'Leiderschap' vs. trainer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:29

Ja ik denk dat ik je snap, en ik denk dat we qua idee niet zo ver uit elkaar liggen, alleen verwoorden we het anders. Ik doe heel veel van nature, op gevoel, en dat is wel eens moeilijk onder woorden te brengen. Ik klink waarschijnlijk veel harder dan hoe ik daadwerkelijk werk met mijn paarden.
Omdat mijn paarden en ik 6 ledematen op 1 buik zijn sta ik er soms ook niet bij stil dat ze bij een ander heel anders kunnen reageren, ik realiseer me dan weer wel dat de situatie anders is door de ander, en dat het probleem daar ook ligt. Misschien verwoord jij het gewoon wel beter.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:30

*\o/* Fijn, een gezonde discussie!
Ik moet nu echt aan het werk, ik lees af en toe mee maar bokt wordt nu een beetje een SOG activiteit...
Dus over een paar uurtjes klets ik weer mee. Maar mijn doel is bij deze al bereikt, tof.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 00:31

Ik ben ook iemand die eerder de term leider gebruikt.

Je kent dat wel, paarden/honden die al hun hele leven, bij meerdere mensen hetzelfde ongewenste gedrag laten zien. Maar er komt de juiste persoon aangelopen en het zijn ineens makke beestjes. Vanaf seconde 1. Zo iemand waarvan ze zeggen: hè hè eindelijk iemand die dit veel beter kan dan ik.
Dat soort mensen noem ik dan ook een leider. Die hoeven geen doordachte methode te gebruiken, ze hoeven niet eens te corrigeren om het ongewenste gedrag te doorbreken. Ze hoeven er alleen maar te zijn.
Er zijn dan ook niet veel écht goeie leiders.

Iemand die de clickermethode gebruikt, zal hele goeie resultaten krijgen, zo iemand noem ik dan wel weer een trainer. Je zult een echte leider niet met een clicker zien lopen, dat soort 'poespas' hebben ze namelijk niet nodig. Maar ook niet met een zweep, want een blik is al genoeg.

Voor mij is er dus wel een distinctief verschil tussen leider en trainer.

Een echte leider wordt niet echt uitgedaagd (en gaat niet eens in op loze pogingen), pas als er enige instabiliteit waargenomen wordt, wordt er gekeken of deze persoon wel echt de beste leider is. Dat is in mijn ogen dan ook het allerbelangrijkste aspect aan een leider: stabiliteit.

Waarbij die van een goeie trainer in mijn ogen dan ook kennis (en dit kunnen toepassen) is. Want hoe wil je doordacht een methode gebruiken als je die niet kent?

Trainen doe je sowieso. Het paard leren een halster te dragen, te wijken voor druk, een zadel te dragen, een bit of bitloos hoofdstel te dragen, dat zijn allemaal dingen die met trainen te maken hebben.
Maar ben jij echt een goeie leider? Dan kun jij zo zonder halster en touw met een paard buiten gaan wandelen. Je moet alleen wel zelf opzij springen voor een auto/fietser, opdat het paard snapt dat dat een gevaar is.

Trainen heeft in mijn ogen dan ook meer met controle te maken (wat nou eenmaal nodig is in de doelen die wij hebben) en leiden met rust.
Wat niet wilt zeggen dat leiden niks met controle te maken heeft en trainen niks met rust.

Een leider traint, en een trainer leidt. En tóch is er een verschil tussen die 2 als je het mij vraagt :j .

liljebo

Re: 'Leiderschap' vs. trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:20

Sassol, als je dat soort mensen eens nauwkeurig bekijkt in hun handelingen -dus het type wat meteen overwicht heeft op dieren... ik ken ze ook- dan zie je dat deze mensen van nature gewoon exact weten wat ze doen, waarom ze het doen en overtuigd zijn van zichzelf. Hun signalen en 'taal' is helder. Hun timing perfect.

