hoe het water niet laten bevriesen in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: hoe het water niet laten bevriesen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:23

nee, ik heb geen kopjes gelezen.

Ik reageer op iemand die in het algemeen roept dat het mpenba-effect onzin is. Dat is het niet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:26

wij hebben afgelopen winter een vijverpomp in de bak gehad.
hierdoor hebben wij geen bevroren water gehad in een speciekuip.
We hadden de pomp vrij schuin gezet zodat het water flink draaide.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:26

Amaris schreef:
Tuurlijk is dat geen onzin. Is onderzocht en nog een keer ondezocht en het effect heeft zelfs een naam:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

Daarin staat wel:

Geen effect buiten

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling eerder bevriest dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltje in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.

Mijn stal is vergelijkbaar met buitenlucht (is alleen een schuilstal). Iemand een link naar een waterverwarmingselement dat in een speciekuip kan?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:27

Amaris schreef:

Ik reageer op iemand die in het algemeen roept dat het mpenba-effect onzin is. Dat is het niet.

Ok, ik roep niet dat het in het algemeen onzin is.
Maar wel buiten, in waterbakken.
Lees bericht hierboven.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 15:27

Angela schreef:
Amaris schreef:
Tuurlijk is dat geen onzin. Is onderzocht en nog een keer ondezocht en het effect heeft zelfs een naam:

Daarin staat wel:

Geen effect buiten

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling eerder bevriest dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltje in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.

Mijn stal is vergelijkbaar met buitenlucht (is alleen een schuilstal). Iemand een link naar een waterverwarmingselement dat in een speciekuip kan?

naar die link ben ik ook opzoek

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:29

Ik heb geen electriciteit bij de buitenstal (houten blokhutje). Nu staat de waterbak nog buiten, maar als het gaat vriezen gaat ie naar binnen, uit de wind en in een dikke laag stro. Ik hoop zo het bevriezen te voorkomen. Als het echt extreem gaat vriezen dat dat niet meer werkt, ben ik afhankelijk van de bokster en haar man, waar ze aan huis staan. Zij willen dan vast en zeker wel een keer warm water er overheen gooien en/of het ijs eruit halen. :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:32

Ik heb alleen maar ervaring met speciekuipen, omdat de leidingen bevriezen in de winter bij ons...
Hier mijn oplossingen voor tegengaan van (snel) bevriezen van water in je speciekuip
- Dikke laag stro om je speciekuip heen,
- Hand stro in je speciekuip,
- voetballetje van speelgoedwinkel in de speciekuip aan touwtje met steen op de bodem
- meerdere stalgenoten die het het ijsvrij houden?

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:33

wij hebben een tractor band, daarin specie kuip, kuip klem gezet in de band met aarde, direct om de kuip dikke laag stro, in de bak pet flesjes of tennisballen die rond drijven zodat water in beweging blijft. Verder kiezen we de meest beschutte plek, uit de wind. We leggen ook wel eens laagje stro op het water.
vroeger deed ik ook suiker in het water maar daar werd onze pony adhd van :D
wij hebben ook alleen schuil stallen, ik breek twee keer per dag het ijs en bied ze als ik er ben water aan, het water in de kuip in de stal bevriest nauwelijks Het water buiten op deze manier in elk geval wat trager.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:36

Ik heb het idee dat stro erin en een bal enz dat dat niets helpt, het bevroor hier nog steeds. Enige dat echt helpt is een warmte-element gebruiken. Helaas hebben we geen stroom bij mijn stal dus dat wordt hakken. Al helpen de paarden vrolijk mee. Als ze dorst hebben maken ze zelf het ijs stuk met hun hoeven.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 15:38

heb wel een stal bij de wei waar ze in kunnen lopen kan daar de waterbak neer zetten swinters?

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:40

uitraard bevriest het nog steeds, de bovenstaande 'truukjes' zullen het bevries 'proces' alleen iets vertragen, we hebben altijd meerdere bakken staan en de bak met stro en flesjes erin heeft echt een dunnere laag ijs, de paarden breken deze makkelijker zelf met hun voet of neus,
bak binnen zetten in schuilstal helpt zeker, of op een plek dat als het winter zonnetje eens schijnt het ijs eerder kan ontdooien.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:43

ikwa schreef:
uitraard bevriest het nog steeds, de bovenstaande 'truukjes' zullen het bevries 'proces' alleen iets vertragen, we hebben altijd meerdere bakken staan en de bak met stro en flesjes erin heeft echt een dunnere laag ijs, de paarden breken deze makkelijker zelf met hun voet of neus

Ben ik niet met jee eens water wat constant flink in beweging is bevriesd niet.
Wij hebben afgelopen winter de bak buiten in de wind gehad en geen bevroren water.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:47

:) moet er wel wind staan

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:10

Een solarbol voor zwembadverwarming misschien een idee..
Laatst bijgewerkt door SorpresaKyra op 03-10-12 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:11

Wat is dat, heb je een link?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:13

Via google krijg je er genoeg..

bij heuts.nl hebben ze hem o.a

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:26

Zo'n aquariumpomp om beweging in het water te krijgen klinkt wel als een goed idee, maar vriest dat niet helemaal kapot als het wel mis gaat?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 17:12

Angela schreef:
Zo'n aquariumpomp om beweging in het water te krijgen klinkt wel als een goed idee, maar vriest dat niet helemaal kapot als het wel mis gaat?

ga het proberen maar ben ook bang dat dat snel kapot gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:18

Amaris schreef:

Dan heb je het artikel zelf niet goed gelezen :+

Citaat:
Geen effect buiten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:58

Angela schreef:

yep... Daarom hebben wij in de winter onze echte aquariumpomp uit staan in de vijver; ding kan niet op tegen echte flinke vorst en daar is ie toch echt veel te duur voor :o

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:22

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:11

Nou ik heb ergens een tip gelezen die ik wil uitproberen dit jaar. Babykruiken (metalen van bijv. hema) vullen met kokend water, en die onderin je speciekuip. Schijnt dus echt goed te werken, dus ik ben benieuwd! Want ook ik heb geen electra in de buurt voor een vijverpomp...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:03

Brendaaaa schreef:
Nou ik heb ergens een tip gelezen die ik wil uitproberen dit jaar. Babykruiken (metalen van bijv. hema) vullen met kokend water, en die onderin je speciekuip. Schijnt dus echt goed te werken, dus ik ben benieuwd! Want ook ik heb geen electra in de buurt voor een vijverpomp...

Dat is ook een goede tip zeg...

Die kon ik nog niet
*gaat op zoek naar kruik voor gaat vriezen...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:04

Ffortuna schreef:
Amaris schreef:

Dan heb je het artikel zelf niet goed gelezen :+

Citaat:
Geen effect buiten

Ik quote mezelf nog maar eens:

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:50

die kruiken heb ik nog liggen 2 stuks scheelt weer bren