Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ariebren schreef:Een paard wat gaat hangen in de touwen moet het zelf uitzoeken.
Daar leren ze van, ga gewoon op afstand kijken hoe het paard het oplost.
Ariebren schreef:Ik zeg, gewoon lekker laten hangen.
Het paard moet erachter komen dat hangen niet de oplossing is.
Ariebren schreef:Heb het diverse malen meegemaakt.
Paard op slide plates wat ging hangen, dus je snapt wel, lekker weg glijden van achteren op een gladde stal vloer.
Het halster en touwtje bleven heel.
Paard krabbelt weer overeind en bleef daarna gewoon rustig staan.
En dat is verschil tussen mensen die in paniek raken en mensen die even blijven kijken en niets zeggen en niets doe.
Ik heb het ook moeten leren, maar het werkt wel.
Ariebren schreef:Aan de andere kant, ik heb ook wel eens een jonge hengst gehad die alles kapot kreeg.
Was het niet zijn halster, dan wel de ketting waar mee hij vast gezet werd.
Die jongeman wist na een paar keer hoe sterk hij was.
ik pak hem gewoon bij zijn halster, trek hem een stuk naar voren en maak hem los
Hij wil gewoon niet vast staan. Hij staat dus ook nooit vast, vind ik niet handig
als ze dit doen om los te komen (zoals die van mij) mag je ze best op hun donder geven vind ik
maar als hij in paniek is niet.
BlueStar schreef:Ik ga er dus niet meer vanuit dat het "gezeur" van het dier is, zich laten hangen tot ze vanzelf stoppen vindt ik ook gevaarlijk, een los strottenhoofd kan het gevolg zijn nog niet gesproken over andere huidschade, wervel schade of spierschade.
Koper schreef:Per paard de situatie inschatten is sowieso een handig idee. Wat de situatie ook is. Elk paard reageert anders, en kan zelfs per keer per situatie anders reageren. Dus in het voorbeeld van hangen de ene keer uit schrik en de andere keer om los te komen.