ongeluk door boom in bos .wie helpt me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Re: ongeluk door boom in bos .wie helpt me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:45

Tip van de dag;
LET OP! ;)

Amaris

Urielle schreef:
AaronYve schreef:
Aso boom

Was vast een naaldboom, sommige van mijn beste vrienden zijn naaldbomen hoor, maar het zijn WEL altijd dezelfde soorten die voor problemen zorgen... :7

Ik keek vrijdag naar dat Harengebeuren en wat dacht je? Zag ik daar ook bomen! Hooligans zijn het, niets anders.

tamary

Amaris schreef:
nouja ik kan me voorstellen dat je niet terug wilt, misschien moest je dan een heel stuk terug, of was dan de hele route verpest.

maar dan nog, als je in een bos gaat buitenrijden (of als je uberhaubt gaat buitenrijden) dan moet je wel een klein sprongetje kunnen maken, en moeten de pony's daar ook tegen kunnen. Anders heb je naar mijn mening ook niet zoveel te zoeken buiten de bak.

Rij al tig jaar buiten, maar ik ben eigenlijk nog nooit een boom tegengekomen waar ik niet overheen kon stappen of die veilig was om te springen (ondergrond spekglad/zwaar of hele kruin over het pad) Altijd dus of kruip door sluip door door de bosjes er omheen of pony moest even goed op zijn benen letten.

TS begrijpelijk dat je erg geschrokken bent, maar hier is niet zozeer de boseigenaar aansprakelijk (of die boom moest er al zeker een maand liggen), maar de pony's zijn geen dingen om benen en onder de buik gewend. Dat is een stuk basistraining voor buitenrijden waar jijzelf voor verantwoordelijk bent.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:47

maar als je wél een boom tegen zou komen die veilig is om te springen, zou je het dan kunnen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:50

Als ik omgewaaide bomen tegenkom is dat kort na een storm, er is dus nooit veilige ondergrond. Anders is er een andere oplossing. Nee ik zelf spring al heel lang niet meer (nooit goed les voor gehad) en pony kan ik het dus ook niet leren. Wordt je creatief van.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:50

TS, die boom is toch niet het probleem. Dat jullie zo dicht bij elkaar zitten dat als de een schrikt, de ander in paniek er van tussen gaat. Dat is het probleem denk ik. Maar goed, dat is nu gebeurd.

Wat wil je verhalen op evt. de gemeente??

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:51

Waarom wil je (of je vriendin) precies iets claimen? Waar hoop je op als je iemand aansprakelijk kunt stellen?

En wil de rest mij niet zo aan het lachen maken :')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:55

Mavelle schreef:
Waarom wil je (of je vriendin) precies iets claimen? Waar hoop je op als je iemand aansprakelijk kunt stellen?

Omdat alles tegenwoordig eerst de schuld is van iets of iemand anders, en eventueel als het echt niet anders kan misschien een beetje van jezelf ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:56

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om alleen te reageren als je ook serieus iets hebt toe te voegen. Bedankt alvast.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:57

Denk dat aansprakelijk stellen kansloos is. Als je naar het bos gaat heb je nu eenmaal kans dat er bomen zijn en dat je paard schrikt. Wel heel vervelend van je vriendin zeg. Beterschap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:01

Ruga schreef:
Mavelle schreef:

Omdat alles tegenwoordig eerst de schuld is van iets of iemand anders, en eventueel als het echt niet anders kan misschien een beetje van jezelf ;)

En dan vind men het nog steeds raar dat verzekeringen steeds duurder worden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:05

In het bos een omgewaaide boom is niet heel bijzonder.
Lijkt mij redelijk normale situatie, ben ook zoveel omgewaaide bomen tegen gekomen afgelopen jaren.
Soms omgekeerd, meestal er omheen kunnen rijden, net omgewaaide bomen doorgaans ongeschikt
om overheen te springen.
Vaak staat ook nog wel ergens bordje met eigen risico als je door het bos struint wat het nog lastiger maakt
om iemand aansprakelijk te stellen.

