Evelijn schreef:Ja.. ik vind een paard dat gelijk een nieuwe berijder uitprobeerd niet braaf.
Let op de eigenaresse geeft aan dat het dier eenkennig is, dominant en grenzen opzoekt. Dat is namelijk gewoon de vertaling van geschikt voor één baasje, de baas zijn en pubergedrag.
Wat heeft de merrie trouwens gedaan bij het uitproberen?
sorry maar hier ben ik het niet mee eens. op het moment dat ik een heel onzeker iemand op mijn paard zet die, logisch, heel erg zenuwachtig is, gaat mijn puber ook uit proberen. hij zal dingen doen als niet aan willen springen in galop, te snel draven, de hoefslag niet willen volgen, hoeken afsnijden, in zijn achteruit gaan ipv stil staan etc etc etc. toch is cas wel degelijk een braaf paard. hij zal je er niet af willen gooien mits je hem geen pijn doet en ook niet stijgeren of hoog bokken. hij wil wel weten wat hij aan je heeft. logisch want paarden zijn kudde dieren en over het algemeen liever volger als leider. de ruiter moet duidelijk de leiding nemen. daarbij ook nog eens vluchtdieren en moeten zich dus veilig en bescherm voelen. hoe kan je over een wt eenkennig paard, wat dus blijkbaar niet iedereen direct vertrouwd, als niet braaf neer zetten. dat kun je dus pas zeggen na een aantal keer gereden te hebben. met dit soort paard moet je een band opbouwen eer je echt een oordeel kan vellen.
ts, ga er nog een aantal keer heen, leer het paard kennen en andersom en kijk of je de klik voelt. is de klik er niet houd alles op, heel simpel. in dat geval, next. is de klik er wel van jou kant observeer dan ook goed haar gedrag naar jou. trekt ze naar je toe. merk je dat ze dat meer gaat doen als je haar een aantal keer gezien hebt. hoe is ze onder het zadel als jij je houden aangepast hebt. hoe reageert het paard als je rijd zoals de eigenaar dat doet en het paard dus minder verward raakt. neem voor het rijden uitgebreid de tijd voor het paard en begin met gewoon bij haar zijn zonder iets te willen of doen. daarna lekker poetsen en kriebelen en dan pas opzadelen en erop. ook al is een paard super braaf, ze kan best even wat tijd nodig hebben om aan je te wennen voor ze dat laat zien. aan jou of je genoeg klik op dit moment voelt om er iets meer moeite en tijd in te stoppen dan alleen een keer proef rijden