Alleen een regendeken genoeg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:48

LoveImara schreef:
Speedster schreef:
Ik ga met fojoe mee. Mijn paarden staan altijd de hele winter met alleen een regendeken (geen af-op-af). Ze hebben het niet koud, maar gelukkig ook niet te warm, een risico dat bij een dikkere deken wel bestaat. Ze maken wel wintervacht, maar minder dan zonder deken natuurlijk. Ze komen altijd super de winter uit, dus wat mij betreft werkt dit goed.

Bedankt voor je reactie!:)
Dit was wel een beetje het plan dat we hadden alleen een regendeken die hij gewoon altijd op heeft..
Toen het zo koud was vorig jaar, had je toen ook alleen een regendeken?

de mijne had toen ook alleen maar een regendeken :j
ik moet wel zeggen dat ik ze wél op en af doe, afhankelijk van het weer.
droge kou of een enkel buitje doet hij zonder deken, alleen bij aanhoudende regen krijgt hij zijn deken op.
(bij mijn jonge knollie doe ik het ook zo, mijn tinker staat liever zonder deken - maar die heeft dan ook een absurd dikke vacht waar de regen écht niet door raakt)
mijn paarden staan 24/7 buiten, bij de jouwe is de situatie nog iets anders.
als ik jou was zou ik bij nat weer gewoon standaard de deken erop gooien voor buiten, maar hem op stal lekker bloot laten staan :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:46

Een regendeken kan wel wat nattig zijn aan de binnenkant door condens.
Ik zou deze niet voor 24/7 gebruiken.
Dan beter een 100 gr. deken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:15

LoveImara schreef:
Okee :) ik heb nu de weatherbeeta landa, is die daar goed genoeg voor?

WB zijn fijne dekens en hier is goede 0grams genoeg (samen met genoeg ruwvoer inderdaad).

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:26

tamary schreef:
LoveImara schreef:
Okee :) ik heb nu de weatherbeeta landa, is die daar goed genoeg voor?

WB zijn fijne dekens en hier is goede 0grams genoeg (samen met genoeg ruwvoer inderdaad).

Hij krijgt nu 1kg biks per dag, in de winter meestal 2kg.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:29

tamary schreef:

WB zijn fijne dekens en hier is goede 0grams genoeg (samen met genoeg ruwvoer inderdaad).[/quote]

Hij krijgt nu 1kg biks per dag, in de winter meestal 2kg.[/quote]

Dat is krachtvoer....ruwvoer is kuil of hooi

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:29

Hier gingen de oudjes met vacht gewoon onder dek. Bij kouder weer ook onder dikkere dekens. Ze verbranden als ze oud zijn meer, dus onder dek kunnen ze die energie ergens anders aan besteden. Hier staat een oude pony met megavacht bij flinke vorst zelfs onder 500 gram, anders wordt ze broodmager ondanks al het voer dat ze eet.

Wat WB dekens betreft; prima dekens, gebruiken we hier al tientallen jaren dat merk.

Voor alleen een ongevoerde regendeken zou ik niet kiezen. Ze kunnen de vacht niet goed opzetten en dan verbranden ze nog teveel aan energie wat ze uit het voer halen om zich warm te kunnen houden. Hierdoor vallen oude paarden vaak terug in lichaamsgewicht. Eten en verbranding staat dan niet meer in verhouding. Sommige oudjes kunnen daar niet tegenaan eten, als ze vol zitten en meer energie verbanden dan ze opnemen worden ze kouwelijk en mager.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:18

senna21 schreef:
Een regendeken kan wel wat nattig zijn aan de binnenkant door condens.
Ik zou deze niet voor 24/7 gebruiken.
Dan beter een 100 gr. deken.

heb je dit zelf al gemerkt, of heb je dit ergens gehoord/gelezen?
niet aanvallend bedoeld hoor, ik vraag het met gewoon af omdat ik dat in al die tijd nooit meegemaakt heb :)
ik voel elke dag even onder de deken om te controleren, en de paarden zijn altijd mooi droog.
ik werk trouwens met nylon gevoerde regendekens.

