Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
(En dan alle niet-tuigpaard eigenaren klagen dat de jury je bevoordeeld heeft). 
Citaat:(evenveel als degene voor ons, waarvan het paard veel verzet vertoonde en echt bepaalde onderdelen hierdoor miste)
Citaat:De tweede proef werd onderbroken, omdat de jury dacht dat hij linksvoor wat ontlastte. De juryleden (van voorgaande klasses) die nog in de kantine aanwezig waren, vonden het belachelijk dat de proef onderbroken werd, omdat er niets aan de hand was.
Citaat:Momenteel vraag ik me dus af of het zin heeft om wedstrijden te rijden met een paard dat niet zulke spectaculaire gangen heeft.
CSI110 schreef:Marcella schreef:(incl. een internationale springruiter die net dat ene puntje nodig was om te gaan springen). Enigste tip die ik dan kan geven.
)+
Als je internationaal springt, hoef je geen puntje meer in de dressuur te rijden.

Kirov schreef:Idefix; daar zeg je wat... Punten naar afstamming. Dit was een vereniging waarbij de vader van je paard op de startlijst stond. Ik ga het met dit paardje nog een jaartje proberen. En daarna beslissen aan de hand vd resultaten of t het geld wel waard is. Zeker omdat ik nog 2 (leuke) paarden in de M start.
Dan voor de antwoorden en gedeelde ervaringen.
Sussie85 schreef:Het is inderdaad zo dat je met een eenvoudig bewegend paard minder fouten kan veroorloven. Een goed bewegend paard kan zich meer fouten veroorloven. Echter een goed bewegend paard wat veel fouten maakt zal altijd onder een simpel paard komen dat alle oefeningen correct uitvoert. Een simpel voorbeeld van een volte met een eenvoudig paard. Als dit eenvoudige paard hier keurig in de aanleuning met stelling en buiging een mooie ronde volte rijdt kun je simpelweg niet onder een zeven gaan zitten ook al beweegt dit paard wat simpel. Ikzelf heb met een simpel bewegend paard heel wat top-bewegers eruit gereden simpelweg door alles zeer correct uit te voeren. Zelfs in het Z1 heb ik meerdere malen weten te winnen. Het kan dus wel degelijk. Het is alleen wel zo dat als een beter bewegend paard een proef net zo goed uitvoert als een simpel bewegend paard dit goed bewegend paard er altijd boven zal komen te staan. Wil je met je simpel bewegend paard boven een goed bewegend paard komen dan zul je simpelweg beter moeten rijden. Dus je paard goed voor elkaar hebben en geen fouten maken. En dat begint al met hoeken doorrijden, stelling en buiging, paard dat door zijn lichaam beweegt en oefeningen correct uitvoeren. Je moet de basis gewoon goed voor elkaar hebben.