Over boom struikelen, betekend dat er was besloten om over de boom te stappen/springen (weet niet hoe dik deze boom was).
Jullie hadden natuurlijk gewoon om kunnen keren, of stukje of road kunnen gaan rijden om boom te omzeilen.

Heel sneu voor je vriendin, maar denk dat er niet heel veel te halen valt.
Misschien kan de ene vriendin de andere aanklagen, omdat de vriendin haar pony haar pony liet schrikken?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:05

uitgangspunt van de wet is dat een ieder zijn eigen schade draagt. Ik lees dat een pony van iets is geschrokken en dat toen de ruiter eraf is gevallen. Ik lees nergens dat er een uitzondering op het uitgangspunt hoeft te komen.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:08

misschien moeten wij gewoon eerst een foto zien van de boom. en hebben wij nu allemaal een verkeerd beeld voor ons

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:57

Asyaa schreef:
Wellicht helpt het ipv een topic op bokt te gooien om met een jurist te gaan praten. Ongetwijfeld zijn die mensen beter gekwalificeerd om jou van juridisch advies te voorzien.

Precies!
Wat Bokt denkt en vindt is niet relevant want het gros heeft geen bleek vermoeden van de rechten en plichten van mensen en instanties.

Voor dit soort situaties heb je een rechtsbijstandverzekering; ga daar eens praten, krijg je zinvollere adviezen van dan van Bokt........

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:43

gelukkig heeft zich hierboven al een advocate gemeld (FloortjeM) dus gratis juridische feedback al aanwezig :P

Ik vind het ook belachelijk dat mensen alles maar willen gaan verhalen...

Je kiest er zelf voor om wel of niet over een boom heen te stappen. Ik heb ook vaak genoeg om moeten keren omdat een pad te slecht was of er een boom overheen ligt (en leuk dat je bij het ruiterbewijs een sprongetje moet kunnen maken, maar een omgewaaide boom met zijtakken en die met wortel en al omgewaaid/gevallen is met een groot gat ernaast waar die uit is gekomen, daar spring je niet zo simpel overheen en de bodem is dan ook niet echt betrouwbaar.) kun je er niet veilig omheen dan betekent dat omkeren en andere route kiezen...

Daarbij is schrikken in dit geval een eigen beweging van dat paard (niemand die expres die pony aan het schrikken heeft gemaakt), vervolgens botst die tegen een ander paard die daar weer van schrikt.
Het was nu een boomstam, maar het had ook een opvliegende vogel kunnen zijn, of een ree die plotseling wegspringt in het bos, of koeien in een wei die plotseling mee gaan rennen... Ga je dan ook iemand aansprakelijk stellen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:10

Ik zeg de middelste persoon. Blijkbaar hield zij niet voldoende afstand met dit als resultaat.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:12

Ik ben van mening dat degene die de boom daar ooit heeft geplant de schuldige is.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:17

denk niet dat je echt wat te beschuldigen hebt hier, en denk zeker niet dat je iemand aansprakelijk kunt stellen. Je vriendin kan hooguit haar pony aansprakelijk stellen omdat hij schrikt van een andere pony, maar daar schiet je ook niks mee op :') Verder lijkt het me gewoon eigen verantwoordelijkheid: die boom ligt daar, maar niemand dwingt jou om er overheen te gaan. Je kunt wel de gemeente een bericht doen, dat er een boomstronk op het pad ligt en of ze dat op willen ruimen. Maarja, imo had je dat met een beetje verstand ook kunnen doen zonder eerst er overheen te springen en te merken dat het fout gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:18

In het verkeer moet je afstand houden, tussen paarden ook. Had ook nog zo kunnen zijn dat nm 1 uithaalt en nm 2 een gebroken been schopt, dat zou niet de eerste ruiter zijn die dat gebeurt op een gezellig buitenritje, sterkte voor je vriendin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:56

