braaf paard, maar geen bijzondere gangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LK_2312

Re: braaf paard, maar geen bijzondere gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:23

@Kiriv: dat bedoel ik inderdaad ook. Gewoon rijden en je eigen gevoel aanhouden, wat een ander zegt is ook maar een mening en een momentopname

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:11

Als ik om mij heen kijk en zie bij welke verrichtingen er doorgaans evengoed nog winst wordt gescoord in de basis klassen, dan denk ik dat er wel meer loos is geweest dan het gegeven dat je paard geen bijzondere gangen heeft...

Dat je ondeling M1 start zegt eigenlijk niks, want op onderlinge wedstrijden wordt meestal toch anders gepunt door niet-officiële juryleden. Dus daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. Als je het niet eens bent met de jury moet je gewoon navraag doen bij die betreffende jury. En gewoon eens een paar wedstrijden achter elkaar starten. Als je in 5 wedstrijden, 10 proeven in totaal, niet of nauwelijks winstpunten scoort dan kun je er wel vanuit gaan dat je het gevraagde niveau (nog) niet aan kan.

Verder zijn er zat voorbeelden van eenvoudigere paarden die Z of hoger lopen. Mits je paard niet heel ongelukkig in elkaar zit, of van een totaal niet geschikt ras/type is dat prima haalbaar. Met een eenvoudiger paard zul je alleen technisch heel correct moeten rijden, want je kunt mislukte onderdelen dan niet zou snel ophalen met een super uitgestrekte draf oid. Maar een eenvoudiger paard kun je ook laten verruimen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:17

Waarom zou je nu al opgeven? Gewoon doorzetten toch?
Ikzelf heb één paard met héél veel talent, en ja.. Dan gaat het allemaal wat sneller.
Maar ik rij ook nog steeds op mijn eerste paard (die is 11 ondertussen), die helemaal niet veel talent heeft.. Momenteel rij ik M2 met hem en heb nog enkele puntjes nodig om Z1 te mogen starten.. Niemand had ooit gedacht dat ik ooit zo ver met hem ging graken..
Dus .. Niet opgeven!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:23

Gewoon nog eens starten, 1 tegenvaller zegt niets. En voor het zelfde geldt heb een volgende keer een jurylid die in jouw paard de superlieve tuiger van zijn opa ziet, helemaal sentimenteel wordt en je waanzinnig hoog punt. :D (En dan alle niet-tuigpaard eigenaren klagen dat de jury je bevoordeeld heeft). }>

Goed, ik overdrijf, maar ik bedoel te zeggen: de ene jury is de andere niet. En als het 1 keertje niet zo leuk gaat, zegt dat nog niets over de volgende keer.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:22

Citaat:
(evenveel als degene voor ons, waarvan het paard veel verzet vertoonde en echt bepaalde onderdelen hierdoor miste)

Kijken wat de anderen hebben gereden 'want die haalde nog hoger dan ik' heeft echt totaal geen zin, echt niet. Zoals iemand anders hier al zei, misschien heeft je voorganger de onderdelen die slecht gingen opgehaald met hele goede onderdelen. Daar kun en mag je niet over oordelen als je niet zelf in het juryhokje hebt gezeten. Dus dat is al echt géén argument. Kijk naar jezelf want er valt blijkbaar nog genoeg te verbeteren.

Citaat:
De tweede proef werd onderbroken, omdat de jury dacht dat hij linksvoor wat ontlastte. De juryleden (van voorgaande klasses) die nog in de kantine aanwezig waren, vonden het belachelijk dat de proef onderbroken werd, omdat er niets aan de hand was.

Je lijkt te denken dat de jury je moedwillig probeerde te saboteren ofzo! Wees blij dat een jury iets signaleert en je daarop wijst! Voor hetzelfde geldt is er inderdaad iets niet helemaal goed, zou jij dan willen doorrijden? En weer zo'n dooddoener 'de juryleden in de kantine vonden het belachelijk'. Heb je zo hard de mening van anderen nodig?

Citaat:
Momenteel vraag ik me dus af of het zin heeft om wedstrijden te rijden met een paard dat niet zulke spectaculaire gangen heeft.

Dat ligt er helemaal aan of je in de spiegel wilt kijken of dat je alles wat niet goed gaat bij anderen neer wilt blijven leggen. Met de instelling die je nu hebt komt je echt niet ver. Zelfkritiek, doorzettingsvermogen en het belangrijkste, genieten als je lekker aan het rijden bent. Wat boeit het nu dat je geen ZZ Zwaar topper in spé hebt? Ga lekker starten, doe wat met het commentaar op je protocol en blijf altijd naar jezelf kijken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:42

CSI110 schreef:
Marcella schreef:
(incl. een internationale springruiter die net dat ene puntje nodig was om te gaan springen). Enigste tip die ik dan kan geven.