Bravura schreef:
oor alleen een ongevoerde regendeken zou ik niet kiezen. Ze kunnen de vacht niet goed opzetten en dan verbranden ze nog teveel aan energie wat ze uit het voer halen om zich warm te kunnen houden.
ik ga deze winter toch écht eens foto's moeten maken om te bewijzen dat het met een lichte regendeken wél lukt ;)
de bovenlijn van de dekens vormt een rechte lijn van schoft naar kont hoewel mijn oude ruin best een holle rug heeft.
dus zeker op de rug kunnen ze de vacht goed opzetten :j
zo zijn de rugspieren, waar ze het eerst last krijgen van de koude, in ieder geval beschermd.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:29

Mijn ervaring is ook dat onze paarden (let wel: dit kan natuurlijk anders zijn voor heel oude paarden bijvoorbeeld) met 24/7 een ongevoerde regendeken stukken minder energie verbruiken met warm blijven dan zonder deken. Ze blijven veel beter op gewicht en ze voelen warm aan onder de deken. Er zal door de vorm van de deken en de rug, plus doordat een paard ook beweegt een laag tussen de deken en de lichaam ontstaan, vooral bij de iets actievere paarden. Dat heb je veel minder bij een enorm zware deken, of als je de deken om het paard vacuum zou trekken :P.

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 12:16

fojoe en Speedster, bedankt voor jullie reacties met duidelijke informatie! :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:22

graag gedaan :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:56

Ook graag gedaan! Het is gewoon belangrijk dat je blijft kijken naar je paard. Niet klakkeloos van mij (of fojoe) iets aannemen omdat wij het zeggen, en niet klakkeloos iets van internet aannemen omdat "het op site x staat en dus waar is" (wat voor mijn gevoel helaas wel nogal eens gebeurt). Paarden hebben geen internet, dus die zullen zich daar vrij weinig van aan trekken :P. Succes deze winter!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:12

Bij ons gaat er deze winter alleen een Bucas Smartex Rain op en mij is verteld dat deze te vergelijken is met een 100 grams gevoerde deken (dit door de fleecelaag). Aangezien het bij ons gaat om een tinker die erg veel vacht aanmaakt wil ik ook niet hoger gaan....en als ze het toch koud gaat krijgen doe ik er wel een staldeken onder....maar ze heeft het altijd heel erg gauw warm (té warm).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:16

Sodeletuut schreef:
Als je paard gewoon goed gezond is hoeft een deken niet nodig te zijn. In principe verpest je alleen maar het natuurlijke warmhoud-mecahnisme van een paard met het opdoen van een deken. Een paard zet namelijk zijn vacht overeind om zichzelf warm te houden. Als je daar een regendeken oplegt wordt de vacht platgedrukt en kan het paard zich dus niet zelf meer warmhouden.. Ik zou het gewoon proberen zonder deken, en mocht je nou echt de indruk krijgen dat je paard zich niet warm kan houden (extreem rillen, afvallen, etc), kan je alsnog kiezen voor een dekentje.. Maar ik zou zelf niet kiezen voor op-af-op-af, snap je? Ik ken ook zat paarden die ouder zijn en die dag en nacht buiten staan in de winter, en die zonder deken totaal niet koud worden. :)

Hoe zit t met drijfnatte vacht en de wind erop, nou dat houdt je echt niet warm hoor, want een drijfnatte vacht is plat en kan niet rechtop om warmte te vast te houden, daar is gewoon geen spraken van in de natte klimaat van NL.

Als het droog is en of sneeuw dan werkt alles zoals het hoort, maar in de regen niet hoor. Veel mensen denken dat en helaas met als gevolg dat ze longontstekking kregen, dankzij kou + veel regen en of in deze combinatie met ook nog eens de wind erop.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:21

Speedster schreef:
Het is gewoon belangrijk dat je blijft kijken naar je paard.
helemaal mee eens :j
succes!

RosalieV

Re: Alleen een regendeken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:26

Mijn pony staat onder een regendeken en een fleace deken.. Hij is al een dikke vacht aan het maken...

Andries24

Re: Alleen een regendeken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:34

mijn oudere volbloed krijgt straks een 300 grams op omdat hij het anders echt koud krijgt en helemaal invalt.
krijgt 2x een kilo brok en de hele dag hooi.

mn andere 3 hebben op zich helemaal geen deken nodig omdat ze zichzelf wel warm kunnen houden.

ze staan in een buitenstal met uitloop