Hoeveel dekens hebben jullie om de winter door te komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:26

Ik zou persoonlijk jou paarden lekker zonder deken laten staan. Ze werken niet veel en over het algemeen is wintervacht toch wel fijner dan dekens.

Een regendeken op doen kan, hoewel het meestal niet eens nodig is. Ga gewoon eens na een dag flinke regen kijken. Hoe staan ze erbij?
Helemaal met een schuilstal verwacht ik dat ze het prima aan kunnen. En dan is zonder deken voor elk paard fijner. Mocht blijken dat ze toevallig allebei er slecht tegen kunnen kun je in het vervolg alsnog een regendekentje op doen.
Nederland is misschien niet het meest droogste land, maar een gewone regendag kunnen ze wel hebben. Waar ze eventueel moeite mee hebben zijn de dagen waarop het hard waait, koud is en stortregent aan 1 stuk door. Zulke dagen zijn er een heel stuk minder in Nederland. :)

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:27

Paard staat 's nachts binnen , en overdag mag ie lekker naar buiten. We rijden niet heel intensief, want we hebben alleen een buitenbak.. En paard mag lekker zn wintervachtje houden, wel heb ik een wollen nek-lijf fleece deken + een dunnere fleece deken en dan krijg ik ook nog een uitrijdeken :). Haha

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:30

Oh wij hebben ook zoveel dekens voor mijn verzorgpony's :P
Paarden staan momenteel ook buiten! 's nachts nu meestal in stal, dan krijgen ze geen deken of een hele dunne omdat ze 's ochtends vroeg door de boer buiten worden gezet

Paard:
1 fleecedeken
3 regendekens (1tje met hals)
100 grams regendeken
200 grams regendeken
Uitrijdeken

Pony is wat gevoeliger, dus ook een wat warmere deken :) (lang verhaal, veel ziek, weinig vet.. maar het gaat momenteel al heeeeel veel beter met hem! :) )
2 fleecedekens (1tje met hals)
2 regendekens (een blauwe en een grijze)
1 staldeken (blauw geruit)
200 g regendeken
300 g regendeken
En ook nog een 400 g
Uitrijdeken

Andere pony (er liggen nog meer dekens in stal en bij haar thuis, maar alleen deze weet ik)
Fleecedeken
1 regendeken
+- 200 g regendeken

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:31

Collectie hier:

- Zomerdeken dik
- Zomerdeken dun
- Fleecedeken
- Cooler
- Wollendeken
- Ongevoerde regendeken
- Bucas Smartex Rain (licht gevoerde regendeken)
- Rambo Duo (= 100 grams bovendeken)
- + 200 grams onderdeken
- + 300 grams onderdeken
- + 400 grams onderdeken

Daniellejody

Re: Hoeveel dekens hebben jullie om de winter door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:36

Ik heb een 100 grams, 250 grams, 300 grams en een onderdeken 100 grams.
Dan nog vliegendeken en zomerdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:15

o grams regendeken
150 grams weidedeken
300 of 350 grams weidedeken

fleecedekens.

hoger dan 350 gram vind ik niet zo hard nodig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:19

Ik heb denk wel 20 dekens. Van cooler tot dikke wollen dekens en van ongevoerde regendeken tot 300gram ongeveer. Heb 2 paarden op wedstrijd en een pony die voor grasmaaier dient.

Wat je zelf nodig hebt,is ieder voor zich: Wat doe je met je paard, staan ze buiten of niet etc etc.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:19

1 deken om precies te zijn...een fleece deken voor na het rijden...

Mijn paardje heeft haar natuurlijke "dekentje" heerlijk :)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:20

voor 2 paarden heb ik heel wat dekens ( ook nog een extra collectie was van mijn vorige paard, passen mijn huidige paarden helaas niet)

- harry's horse zomerdeken ( beide een eigen)
- Amigo 0 grams
- Amigo 100 grams
- Rhino 370 grams
- Anky stal deken ( wat ouder, geen idee hoe zwaar)
- regendeken van passoa ( wat ouder, geen idee hoe zwaar, niet heel dik)
- Onderdeken 200 grams en 400 grams, kan ik vast maken aan de amigo en rhino dekens
- dikke fleece van rambo
- dunne wollen
- dikke wollen
- dikke wollen met hals
- dunne fleece

zo kan ik voor beide paarden alle juiste combinaties maken. het ene paard wordt dit jaar niet geschoren, heeft ff een pauze in de training , de andere is nog een vraag of ik dat doe.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:31

Ik zou goed naar je paarden kijken wat ze kunnen hebben......

Mijn paard staat nu ook lekker met een 0 grams regendeken omdat hij het heel snel koud heeft als het een regenachtige dag is.
Hij krijgt pas een andere dikkere deken op als ik weer merk dat hij het koud krijgt.