Ik denk dat er een beetje verwarring bestaat in het woord trainer. Jij ziet het als iemand die een bepaalde methode gebruikt. Ik zie dat niet.
Je kunt nl niet NIET trainen. Niemand. Op het moment dat je met een dier te maken krijg, stel je regels (of juist niet) Dat doe je automatisch. Op dat moment train je. Niet volgens een methode, met bepaalde games of wat dan ook, maar trainen is niets anders dat het aanleren van bepaald gedrag in je omgeving. Heeft niets met methodes te maken, maar alles met de regels die je vanaf het eerste contact opstelt (of juist niet) en dat doet iedereen.
De natuurlijke leiders, zoals je ze noemt, zeker niet in de laatste plaats.
Let maar eens goed op.
Het geheim zit hem in de helderheid van datgene wat ze willen, het consequent zijn en in de timing.

Neem dat versus de mensen die met paarden omgaan en waarbij het vanaf het eerste moment mis loopt; paard loopt erover heen, trekt zich los, bijt, whatever (er zijn ook mensen bij wie paarden zich per definitie misdragen) Ook deze mensen trainen (onbewust). Zij trainen ongewenst gedrag middels hun houding, bewegingen, manieren van doen (meestal dus -veel- onduidelijkheid, onconsequent zijn en beroerde timing)

Naast verwarring over trainer, is er m.i. ook verwarring over leider.
Leider wordt vaak gebruikt in de zin van rangorde en in die zin klopt het niet.
Maar als je Leider vertaalt als degene die leiding geeft, is het correct. Goed trainen is een paard 'leiden' opdat het weet wat er van hem wordt verwacht. (heeft dus weer niets met methode te maken, maar alles met de basisprincipes van helderheid, consequent zijn en timing)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:54

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit ook weer zo'n "woordjes-discussie". Het maakt het paard helemaal niets uit hoe jij jezelf noemt ten opzichte van hem/haar, het paard kijkt alleen naar wie je bent en wat je doet.
Met hetzelfde gemak van leider/trainer/baas/vriendje kun je jezelf ook opvoeder noemen. Komt uiteindelijk ook op hetzelfde neer. Geef je je paard een correcte opvoeding, dan krijg je een correct opgevoed paard dat (voor jou) prettig is in de omgang, geef je het paard geen opvoeding, krijg je een onopgevoed geval dat (voor bijna iedereen) onprettig is in de omgang.
Eindresultaat van alles is toch afhankelijk van wat je er zelf instopt en dus ook wat je zelf meebrengt aan kennis, kunde en inzicht. En vooral dat laatste wil het nogal eens aan ontbreken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:07

Ik denk dat dit wel een leuk topic is voor de Roos van Leary.

Afbeelding

Een goede leider/trainer (volgens mij bedoelen we hier vaak hetzelfde) zit in het samen/boven kwart van de cirkel. Dit zijn de mensen die je (als paard of mens zijnde) wilt volgen, die je inspireren/helpen, maar bij wie je niet de behoefte hebt om er tegenin te gaan.

Een leider/trainer die alleen kijkt naar het "boven staan", valt snel in het tegen/boven kwart, wat meer angst en agressie oproept.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:10

ik heb hier een boek van Andrew McLean. hij kan super en duidelijk uitleggen. ik ben daardoor ook helemaal van mijn punt gestapt qua dominantie, leiderschap en andere emoties die een paard zou bezitten.
ik geloof er niet in dat een paard dominantie gedrag vertoont tegen over mensen. al het niet gewenste gedrag die een paard vertoont is verkeerd aan geleerd.
net zo als leiderschap. hier geloof ik ook niet (meer) in. wij kunnen geen leider zijn voor een paard omdat wij geen paard zijn. wij behoren niet tot hun kudde en rangorde. ook een paard ziet heel goed dat wij geen paard zijn en heeft er dus ook weinig aan als wij ons als leider op willen stellen. mijn paarden lopen braaf aan een touwtje achter mij aan. dit doen ze niet omdat ik hun leider ben, maar omdat ze dat geleerd hebben.
zelfde als vertrouwen. ik geloof er niet in dat een paard vertrouwen heeft in mensen. wij zijn tenslotte van nature roof dieren. en paarden prooi dieren. ik geloof niet dat een prooidier ooit vertrouwen gaat krijgen in een roof dier. zou hij dat namelijk in de natuur doen dan word ie opgegeten. dat een paard ons gehoorzaamt en doet wat wij willen heeft te maken met het gene wat wij het paard leren. wij leren het paard bij ons te blijven, stil te staan tijdens het opstappen, rustig te blijven tijdens het poetsen en noem het allemaal maar op. in mijn ogen is dit niet omdat het paard vertrouwen in ons heeft maar omdat hij dat geleerd heeft. een paard leert door te herhalen. als het paard niet doet wat wij graag willen zien dan reageren wij daar op door vaak negatieve aandacht te geven. ( boos worden, druk opvoeren of helemaal negeren) zo leert het paard dat hij bij het opstappen niet mag lopen. als je die zelfde aanpak vaak genoeg gebruikt zal het paard dus stil blijven staan met het opstappen. heeft in mijn ogen niks te maken met vertrouwen. maar wel met het leren en opvolgen van commando's die wij aan het paard geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:12

