Bij welke temperatuur een winterdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 07:48

Annickkii schreef:
Dreamflower schreef:
Ligt helemaal aan het type vacht en paard. Heeft je paard een dun velletje/vachtje dan zou je op dit moment al een 100 grams deken op kunnen doen (regendeken met fleece gevoerd of 100 grams gevoerde deken) Heeft ze een normale vacht dan volstaat een regendeken op dit moment.
Als de temperatuur onder de 5 graden gaat dan zou ik een 200 grams op doen. Verder is het gewoon goed opletten en elke keer als je je paard ziet even onder de deken voelen of het lekker warm aan voelt, te warm is ook niet goed maar het moet fijn aanvoelen. Ook aan de oren kan je dat voelen, de puntjes mogen in principe koud zijn maar niet het hele oor. Staat je paard er stijfjes bij dan heeft ie het waarschijnlijk koud.

Daar wil ik graag op inhaken, ik ben het niet met je eens. Mijn paard heeft echt een dun velletje en totaal nog geen aanstalten op wintervacht en staat nu nog 24/7 buiten zonder schuilstal en deken en heeft het nog niet koud hoor.
Paarden kunnen heel wat hebben, die van mij stond altijd savonds binnen en dekens gewend maar hoe ik haar nu heb is geen probleem.
Soms willen mensen (niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor) alles maar betuttelen, alsjeblieft zeg, voor een paard is een comfortabele temperatuur tussen de -10 en 15 graden, dus ts alsjeblieft helemaal GEEN deken, je paard smelt niet.

Dat ben ik ook zeker met je eens, ik ben vergeten toe te voegen dat ik bedoel als ze koud aanvoelen, het niet warm lijken te hebben. In principe kunnen paarden heel goed zonder dekens.

Maar ik heb wel een verband gezien tussen koliek en weersomslag bij mijn paarden en ook bij andermans paarden en dus gaat er bij langdurige regenval toch echt een regendeken op mijn paard (bij koelere temperaturen, niet in de zomer) Want ik heb ze liever niet met koliek.

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:49

Hoi,

Nu ligt er bij mij een 0 grams regendeken op.
Als het overdag onder de 10 graden komt gaat er een 100 grams deken op.
Met elke 5 graden lager komt er 100 gram bij.
Dus als het overdag niet boven de 5 graden komt gaat ze onder 200 gram.
0 graden 300 gram.
En ga zo maar door !
Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:27

Dreamflower schreef:
Annickkii schreef:

Daar wil ik graag op inhaken, ik ben het niet met je eens. Mijn paard heeft echt een dun velletje en totaal nog geen aanstalten op wintervacht en staat nu nog 24/7 buiten zonder schuilstal en deken en heeft het nog niet koud hoor.
Paarden kunnen heel wat hebben, die van mij stond altijd savonds binnen en dekens gewend maar hoe ik haar nu heb is geen probleem.
Soms willen mensen (niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor) alles maar betuttelen, alsjeblieft zeg, voor een paard is een comfortabele temperatuur tussen de -10 en 15 graden, dus ts alsjeblieft helemaal GEEN deken, je paard smelt niet.

Dat ben ik ook zeker met je eens, ik ben vergeten toe te voegen dat ik bedoel als ze koud aanvoelen, het niet warm lijken te hebben. In principe kunnen paarden heel goed zonder dekens.

Maar ik heb wel een verband gezien tussen koliek en weersomslag bij mijn paarden en ook bij andermans paarden en dus gaat er bij langdurige regenval toch echt een regendeken op mijn paard (bij koelere temperaturen, niet in de zomer) Want ik heb ze liever niet met koliek.

Dat ben ik dan ook weer met je eens, als dat zo is, het is koud en langdurige regenval krijgt mijnes ook een 0 grams regendeken op hoor.

ingvdh

Re: Bij welke temperatuur een winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:00

ook zie vaker koliek als het weer omslaat.

ik zie ook verschillen tussen de paarden, mijn paard verhaard als een gek maar zijn nieuwe vacht is niet megadik, maar zijn maatje is al een flinke wolbaal aan het worden terwijl ze praktisch naast elkaar staan en gelijktijdig een deken op hebben gekregen.

Ik probeer met dekens een megavacht te voorkomen en geef op gevoel dikkere of dunnere dekens om. Naast de temperatuur speelt de wind toch altijd een flinke rol in de gevoelstemperatuur. In de zomer merk je het verschil niet zo, maar bijv gisteren was het een lekkere temperatuur maar stond er een koude wind. Als de wind kouder wordt krijgt hij dikkere dekens op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:12

Vilar schreef:
Paarden maken hun eigen winterdeken aan (wintervacht), dus een deken op doen is niet nodig.

Yep, winterdeken zit gewoon aan z'n vlees vast en hoef je de hele winter niet te verwisselen.

Het is verder natuurlijk ook wat je paardje gewend is, als hij weinig vacht heeft kun je 'm helpen met een deken. Als je 'm scheert heeft hij ook een deken nodig (afhankelijk van het model dat je scheert)

Mijne krijgt alleen een deken op als hij ziek is en het slecht weer is (lees: aanhoudende regen of oostenwind bij -18) en geen beschikking heeft over een schuilhok. In de praktijk dus nooit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:54

VSW --> SV

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:08

Citaat:

Ik ben hier wel nieuwsgierig naar hoe dat ontstaat.
Hoe worden de paarden dan gehouden en hoe zit het op zulke dagen met eten?
Of gaan de paarden juist dan op stal. Veel paarden krijgen koliek bij overgang wei-stal en stal-wei.

Ik denk dat het meer komt doordat de paarden dan niet eten of te weinig eten krijgen. Niete eten of weinig eten is een lege maag en lege darmen en dat veroorzaakt koliek. Ik geloof niet zo snel dat koud weer koliek veroorzaakt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:08

Mijn vp staat zonder deken, maar bij min 10 gaat er eentje op!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:16

mijn knollie staat nu ook al een week of 2-3 onder een 0-grams regendeken...
puur omdat ik geen dikke vacht wil hebben ivm droogstappen na het rijden
als het dalijk echt kouder gaat worden krijgt ie een 300 grams op

kaaitjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 22:08

Ik heb nu een nul grams regendeken op inderdaad

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:57

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik ben hier wel nieuwsgierig naar hoe dat ontstaat.
Hoe worden de paarden dan gehouden en hoe zit het op zulke dagen met eten?
Of gaan de paarden juist dan op stal. Veel paarden krijgen koliek bij overgang wei-stal en stal-wei.

Ik denk dat het meer komt doordat de paarden dan niet eten of te weinig eten krijgen. Niete eten of weinig eten is een lege maag en lege darmen en dat veroorzaakt koliek. Ik geloof niet zo snel dat koud weer koliek veroorzaakt.

De paarden worden dan nog steeds op dezelfde wijze gehouden, verzorgt en gevoerd, dus alles blijft gelijk behalve het weer.

Ik ben verder van mening dat wij paarden zijn gaan fokken, de voortplanting en selectie (zwak/sterk) is niet gelijk aan die in de natuur doordat wij met dierenartsen en allerlei middeltjes werken waardoor ook zwakkere dieren overleven die in de natuur dood waren gegaan. Daarnaast fokken wij met een ander doel dan in de natuur gebeurd.
Als je gaat fokken dan worden bepaalde eigenschappen verankerd en bepaalde eruit gefokt, in de natuur worden de eigenschappen om te overleven bevestigd omdat de zwakke dieren niet overleven.

Zo kan het dus voorkomen bij gedomesticeere paarden dat er paarden zijn die niet meer zelfstandig als in de natuur kunnen leven en die je dus moet beschermen tegen bepaalde invloeden.
Bijvoorbeeld paarden die wel zo'n dun vachtje hebben dat ze zichzelf niet warm kunnen houden in de winter omdat ze gewoonweg niet genoeg vacht aanmaken. Of paarden die snel ziek worden, etc etc etc.

Verder is het onmogelijk om een paard zo te houden als in de natuur, want als het regent, sneeuwt of stormt dan zoekt een paard in de natuur op een gegeven moment beschutting, een gedomesticeerd paard heeft lang niet altijd beschutting bij zijn wei en moet het dus maar zonder doen? Want het is een paard en die kan daar wel tegen?
Ik vind van niet, en daarom kies ik voor dekens (of schuilstallen, mits toegestaan door gemeente) want wij willen zo nodig paarden fokken, houden en rijden, dan moeten we ook ervoor zorgen dat we ze een veilige en gezonde plek kunnen bieden.
Een paard is niet ingesteld op veel regen/vocht. Kou en wind kunnen ze prima tegen, maar vocht is een ander verhaal.

Uiteraard geld dit verhaaltje niet voor alle paarden, er zijn paarden die zich prima kunnen redden met hun teddyvacht, maar je kan het gedomesticeerde paard niet op alle vlakken vergelijken met een paard uit de natuur.
Wij vragen dingen van ons paard wat niet natuurlijk is, dan moeten we het paard indien het na arbeid gezweet heeft of geschoren is ook de zorg bieden die het gezond houd. Weliswaar op een paardwaardige manier en niet vermenselijkt.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:09

Ik denk dat regen en kou koliek kunnen veroorzaken, maar dan meer in de vorm dat ze een tekort aan droog ruwvoer hebben/krijgen en hierdoor letterlijk buikpijn van krijgen. Een deken kan hier niks aan veranderen, vind ik. Wel hooi.