Ik denk dat als je geen wedstrijden rijdt, je gewoon goed je paard in de gaten moet houden. Elk paard is anders. Het ene paard gaat fluitend de winter door zonder dekens, en het andere paard begint al te bibberen wanneer het kwik onder de 15 zakt.

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:34

mijn paard staat overdag buiten (zonder schuilmogelijkheden) en nacht's op stal,
voor hem heb ik :

* 0 grams regendeken
* 100 grams winterdeken met hals
* 200 grams winterdeken zonder hals
* 400 grams winterdeken zonder hals

wel wordt sam geschoren in de winter ;)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:39

Mijn paard staat overdag buiten en s'nachts binnen in een buitenstal.
Ik heb voor hem:
- fleecegevoerde regendeken
- 200 gr onderdeken
- 300 gr winterdeken.

Vorig jaar heeft ie het prima gedaan onder de regendeken en 200 gr onderdeken, dus de 300 gr is meer voor de zekerheid als hij het echt koud krijgt evt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:51

Ik zou in jou geval nu wel kiezen voor of met dekens, of zonder. Niet deken op en af, als je paard een wintervacht aanmaakt kan die prima tegen regen, en dan zou ik er zeker geen 0 grams regendeken op doen.

Voor mijn oude, ziekelijke shet had ik een 0 grams, 100, 200, en 300, toen ik overstapte op rhino dekens, had ik 0, 200 en 370 grams dekens met halve hals. Allemaal outdoordekens.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:12

1 voor de winter met verschillende onderdekens erbij. Dan kan ik van 100gr tot 500gr. Perfect systeem van horseware.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:26

ik heb een hele collectie,voor mijn 5 paarden en pony's maar sinds afgelopen jaar ben ik gestopt met dekens.en mijn paarden/pony's tussen de 1,5jr en 18jr nu engelse volbloed tot koudbloed staan 24/7 buiten met een loopstal.ze krijgen wel onbeperkt ruwvoer.en allemaal doen ze het super.

ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je een 2,5jr in de dekens zou zetten.die gezond is.ook en regendeken is niet nodig want ze hebben 1 loopstal.ook zijn dit 2 bikkels van rassen die goed een eigen vacht kunnen verzorgen,en dat werkt beter dan dekens.laat ze lekker een goede weerstand krijgen,en begin niet aan dekens.ja hoog uit een lekkere wolle zweetdeken voor na het werken,en dat hoeft zelfs niet eens als je goed zou uit stappen.(maar deze gebruik ik zelf dus ook nog)

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:37

Ik doe in de 'herfst' nooit een zomerdeken op,
ik woon een half uur van stal, lekker een buitje en het is alsof je paard in z'n blote kont met
een nat handdoekje in de wind staat, brrrr..
Of niets, of iets waterdicht.

Mijn volgorde is:
Dun regendeken (supersterk maar luchtdoorlatend) > onder de 15 graden tot 10 graden
Dun regendeken + zweetdeken > 10 graden tot 5 graden
200 Grams Outdoordeken > 5 Graden tot -5 graden
200 Grams Outdoordeken + zweetdeken > -5 tot -10
200 Grams Outdoordeken + 200 Grams onderdeken > -10 tot -20

Dit gaat niet om een geschoren paard, maar een paard wat wel net zo kort in d'r vacht zit,
heeft 5 jaar lang in weer en wind 24 uur op de weide gestaan, zonder jas.
Tegenwoordig met een beetje tocht op stal (een keer de staldeur open gelaten) in de zomer en madam is verkouden,
nou is het ook nog niet echt koud, maar overdag 18 graden en snachts wel maar 9 graden,
mijn paard hoestte er al weer lelijk van dus heeft haar dekentje al weer op ;)
Ik hou haar vacht dan ook wel tegen omdat ze vaak zweet tot schuimen toe, niet prettig in de winter met een lange vacht.
En mijn merrie heeft moeite om in de winter op gewicht te blijven, zwakke weerstand dus :(

Ik heb dus in feite maar 3 dekens en dat vind ik zat,
anders wordt het me veel te veel gewissel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:57

PowerReiner schreef:
Ik zou goed naar je paarden kijken wat ze kunnen hebben......

Mijn paard staat nu ook lekker met een 0 grams regendeken omdat hij het heel snel koud heeft als het een regenachtige dag is.
Hij krijgt pas een andere dikkere deken op als ik weer merk dat hij het koud krijgt.

Ik denk dat als je geen wedstrijden rijdt, je gewoon goed je paard in de gaten moet houden. Elk paard is anders. Het ene paard gaat fluitend de winter door zonder dekens, en het andere paard begint al te bibberen wanneer het kwik onder de 15 zakt.

Precies mijn gedachte. Kijk goed naar je paard en of die wel een deken nodig heeft. Helemaal met zon jong ding is het eigenlijk beter dat ze niks opkrijgen.

