chaps en jophurs maar dat is dus niet zonder haha en de pasvorm is een stuk makkelijker

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:45

Nou nee, geen luiheid; meer hele natte grond en in de winter kom je er dan niet met de dunne rubberen laarzen :=

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:50

Ik rijd meestal met stalschoenen. Heb wel leren laarzen, maar doe er eerst een half uur over om die krengen aan te krijgen en het opstappen is dan ook nog altijd een ramp. :o Oftewel: gewoon luiheid. Ik vind dat je trouwens ook gewoon een stabiele beenligging moet hebben als je zonder laarzen of chaps rijd hoor, maar dat ben ik.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:54

Ik gebruik nu al een jaar lang altijd mijn leren thermolaarzen. Eerder reed ik altijd met chaps en jodpurs, maar ben nu intens gelukkig met mijn leren winterlaarzen, die ook in de zomer prima blijken te kunnen. :D

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:27

vuurneon schreef:
Nou nee, geen luiheid; meer hele natte grond en in de winter kom je er dan niet met de dunne rubberen laarzen :=

Mssn tijd voor een nieuwe bak ofso :P haha, juist kidding.

Het blijft gewoon aan me knagen haha. Ik snap wel de keus voor chaps, stuk comfortabeler en makkelijkere pasvorm maar snap gewoon niet dat mensen geen chaps aan doen zeker als je ze hebt liggen.

Tuurlijk is er genoeg ander veilig schoeisel maar snap niet de keuze van mensén die dan op de foto's onrustige en wiebelende benen hebben maar goed.

Ben het wel eens met snorro dat je ook onder goed moet kunnen zitten maar als het niet goed is kan het je wel helpen.

Best leuk ieders gedachtengang te horen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:29

Hahaha; o wat zou ik graag uberhaupt een bak willen :')
Maar goed, klei heeft zo z'n voordelen in de lente en zomer want het is goed voedzaam! :)

Ach ja, baasje ziet wel af hoor voor t peerd :')

Maar begrijp je wel hoor, zie ze zelf ook wel langsrijden op hun gympies (en nee geen veiligheidsbeugels) en dan wiebel wiebel (en het gek vinden dat paard onrustig word := )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:24

Met laarzen rijdt ik nooit. Deze passen niet meer. Nouja 1tje niet meer mijn ene been is dikker omdat daar een "bult" zit.
Heb een hele tijd gewoon spijkerbroek en met wandelschoenen gereden reed gewoon normaal hoor, geen last van afzakkende sokken of andere dingen.
Nu heb wel een rijbroek gekocht en chaps dus die heb ik nu ook wel aan. Maar mocht ik gewoon me spijkerbroek aan hebben en me schoenen ga ik er ook wel op hoor.

Verder heeft het niet dragen van chaps/laarzen er niet mee te maken dat je ineens wiebelend op je paard zit.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 10:04

Tigra_ schreef:
Met laarzen rijdt ik nooit. Deze passen niet meer. Nouja 1tje niet meer mijn ene been is dikker omdat daar een "bult" zit.
Heb een hele tijd gewoon spijkerbroek en met wandelschoenen gereden reed gewoon normaal hoor, geen last van afzakkende sokken of andere dingen.
Nu heb wel een rijbroek gekocht en chaps dus die heb ik nu ook wel aan. Maar mocht ik gewoon me spijkerbroek aan hebben en me schoenen ga ik er ook wel op hoor.

Verder heeft het niet dragen van chaps/laarzen er niet mee te maken dat je ineens wiebelend op je paard zit.

Nee bedoel ook niet in het algemeen wiebelend zitten maar je ziet bij veel mensen wel een los of onrustig onderbreken en dan kunnen die chaps of laarzen je juist dat beetje steun en stabiliteit geven.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:06

Tussen leren en rubberen laarzen zit ook nog verschil.
Ik rij alleen nog maar met leren laarzen.
Rubber kan ik niks mee en met schoenen/chaps vind ik niet meer fijn.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:09

Ik rij bijna altijd met alleen mijn jophurs aan.. Mijn sokken zakken nooit af... Ik vind het heerlijk..
Alleen als de bak echt erg nat is, trek ik mijn stoffen chaps aan.. En op wedstrijd heb ik mijn leren chaps..

Ik vind het veel fijner om zonder te rijden, en vind dat als je gewoon thuis of les rijdt, het niets te maken heeft met je ruiteruitrusting en dat het daardoor niet minder is....

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:15

Als ik met zadel rij, rij ik altijd met laarzen, zo veel lekkerder! Wel ga ik ook regelmatig gewoon zonder zadel met touwhalstertje op stap, dan is het niet gek om mij bijv. blootvoets tegen te komen, heerlijk!

http://i49.tinypic.com/35l4w9c.jpg

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:18

Als je een goede been ligging van jezelf hebt kan ik me voorstellen dat zonder rijden net zo lekker is!

vooral zomers reed ik zonder chaps en als ik zonder zadel ging had ik ze ook niet om.
sommige chaps zijn machine wasbaar (maar die geven niet echt steun aan het been) dus dat is wel makkelijk maar je laarzen kun je net zo makkelijk schoonmaken met de hand (ik vind het nooit erg en hou leren laarzen netjes bij zodra ik ze weer heb)
ja als ik op school moest rijden nam ik ook m'n chaps mee (laarzen is net iets te veel draag werk met een dikke schooltas erbij).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:03

npoot schreef:
Tigra_ schreef:

Nee bedoel ook niet in het algemeen wiebelend zitten maar je ziet bij veel mensen wel een los of onrustig onderbreken en dan kunnen die chaps of laarzen je juist dat beetje steun en stabiliteit geven.

