Kan iemand mij op weg helpen? ik weet het ff niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:32

Tinky12 schreef:
Dieet zeker aanpassen...3,5kg sport basis( is het nu sportbrok of basisbrok?) is voor dit type paard veelsteveel.Het is geen warmbloed sportpaard....
Wat kreeg ze bij haar vorige baas??

Er staat 3x een half(kilo?) dus het is niet eens zeker dat het paard 3x een halve kilo en dus 1,5 kilo sportbrok krijgt.
Als ze bedoelt halve schep ligt het aan de schep hoeveel een half is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:42

Sorry....zie het net ja maar hoe dan ook...nog veelsteveel voor een paard wat het niet nodig heeft.Ze doet niets en krijgt enkel nog meer energie erin gestopt,dat moet er ook weer uit.Dit in combinatie met een nieuwe omgeving en een nieuwe baas is niet optimaal.

Handje voor de lekker en daarna eens rustig kijken wat ze nodig heeft,als ze schraal/sloom wordt kun je altijd nog wat meer hooi geven en evt krachtvoer iets opvoeren maar de meeste paarden hebben dat helemaal niet nodig,helemaal type Haflinger niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:51

Tinky12 schreef:
Dieet zeker aanpassen...3,5kg sport basis( is het nu sportbrok of basisbrok?) is voor dit type paard veelsteveel.Het is geen warmbloed sportpaard....

Mijn 4-jarige KWPN'er wordt voor haar leeftijd intensief getraind (dressuur, springen & de bossen in) en krijgt 1kg basisbrok per dag. Dus zelfs een warmbloed sportpaard heeft niet persee die hoeveelheid nodig ;)

Meid, gooi dat paard lekker naar buiten! Een beestje wat 6 tot 8 uur buiten staat is, als het goed is, al stukken rustiger.
Verder zou ik haar met rijden meteen doorpakken en aan het werk zitten, zodat dit niet omslaat naar een dominantie kwestie.
Ook zou ik een grens trekken bij uitrazen aan de longeerlijn. Voor het rijden een paar rondjes; prima. Maar daarna is ook aan de longe gewoon werken.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:53

ik heb inmiddels de oude eigenaar gesproken, daar kreeg ze alleen wat muesli en hooi/kuil. Ze gaat dus direct van de brok af.

Komende dagen lekker met haar bezig zijn, ook mag ze het land op, en nog ff spelen in de paddock met haar nieuwe vriendin.

Ga haar zolang ze zoveel energie heeft iedere dag longeren, ja ze weet wat dat is, en daar na mag ze nog lekker ff los in de bak spelen en rennen.

Zodra de brokken uit haar systeem zijn zal ze weer rustiger zijn neem ik aan, dan komt rijden vanzelf..

Zometeen om 12 uur ga ik haar lekker buitenzetten.

Ympi

Re: Kan iemand mij op weg helpen? ik weet het ff niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:58

Goed van jou! Gaat helemaal in orde komen zo!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:08

Dat klinkt een heel stuk fijner, ze zal weer snel "de oude" zijn ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:24

Brandy75 schreef:

Een Haflinger is een 'buitenpaard' bij uitstek, die voelen zich gewoon het beste wanneer ze lekker buiten zijn!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:12

Ninx schreef:
Brandy75 schreef:

Een Haflinger is een 'buitenpaard' bij uitstek, die voelen zich gewoon het beste wanneer ze lekker buiten zijn!

Dit dacht ik ook altijd maar als er bij ons 3 druppels regen vallen dan krijg je mijn jonge paardje regelmatig met 3 man niet buitengeduwd! Hij vind het heerlijk in zijn stalletje!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:16

Een haflinger zou ik sober voeren en zo veel mogelijk buiten zetten. Zorg dat ze eerst de rust krijgt die ze had op haar vorige stal, voordat je erop gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:42

_merel_ schreef:
Dit dacht ik ook altijd maar als er bij ons 3 druppels regen vallen dan krijg je mijn jonge paardje regelmatig met 3 man niet buitengeduwd! Hij vind het heerlijk in zijn stalletje!

