Rustig kunnen buitenrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 11:52

Oh dit zijn geen bemoedigende woorden. Ik weet dat het ook aan mij ligt inderdaad. Door de dingen die gebeurd zijn ben ik wel onder de indruk geraakt en dat zie je ook aan dat ik al zo'n tijd niet meer met haar buiten ben geweest. Dat ligt niet helemaal aan haar, maar aan veel andere dingen wat ik hier maar achterwege laat. Ik hoopte door weer met haar aan de slag te gaan ik me ook weer beter zou gaan voelen. Het wordt dus een strijd en ik ga er voor. Ga zo weer met haar het erf op en kijken hoe dat gaat.

Groetjes

Esmeralda

Re: Rustig kunnen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:06

Is het een idee, gewoon voor je eige ik, om een paar keer een buitenrit te maken op een ander paard. Desnoods bij een stalhouderij waar ze paarden verhuren voor bosritten. Gewoon voor je eige gevoel, ik kan het. Jou weer het vetrouwen geven in het rijden.

Hoop echt dat je gauw een reactie en hulp krijgt, dat je weer lekker kan genieten van je paardje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:22

De strijd die je moet voeren is met jezelf, niet met het paard. Paard spiegelt alleen maar wat jij te bieden hebt: onzekerheid.
Duidelijkheid bieden aan een paard is niet hetzelfde als grover worden in je aanwijzingen, eerder integendeel.
Je zegt dat je onzeker wordt van haar gehups, maar dat gehups komt ook voort uit jouw al aanwezige onzekerheid. Begin dus met zelf zekerder te zijn wat je gaat doen, wees daarin niet ambitieus, maar doe dingen waarvan je weet dat je het aankan. Dingen die goed lukken geven jou weer zelfvertrouwen dat je stapje voor stapje kunt uitbouwen.
Mogelijk dat jouw eerste oefening hierin zou kunnen zijn dat je de merrie even uit de wei haalt en direct weer terugbrengt. En uit de wei is dan misschien ook letterlijk alleen maar dàt, het hek door en dan al weer terug. Denk kleine stapjes waar je je zeker bij kunt voelen en denk niet "ik sta hier voor paal als ik niet minstens.......".
Succes!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 12:49

Waratje, dat is inderdaad waar ik nu mee bezig ben. Niet meer dan ik kan. Ik had haar gisteren ook direct terug gebracht toen ik het eng begon te vinden, misschien moet ik de volgende keer nog iets eerder stoppen. Ik ga het zo nog een keertje doen.

En Esmeralda ik denk dat dat ook goed is. Want ik kan het wel, maar heb inderdaad even een drempel waar ik zelf ook over moet.

Bedankt!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:22

Ok je bent goed bezig. En ALS dingen dan goed gaan (hoe klein het stapje ook) direct stoppen! Dan houden jullie beide aan die handeling een goed gevoel over. Als is het maar (zie boven) uit de wei halen en haar er direct weer indoen. Als het maar goed gaat. En dan uitbouwen en ook daar weer een goed gevoel over krijgen. Je moet denk ik van heel diep komen om weer te kunnen wat je al hebt gedaan. Ik lees tussen de regels door wat ellendige dingen. Dat kan je overwinnen! Dat doe je al door in dit topic advies te vragen. Veel succes en ga zo door!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:48

