Leiderschap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:02

Kom maar langs, mijn ijs is totáál niks doods aan, hij is slim, lief en wil graag meewerken... als je jezelf de moeite waard maakt }> Hij toont ook een zeer ruime mate van initiatief, heeft humor en tegelijkertijd is hij zó makkelijk. Als hij je leuk vindt dus.

Ik snap wat je bedoelt hoor: een paard wat maar braaf achter je aan zeult en alles zomaar doet - aan de andere kant juist leuk om zulke "robots" weer paard te maken. Maar dat is geloof ik leiderschap voor gevorderden.

Solleke_Noah

Re: Leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:04

Oh, maar het is echt een heerlijke ijslander, onder het zadel zeker pit genoeg!! Maar idd zoals je zegt, gewoon erg braaf, netjes wachten, hihi, de eerste keer wist ik niet wat me overkwam :)

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 20:27

hihi, humoristische paarden zijn idd voor gevorderde leiders ( met zelf een flinke dosis humor :P )
Als beginner is het best wel fijn die brave paardjes waar je balans, draf, galop enzo op kunt oefenen. Ik zat in mijn 3de les op een eigenwijze fjord ( godbeter het, het beestje heette Tester....dan moet je wel )
Na een kwartier heb ik gezegd dat ik een ander paard wilde: die sneed bochten af, ik vertouwde hem voor geen meter....dacht dat ie wilde gaan trappen, ik had hem totaal niet in de hand....dat voelde extreem onveilig.
Gelukkig zat ik daarna op een ander paardje, waar ik braaf mijn draf en balans op kon oefenen, heerlijk.
Degene met wie ik ruilde daar zag je aan, ze dreef hem met haar benen, geweldig om te zien.
Dat was echt voor gevorderden.

Ik doe met mijn lessen paardenfluisteren ook grondwerk, machtig om te zien, hoe je samenwerkt, hoe je kunt zien dat paardje gewoon de gekkigheid eruit moet
Wel leiden maar ook heel erg aansluiten bij wat ze nodig heeft ( bv bokken ).
Kijken of ze er bv bij komt als wij staan te praten.
Ik heb een enorme respect voor de kracht gekregen, voel ook ontroering voor het paard.
Ook soms enorm spannend, zoveel kracht.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:27

Ik denk dat de band die je hebt met je paard vooral belangrijk is, dat je niet alleen veel tijd investeert in de sport maar ook in dingen die hij of zij fijn vindt. Dat kent het paard jou ook als 'een vriend met wie ik het fijn heb'.
Ik heb een veulentje van 5 maanden, maar ook al staat hij nu in de groep, hij komt wel naar me toe als hij me ziet. De ene keer sneller dan de andere keer, maar hij komt wel even kroelen. Dat doe ik nu al drie weken. Gewoon lekker poetsen in zijn stalletje en een beetje kroelen.
Ik denk dat je paard je dan gewoon vertrouwd en dat je gaandeweg meer dingen met hem kunt ondernemen zonder een vreemde reactie te krijgen.
Toen hij vorige week voor het eerst in de paddock ging (voor het eerst op zijn nieuwe stal) liep hij ook als een mak lammetje achter me aan.
Ik denk dat hij er op vertrouwd dat ik het goede voor heb met hem en dat ik geen enge dingen doe met hem en dat ik daardoor zijn leider ben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:21

Daar ga ik helemaal in mee eefjj22 :) Ik denk dat je 'm niet eens hoeft te kroelen, gewoon daar zijn is al genoeg... paarden onderling zitten ook niet steeds aan elkaar maar zijn gewoon samen. Beetje naast elkaar staan enzo.

eefjj22

Re: Leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:18

Ja, klopt. En ik ben voor hem misschien gewoon de gek die hem de halve middag zit aan te staren met een stomme grijs op mijn gezicht, maar goed. Het is voor een goed doel haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:28

Ik denk niet dat hij je zo ziet :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:50

Koper schreef:
Om een aanzetje te geven: ik vind dat leiderschap inhoudt dat je paard ervoor kiest om zich bij je aan te sluiten. De tegenhanger is dominantie, waarbij je vindt dat je paard zich bij je moet aansluiten.

Hier ga ik in mee (: