'Dekje' laten staan bij het scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:18

x_Maybe_x schreef:
Ik zou, in belang van het paard gewoon een dekje laten staan, dat het niet mooi is, zolang kijk je er niet tegen aan, want meestal heeft hij gewoon een deken op, en als je rijd een zadel, dus alleen als je poetst e.d. zie je het. en ik denk dat je paard er veel profijt van heeft, je kunt het altijd nog scheren. En ik persoonlijk vind het juist wel chique staan.

Mee eens. Mooi is misschien anders, maar ik heb ook geen paard om er een barbie van te maken. Het moet praktisch zijn, niet alleen maar mooi. Bovendien heeft het paard in de winter de meeste tijd of een deken of een zadel op waardoor het niet te zien is.

TS, ik zie het verband met het zadel even niet? Het zadel past slecht en daardoor braken aan de randen van het sjabrak de haren af? Dat komt dan lijkt mij eerder door een sjabrak wat niet fijn is en waar de haren in blijven steken? Of waren ze weg geschuurd op de rug zelf? Onder het zadel?

Afscheren kan altijd nog, aanplakken niet meer. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:40

NinaCharlie schreef:
Mijn paard krijgt 't altijd voor wat stevigheid onder het zadel. Kan me er niet aan storen eigenlijk

[ Afbeelding ]
(heb even geen betere foto van hem :') )

_/-\o_

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:27

Judith_ schreef:
x_Maybe_x schreef:
Ik zou, in belang van het paard gewoon een dekje laten staan, dat het niet mooi is, zolang kijk je er niet tegen aan, want meestal heeft hij gewoon een deken op, en als je rijd een zadel, dus alleen als je poetst e.d. zie je het. en ik denk dat je paard er veel profijt van heeft, je kunt het altijd nog scheren. En ik persoonlijk vind het juist wel chique staan.

Mee eens. Mooi is misschien anders, maar ik heb ook geen paard om er een barbie van te maken. Het moet praktisch zijn, niet alleen maar mooi. Bovendien heeft het paard in de winter de meeste tijd of een deken of een zadel op waardoor het niet te zien is.

TS, ik zie het verband met het zadel even niet? Het zadel past slecht en daardoor braken aan de randen van het sjabrak de haren af? Dat komt dan lijkt mij eerder door een sjabrak wat niet fijn is en waar de haren in blijven steken? Of waren ze weg geschuurd op de rug zelf? Onder het zadel?

Afscheren kan altijd nog, aanplakken niet meer. :)

Mijn zadel lag niet stil en was te lang. Hierdoor schoof het dekje mee en aan de rand van het dek waren de haren weggescheurd (op de rug, ongeveer op dezelfde lijn als de flanken).

_Dingetje_

Re: 'Dekje' laten staan bij het scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:35

Ik heb besloten dit jaar maar voor het uitrijdekenmodel te gaan als het zover is.
Afgelopen winter helemaal geschoren, maar vond het geen succes en een heel gezeul met dekens, aangezien ze bij ons de gehele dag buiten staan. Bovendien lijkt me dit ook aangenamer voor zijn spieren bovenop zijn rug.
Ook het haar op de benen laat ik dit jaar staan, want elke keer waren zijn spronggewrichten open, door het opstaan als hij gelegen had.
Dus ik scheer wel uit functionaliteit, snel droog na het trainen, maar ook nog lekker de warmte hij buiten staat.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:50

_Dingetje_ schreef:
Ik heb besloten dit jaar maar voor het uitrijdekenmodel te gaan als het zover is.
Afgelopen winter helemaal geschoren, maar vond het geen succes en een heel gezeul met dekens, aangezien ze bij ons de gehele dag buiten staan. Bovendien lijkt me dit ook aangenamer voor zijn spieren bovenop zijn rug.
Ook het haar op de benen laat ik dit jaar staan, want elke keer waren zijn spronggewrichten open, door het opstaan als hij gelegen had.
Dus ik scheer wel uit functionaliteit, snel droog na het trainen, maar ook nog lekker de warmte hij buiten staat.

Staan ze bij jullie 's nachts ook buiten?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:53

Nee als het donker wordt dan gaan ze naar binnen.
Gaan 's ochtends wel vroeg al naar buiten, ook als het nog donker is.

Afgelopen winter was echt niet leuk meer met -15 en een geschoren pony......dus vandaar dat ik dit, dit jaar niet ga doen. Is misschien niet zo mooi, maar ik denk wel een stuk aangenamer voor het dier :j

EDIT:
Zie in je profiel dat het ook om een New Forest gaat, heb ik ook *\o/*

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 13:02

_Dingetje_ schreef:
Nee als het donker wordt dan gaan ze naar binnen.
Gaan 's ochtends wel vroeg al naar buiten, ook als het nog donker is.

Afgelopen winter was echt niet leuk meer met -15 en een geschoren pony......dus vandaar dat ik dit, dit jaar niet ga doen. Is misschien niet zo mooi, maar ik denk wel een stuk aangenamer voor het dier :j

EDIT:
Zie in je profiel dat het ook om een New Forest gaat, heb ik ook *\o/*

Klopt!
Ze blijven bij ons met -15 wel binnen. Dan willen ze vaak niet eens naar buiten ;)
Het is de eerste keer dat ik hem laat scheren. Heb de stap nog nooit durven zetten. Heb ook gedacht aan een uitrijdekenmodel, maar ben bang dat er dan nog teveel haar blijft staan en hij nog erg zal zweten.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:07

Bij het uitrijdekenmodel is zijn hals, borst, buik en een stukje flank wel kaal, dat zijn toch de plekken waar of ze het meest zweten, onder het zadel is zo droog, zet na het werk wel altijd even met een fleece opstal totdat hij opgedroogd is. Ik rij er niet mee onder het zadel maar aangespannen, dus die plek is dan ook nat bij mij.
Ben benieuwd wat je gaat doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:22

Bij het uitrijdeken model is al behoorlijk veel haar weg. Ik begrijp dat de paarden veel snachts ook buiten staan? Juist dan zou ik lekker een uitrijdeken aan vacht laten staan, voorkomt veel gekleum en ellende.

Paard kan de warme wel op de borst, hals en buik en een deel van de flanken kwijt. Dat is meer dan genoeg waardoor ze op dat stukje waar wel vacht zit echt niet meer kledder nat worden. Na het rijden even een kwartiertje een fleece op en een borsteltje er over en ze zijn weer droog. :)

Ter vergelijking: Er zijn heel wat (koudbloed)paarden die in de winter heel snel kledder nat worden, vaak wordt hier alleen een klein deel van de luchtpijp geschoren. Je zou verwachten dat het paard over de rest van zijn lichaam nog steeds nat is. Maar juist doordat ene deel waar hij zijn warmte wel kwijt kan, blijft hij de rest van zijn lijf goed droog.

Bovendien is het makkelijker om een dunnere deken op te doen of nog een extra stukje te scheren als het paard het warm heeft dan eindeloos meer dekens op gooien. Zeker paarden die lekker veel buiten kunnen staan zou ik niet helemaal kaal scheren.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 11:51

Judith_ schreef:
Bij het uitrijdeken model is al behoorlijk veel haar weg. Ik begrijp dat de paarden veel snachts ook buiten staan? Juist dan zou ik lekker een uitrijdeken aan vacht laten staan, voorkomt veel gekleum en ellende.

Paard kan de warme wel op de borst, hals en buik en een deel van de flanken kwijt. Dat is meer dan genoeg waardoor ze op dat stukje waar wel vacht zit echt niet meer kledder nat worden. Na het rijden even een kwartiertje een fleece op en een borsteltje er over en ze zijn weer droog. :)

Ter vergelijking: Er zijn heel wat (koudbloed)paarden die in de winter heel snel kledder nat worden, vaak wordt hier alleen een klein deel van de luchtpijp geschoren. Je zou verwachten dat het paard over de rest van zijn lichaam nog steeds nat is. Maar juist doordat ene deel waar hij zijn warmte wel kwijt kan, blijft hij de rest van zijn lijf goed droog.

Bovendien is het makkelijker om een dunnere deken op te doen of nog een extra stukje te scheren als het paard het warm heeft dan eindeloos meer dekens op gooien. Zeker paarden die lekker veel buiten kunnen staan zou ik niet helemaal kaal scheren.

Paarden staan hier 's nachts lekker op stal, het gehele jaar door.
In de winter gaan ze, afhankelijk van het weer en de kwaliteit van het land, naar buiten als het licht is en weer naar binnen als het donker wordt.
Omdat ze overdag wel buiten staan, vind ik ik het wel nodig op het haar op de benen en het hoofd te laten staan. Verder heb ik een goede, dikke deken met hals en nog een hele stapel deken in verschillende diktes. Deze dekens heb ik voorheen allemaal aangeschaft om geleidelijk de haargroei tegen te gaan, maar zodra de dagen korter worden wordt het haar toch aangemaakt.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:16

Ik heb ervoor gekozen om het 'dekje' te laten staan.
Mijn pony ziet er vanaf afgelopen zondag zo uit:
Afbeelding