@ Sassol: Een "leider" is niemand minder dan degene die "de leiding geeft" kortom, richting en snelheid bepaald. Dat doet een "trainer" ook. Hij bepaald in welke richting het paard beweegt, en met welke snelheid hij dat moet doen. De ene persoon hangt daar een bepaalde methode aan. De andere persoon "is" er gewoon. Kwestie dus inderdaad van een "label". Feit is inderdaad dat je niet NIET kunt trainen, en dus ten alle tijde een "trainer" bent, of dit nu het trainen van goed of fout gedrag is, je traint wat je (paard) doet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:19

Idd angela...dat bedoel ik ook. Je traint altijd. En leiderschap in de zin van het 'begeleiden' is niet hetzelfde als leiderschap, zoals bedoeld in de rangorde discussies.

Ik snap heel goed wat ts bedoelt.
Alles staat of valt met de training, die je bewust en onbewust geeft, doorlopend, op ieder moment dat je bij je paard (of ander dier) bent. Het gedrag van het paard is het gevolg daarvan.

Het hele gebeuren omtrent leiderschap in de zin van rangorde, waarbij allerlei technieken uit de kast worden gehaald om je paard te laten zien dat jij leider bent... daar zie ik het nut niet van in.
Als je gewoon consequent met je paard om gaat, helder bent, weet wat je doet en waarom je dat doet, dat goed kunt overbrengen en een goede timing hebt, krijg je automatisch goed gedrag.

Blijf je daarentegen op die punten in gebreken, dat krijg je het type paard wat zo graag als dominant wordt omschreven, opdat we daar de schuld kunnen leggen en het paard eens even op zijn plaats kunnen zetten om te laten zien wie de baas is.

Ik ben altijd verbijsterd over de hoeveelheid zogenaamde dominante paarden op bokt. Alles lijkt toegeschreven te worden aan dominantie. Dat is natuurlijk gemakkelijk.
Maar werkelijk dominante paarden zijn er maar weinig en dominantie naar de mens is vrijwel altijd (onbewust) aangeleerd gedrag ; het heeft iets opgeleverd. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:23

swartbeessie schreef:
Dankjewel voor je reactie, fanci_mike :-)
Als ik zo vrij mag zijn, vertaal ik uit jouw reactie dat wat jij onder 'leiderschap' verstaat feitelijk overeenkomt met wat Andrew McLean 'trainer' noemt, namelijk iemand die duidelijk en consequente hulpen geeft.

Nee dat is niet hetzelfde. Je kunt heel duidelijk en consequent je paard afrossen. Maar dan ben je geen leider. Dan ben je gemeen.

Een leider is iemand die voor anderen zorgt -en daarmee bedoel ik niet voedsel en water verstrekken en in de winter een deken opleggen. Ik bedoel daarmee dat je veilig bent voor je paard. Dus dat hij weet dat het veilig is om bij jou te zijn- en ze begeleidt. Dit is een verantwoordelijke taak. Mijn paard kiest er in de groep heel duidelijk voor om die rol niet op zich te nemen: hij laat die verantwoordelijkheid graag aan een ander over.

Een paard moet weten dat hij veilig bij je is, dus dat je niets van hem zult vragen dat hij fysiek en mentaal niet kan uitvoeren. En dat je hem zult helpen/begeleiden als je iets van hem vraagt wat hij moeilijk vindt. Het werkt heel goed om op zo'n manier je paard te trainen.

Leiderschap is een dynamisch iets: het staat niet vast. Dus je zult zo nu en dan je leiderschap moeten herbevestigen. Ook is een leider niet dictatoriaal, een goede leider doet wat met de feedback van degenen waar hij verantwoordelijk voor is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-09-12 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:31

@ mylittlejoy:
Vind de roos van Leary hier inderdaad ook enorm bij passen :j
En een mooie verduidelijking erbij ook trouwens.