Dank je Sandrina..... :D

Vandaag lekker bezig geweest. Ben weer wat opgeknapt van het ziek zijn. Dus even aan de slag.
Mijn paard Marinka eerst op stal gezet. Ik wilde even kijken hoe ze dan reageerde als ik de shetlander Devita bij haar weg haalde. Ze stond te trappelen en te hinniken in de stal, maar ja hoe wild kun je doen in de stal. In ieder geval niet zo uit de bol gaan als in de wei. Ze kon ons af en toe wel horen, maar niet zien. Ze hield alle duidelijk in de gaten, maar leek het rustiger op te vangen als in de wei. Ik heb sinds tijden de shetlander voor de wagen gedaan en met mij naast de wagen en de kinderen erop zijn we erop uit getrokken. Heerlijk met dit weer. Ook Devita moest hier aan wennen, maar het ging geweldig.
Weer thuis Marinka uit de stal gehaald en bij Devita in de wei. Tjonge wat een rust. Ze stonden gezellig naast elkaar. Zo kon ik alles even wegbergen. Gelukkig nog genoeg energie over en Devita gescheiden van Marinka in het paddock wel direct er naast. Devita vindt dat geen probleem en Marinka leek het ook niet erg te vinden. Ze was lekker ontspannen dus ik heb de longeerlijn en de lange zweep gepakt en een beetje gebruik gemaakt van de video's van Eddy Modde met trailer training bezig gegaan. Ze heeft vroeger vaker in de trailer gestaan, maar nooit van harte. Dus ik dacht als ik toch opnieuw begin laten we het dan goed doen. Ik kreeg haar uiteindelijk zonder dwang op haar eigen wil met de benen op de klep en het hoofd binnen. Dat vond ik een goed moment om ermee te stoppen. Het was echt geweldig. En ze deed het ook precies zoals ik de video. Ik kon goed zien wat haar bedoeling was. Geweldig! Toen heb ik haar de wei uit gehaald de trailer stond er namelijk in. Ik heb haar op de zelfde manier uit de wei geleid als ik haar in de trailer probeer te leiden. En ze ging heel rustig mee geen enkele stress heerlijk. We hebben een paar meter gelopen (echt een paar meter haha) en ze was lekker rustig alles aan het onderzoeken. Ik vroeg me af of dit hem moment was om terug te gaan. Maar ze wilde nog iets meer. Dus nog even blijven staan en nog 2 meter verder. Toen kwam onze hond aan rennen die zat in zijn ren. Ze schrok ervan maakte even een kleine schrikbeweging (maar ze kent de hond) en ging toen met haar hoofd naar mij toe om dekking te zoeken. Aaahh dat was echt heel lieffff. Dat punt heb ik aangegrepen om te stoppen. Ik heb haar weer terug gezet. Wel grappig want ze keek steeds om van die kant wil ik niet op ik wil daarheen haha. Ik denk allebei een goed gevoel. hmmmm

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:04

Graag gedaan. Je beschrijft precies wat nu nodig is. En morgen een stapje verder. Geen goed gevoel er meer over? terug gaan tot je dat goede gevoel terug hebt. Ik denk dan altijd aan een Katholieke processie: 3 stappen voorwaarts, een achterwaarts. kom je er toch 2 vooruit!
Heeft er al iemand gereageerd? Jammer dat je niet wat dichterbij Utrecht woont, dan zou ik even komen aanwaaien, maar de bezine is zo duur!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 17:08

Nee er heeft helaas nog niemand gereageerd. Ben jij en je paard mobiel? Misschien ben je een keertje in de buurt ;-) Ik heb Marinka gekocht toen we in Maarssen woonde. Dat was voor jou dichterbij geweest haha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:23

Je bent goed bezig geweest vandaag. Heel goed! +:)+

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:25

leuk om te lezen dat het vandaag goed ging, hou dat goede gevoel vast

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:41

Ik ga even PB verder.
:? Heb je je advertentie alweer gesloten? Huh?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:06

Nee hij stond er 2x dus heb er eentje verwijderd, maar blijkbaar de verkeerde link geplaatst haha

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:39

Vandaag weer met Marinka gewerkt ik denk zo'n 45 minuten. We hebben weer trailertraining gedaan. Ze nam eigenlijk direct het aantal stappen van gisteren. En uiteindelijk kwam er daar nog eentje bij. Je kon de spanning voelen. Ik heb haar veel beloond en gestreeld met de zweep. Je kunt zien dat ze dat waardeert en ze geeft een zucht van ontspanning. Om verder te kunnen zal ze nu toch haar achterbenen bij moeten zetten. Ik heb haar steeds gevraagd voorwaarts te gaan en heb de lange zweep (waar ze niet bang voor is. Is eigenlijk een verlengde van mijn arm) tegen haar achterhand gelegd. Om haar wat meer vertrouwen te geven. Maar het bleef bij die ene stap. Ik hoop dat mijn manier uiteindelijk voldoende is om te zorgen dat ze er helemaal in gaat. Tips zijn welkom haha.

Verder ben ik met haar weer het terrein opgegaan. Klein stukje de ene en klein stukje de andere kant op. De hond maakte met zijn drukke sprongen geen indruk. Fladderende eenden in de vijver deden haar opkijken, maar verder niets. En ik heb met haar steeds maar weer halt en voorwaarts gedaan. Niet dat ze dat niet kent, maar Sandrina gaf me de tip en het gaf me een goed gevoel en zelfvertrouwen. Even weer goed en secuur luisteren naar de commando's. Helemaal goed. Dus hoe klein ook een stapje verder en doen en zelf vertrouwen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:00

Je schrijft al heel anders dan toen je het topic begon: Leuk dat je mijn tips aanneemt. Ik ben niet alwetend, maar soms voel ik aan wat de schrijver wil. En dan nog (doe ik ook met advies) haal er uit wat jij gebruiken kunt en kunt toepassen op jouw situatie. Ik heb vandaag op Fralla gestapt (uitstappen) terwijl er iemand naast fietste. Ik vind het nog niet fijn om alleen met haar naar buiten tegaan. Ik heb Fralla al ruim3,5 jaar. Kan je nagaan!