)+

Als je internationaal springt, hoef je geen puntje meer in de dressuur te rijden.

Ik weet niet hoe dat zit, maar dat kreeg ik te horen. Was in ieder geval een jong paard. ;)

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:50

Jasmijn; ook ik zie met wat voor proeven er vaak nog wp's gehaald worden, vandaar de teleurstelling.
Gulpje; daar heb je gelijk in en dat doe ik ook zeker. Hij heeft al punten gelopen in de L1, dus het komt wel goed. Het is ook pas de eerste keer dat de punten niet overeen kwamen met het gevoel, dus het is wat hard aangekomen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:12

Joh, ik "worstel" al jaren met een tinkermerrie in de dressuur. De L1 en L2 gingen wel aardig, de M1 was een drama. Heb een heel wedstrijdseizoen erover gedaan (en die loopt bij mij van april t/m oktober) om 7 winst te rijden. Ze heeft gewoon niet het ideale lichaam en beweging (stuwend!) voor de dressuur. Mijn streven was M2 + winst, want ik was er van overtuigd dat dit haar top zou zijn.

Inmiddels zijn we nu sinds een tijdje in de M2 en dat gaat eigenlijk beter dan die M1. Maar dat heeft heel veel hard werk (letterlijk bloed, zweet en tranen) gekost. Echt streven naar perfectie, want ik moet die 3en of 4en op de middengangen somehow compenseren.

En nee, ik heb nooit het idee gehad dat ik echt benadeeld ben bij een jury. Streng doch fair over het algemeen. Des te groter de uitdaging ;)
Nieuwe ronde, nieuwe kansen :j

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:15

Ik start ook met een haflinger van 1.40 tussen de paarden, in de L1 ondertussen.
En ja, zij heeft ook ontzettend korte en simpele gangen.. Maar ik kom toch bijna iedere wedstrijd wel met winstpunten thuis! Je moet inderdaad ontzettend goed rijden, het moet bijna perfect zijn wil je een 6 of een 7 krijgen. Maar het kan zeker wel! Gewoon doorzetten en je paard goed voor elkaar hebben ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:21

Sommige jury's, ik blijf erbij, heb het echt met eigen ogen gezien!, kijken naar de afstamming van je paard voor ze gaan punten. zulke jury's zijn je energie niet waard. Dat neemt niet weg, dat er ook eerlijke nette jury's bij zijn. Die punten zoals het hoort. Helaas trof ik net iets te vaak van die andere jury's. Ik ben gestopt met wedstrijden rijden. Voor mezelf zie ik het nut niet van proefjes rijden voor iemand die ik niet ken, en daar nog eens fiks voor betalen. Ik kan het domweg ook niet meer betalen. Tegenwoordig rijd ik puur voor mezelf. Om me heen vragen mensen waarom ik niet meer op wedstrijd ga, want het ziet er zo goed uit. Dat is voor mij echt voldoende.

Ga voor jezelf na, wat je verwacht van wedstrijden. Je zal dit soort mensen vaker treffen en vraag je af, of je de teleurstelling waard is. En als dat zo is, dan kiezen op elkaar en doorzetten of voor jezelf besluiten dat je het geld er (net als ik) niet voor over hebt en dat je ook plezier kan hebben zonder al die poespas. _/-\o_

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:37

Idefix; daar zeg je wat... Punten naar afstamming. Dit was een vereniging waarbij de vader van je paard op de startlijst stond. Ik ga het met dit paardje nog een jaartje proberen. En daarna beslissen aan de hand vd resultaten of t het geld wel waard is. Zeker omdat ik nog 2 (leuke) paarden in de M start.
Dan voor de antwoorden en gedeelde ervaringen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:45

Heeft je paard misschien 1 (hoog) wit en 1 bruin voorbeen? Dat wil nog wel eens vertekenen en helaas zijn niet alle juryleden in staat dat scherp te zien. Met mijn vos, met zo'n aftekening, was er altijd 1 jurylid waarvan ik altijd, van de B t/m Z2, opmerkingen kregen over taktfouten. Nou, zelfs met 24 jaar is deze nog zo zuiver als een zwitsers uurwerk. Bij deze dame dus nooit een winstpunt kunnen halen, terwijl de winstpunten me gewoonlijk om de oren vlogen met dit dier. Gevalletje foute bril denk ik dan maar.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:47

Mijn 1ste pony (naja 20 jaar geleden) was ook van het type braaf maar eenvoudige gangen....maar heb er wel bakken prijzen meegereden. (maar onze specialiteit was dan ook netjes rijden). en zo zijn er genoeg die op deze manier met een kwalitatief minder paard/pony toch regelmatig prijs halen

