Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tatort schreef:Ik gebruik altijd graag dekens. Mijn paarden lopen de hele winter intensief door, en kunnen hun wintervacht dus eigenlijk niet gebruiken. Als ik ga hardlopen trek ik ook geen dikke winterjas aan, dus waarom zou ik dat dan wel van mijn paarden verwachten? Mijn haffie heb ik gisteren helemaal geschoren, en die is zichtbaar opgelucht nu hij 5 kilo haar lichter is. Hij houdt zich zelfs zonder vacht zo goed warm dat hij met alleen een wollen zweetdeken en een 0 grams regendeken toe kan. Mijn KWPNer blijft mooi kort in zijn vacht doordat hij al eind augustus een deken op krijgt, en die hoeft dus niet geschoren te worden. Ik vind het heerlijk. Ze gaan niet overmatig zweten, en hebben nog fut om te spelen en te werken. Naar mijn mening ligt het vooral aan wat je wil gaan doen van de winter. Ben je van plan om tot mei alleen maar te tutten en te poetsen, dan heeft je paardje inderdaad geen deken nodig, maar als je van plan bent om de hele winter door te rijden zijn dekens wel iets om over na te denken. Ze drogen sneller op, en ook met een korte vacht kunnen ze gewoon lekker de wei op. Zo lang ze hun dekentje maar hebben. Wat betreft het warm houden is het inderdaad zo dat ze hun haren niet meer overeind kunnen zetten ter isolatie, maar uiteindelijk is dat waar de dekens voor dienen. Mensen hebben ook geen isolatiemateriaal, en die blijven toch ook warm door dekens (kleren). Gewoon goed op je paard en de buitentemperatuur letten, en dan komt alles goed.