Na 1 1/2 jaar nog steeds geen band...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 23:06

Cassidy schreef:
Je hoeft ook niets fout naar je paard te doen. Maar er zijn dingen die je wel anders zou kunnen doen dan je nu doet om tot haar door te dringen. Verdiep je eens in Parelli, en met name de horsenalities. Er zou zomaar een wereld voor je open kunnen gaan. Op het NH forum vind je er genoeg over. Of zoek even op bokt naar filmpjes van Linda Parelli en Remmer....

Klinkt wel interessant, ik zal me er zeker wat meer in gaan verdiepen.
bedankt in ieder geval :)

Cassidy

Re: Na 1 1/2 jaar nog steeds geen band...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:40

Succes! Als je dingen doet zoals je ze altijd al hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen. Maar er is zo ontzettend veel meer mogelijk als je dingen anders aan gaat pakken!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:30

Ik heb mijn merrie 5 jaar en kan nu eigenlijk pas echt goed zeggen dat ik een goede band met haar heb.
Grondwerk heeft daar bij mij zeer zeker aan bijgedragen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:35

Ik vraag me ook af wat nu precies een band is? Mijn paard en ik kenden elkaar goed na een jaar, ik wist hoe zij reageerde en zij wist dat van mij. Maar het moment dat ik echt wist, dit is mijn paard, was toen ze een keer troost bij me zocht na dat ze ergens van geschrokken was. Dat gaf mij het gevoel van: wij horen bij elkaar.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:36

Ik heb ook een quarterhorse merrie, zij is 12 en ik heb haar al 5 jaar.
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met een band of een klik.

Mijn merrie is (erg) introvert. Ik heb vooral gezocht naar dingen die zij leuk vindt om met mij te doen, dat is eigenlijk heel simpel,
ik weet de plekjes die zij heerlijk vindt als ik haar daar kriebel en grazen in de berm ipv van in de wei.
Zorgen dat je zelf gelijkmatig bent in je benadering en vertrouwen in je paard uitstralen.
Afwisseling in werk en ook daar heel goed kijken naar wat ze aangeeft, dat zal heel subtiel zijn en dat leer je naarmate je langer met haar omgaat.

Mijn paard is ook wel een eenmanspaard, ze zal nooit lelijk doen naar andere mensen maar ze trekt zich nog wat meer in zichzelf terug.
Ik denk dat de signalen van een introvert paard veel subtieler zijn dan van een expressief paard.
En dat jezelf ook subtiel moet zijn in wat je vraagt, alleen al in de bewegingen en de benadering die je maakt en doet.
Lastig uitleggen wel eigenlijk :o

Klein voorbeeldje; Mijn paard ging altijd braaf naar de hoefsmid. De hoefsmid doet heel veel verschillende paarden dus die roept wel eens HEE! als ze gaat hangen met haar been.
Nooit een probleem tot ik er twee keer achter elkaar niet bij kon staan en een stalgenootje wel.
Die heeft ook denk ik een keer een brul gegeven waarna paard zich vreselijk heeft misdragen, zo erg dat de hoefsmid ermee is gestopt.
Gelukkig kon ik er daarna wel weer zelf bij zijn en is ze eigenlijk meteen weer de rust zelf.
En inmiddels kan hij haar ook weer alleen zelf doen.

Ze fungeert ook als juf voor de jonge paarden die voor het eerst naar buiten gaan en dan heeft ze ook een hele fijne energie die de andere paarden kalmeert.

Het gaat om je eigen gevoeligheid, rust en vertrouwen uitstralen en ook niet te voorzichtig zijn.

Toch nog wel een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:29

Mijn Tinker x Fries Bonte Jaopie heb ik al vanaf veulen. Het was een "ramp"!

Wij hadden geen "klik" offe... dat dacht ik, ik begreep hem gewoon niet, want ik projecteerde alles wat ik dacht/vond op hem. Ook hoe en wat hij moest zijn. Ja, dat werkt natuurlijk niet.

Hij is nu net 8 jaar, en sedert een aantal jaren gaat het geweldig, sedert ik mijn verwachtingspatronen en hokjesdenkerij had losgelaten en hem nou eens zag voor wie en wat hij ECHT was: een tamelijk eenkennige hork, die al die tijd helemaal niet de pest aan mij had (wat ik tijdenlang echt dacht), maar een heel speciaal, eigenzinnig en wat onbestendig type, met een korte spanningsboog en ongeduldig c.q. snel verveeld, dat veel leuk vindt, maar daarbij graag in diens waarde gelaten wil worden.
Net als ik zelf dus eigenlijk, hahaha!

Heeft dus wel jaren geduurd, alles waar we vroeger om "moesten vechten" gaat nu min of meer vanzelf.

Ben blij dat ik hem toen niet verkocht heb (stond op het punt), maar ik weet dat het soms heel lang kan duren, niet ieder paard "geeft" zich zomaar. En je maakt zelf ook vaak domme fouten, die je pas achteraf opmerkt.

In het geval van deze 18-jarige merrie zit er ook nog eens het merendeel van een wellicht onbekende geschiedenis achter bij anderen dan TS. en.... er is dus ook nog sprake van een medische aandoening, want "zomaar omvallen" is natuurlijk zorgelijk. Toch zijn er genoeg oude(re) paarden die maar al te blij zijn met weer wat verzorging en aandacht, dus alles is nog mogelijk, niet te veel willen, gewoon proberen haar en haar verleden een beetje te zien voor wat het is, niet voor wat je zelf hoopt dat het is.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:41

kwa merrie zou ik niet zeggen dat dat moeilijk is, ik vind mijn 3 merries een stuk makkelijker te peilen dan me ruin.
me merrie kan me ook echt missen als ik op vakantie ben, bij me ruin heb ik dat gevoel niet zo, als die voer krijgt en op ze tijd een knuffel vind hij het ook prima.
maar van de 3 merries heb ik er 1tje die me echt opzoekt en ook weer gaat als me humeur haar niet aanstaat, dat krijg ik er niet eens te pakken in het land.
die andere klimt het liefst in me nek wat voor humeur dan ook.

Katje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:23

Ik denk dat je er niet heel veel meer aan kunt doen dan samen werken met haar. Zoals anderen al zeiden. Ik heb ook een hele tijd een paard gereden, lief beest, maar geen klik. Nu heb ik een ander paardje en daar klikt het super mee! Ik denk dat je t een beetje moet vergelijken met mensen. De een ligt je wel en de ander niet

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:41

Bedankt voor al jullie reactie's.
Ik denk meer 1 op 1 grondwerk met haar gaan doen, mocht er na een tijd nog niks uitkomen of
dat ik me vetrouwt met haar voel zal ik denk toch maar stoppen met haar.