Wat de discussie betreft...
Volgens mij is het maar wat je verstaat onder leider en trainer. Zo heb je leiders die domineren, met de plak zwaaien,... Maar je hebt ook leiders die eerder uitgaan van een soort van gelijkwaardigheid en wederzijds respect en leiders die vertrouwen bieden bieden aan het paard om aan te tonen dat dingen niet eng zijn. (er zijn er waarschijnlijk nog wel een paar). Al deze leiders bieden structuur en duidelijkheid aan het paard, maar de invulling is anders. Een trainer kan je dan weer zien als een leraar die het paard traint, net zoals bij dolfijnen, olifanten, leeuwen,... Vaak denkt men bij het woord 'trainer' aan een persoon die kunstjes aanleert. Maar je kan een trainer ook zien als iemand die het paard aanleert waar het wel en niet bang voor moet zijn, wat het moet doen bij bepaalde signalen,...

Het woord blijft in beide gevallen hetzelfde, maar je kan er verschillende betekenissen aan geven.
En zoals misschien ook duidelijk wordt in mijn uitleg is dat je als leider kan verschuiven tussen de verschillende soorten. De ene keer moet je dominant en correct optreden, de andere keer eerder vertrouwen bieden,...
Maar in mijn ogen overlappen niet alleen de soorten leiders, maar ook de soorten trainers overlappen op een bepaald punt de soorten leiders.

Dat is wat ik onder deze woorden versta en in mijn ogen is het moeilijk om van een duidelijk onderscheid te spreken tussen deze zaken. Ik denk persoonlijk dat je zowel trainer als leider bent, want de beschrijving die in de tekst staat hoort in mijn ogen ook bij het leider zijn.
In het omgaan met dieren is het gewoon noodzakelijk dat je boven hen staat. Dieren hebben in de natuur een rangorde, waarbij er (bijna) niemand op gelijke voet staat. De één domineert de ander, ook al is het maar lichtjes. Dus volgens mij moet je altijd boven een paard staan om met het paard te kunnen werken. (met eender welk ander dier is dat ook zo)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:33

wat bedoel je met je leiderschap herbevestigen?

Naar mijn mening, volgt je paard vanzelf als je op de juiste wijze traint (wat je zelf aangeeft) En zoals gezegd bedoel ik dan niet trainen in de zin van werk/rijden/methodes (al is ook dat trainen) maar alles wat je doet. Zoals gezegd kun je niet NIET trainen.

Als je daarin de kwaliteiten bezit, die ik eerder noemde, heeft bevestiging van leiderschap in wat voor vorm dan ook, geen functie. Je paard weet immers wat er van hem wordt verwacht en is erop getraind om aan die verwachtingen te voldoen.

Afrossen heeft niets met trainen te maken. Hooguit met sadisme. Het goed zien van grenzen en feedback heeft alles met training te maken.

Daarom vind ik dat ts gelijk heeft. Het gaat niet om leiderschap, maar om training. Goede training gaat gepaard met een goede (bege)leiding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:35

xLIESSSx schreef:
Volgens mij is het maar wat je verstaat onder leider en trainer. Zo heb je leiders die domineren, met de plak zwaaien,...

Nee, dat zijn geen leiders. Dat zijn de dominanten.
Iemand die dominant is is uit op z'n eigen belang en gebruikt desnoods geweld om dat te bereiken.
Een leider gaat voor het belang van zijn groep, zorgt dat z'n groepsleden veilig zijn.

Voor wie werk jij liever: voor een baas die roept dat iedereen hard moet werken zodat hij de beste afdeling heeft en een dikke bonus krijgt? Of voor iemand die zijn mensen motiveert om duidelijke doelen te halen, ontzettend trots is als de afdeling zo de beste wordt binnen het bedrijf en daarom met de hele afdeling mee uit eten neemt?