Ik heb meer dan 1 paard maar toch hebben ze elk maar 2 dekens. Een regendeken en een winterdeken. Wat ik gebruik voor/tijdens en na het rijden laat ik even erbuiten. Dit zijn de dekens die erop gaan als ze buiten lopen. Mijn winterdekens zijn ademend en temperatuurregelend, dus ik hoef niet te wisselen. Die liggen er nu dus al op, maar dat is omdat mijn oudje van 26 het gewoon niet trekt zonder. Die heeft ook vanaf jong paard altijd onder dekens gestaan, en dat is dus eigenlijk funest geweest. Van mijn andere paarden zijn er 3 wedstrijdpaarden, die ik natuurlijk graag kort in de vacht hou. En waarbij er 2 zijn die sowieso niet echt veel wintervacht krijgen. En het jonkie van 4 is net als zijn zus (1 van de wedstrijdpaarden) een paard wat weinig vacht krijgt. Die heeft dus om de reden van koud zijn jas aangekregen. Ik heb overigens alleen maar Horseware Rambo dekens.

Maar als een paard niet intensief gereden/getraint wordt, en genoeg vacht van zichzelf aanmaakt, zou ik er geen deken opgooien. Ook geen regendeken, die verstoort idd de warmte. Is niet gevoerd, legt dus de haren plat en paard krijgt het koud omdat hij zijn haren niet omhoog kan zetten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:15

Gezien het ras van je knolletjes, het feit dat ze niet erg in het werk staan en dat ze een schuilstal hebben, zou ik niet met dekens gaan beginnen. Met hun eigen vacht zouden ze het prima moeten kunnen redden, mits ze genoeg ruwvoer krijgen waarmee ze hun kacheltjes brandend kunnen houden. Je zou eens kunnen nadenken over een slowfeeder, ik denk dat dat in jouw geval een logischer keuze zou kunnen zijn.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:28

Ik heb voor beide paarden altijd 3 standaard dekens in de winter. Een regendeken, een 200 grams en een 370 grams. Verder heb ik dan nog wat onderdekens liggen in verschillende dikte's zodat ik als het echt koud wordt er wat bij op kan gooien.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:33

0 :D
1 paard is nu 21, dus die heeft zijn tijd gehad en mag lekker zonder dekens genieten. Mijn andere is pas anderhalf dus die mag voorlopig nog even zonder :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:42

Geen. Zeker op die leeftijd moeten ze dat niet nodig hebben (ziekte uitgezonderd). Hier krijgt jonkie zeker geen deken (goed waterdichte vacht en al in winterconditie = mollig) die mag over de winter dus iets aan kg's inleveren, zodat die weer netjes op gewicht het voorjaar in gaat. Rijpony gaat als hij dat aangeeft onder 0gr regendeken, omdat hij anders stopt met eten/erg stijf wordt op de spieren. Wanneer en hoelang er een deken op gaat hangt dus geheel van de pony's zelf af. Ondertussen maken ze gewoon een goede wintervacht aan en die isoleert ook netjes onder een 0gr. regendeken (zonder stond hij te bibberen met die oostenwind in feb. en met gewoon lekker warm, ook voor het ontdooien van mijn koude handen :P )
Batlow schreef:
0 :D
1 paard is nu 21, dus die heeft zijn tijd gehad en mag lekker zonder dekens genieten. Mijn andere is pas anderhalf dus die mag voorlopig nog even zonder :j
Juist oudere paarden kunnen wat hulp nodig hebben. Al is van te voren met dekens beginnen inderdaad niet nodig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:51

Deze heeft zeker nu nog geen hulp nodig. Het gaat helemaal prima! verhaard goed en maakt goed zijn vacht aan. Momenteel begint zijn wintervacht al zeker te komen. Ik merk vanzelf als het later niet meer gaat, dan krijgt hij een helpend handje :)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:52

Geen :Y) Lang leve de wintervacht :j

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:30

Die van mij heeft alleen een ongevoerde regendeken. Hij maakt wel wat minder vacht aan, maar hij blijft beschermd tegen wind en regen. Hij heeft het niet koud, heeft het ook niet te warm op de mildere dagen en blijft de hele winter goed op gewicht.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:50

A - pony

- Bucas irish light 0 grams regendeken
- Bucas turnout medium 150 grams regendeken
- Rhino pony wug medium 200 grams winterdeken
- Rhino pony plus met hals 370 grams winterdeken
- Bucas shamrock power zweet/staldeken in 1
- BR 4-u fleecedeken met hals
- BR uitrijdeken zadel
- BR uitrijdeken mennen

Minishet

- Premiere 0 grams regendeken
- Premiere fleece gevoerde regendeken
- Amigo met buikvlap 200 grams winterdeken
- Rhino pony plus met hals 370 grams winterdeken
- Fleecedeken met hals + naam
- Premiere zweetdekentje
- Menuitrijdekentje reflecterend, en gevoerd waterdicht.