Annickkii schreef:Dreamflower schreef:Ligt helemaal aan het type vacht en paard. Heeft je paard een dun velletje/vachtje dan zou je op dit moment al een 100 grams deken op kunnen doen (regendeken met fleece gevoerd of 100 grams gevoerde deken) Heeft ze een normale vacht dan volstaat een regendeken op dit moment.
Als de temperatuur onder de 5 graden gaat dan zou ik een 200 grams op doen. Verder is het gewoon goed opletten en elke keer als je je paard ziet even onder de deken voelen of het lekker warm aan voelt, te warm is ook niet goed maar het moet fijn aanvoelen. Ook aan de oren kan je dat voelen, de puntjes mogen in principe koud zijn maar niet het hele oor. Staat je paard er stijfjes bij dan heeft ie het waarschijnlijk koud.
Daar wil ik graag op inhaken, ik ben het niet met je eens. Mijn paard heeft echt een dun velletje en totaal nog geen aanstalten op wintervacht en staat nu nog 24/7 buiten zonder schuilstal en deken en heeft het nog niet koud hoor.
Paarden kunnen heel wat hebben, die van mij stond altijd savonds binnen en dekens gewend maar hoe ik haar nu heb is geen probleem.
Soms willen mensen (niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor) alles maar betuttelen, alsjeblieft zeg, voor een paard is een comfortabele temperatuur tussen de -10 en 15 graden, dus ts alsjeblieft helemaal GEEN deken, je paard smelt niet.
Dat ben ik ook zeker met je eens, ik ben vergeten toe te voegen dat ik bedoel als ze koud aanvoelen, het niet warm lijken te hebben. In principe kunnen paarden heel goed zonder dekens.
Maar ik heb wel een verband gezien tussen koliek en weersomslag bij mijn paarden en ook bij andermans paarden en dus gaat er bij langdurige regenval toch echt een regendeken op mijn paard (bij koelere temperaturen, niet in de zomer) Want ik heb ze liever niet met koliek.

Ik bouw het wel altijd op, dus eerst 0gram regendeken, 200, 300, 350, 370 etc. Dus niet dat hij dalijk al winterhaar heeft en dan ineens boem winterdeken er over. Is maar net wat je voorkeur is denk ik