Citaat:Nee niet dat de getoonde middendraf goed is voor een lusitano maar dat de middendraf voor dit paard op dit moment goed is. Dat is objectief maar een kwpn met van zichzelf meer ruimte in zn voorhand die een goede middendraf laat zien krijgt hogere punten dan mijn goede middendraf omdat die van mij niet zoveel ruimte heeft.
Dus je zou graag willen zien dat de jury meer specifiek op jouw paard minder objectief is? Je mist het hele punt. Een middendraf moet op een bepaalde manier, in een bepaalde mate in de verschillende klasses getoond worden, niet meer en niet minder. Als jij of jouw paard daar niet aan kunnen voldoen, ongeacht waar dit aan ligt, kan je objectief gezien geen hoger of gelijk punt krijgen als een paard die wel die middendraf kan tonen. Dat jouw paard een voor zijn doen goede middendraf toont, kan je zelf trots op zijn, maar aan jury kan dit niet meenemen in de beoordeling.
Mijn KWPN'er wil vaak niet halsstrekken in de proef (spanningspuntje, werken we aan). Daar krijg ik dan ook elke keer een 4 voor en dat is volledig terecht. Als hij dan een keertje wel wat meer wil zakken, ben ik daar blij mee, maar kan ik niet van een jury verwachten dat ze mij spontaan een 8 gaan geven omdat het "voor onze doen goed is". Nee, als het dan nog steeds niet goed genoeg is voor een 6, dan krijg ik die ook niet.
Wat jij beter zou kunnen doen is werken zodat je de middendraf kan verbeteren naar een voldoende en dan je échte punten scoren op jouw paard zijn sterke punten.
Citaat:Een Lusitano is niet ongeschikt voor de dressuur (misschien wel in nederland) alleen het beeld van veel juryleden is te beperkt en msschien is de kennis ook wel te beperkt.
De voorkeur gaat uit naar maar iets anders is niet fout en ik vind dat ik daar niet op afgestraft mag worden omdat ik niet op een KWPNer rijd
Maar natuurlijk, het ligt aan de hele wereld, maar vooral niet aan het gegeven dat je misschien de punten niet krijgt omdat je ze niet rijdt? Als je met een vinger naar een ander wijst, wijzen er altijd nog vier naar jezelf.
Ik zal niet ontkennen dat er rotte appels tussen de jury's zitten, hoewel ik ze zelf gelukkig nog niet tegen ben gekomen. Of wacht, nee, ik heb één keer een jury gehad die mij vertelde dat ik niet moest denken dat ik punten kreeg omdat ik op een mooie KWPN'er zat. Desalniettemin heb toen een punt gereden, dus was ze of gewoon objectief genoeg in haar beoordeling, of reed ik een dusdanige proef waar ze niet omheen kon (eerlijk is eerlijk, dit was in de B).
Maar het overgrote deel van de jury's is echt niet bezig met op wat voor paard de ruiter zit. Ik ben met mijn grote zwarte showende KWPN'er onder haflingers, friezen, lusitano's en fjorden geëindigd, omdat IK er niet aan reed en zij een betere proef neerzetten.
)
.