@ Liljebo:
leiderschap herbevestigen: wanneer ik mijn paard ergens neerzet om 'm te poetsen of whatever verwacht ik dat hij stilstaat. Wanneer hij toch een stap zet vraag ik hem om weer terug te gaan staan -> mijn leiderschap is herbevestigd.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-09-12 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:36

xLIESSSx schreef:
In het omgaan met dieren is het gewoon noodzakelijk dat je boven hen staat. Dieren hebben in de natuur een rangorde, waarbij er (bijna) niemand op gelijke voet staat. De één domineert de ander, ook al is het maar lichtjes. Dus volgens mij moet je altijd boven een paard staan om met het paard te kunnen werken. (met eender welk ander dier is dat ook zo)

Een mens vormt geen rangorde met een dier. Een mens traint een dier vanuit zijn menszijn (als het goed is) Dat heeft niets met rangorde of boven een dier staan te maken.
Maar wel alles met het bepalen van regels, nodig opdat een dier zich in de mensenmaatschappij kan handhaven. En omdat het dier zich in een mensenmaatschappij moet handhaven, moet de mens die regels bepalen vanuit zijn kennis wat daartoe nodig is.
Training dus.
:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:38

Maar Liljebo, als je die regels stelt en een paard helpt om zich eraan te houden, zonder geweld en met ruimte voor de persoonlijkheid van het paard, dan doe je toch precies wat een leider/verantwoordelijke ranghogere doet?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:38

liljebo schreef:
Het hele gebeuren omtrent leiderschap in de zin van rangorde, waarbij allerlei technieken uit de kast worden gehaald om je paard te laten zien dat jij leider bent... daar zie ik het nut niet van in.
Als je gewoon consequent met je paard om gaat, helder bent, weet wat je doet en waarom je dat doet, dat goed kunt overbrengen en een goede timing hebt, krijg je automatisch goed gedrag.

Hier zou ik graag even op ingaan...
Ik geef je volkomen gelijk, allerhande technieken gaan gebruiken om te laten zien dat jij leider bent, soms kan dat een beetje ver gaan en heeft het zijn nut of essentie een beetje verloren... Maar toch vind ik 'rangorde' wel belangrijk. Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat je niet met een dier kan werken indien het dier je niet aanzien als 'hoger in rang'. Toch zijn technieken hierbij niet altijd nodig, dominantie straal je uit. Dit doe je door zelfzeker, consequent en helder te zijn. Je moet weten waar je mee bezig bent en zeker zijn van je stuk. Dan straal je 'dominantie' uit. De meeste paarden gaan dan automatisch jou volgen.
In mijn ogen zijn die resem technieken dus louter om te ondersteunen wat je al uitstraalt (sommigen hebben het zelfs zulke technieken niet nodig)

Dus wat jij in je comment zegt over 'automatisch goed gedrag', dat steunt volgens mij ook op leiderschap en hoger staan in rangorde. In mijn ogen is zoiets dus steeds noodzakelijk in het werken met dieren, eender welke soort. :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:39

nicole_hetty schreef:
ik heb hier een boek van Andrew McLean. hij kan super en duidelijk uitleggen. ik ben daardoor ook helemaal van mijn punt gestapt qua dominantie, leiderschap en andere emoties die een paard zou bezitten.
ik geloof er niet in dat een paard dominantie gedrag vertoont tegen over mensen. al het niet gewenste gedrag die een paard vertoont is verkeerd aan geleerd.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Paarden hebben toch verschillende karaktertypes en ik vind het wat te simpel om te zeggen dat alles maar aangeleerd is. Een van mijn paarden is een wat dominanter type. Wij hebben hem toen hij uit de kudde kwam wel moeten leren wat het gewenste gedrag was en hij zet inmiddels ook bij ons of als wij er bij zijn geen stap meer verkeerd. Als er echter voor hem een vreemde met hem gaat wandelen (om uit de wei te halen oid), gaan toch snel alle registers open om even te kijken of "de regels" ook bij die andere persoon gelden. Die vreemde hoeft dan slechts aan te geven dat dit inderdaad het geval is en dan is de discussie ook over.