Je hebt er altijd aparte exemplaren tussen zitten natuurlijk! ;-)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:07

heel veel paarden die ik ken staan liever binnen dan buiten als het regent, ik zou als ik ts was ook kijken hoe hetpaard reageerd als ze bv maar een dag deel buiten staat ,
het word winter en op veel stallen gaan de paarden dan een dag deel naar buiten of zoveel uren

wel goed dat ze het voer aangepast heeft

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:10

Weinig krachtvoer!!!! En veel beweging!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:14

Doubtless schreef:
Tinky12 schreef:

Mijn 4-jarige KWPN'er wordt voor haar leeftijd intensief getraind (dressuur, springen & de bossen in) en krijgt 1kg basisbrok per dag. Dus zelfs een warmbloed sportpaard heeft niet persee die hoeveelheid nodig ;)

Meid, gooi dat paard lekker naar buiten! Een beestje wat 6 tot 8 uur buiten staat is, als het goed is, al stukken rustiger.
Verder zou ik haar met rijden meteen doorpakken en aan het werk zitten, zodat dit niet omslaat naar een dominantie kwestie.
Ook zou ik een grens trekken bij uitrazen aan de longeerlijn. Voor het rijden een paar rondjes; prima. Maar daarna is ook aan de longe gewoon werken.

Ik bedoelde eigenlijk een paard wat hoog in de sport staat en zware training krijgt :o niet type sportpaard :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:28

bir schreef:
Weinig krachtvoer!!!! En veel beweging!

Nog beter....géén krachtvoer en gewoon naar buiten,minimaal 8 uur per dag.
Als je dat doet, heb je over 3 dagen een rustiger paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:35

Wildgirl schreef:
Nog beter....géén krachtvoer en gewoon naar buiten,minimaal 8 uur per dag.
Als je dat doet, heb je over 3 dagen een rustiger paard.

Dit doen want dat is een goed advies en er verder niet zoveel zorgen om maken. Als wij met beiden paarden die bij elkaar staan op vakantie gaan naar een andere stal dan is er eentje die ook altijd erg nerveus is de eerste dagen. Gaat vanzelf over. Bij jou is het én andere stal en een nieuw baasje. Stoppen met longeren want het kan zijn dat juist dat longeren erg spannend is. Kun je hem beter van te voren even los gooien totdat je hebt uitgezocht of paardje tegen longeren wel of niet kan. Ik weet ook niet of je er een zweep bij hebt maar er zijn paarden die dat toch heel eng vinden. Ik ben de enige bij mijn paard die met zweep aan mag komen of met zweep mag rijden op mijn paard.
Ga gewoon veel doen met je paard en ga er pas op als je voelt dat het OK en save is en misschien duurt dat wel even en moet je daar een maatje uit de kudde bij hebben voor je eigen veiligheid de eerste keer. Je paard was braaf op de andere stal dus het is gewoon de verandering. Onze paarden zijn ook altijd braaf maar haal ze niet uit elkaar op een vreemde stal de eerste dagen want dat is levensgevaarlijk. Na drie dagen is het OK en kunnen we weer alles apart met ze doen.
Succes ermee.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:21

Heb je haar een andere naam gegeven?
Ik zou haar oude naam aanhouden en veel dingen 1op1 (grondwerk) doen zonder al te veel prikkels van buitenaf. Laat haar zien dat jij de leider bent en te vertrouwen bent. Het rijden komt wel weer, de proefrit was goed.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:04

ze krijgt nu sinds gisteravond geen biks meer, alleen eenn klein handje en extra hooi,
vanmorgen losgelaten en lekker het terrein overgewandeld samen. nu is ze buiten. vanavond ga ik ook nog ff
lekker met haar aan de gang. vanmorgen was ze rustiger dan gister. dus gaat de goeie kant op!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:52

Gaat vast goed komen +:)+ Een verhuizing is niet niks voor een paard en van zoveel brok wordt zo'n sobere Haflinger wel heel erg fris :D
Zorg voor zoveel mogelijk beweging en vraag als je onzeker bent een instructeur of ervaren ruiter om er de eerste keer even op te rijden.
Dan kun je zien wat hij doet, is hij braaf en relaxt dan stap je er zelf op.
Is hij nog wat te fris dan ga je bijv. alleen uitstappen met iemand er naast.
Zo kun je op een fijne manier aan elkaar wennen.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:08

goedzo, minder voeren, en gewoon lekker naar buiten doen, mijn haflinger merrie is bijna niet meer binnen te krijgen, als we haar gaan halen om naar binnen te gaan, toen ik haar nog maar net had, ging ze ook best snel onder het zadel, heb ik er nu wel een beetje uitraind, door veel voltes, de mijne krijgt ook savonds maar een klein beetje meusli en hooi. goedzo dat ze van de biks af is +:)+