Vandaag heerlijk drie uur naar het bos geweest. Pjoe veel afgebroken takken over de ruiterpaden door het weer gisteren. Ook veel plassen en modderige stukken. Dus een beetje creatief rijden, even stappen als de takken of de natte plaatsen te erg worden en desnoods half door de berm/struiken. Paard zat er niet mee. Bos uit op de terugweg schrok ze, eh waarvan? Geen flauw idee. Paard verstrakte en draaide vervolgens een pirouetje :j Goed afgelopen hoor, maar stel dat ik er van af was gevallen, wie had ik dan aansprakelijk moeten stellen...? Weet niet eens waar mijn paard van schrok... Dat is namelijk inherent aan een paard, dat ie wel eens schrikt. Als je zelfstandig buiten wilt rijden moet je denk ik voldoende basis vaardigheden hebben om hier mee om te gaan. En dan nog bestaat er het risico op een ongeluk. >> een ongeluk is mi niet iets waar iemand schuldig aan is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:53

ikke schreef:
Asyaa schreef:
Voor dit soort situaties heb je een rechtsbijstandverzekering; ga daar eens praten, krijg je zinvollere adviezen van dan van Bokt........

Als iedereen er dan ook gewoon één sluit :j . Dat is míjn tip van de dag.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:55

joyce B schreef:
gelukkig heeft zich hierboven al een advocate gemeld (FloortjeM) dus gratis juridische feedback al aanwezig :P

Ik geef in ieder geval geen gratis juridische feedback meer in dit soort concrete zaken. :n
Zie mijn post hierboven namelijk :j .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:17

Gelukkig is dat bij ons wel geregeld. Maar goed het gaat hier denk ik om een tiener en dan ben je afhankelijk van je ouders.

Maar ik verbaas me wel over de claimbehoefte. Zeker bij zo iets. Zelfs als er een flinke boom bovenop je valt in een bos bij flinke wind zou het niet in me opkomen. Alleen als iemand bezig was hem om te zagen zonder een ruim stuk af te zetten en te waarschuwen dat ze bomen aan het omzagen zijn, dan zou je misschiennog kunnen spreken vanonverantwoord handelen van iemand. Als er met storm een boom over de weg ligt (of erger... Op je valt...), wordt hij natuurlijk zo snel mogelijk weer weggehaald, maar dan wordt de eigenaar van de weg toch ook niet gelijk aansprakelijk gesteld? Bij onze auto konden we de schade bij de eigen autoverzekering claimen gelukkig, maar dan moet je wel voldoende dekking hebben, en daar kies en betaal je dan ook voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:08

joyce B schreef:
Gelukkig is dat bij ons wel geregeld. Maar goed het gaat hier denk ik om een tiener en dan ben je afhankelijk van je ouders.

Maar ik verbaas me wel over de claimbehoefte. Zeker bij zo iets. Zelfs als er een flinke boom bovenop je valt in een bos bij flinke wind zou het niet in me opkomen. Alleen als iemand bezig was hem om te zagen zonder een ruim stuk af te zetten en te waarschuwen dat ze bomen aan het omzagen zijn, dan zou je misschiennog kunnen spreken vanonverantwoord handelen van iemand. Als er met storm een boom over de weg ligt (of erger... Op je valt...), wordt hij natuurlijk zo snel mogelijk weer weggehaald, maar dan wordt de eigenaar van de weg toch ook niet gelijk aansprakelijk gesteld? Bij onze auto konden we de schade bij de eigen autoverzekering claimen gelukkig, maar dan moet je wel voldoende dekking hebben, en daar kies en betaal je dan ook voor.

Op zich heb je gelijk; echter kan jouw ziektekostenverzekering je op een zeker moment de vraag stellen of er een andere partij betrokken was bij het ongeluk. De ziektekostenverzekering zou in dit geval kunnen bekijken of ze (een deel van) de kosten kunnen verhalen op de boseigenaar, bijvoorbeeld onder de noemer "gebrekkig onderhoud".