Citaat:
net zo als leiderschap. hier geloof ik ook niet (meer) in. wij kunnen geen leider zijn voor een paard omdat wij geen paard zijn. wij behoren niet tot hun kudde en rangorde. ook een paard ziet heel goed dat wij geen paard zijn en heeft er dus ook weinig aan als wij ons als leider op willen stellen. mijn paarden lopen braaf aan een touwtje achter mij aan. dit doen ze niet omdat ik hun leider ben, maar omdat ze dat geleerd hebben.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Wij kunnen geen paardenleider zijn, maar paarden hebben wel in een kudde geleerd over het bestaan van een rangorde en hun plaats op de ladder. Wij kunnen hier als mensen gebruik van maken in de training door signalen te gebruiken die het paard al kent. Er zit dus wel een groot deel training in, maar je maakt toch gebruik van het stukje volgzaamheid en onderdanigheid dat het paard heeft opgedaan in kuddeverband. Het verschilt dan weer per paard hoe volgzaam en onderdanig hij is.

Citaat:
zelfde als vertrouwen. ik geloof er niet in dat een paard vertrouwen heeft in mensen. wij zijn tenslotte van nature roof dieren. en paarden prooi dieren. ik geloof niet dat een prooidier ooit vertrouwen gaat krijgen in een roof dier. zou hij dat namelijk in de natuur doen dan word ie opgegeten. dat een paard ons gehoorzaamt en doet wat wij willen heeft te maken met het gene wat wij het paard leren. wij leren het paard bij ons te blijven, stil te staan tijdens het opstappen, rustig te blijven tijdens het poetsen en noem het allemaal maar op. in mijn ogen is dit niet omdat het paard vertrouwen in ons heeft maar omdat hij dat geleerd heeft. een paard leert door te herhalen. als het paard niet doet wat wij graag willen zien dan reageren wij daar op door vaak negatieve aandacht te geven. ( boos worden, druk opvoeren of helemaal negeren) zo leert het paard dat hij bij het opstappen niet mag lopen. als je die zelfde aanpak vaak genoeg gebruikt zal het paard dus stil blijven staan met het opstappen. heeft in mijn ogen niks te maken met vertrouwen. maar wel met het leren en opvolgen van commando's die wij aan het paard geven.

Het gedomesticeerde paard heeft niet de ervaringen van opgegeten kunnen worden door roofdieren en is opgegroeid met mensen. Hoewel de eerste reactie/het instinct altijd nog van een prooidier zal blijven, denk ik dat een gedomesticeerd paard zeker zijn vertrouwen kan plaatsen in een mens. Als het enkel en alleen gehoorzaamheid zou zijn, zou een paard niet kunnen ontspannen in het bijzijn van een mens, niet kunnen wegdommelen tijdens een poetsbeurt, etc. Dan zou er altijd een mate van spanning overblijven. Maar een paard (elk wezen trouwens) streeft naar balans en stabiliteit en zal zich bij de persoon met de juiste training/uitstraling/timing/geef het beest een naam welwillend schikken.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:42

Koper schreef:
Nee, dat zijn geen leiders. Dat zijn de dominanten.

Leiders zijn steeds dominant hé. Een leider staat steeds hoger dan de rest.
Dominant heeft enkel een beetje een negatieve bijklank gekregen...
Hetgeen waar jij op doelt (en waar ik ook op doelde in mijn comment) is eerder 'dictator'. Deze zijn ook leiders, maar zulke leiders hebben makke volgers, maar ook rebellen :) Maar het zijn nog steeds leiders die hun dominantie willen bevestigen door met de plak en de harde hand te gaan zwaaien.
Het zijn en blijven leiders, de vraag of het goede leiders zijn, dat is iets anders...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:43

Ja, daarom noemde ik ook eerder het verschil tussen leiding geven vanuit trainingsperspectief of leiding geven vanuit het rangorde verhaal.

Laat is het zo stellen... ik zie geen nut in jezelf profileren van leider middels join up, allerlei regeltjes waar je je bij je paard aan moet houden, zoals bepaalde dingen die niet zouden mogen/mogen toestaan omdat het paard je dan niet meer als leider zou zien.

Alles staat of valt met de training die je geeft (en nee, niet methode afhankelijk, maar alles wat je doet in het bijzijn van het paard is training). Een paard wat weet waar het aan toe is en geleerd heeft hoe het zich in situaties moet gedragen, is gewoon een prettig paard.
Een paard 'laten zien wie de baas is' vanwege ongewenst gedrag, is m.i. kiezen voor de gemakkelijkste weg, omdat je dan de schuld van het gedrag bij het paard legt ipv bij je eigen training (of in gebreke blijven daarvan)

En dat is het heel punt met die discussies over dominantie en leiderschap. Het hele geroep, dat je moet laten zien wie de baas is.
Dan zeg ik 'nee' , Je moet kijken waar je tijdens de training in gebreke bent gebleven.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:51

liljebo schreef:
Ja, daarom noemde ik ook eerder het verschil tussen leiding geven vanuit trainingsperspectief of leiding geven vanuit het rangorde verhaal.

