Dekens slecht voor een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Re: Dekens slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:29

Ik gebruik altijd graag dekens. Mijn paarden lopen de hele winter intensief door, en kunnen hun wintervacht dus eigenlijk niet gebruiken. Als ik ga hardlopen trek ik ook geen dikke winterjas aan, dus waarom zou ik dat dan wel van mijn paarden verwachten? Mijn haffie heb ik gisteren helemaal geschoren, en die is zichtbaar opgelucht nu hij 5 kilo haar lichter is. Hij houdt zich zelfs zonder vacht zo goed warm dat hij met alleen een wollen zweetdeken en een 0 grams regendeken toe kan. Mijn KWPNer blijft mooi kort in zijn vacht doordat hij al eind augustus een deken op krijgt, en die hoeft dus niet geschoren te worden. Ik vind het heerlijk. Ze gaan niet overmatig zweten, en hebben nog fut om te spelen en te werken. Naar mijn mening ligt het vooral aan wat je wil gaan doen van de winter. Ben je van plan om tot mei alleen maar te tutten en te poetsen, dan heeft je paardje inderdaad geen deken nodig, maar als je van plan bent om de hele winter door te rijden zijn dekens wel iets om over na te denken. Ze drogen sneller op, en ook met een korte vacht kunnen ze gewoon lekker de wei op. Zo lang ze hun dekentje maar hebben. Wat betreft het warm houden is het inderdaad zo dat ze hun haren niet meer overeind kunnen zetten ter isolatie, maar uiteindelijk is dat waar de dekens voor dienen. Mensen hebben ook geen isolatiemateriaal, en die blijven toch ook warm door dekens (kleren). Gewoon goed op je paard en de buitentemperatuur letten, en dan komt alles goed.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:05

Tatort schreef:
Ik gebruik altijd graag dekens. Mijn paarden lopen de hele winter intensief door, en kunnen hun wintervacht dus eigenlijk niet gebruiken. Als ik ga hardlopen trek ik ook geen dikke winterjas aan, dus waarom zou ik dat dan wel van mijn paarden verwachten? Mijn haffie heb ik gisteren helemaal geschoren, en die is zichtbaar opgelucht nu hij 5 kilo haar lichter is. Hij houdt zich zelfs zonder vacht zo goed warm dat hij met alleen een wollen zweetdeken en een 0 grams regendeken toe kan. Mijn KWPNer blijft mooi kort in zijn vacht doordat hij al eind augustus een deken op krijgt, en die hoeft dus niet geschoren te worden. Ik vind het heerlijk. Ze gaan niet overmatig zweten, en hebben nog fut om te spelen en te werken. Naar mijn mening ligt het vooral aan wat je wil gaan doen van de winter. Ben je van plan om tot mei alleen maar te tutten en te poetsen, dan heeft je paardje inderdaad geen deken nodig, maar als je van plan bent om de hele winter door te rijden zijn dekens wel iets om over na te denken. Ze drogen sneller op, en ook met een korte vacht kunnen ze gewoon lekker de wei op. Zo lang ze hun dekentje maar hebben. Wat betreft het warm houden is het inderdaad zo dat ze hun haren niet meer overeind kunnen zetten ter isolatie, maar uiteindelijk is dat waar de dekens voor dienen. Mensen hebben ook geen isolatiemateriaal, en die blijven toch ook warm door dekens (kleren). Gewoon goed op je paard en de buitentemperatuur letten, en dan komt alles goed.

Hoi, alle respect voor jouw manier maar je gaat wel een beetje de mist in met je redeneringen. Je kunt mensen en paarden echt niet met elkaar vergelijken qua warmtehuishouding. Het is echt best wel krom om de eigen vacht van een paard af te scheren en er de vacht van een schaap op te doen, omdat je het zelf koud hebt zonder jas.
Ik kan het me voorstellen als een paard oud is en onvoldoende ruwvoer kan verwerken zichzelf moeilijk warm kan houden je een deken gebruikt, of je bent een zeer intensieve ruiter die het paard elke dag keihard laat werken, dat je voor het gemak van deken kiest boven een lange vacht.