Hier gaan de dekens pas weer op bij temperaturen onder nul. Dan heeft paardlief zichtbaar moeite met zich warm te houden en energie voor rijden te hebben en zie je hem alle zeilen bijzetten om goed te blijven. Dus om hem te ondersteunen, leg ik dan een dekentje op van 200 gram en bij extreme kou heb ik een deken van 350 gram.

Verder onbeperkt hooi en stro!

Nu leg ik enkel een deken op bij langdurige regen.

Ik vind -persoonlijk- nu al een deken opleggen overdreven, je kan dan pas met dekens gaan stoppen na april, want dan zijn de temperaturen gemiddeld gezien pas weer op het niveau van nu. Dus dan heeft je paard zeker een half jaar dag in en uit een deken op...

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:19

Mijn paard heeft nu een 200 grams deken op, hij staat overdag in de wei en s'avonds en s'nachts op stal. Hij heeft een goede temperatuur onder de deken. Ik vind het prettig als hij niet dik in zijn haar komt ivm zweten, training etc. :) Ik bouw het wel altijd op, dus eerst 0gram regendeken, 200, 300, 350, 370 etc. Dus niet dat hij dalijk al winterhaar heeft en dan ineens boem winterdeken er over. Is maar net wat je voorkeur is denk ik :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:32

Jeetje zeg wat een dekens op die ongeschoren paarden. Ik heb op alle drie min paarden vanaf sept/oktober een ongevoerde regendeken erop gehad, en bij aanhoudende temperaturen onder het vriespunt een 100 grams onderdeken eronder. Nog nooit last gehad van koude paarden of enorme berenvachten? En echt alle drie andere types paarden hoor qua beharing. Rond maart/april gaat de regendeken er weer af, dan hebben ze het vaak gewoon te warm onder het regendek namelijk. Ze staan en het winterseizoen bij ons van 10 tot 18.00 buiten.

300 gram op een ongeschoren paard, ik vind het waanzin.

Andries24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:16

zoals eerder vermeld is dat sterk afhankelijk van je paard/pony wanneer je een deken op doet.
mijn oudere volbloed krijgt met 2 week ongeveer een 300 grams op omdat hij anders helemaal invalt.
en het ook koud heeft.
de andere krijgt dan een lichtere omdat hij een dikkere vacht heeft.
en de mini's geen deken want die hebben een immense wintervacht en zullen het met min 20 nog niet koud krijgen :)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 05:08

Ik schrik ook van de hoeveelheid dekens en dan nu al... voor allemaal heb ik allemaal dekens. De oude chronische bevangen Welsh A ondersteun ik met dekens als het nodig is. Mijn C pony is een mietje en als het echt sneeuwt en vriest ondersteun ik ze allemaal omdat inderdaad, de warmte vooral komt door eten en met sneeuw er geen gras te vinden is en 24/7 hooi ze niet willen en lastig is. Maarre nee zolang het gaat, blijven ze zonder. Alleen de bevangen pony krijgt een berenvacht, maar ondersteun ik toch omdat ze beperkt moet worden in voer. Ze geven het ook zelf aan, als ik met een deken aan kom en ze willen het niet lopen ze weg, willen ze wel blijven ze staan.

Ze staan in principe 24/7 buiten. Anders had ik geen dekens in huis gehad. Alleen de C pony wil graag op stal, maar krijgt schuil stal.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:01

Ik heb tot gisteren een regendeken op mijn paard gehad. Als het overdag onder de tien graden is gooi ik de winterdeken erop. Die van mij is 200 gram. Als het overdag onder nul blijft gooi ik er een fleecedeken onder en bij toestanden als vorig jaar met strenge vorst heb ik er eventueel een 200 grams staldeken onder. Bij mij staan ze 6 uur per dag buiten.

Floor_ELL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:59

ik heb mijn paard al een weekje een winterdeken omgedaan, dit is niet mijn aller warmste maar toch wel een hele goede winterdeken. Maar zodra de temperatuur onder 0 komt ga ik wel zijn nog warmere deken opdoen

Floor_ELL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:00

Mijn paard komt uit Spanje en is pas één jaar in Nederland, hij kwam uit een nogal warm gebied dus hij heeft het wat sneller koud dan mijn shetjes ;)