P.S. Je link is niet goed hoor. (die voor een rijmaatje)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:11

Nou moet hij het doen pffff.

Ik pik er ook steeds iets uit en soms werkt het en soms niet. Ik ben alleen al blij dat ik vooral met mezelf vooruitgang merk. En ik weet dat Marinka het kan. Nu alleen nog weer even de combi terug vinden. En ik hoop zo dat ik haar alleen kan leren laden hihi

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:49

Ik had toch stiekem een paar brokjes achter gelaten in de trailer. Volgens mij heeft ze ze gezien. Ik hoor constant getrappel op de klep van de trailer. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij kan ze net niet bij de brokjes. Dan zullen de achterbenen ook op de klep moeten en zoals ik nu zie heeft ze dat nog niet. Straks toch even kijken of er nog wat ligt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 16:15

De brokjes was geen succes. De shetlander vond ze heerlijk haha.

Vandaag weer even lekker bezig geweest. Eerst even rustig logeren en alle gangen op commando laten doen. Extra vaak halt gehouden zelfs vanuit galop. Alles deed ze perfect. Toen naar de trailer. Ze liep me zo achter na en stapte vol zelf vertrouwen op de klep. Ik dacht die loopt zo door haha, maar helaas. Wel weer verder mee gekomen. Met 2 voorbenen in de trailer achterbenen op de klep. Ze schrok zelf een beetje van haar actie en ging snel weer achteruit. Nu komt ze rustig net met haar voor benen wel of net niet binnen staan. Toen zijn we weer gestopt. Nog even een rondje op ons terrein. Ik had een blauw dekzeil op de inrit gelegd. Eerst even langs de hond geen problemen en toen de andere kant op richting het zeil. Geen aandacht aan besteed. En zij ook niet tot dat ze hem blijkbaar ineens opmerkte toen ze er met het hoofd al voorbij was haha. Ze schrok en wilde snel vooruit. Dat lukte een paar passen maar mijn halt commando hield haar staande. Ze wilde nog wel even haar achterkant bij draaien om te zien wat dat nu was. We stonden vlak naast het gras, maar ook dicht bij het zeil. Al was het voorzichtig ze nam toch het gras. Daarna weer terug en haar weg gezet. Haar halt gehouden en los gemaakt en kon toen terwijl zij nog halt hield bij haar weg lopen om het schrikdraad dicht te doen. Al met al een prima dag. Ik heb er ook sinds jaren weer echt lol in. Kan 's morgens niet wachten tot het tijd is dat ik naar haar toe kan om even wat met haar te doen. Nu hopen dat we het samen volhouden. De shetlander staat nu nog even apart. Ik heb een voerbak met brokken in de trailer gezet. Ze moet echt vol met de voorbenen erin en de achterbenen op de klep om erbij te kunnen. Kijken of ze de stap waagt.

Groetjes Kirsten

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:22

Wat ben je lekker bezig! Dit is echt 'groeien'. Ik ken het gevoel. Zo te zien heb je alle aandacht van je beestje. Waarom brokjes neerleggen? loop met paard de klep op en ga je NIET omdraaien als ie niet meteen mee loopt! Dan geef je aan dat er (achter jou) iets aan de hand is waar je van weg vlucht/kijkt. Kan je het deurtje open zetten? A het geeft licht in de trailer en B jij kunt er daar weer uit. Als het je echt niet lukt, zijn er meer methodes om haar in de trailer te krijgen, maar eerst zo proberen. (eerst gewoon, dan kunstjes ;) )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:49

Heb het topic even doorgelezen en vind dat je goed bezig bent.