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 23:37

Kirov schreef:
Idefix; daar zeg je wat... Punten naar afstamming. Dit was een vereniging waarbij de vader van je paard op de startlijst stond. Ik ga het met dit paardje nog een jaartje proberen. En daarna beslissen aan de hand vd resultaten of t het geld wel waard is. Zeker omdat ik nog 2 (leuke) paarden in de M start.
Dan voor de antwoorden en gedeelde ervaringen.

dan=dank

Zijn witte benen zijn idd ongelijk trouwens

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:57

Je kunt je inderdaad wat minder fouten veroorloven met een een simpel bewegend paard..maar dat heeft er meer mee te maken dat als een goed bewegend paard een oefening goed uitvoert die al snel op een 8 oid zit omdat het er zo goed uitziet en die kan zich dus meer foutjes in de proef veroorloven.{is mijn ervaring hoor,correct me if i'm wrong}

Met je simpel bewegende paard zul je er gewoon echt voor moeten zorgen dat alles 200 % in orde is en dan krijg je je punten ook echt wel...echter een simpel bewegend en goed bewegend paard naast elkaar met exact een zelfde proef zal het goed bewegende paard aan het langste eind trekken.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:10

Het is inderdaad zo dat je met een eenvoudig bewegend paard minder fouten kan veroorloven. Een goed bewegend paard kan zich meer fouten veroorloven. Echter een goed bewegend paard wat veel fouten maakt zal altijd onder een simpel paard komen dat alle oefeningen correct uitvoert. Een simpel voorbeeld van een volte met een eenvoudig paard. Als dit eenvoudige paard hier keurig in de aanleuning met stelling en buiging een mooie ronde volte rijdt kun je simpelweg niet onder een zeven gaan zitten ook al beweegt dit paard wat simpel. Ikzelf heb met een simpel bewegend paard heel wat top-bewegers eruit gereden simpelweg door alles zeer correct uit te voeren. Zelfs in het Z1 heb ik meerdere malen weten te winnen. Het kan dus wel degelijk. Het is alleen wel zo dat als een beter bewegend paard een proef net zo goed uitvoert als een simpel bewegend paard dit goed bewegend paard er altijd boven zal komen te staan. Wil je met je simpel bewegend paard boven een goed bewegend paard komen dan zul je simpelweg beter moeten rijden. Dus je paard goed voor elkaar hebben en geen fouten maken. En dat begint al met hoeken doorrijden, stelling en buiging, paard dat door zijn lichaam beweegt en oefeningen correct uitvoeren. Je moet de basis gewoon goed voor elkaar hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:43

Sussie85 schreef:
Het is inderdaad zo dat je met een eenvoudig bewegend paard minder fouten kan veroorloven. Een goed bewegend paard kan zich meer fouten veroorloven. Echter een goed bewegend paard wat veel fouten maakt zal altijd onder een simpel paard komen dat alle oefeningen correct uitvoert. Een simpel voorbeeld van een volte met een eenvoudig paard. Als dit eenvoudige paard hier keurig in de aanleuning met stelling en buiging een mooie ronde volte rijdt kun je simpelweg niet onder een zeven gaan zitten ook al beweegt dit paard wat simpel. Ikzelf heb met een simpel bewegend paard heel wat top-bewegers eruit gereden simpelweg door alles zeer correct uit te voeren. Zelfs in het Z1 heb ik meerdere malen weten te winnen. Het kan dus wel degelijk. Het is alleen wel zo dat als een beter bewegend paard een proef net zo goed uitvoert als een simpel bewegend paard dit goed bewegend paard er altijd boven zal komen te staan. Wil je met je simpel bewegend paard boven een goed bewegend paard komen dan zul je simpelweg beter moeten rijden. Dus je paard goed voor elkaar hebben en geen fouten maken. En dat begint al met hoeken doorrijden, stelling en buiging, paard dat door zijn lichaam beweegt en oefeningen correct uitvoeren. Je moet de basis gewoon goed voor elkaar hebben.

Daarom vind ik het altijd lichtelijk onzinnig dat het soort paard en de jury meteen de schuld krijgt en vervolgens
men gefrustreerd de dressuur sport aan de wilgen hangt en jury de schuld geeft.
Netjes rijden en er is niets aan de hand, rij je echt je punten wel.
Rij je ze stelselmatig niet, dan moet je je achter je oor krabben met wat er nou eigenlijk fout gaat
en dat is doorgaans iets rijtechnisch, niet de jury.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:05

Klopt en je leert dus eigenlijk beter rijden door een simpeler paard te rijden..alleen maar positief..