Dat ligt toch echt aan je zit en niet zozeer dat je geen chaps of laarzen draagt.
Ik zie ook heel veel wiebelende benen maar dat is volgens mij gewoon een balans probleem. Ik zie namelijk ook veel topruiter met erg onrustige benen en die zullen niet de eerste de beste laarzen dragen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:19

npoot schreef:
De dress code is bij Western natuurlijk anders, hoort ook zo.

Kleine correctie op de hierboven genoemde 'dresscode' :)

Ook ik rij western. Toen ik net was overgestapt met een rijbroek, chaps en jodphurs. Maar dat zit gewoon niet lekker op een westernzadel.
Nu rij ik in spijkerbroek met (Ariat) western rijlaarzen. Dat heeft niks met dresscode te maken hoor :D

Het is namelijk niet nodig om bijvoorbeeld de binnenkant van mijn benen te beschermen. Of zo'n elegante strakke rijbroek aan te doen.
Daar hebben we namelijk ons westernzadel voor, met lekkere brede fenders (die dingen waar de beugels aan hangen) die mijn benen beschermen.
En een spijkerbroek geeft prima grip daarop.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:36

ik rij met vanalles en nog wat, van regenlaarzen tot sportschoenen of gewoon op sokken maar mijn laarzen staan sinds ik gestopt ben met wedstrijden ergens in een hoekje weg te rotten :')
rijbroeken doe ik overigens ook niet meer aan, onzin

als je laarzen/chaps nodig hebt om je benen stil te houden doe je toch iets verkeerd imo

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:39

Ik rijd op mijn westernzadel meestal alleen met mijn stalschoenen, omdat ik de lui ben om mijn chaps aan te doen :).

Bij mijn veelzijdigheidszadel doe ik wel mijn chaps aan, anders gaat het toch schuren. Overigens heb ik hier veiligheidsbeugels op, dus kan makkelijk met mijn schoenen rijden.

Nu het kouder wordt, doe ik weer vaker mijn chaps aan. 's Zomers ook, want dan prikken er beesten precies in mijn sokken :D

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:43

@tigra ik ben hem volledig met je eens dat je houding en vooral beenligging ook correct moet zijn zonder. Al moet je me wel nageven dat goede laarzen of chaps meer steun geven.

Zelf rijd ik bijna altijd met behalve als ik snel even ergens op moet stappen om een of andere reden maar naar mijn mening is het echt niet flex.

Dan nog liever met van die laarzen waarmee je op stal loopt.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:00

Altijd met m'n stalschoenen met chaps erover.
Zonder chaps vind ik t ook idd wiebelig en stroopt je broek op.
Als ik wedstrijd heb trek ik m'n leren laarzen een of twee x aan met rijden
even voor t gevoel, das toch anders dan met chaps.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:00

Ik rijd/reed gewoon altijd met rijlaarzen (Petrie glasgow),nu zijn twee weken geleden mijn ritsen kapot gegaan dus heb ik toen chaps gekocht. Maar ik rijdt nooit met alleen jodphurs, daar krijg ik van die zwieberpoten van :')

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:03

Tigra_ schreef:
npoot schreef:

Dat ligt toch echt aan je zit en niet zozeer dat je geen chaps of laarzen draagt.
Ik zie ook heel veel wiebelende benen maar dat is volgens mij gewoon een balans probleem. Ik zie namelijk ook veel topruiter met erg onrustige benen en die zullen niet de eerste de beste laarzen dragen.

Ik denk dat het ook van je paard afhangt, op een paard heb ik er veel minder last van dan op mijn pony.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:04

Ik heb jaren lang met alleen jophurs gereden. Ze geven veel meer vrijheid rondom de enkel en dat vind ik fijn. Ik reed toen eigenlijk alleen buiten of ging wat springen, dus dan waren wiebel benen niet zo erg. Sinds een jaar of twee rijd ik pas 'echt' met laarzen en mijn beenhouding is nu heel fijn en ontspannen en merk gelijk verschil als ik weer met alleen jophurs erop stap.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:05

Ik rij met stalschoenen en lange chaps. Wanneer ik intensief in de bak wil rijden doe ik korte chaps aan voor een betere en stabielere beenligging.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:08

Ik ben begonnen op wandelschoenen met hoge sokken, toen jodphurs en chaps en ik heb Lipica laarzen op maat laten maken, nou ik wil niet meer anders!
Het inrijden heeft bij mij geen pijn of blaren bezorgd, het was in het begin alleen wat stijfjes, maar na wat km's vind ik ze het prettigst zitten. Alleen met slecht weer rijd ik nog met jodphurs/chaps, zonde van mn leren laarzen :o
Jodphurs heb ik overigens wel van leer, rubber/kunststof gaat snel kapot en zit veel losser.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:09

wegens reuma en slechte enkels rij ik met bergschoenen (hoge) en chaps van leer, heb wel rijlaarzen maar die gebruik ik alleen door de wei te komen als het erg nat is. heb wel altijd snel me schoenen weer aan, ben bang dat het paard op me voet beland en ik rijlaarzen aan heb... voel met schoenen dat niet:P