Deken op fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:38

ik zou geen deken opdoen, tenzij je veel met ze traint en lange winterharen dan in de weg zitten. paarden kunnen ook prima zonder deken buiten staan :j

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:46

Epplejeck eigen merk past super op Friese paarden, heb al veel eigenaren van Friezen gehoord die er erg tevreden mee waren.

Ik zou in jouw geval kiezen voor een ongevoerde regendeken :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:54

Odetje92 schreef:
Epplejeck eigen merk past super op Friese paarden, heb al veel eigenaren van Friezen gehoord die er erg tevreden mee waren.

Ik zou in jouw geval kiezen voor een ongevoerde regendeken :)

Ik heb sinds kort de eczeemdeken van EJ (dat nieuwe model wat op de Rambo sweet itch lijkt) en deze heeft ook een super goede pasvorm op mijn fries.
EJ eigen merk dus goede ervaringen mee :)

Andries24

Re: Deken op fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:20

een Fries hoeft normaal gesproken geen deken op.een meisje hier heeft al 2 jaar een jonge Friese hengst en heeft ook geen deken op en doet het prima.
krijgt ook een dikke volle wintervacht.

zoals vermeld zijn er idd wel veel mensen die het doen tegen verkleuring maar dat zijn hele licht gewicht dekens.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:50

Andries24 schreef:
een Fries hoeft normaal gesproken geen deken op.een meisje hier heeft al 2 jaar een jonge Friese hengst en heeft ook geen deken op en doet het prima.

zoals vermeld zijn er idd wel veel mensen die het doen tegen verkleuring maar dat zijn hele licht gewicht dekens.

Hoezo hoeft een Fries normaal gesproken geen deken op? Dat hoeft een ander paard toch normaal gesproken ook niet? De reden dat mensen een Fries een deken om doen, is exact dezelfde reden dat mensen een KWPN'er een deken om doen. Een Fries is namelijk ook gewoon een paard....

Tegen verkleuring (dus in de zomer) heb ik mijn Fries nog nooit een deken op gedaan, in de winter heeft ze echter altijd een deken op.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:54

Mexx schreef:
Andries24 schreef:

Hoezo hoeft een Fries normaal gesproken geen deken op? Dat hoeft een ander paard toch normaal gesproken ook niet? De reden dat mensen een Fries een deken om doen, is exact dezelfde reden dat mensen een KWPN'er een deken om doen. Een Fries is namelijk ook gewoon een paard....

Tegen verkleuring (dus in de zomer) heb ik mijn Fries nog nooit een deken op gedaan, in de winter heeft ze echter altijd een deken op.

Die van mij heeft in de eczeemperiode een eczeemdeken op, dat gaat toevallig ook de verkleuring tegen dus een mooie bijkomstigheid.. Maar als hij geen eczeemdeken nodig had gehad, had die van mij echt geen deken op gehad in de zomer tegen verkleuring.. En hij heeft in het najaar met slecht weer wel een 0grams regendeken op en als het in de winter Nodig is, krijgt hij een winterdeken.
Als hij aangeeft bij -20 dat hij het koud heeft, dan gooi ik er wel een dekentje op. En of mensen dan vinden dat een fries een deken nodig heeft ja of nee, daar reageer ik dan eigenlijk niet op. Ik kijk naar mijn paardje op dat moment en ik doe dan wat imo het beste is.
Die van mij heeft voorgaande jaren ook altijd zonder dekens gestaan in de winter, (ook nauwelijks aan't werk gezet, dus heeft paar jaar stil gestaan) maar vorig jaar heeft hij echt een deken nodig gehad.
En een 2jarige Friese hengst vind ik een ander verhaal als een volwassen fries waar flink mee gewerkt wordt en veel zweet en noem maar op. snap best dat mensen die intensief rijden een dikke wintervacht willen tegengaan door al wat vroeger dekens op te gooien.. Zoals hierboven verteld, of het nu een Fries of KWPN is, dat maakt imo ook echt geen verschil.

Maar in het geval van TS, wat nog niet heel veel doet vind ik, zou ik niet meteen een winterdeken opgooien. die kan denk ik prima zonder de winter door(TS, zou even aankijken wat de vacht doet, je merkt aan je paard straks wel of hij het te koud heeft buiten ja of nee, en dan kun je alsnog dan deken op doen) . Die van mij wordt nu intensief gereden en ik wil hem niet scheren dus ik zal daar straks ook een winterdeken opgooien ivm zijn vacht/rijden/zweten. Maar kan imo geen kwaad om zo'n deken in ieder geval op voorraad te hebben, mocht je hem wel dalijk snel nodig hebben
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-10-12 11:02, in het totaal 3 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:59

Ik heb mijn fries al een paar weken een deken op. Gelukkig passen mijn oude dekens (kwpn) haar wel doordat ze niet heel breed en lang is. Heb o.a. een deken van Eskadron op haar maat 205.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:03

Mijn Fries heeft ook gewoon dekens op, ik gebruik 190/195. Als ik dit niet doe zou ik de hele winter niet intensief kunnen rijden vanwege haar vacht.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:40

o0melis0o schreef:
Maar in het geval van TS, wat nog niet heel veel doet vind ik, zou ik niet meteen een winterdeken opgooien. die kan denk ik prima zonder de winter door

Natuurlijk kan dat prima, maar ik heb ook een deken op ivm het vies worden. Ik vind het gewoon handig dat ik haar zo uit het land kan plukken en dat ze dan lekker droog en schoon is ipv nat en onder de blubber ;) Ik rijd ook niet intensief, maar mijn dekens blijven hoor!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:45

Mexx schreef:
o0melis0o schreef:
Maar in het geval van TS, wat nog niet heel veel doet vind ik, zou ik niet meteen een winterdeken opgooien. die kan denk ik prima zonder de winter door

Natuurlijk kan dat prima, maar ik heb ook een deken op ivm het vies worden. Ik vind het gewoon handig dat ik haar zo uit het land kan plukken en dat ze dan lekker droog en schoon is ipv nat en onder de blubber ;) Ik rijd ook niet intensief, maar mijn dekens blijven hoor!

Ja ik heb die van mij in de herfst met dat vieze weer ook onder de regendeken. En das ook vooral zodat hij niet onder de blubber zit als hij gereden moet worden hihi. Regendeken zal ik ook nooit meer wegdoen haha