Wat te doen als paard schrikt terwijl het vast staat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:15

pien_2010 schreef:
Voor een paard van ons hebben we een halster met boven haar hoofd een soort dik elastiek. Is er paniek waar dan ook en of ze gaat hangen, valt of wat dan ook dan schiet gelijk het halster van haar hoofd af. Zij wordt daar erg rustig van want ze kan weg (heeft last van wat claustrofobie vandaar die keuze). Ooit is er iets in de trailer gebeurd wat voelbaar was met een hoop kabaal. TEgen die tijd dat we van de weg af konden om te kijken was het rustig en toen deurtje open ging stond onze dame zonder halster op haar beentjes en keek me vrolijk aan. Bij paniek vogels zweer ik bij dat soort of halsters. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! Wellicht idee?

Dan heb ik liever een strook klittenband/strotouwtje/tie-ring tussen halster en eigenlijke touw. Met niks om het hoofd is paniekend paard pakken erg lastig.

bethje31

Re: Wat te doen als paard schrikt terwijl het vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 12:14

Dank voor alle tips! Ze heeft het gelukkig niet meer gedaan! Het was denk ik echt eenmalig met die motorfiets. Ik heb wel zo''n veiligheidssluiting aan het touw die je alleen maar naar achteren hoeft te trekken om los te krijgen...voor de zekerheid.
Ze was heel relaxed deze week misschien omdat ze hengstig was...dan is ze altijd heel lief.
Ik let er wel extra op tegenwoordig nu ik kan zien wat er kan gebeuren...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:01

Die tip van het strotouwtje had ik ook. Is goedkoper dan die veiligheidsclips. Als het paard gaat hangen, knapt het touwtje.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:19

Paniekhaak zou ik sowieso aanraden!
Verder kan ik je niet echt helpen, mijn paard is ook jong maar als hij schrikt hoef ik alleen maar te zeggen:"rustig maar"
En dan ontspant hij al direct. :')

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 09:11

Ha ha amyyy55 dat is mooi! Nou misschien komt dat nog als we elkaar nog wat beter kennen. Ik vond het al heel wat dat ze er niet vandoor is gegaan toen. IK had haar wel vast maar als ze had gewild, had ze zich met gemak kunnen losrukken natuurlijk. Dan vertrouwt ze me genoeg om bij me te blijven denk ik dan !
Het was trouwens ook een week voordat ze hengstig moest worden...dan is ze vaak een beetje gevoeliger en schrikachtiger.....

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:28

Zeker mooi! Nou moet ik ook wel zeggen dat het echt een eerste klas sukkel is haha :=
Hopelijk gaat het snel beter! ^^

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:40

Paniekhaken zijn niet handig, omdat ze de neiging hebben los te schieten op momenten dat je dat nu net niet wilt of hebben kunt.

Supervixen schreef:
Die tip van het strotouwtje had ik ook. Is goedkoper dan die veiligheidsclips. Als het paard gaat hangen, knapt het touwtje.

En soms wil je niet dat het touwtje knapt. Met name bij paarden die hebben geleerd om los te komen door te gaan hangen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:58

eens mt Cassidy, pak een stevig touwhalster, een goed touw en een stevige haak, geen paniekhaak, en een stevige paal of haak in de muur om je paard aan te zetten, en zorg er zo voor dat ie niet loskomt, niet bij paniek en niet bij proberen los te koemn, paniek is meestal zo over als ze merken niet los te kunnen komen, zet je paard wel vast op een plek die hoog genoeg is, hoelager hoe harder een paard kan trekken, zet 'm vast op ongeveer 1.30 hoogte als ie ronde 1.65 hoog is zelf. succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:01

Niet mee eens dat de paniek zo over is als ze merken dat ze niet los kunnen. Er zijn paarden die wel degelijk zo in paniek raken dat ze blijven trekken tot ze stikken omdat ze zichzelf hebben opgehangen. Zorg voor een tool waar je de druk kunt instellen en kunt voorkomen dat ze zich op kunnen hangen. Zoals de Aussie Tie Ring of de Safe Clip. Bekijk de filmpjes maar die ik eerder in het topic heb geplaatst.