Wat ik je nog wil meegeven, op het moment dat het spannend wordt (buiten) haar een opdracht geven zodat ze zich moet concentreren op jou. Dus inderdaad wat je nu doet, je laat haar bijvoorbeeld halt houden. Nou zou ik juist het tegenovergesteld doen en haar bijv. een pasje achterwaarts of zijwaarts laten gaan. Gaat er niet om dat het mooi is, maar dat het afleid, ze gehoorzaam is en ze zich ergens anders op concentreert.
Ook mag je naar mijn idee juist wat meer leiding nemen, want je komt op mij wat afwachtend over. Dat geeft niet en is ook wel logisch, maar ik denk juist dat jou paard er behoefte aan heeft om iemand die leiding geeft te kunnen volgen. Je doet dit al met mate (bijv. het zeil, ze wil vooruit, maar ze moet halthouden), alleen denk ik dat je ook best een pasje verder kan gaan.
Trailerladen heb ik aangeleerd aan mijn paard (destijds 9 jaar en 1x in zn leven op de trailer gestaan, kwam er trillend en nat van het zweet vanaf) door eerst in ons paddock te oefenen met een wipwap (eerst plat leggen). Door middel van druk (dus gehoorzaamheid, wijken voor druk) achter de oren van het halster, nodigde ik uit om naar voren te komen. Bij elke milimeter waarmee hij mee gaf, druk eraf. Dit ging ik zo opbouwen, dat een klein beetje druk op het halster voor mijn paard betekende naar voren, want dan laat ze los. Daarna met de trailer hetzelfde; er oplopen alsof er niets was, maar die achterbenen waren het moeilijkst. Wat druk op het halster houden om uit te nodigen en bij elke stap gelijk los laten. Hij liep vervolgens uit zichzelf de trailer op en door tot het einde, zonder druk.. Dat is bij ons in 1 middag gelukt, maar daar had ik dan ook begeleiding bij. Wil niet zeggen dat het bij jou ook zo werkt, maar wellicht kan je iets met mijn ervaringen ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:01

Dank je wel voor jullie reacties dat zijn echt dingen waar ik wat mee kan. Ik ga kijken wat voor ons werkt. Ik had nu inderdaad een beetje het idee niet verder te komen met de trailer. Ze vind het eng, maar ziet denk ik ook geen reden om er in te gaan. En iets druk op het halster dat had ik ook bedacht, maar dan gaan nu gelijk de oren achteruit en schrik ze terug, dus daar moet ik nog even mee oefenen. Ik was voor gisteren niet met haar meegegaan de trailer in. Ik stond naast de klep. En leide haar er zo in. Ze ging dan net iets verder met het hoofd als waar ik stond. Ik probeerde dan met de lange zweep voorzichtig wat druk van achter te geven. Hierbij raakt ze niet in paniek, maar geeft ook niet het gewenst resultaat. Gister ben ik dus inderdaad om te proberen wel vooruit gelopen, maar me toen wel om gedraaid om haar mee te krijgen. Haar voor been knikte echt van het trillen. Maar geef niet op. Kijken wat jullie tips doen. Dank je wel. Ik hou je hier op de hoogte van de vorderingen en problemen die ik tegen kom.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:41

Dat trillen had mijn paard ook. Denk dat je het stukje 'reageren op druk' ook beter eerst buiten de trailer om kan proberen. Wanneer ze dat snapt, dan is de trailer een volgende stap :)
Succes!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:46

Ik nam vaak mijn vriendin mee met oefenen buiten, zij ging voor op de fiets. Ik deed in 1 oor een mp3 zodat ik muziek hoorde mee kon zingen en hierdoor rustig bleef (ik was hierdoor zelf minder gestresses en dat scheelde ook naar me paard toe) Ook met je vriendin kletsen is dan een goeie afleiding. Ik snap wat je bedoeld met een kleine thuis ben je je nog bewuster van het feit wat er allemaal kan gebeuren! Hoop dat het je lukken gaat!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:51

Probeer het eerst een paar keer met een ander paard erbij.
Dat geeft jouw paard het vertrouwen dat het goed is, zo zal
Ze ebn stuk rustiger blijven en jij ook.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 13:48

Iemand regelen voor mee op de fiets is heel moeilijk. Het lijkt dat ik nu wel iemand via bokt heb gevonden voor rijmaatje, maar weet nog niet of ze ook naar mij toe kan komen of dat we ergens gaan afspreken. Als dat het geval is komt natuurlijk eerst de trailer weer in beeld.

Ik heb eigenlijk nooit echt hoeven werken met druk. Ze reageert altijd op mijn woorden. Dus daar zal ik haar meer aan moeten laten wennen. Zijwaartse druk achterwaarts kent ze wel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 16:57

Yeah Yeah Yeah *\%/* *\o/* *\%/* *\o/* *\%/* *\o/* *\%/*

Ik heb haar in de trailer gekregen !!!!!!!

Ik denk weer een klein uurtje geoefend iets meer gevraagd. Wel zelf in de trailer. En uiteindelijk toch weer de eerste voet erin. Er weer uit gegaan weer de eerste voet erin. Oh deuren vergeten en we hebben ook luiken aan de zijkant die ook open. En nog een proberen eerste voetje er weer in nog meer gevraagd. Veel twijfels nog een voetje jaaa. En voor ik het in de gaten had stapte ze in eens door. Ik heb haar heeeeeel veeeeel geknuffeld en ze bleef braaf staan. Weer eruit geleid en gestopt! *\o/* *\%/*