Laat is het zo stellen... ik zie geen nut in jezelf profileren van leider middels join up, allerlei regeltjes waar je je bij je paard aan moet houden, zoals bepaalde dingen die niet zouden mogen/mogen toestaan omdat het paard je dan niet meer als leider zou zien.

Alles staat of valt met de training die je geeft (en nee, niet methode afhankelijk, maar alles wat je doet in het bijzijn van het paard is training). Een paard wat weet waar het aan toe is en geleerd heeft hoe het zich in situaties moet gedragen, is gewoon een prettig paard.
Een paard 'laten zien wie de baas is' vanwege ongewenst gedrag, is m.i. kiezen voor de gemakkelijkste weg, omdat je dan de schuld van het gedrag bij het paard legt ipv bij je eigen training (of in gebreke blijven daarvan)

En dat is het heel punt met die discussies over dominantie en leiderschap. Het hele geroep, dat je moet laten zien wie de baas is.
Dan zeg ik 'nee' , Je moet kijken waar je tijdens de training in gebreke bent gebleven.

Ik ben het deels met je uitleg eens, maar toch vind ik leiderschap belangrijk in het omgaan met dieren. En neen, ik bedoel niet dat je de dictator moet gaan uithangen hé ! Dat vind ik ook niet correct, aangezien je dan de kans hebt op 'rebellen'.
Ik ben van de overtuiging dat je leider bent door middel van structuur, duidelijkheid en rust te bieden. Dus volgens mij is dat hetzelfde als wat jij onder trainer verstaat (enkel dan het begrip 'leider' weglatend).

Ik moet eerlijk toegeven, sommige comments hier hebben me wel al doen twijfelen aan mijn mening over leiderschap :+
Het is waar, wij zijn geen paarden, dus wij horen van nature niet bij de rangorde van deze dieren. Vooral dit zette me toch aan het denken :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:59

Ik denk dat we in grote lijnen hetzelfde bedoelen. Verschil zit in de interpretatie van leiderschap.
Zie je het als het geven van (be)geleiding, dan zit je in dezelfde straat als het goed trainen/opvoeden.

Je ziet echter op bokt het veelvuldig noemen dat een paard dominant is (werkelijk ieder ongewenst gedrag wordt daar zo'n beetje aan toegeschreven) en dat het 'zijn plaats moet weten' en dat je als mens hoger in rang moet staan en dat soort kul (sorry voor de uitdrukking, maar zo denk ik er eerlijk over)
Door de schuld op dominantie van het paard te schuiven en door leiderschap te zien als iets wat soms met veel bombari duidelijk gemaakt moet worden, wordt de verantwoordelijkheid/schuld bij het paard gelegd, terwijl probleemgedrag vrijwel altijd een gevolg is van fouten in training en opvoeding en derhalve bij de mens ligt.

Dat is vlgs mij ook wat mclean bedoelt. Het paard is maar gewoon een paard zonder agenda. Wij willen dat het zich hanteert in de mensenwereld, dus ligt de verantwoordelijkheid om het paard dat aan te leren ten volle bij ons.
Maar er wordt nogal eens voorbij gegaan aan het feit dat lang niet iedereen daadwerkelijk een goed trainer/opvoeder is. En dat schijnt dan recht te moeten worden gestreken met 'het paard op zijn plaats te zetten' omdat het 'dominant is' (ooit eens gekeken hoeveel zg dominante paarden er in eigendom van bokkers zijn? :+ )
Dat is gewoon kiezen voor de makkelijkste weg en erg veel lost het meestal niet op.