Als een paard bezweet is, betekent het niet dat de onderhuid nat is. Als je je paard de ruimte geeft om op een droog stukje zand te laten rollen is hij zo weer droog. Paarden hebben heel goed isolatiemateriaal, namelijk vacht in verschillende lengtes en een speklaag daaronder. Bovendien, als je niet te veel loopt te borstelen, te kammen en te wassen zit er ook nog vet tussen de haren waardoor de regen en de sneeuw aan de buitenkant blijven. Paarden kunnen enorme temperatuursverschillen handlen in kort tijdsbestek. Geen wonder want de soort paard is ook al best oud. Die hebben de ijstijd gewoon doorstaan zonder dekens.

Ik rijd redelijk intensief en mijn paard staat gewoon 24/7 nog op het land. Daarnaast loopt ze de hele dag te spelen en te rennen, dus energie genoeg, ook met lange vacht.

SM96T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:40

Als je zonder deken toch nog intensief wil rijden moet je wat langer uitstappen en als je paard dan weer normaal ademt en niet meer warm aanvoelt kun je hem weer op de wei zetten of op stal. Je kan altijd een uurtje een zweetdeken op doen maar het is niet nodig zolang ze maar niet warm meer zijn. En deken is niet slecht voor paarden maar bij jonge paarden die nergens last van hebben hoeft het niet want die kunnen zichzelf met die dikke wintervacht ook heel goed warm maken maar bij oudere paarden die daar moeite mee hebben met de vacht aanmaken of juist verliezen kan een deken juist heel goed van pas komen. Ik heb bij mijn eigen merrie geen dek om want ze maakt heel mooi een wintervacht aan en vind het zelf ook mooi van die teddybeertjes in het land maar gewoon langer uitstappen dan zomers.
Suc6

Tancreda4

Re: Dekens slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:53

Dekens verpesten de warmteregulatie van de vacht zelf ja. Daarom moet je het vervangen, en aanpassen indien nodig (warmer/kouder weer). Met dekens kunnne ze niet meer rollen; Mijn paard kan prima zonder deken rollen, want die krijgt daar wel regelmatig de kans voor, even bloot in de bak en uitgebreid rollen. Dekens verminderen de bewegingsvrijheid; niet als je goed passende dekens hebt.

Ik heb een dekenloos paardje, HEERLIJK! Ik ben jaloers op dat vachtje, waar de sneeuw op blijft liggen, de regen weer afrolt, en ondanks flinke regen gewoon droog en warm is bij de huid. Maar ik heb ook een deken paard; die met regen eventjes goed erbij stond, maar daarna tot de huid nat werd, sneeuw die niet bleef liggen, en snel stijf in de lendenen/broekspieren. Ze stopte met eten als het begon te gieten, beetje l*llig als dat halve dagen duurt, kan je je ook niet meer warm houden. Schuilmogelijkheden zijn er niet, dan maar op stal? Nee hoor, dan doe ik maar een deken op. En het is dan aan mij de taak dat goed te regelen; dunner als het te warm wordt, dikker als het te koud wordt. Een gedoe soms, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan, mijn paard is zoveel blijer en kan gewoon lekker buiten blijven. Die staat niet meer zielig te miepen met regen, maar eet gewoon lekker door. Tja, soms moet je kijken naar je paard, en keuzes maken.

Fijn voordeel is dat ze niet een enorm dikke vacht krijgt (kreeg ze ook al niet), snel droog is na het rijden etc. Maar dat was niet mijn hoofddoel met dekens.

Bloot vind ik altijd nog wel beter, als het even kan! Lekker zelf laten regelen, die vacht werkt bij veel toch vele malen beter dan dekens.