Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Polly schreef:als je toch geen veulens van de hengst wil zie ik de meerwaarde van het 'hengst houden' ook niet in.
Ik heb ze hier al jaren in een groep, jarenlang een wisselende groep zelfs maar nooit noemenswaardige problemen gehad.
jolin schreef:Als er voldoende ruimte en eten is geeft het weinig problemen in een groep is mijn ervaring. De blessures ontstaan als er gevochten word om eten en als er geen ruimte is om te vluchten bij strubbelingen. Ik heb inmiddels heel wat pension ervaring opgedaan, verschillende situaties gezien en meegemaakt, als paarden genoeg te eten hebben, hebben ze weinig problemen. Zolang de maag maar goed gevuld is!
HaffieIngrid schreef:heej indriss,
ik begin even met het reageren op de openingstopic.
ik heb een groep met ongeveer 20 haflingers die altijd buiten lopen en verder nog een aantal fokmerries op stal.
ik merk dat inderdaad de paarden in de kudde sneller blessures hebben dan de paarden op stal. helaas kan je je paarden niet opsluiten (ookal zijn er mensen die dit wel graag doen) en blessures voorkomen. je wilt graag het beste voor je paarden.
ook snap ik dat sommige paarden niet samen kunnen met andere paarden. ik heb een ruin die zich nog steeds hengst voelt en moet echt uitkijken met wie ik hem loslaat. casteren zou dus helemaal geen oplossing hoeven zijn.
en 8 paarden die steeds op een stuk van 1ha staan lijkt me prima, zoals ik uit je verhaal begrijp is het niet 1 stuk van 1ha maar meerdere van 1ha. vind dat je dan zat weide hebt voor het aantal paarden dat je hebt.