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:59

Hier zijn we ook nog volop aan het wennen. Mijn paard is er nu 7 weken en het begint nu allemaal pas een beetje op z'n plaats te vallen :j De eerste weken was hij erg nerveus en schrikkerig, nu wordt dat steeds minder. Ook wij zelf waren hyper gevoellig en nerveus (ook een tijd niet gereden) en dat was natuurlijk ook een wisselwerking. Wat mij erg geholpen heeft, is me realiseren dat niet alles hoeft te lukken binnen een paar weken. Dit paard blijft als je er voor gaat jaren bij je en niemand zegt dat jij er morgen op moet. Neem je rust en de tijd om je echt lekker bij elkaar te gaan voelen. Doe veel met haar, leer haar kennen en geef haar de gelegenheid jou te leren kennen. Dan gaat het rijden vanzelf ook beter :) Ik ben nu heel geleidelijk aan veel rustiger geworden en merk dat mijn paard dat overneemt. Het rijden gaan we nu pas wat meer opbouwen. Doe het dus op jullie eigen tempo, dan komt het vast goed +:)+

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 12:51

Hai,

Het gaat intussen stukken beter met mn meissie :D Ze reageerd veel beter, kan nu ook rustig met haar rondlopen zonder dat ze overal voor opzij springt.

Gister was ze weer haar zelf, hoe ik haar heb leren kennen *\o/* <3 Ze is maar heel even aan de longe geweest en is 1 van de meiden van stal erop gestapt.. Ze was echt superlief!!!!

Dus vanavond ga ik het lekker zelf doen :j ze heeft een conditie van niks dus gewoon rustig opbouwen.

Ze is wel aan de dikke kant, had op de stal waar ze stond al gevraagd, weet je zeker dat ze niet drachtig is.. hihi

Ik weet nl niet precies hoe lang ze op die handelsstal heeft gestaan ;) (Ze heeft echt een dikke buik aan de zijkanten ipv aan de onderkant)

Gizmo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:53

ik zou gewoon over gaan op gewone basis brok ipv sport brok daar word ze alleen maar drukker van.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 12:55

ze krijt inmiddels geen brok meer op 1 handje na, per x voeren, ze krijgt nu extra kuil.. Mocht zij het nodig hebben dan gaan we de biks rustig opbouwen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:02

ponies die weinig doen hebben nauwelijks brok nodig als er genoeg ruwvoer is, gewoon lekker veel er mee bezig zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:23

Brandy75 schreef:
ze krijt inmiddels geen brok meer op 1 handje na, per x voeren, ze krijgt nu extra kuil.. Mocht zij het nodig hebben dan gaan we de biks rustig opbouwen.

Prima plan. Voorlopig heeft ze de biks niet nodig. Haflingers en krachtvoer is een explosieve combinatie. Zo te horen heeft ze buik zat en op goed kuil/hooi kan ze prima functioneren en voor jou veel gemakkelijker te handelen. En laat je vooral niet beinvloeden door stalgenoten. Een haflinger voeren is echt iets heel anders dan een KWPN of arabier voeren.

Gefeliciteerd met je Haf. Welkom in de Haflingerwereld.
Tip: wees streng en consequent, hoe lief ze je ook kan aankijken. Het zijn net Labradors. Ze kunnen heel lief kijken en ondertussen nemen ze de leiding.
Wees duidelijk wat je wel en niet wil. Iets wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Als je dat vanaf het begin goed doet, heb je daar alleen maar profijt van: zoals onvoorwaardelijk stil staan als je dat vraagt; dat is ook fijn bij het opstijgen.
Gewoon geen fratsen. Netjes meelopen. Stilstaan als het gevraagd wordt. Niet meesleuren van de baas.
Duidelijke regels. Dan past ze zich het snelst aan.

En vooral lekker geniet samen!

Hoe heet de Haflinger? Wie zijn de ouders?