Ik denk dat mensen wat vaker in de spiegel zouden moeten kijken en hun eigen verantwoordelijkheid moeten begrijpen, ipv alles op die rangorde te gooien.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:06

Tjah, het woord dominantie word makkelijk rondgestrooid...
Toegegeven, ik gebruik het in mijn topics ook soms wel... Mijn jaarling gedraagt zich namelijk nogal bezitterig over eten. (onrustig, meteen in haar eetbak schrokken, zelf al naar mij getrapt onlangs) Hoewel dit volgens mij eerder te wijten is aan 'voedselnijd', is dominantie een woord dat velen hierin gebruiken. Ik gebruik het dan ook maar, aangezien je in de comments dan toch alleen maar zou krijgen 'Je merrie is dominant'.

Het is dus gewoon om de discussie omtrent dominantie te vermijden en reactie te krijgen op wat nu eigenlijk het probleem is. Want vaak kan er nogal doorgegaan worden op details als dit, zonder echt hulp te bieden voor het probleem...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:13

Exact. Dat is ook een punt. Je kunt dergelijk gedrag wel als dominantie omschrijven, maar dat leidt dan tot de discussie over allerlei dingen die je dan moet doen om je plaats in de rangorde te bevestigen, wat mi totaal zinloos is, omdat er geen sprake is van rangorde, maar aangeleerd gedrag. Wrs is hij er een paar keer mee weggekomen (of 1 keer, al is het voor zijn gevoel dat hij daarmee in zijn wereld heeft voorkomen dat jij zijn voer afpakt... ongeacht of het je bedoeling was. Dat weet hij immers niet.) en dat zorgt ervoor dat het zich herhaalt.

Maar goed... ook als je het woord dominantie noemt, haken mensen er onmiddellijk op in met de adviezen hoe je je plaats moet duidelijk maken, terwijl het misschien handiger is om te bekijken hoe het gedrag is ontstaan en hoe je het eruit kunt trainen.

(heb je denk ik meer aan dat de adviezen tot grondwerk en join ups tot en met onder zijn hol trappen)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:20

mylittlejoy schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Paarden hebben toch verschillende karaktertypes en ik vind het wat te simpel om te zeggen dat alles maar aangeleerd is. Een van mijn paarden is een wat dominanter type. Wij hebben hem toen hij uit de kudde kwam wel moeten leren wat het gewenste gedrag was en hij zet inmiddels ook bij ons of als wij er bij zijn geen stap meer verkeerd. Als er echter voor hem een vreemde met hem gaat wandelen (om uit de wei te halen oid), gaan toch snel alle registers open om even te kijken of "de regels" ook bij die andere persoon gelden. Die vreemde hoeft dan slechts aan te geven dat dit inderdaad het geval is en dan is de discussie ook over.

tuurlijk moet je ook rekening houden met karaktertypes van een paard. een paard dat in een kudde dominant gedrag vertoont zal met een consequente aanpak van mensen geen problemen geven. een paard zal reageren op het gene wat hij geleerd heeft. als jij je paard duidelijke regels geleerd hebt zal je paard daar naar luisteren. als een vreemde jou paard dan over pakt en die geeft niet duidelijk aan wat de bedoeling is of pakt het anders aan, dan is dat niet het probleem van een "dominant" paard maar in mijn ogen gewoon niet begrijpen wat er gevraagt word. zodra die zelfde vreemde dan duidelijk naar het paard is wat wel en niet mag zal het paard gehoorzamen. omdat het paard begrijpt wat de bedoeling is.

Citaat:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Wij kunnen geen paardenleider zijn, maar paarden hebben wel in een kudde geleerd over het bestaan van een rangorde en hun plaats op de ladder. Wij kunnen hier als mensen gebruik van maken in de training door signalen te gebruiken die het paard al kent. Er zit dus wel een groot deel training in, maar je maakt toch gebruik van het stukje volgzaamheid en onderdanigheid dat het paard heeft opgedaan in kuddeverband. Het verschilt dan weer per paard hoe volgzaam en onderdanig hij is.

klopt, een paard weet vanuit zijn kudde wat rangorde is en hoe dat in z'n werk gaat. ik denk alleen dat wij mensen daar niet op kunnen inspelen omdat wij niet de signalen kunnen afgeven die paarden onderling wel kunnen afgeven aan elkaar. en om die rede ben ik van mening dat het voor mensen geen zin heeft om zich voor te doen als paard omdat hij die signalen zou begrijpen. wat wij wel kunnen is kijken naar het paard en als mens reageren op het gene wat het paard aangeeft met zijn lichaam. als mijn paard ongevraagd een stap naar voren zet kan ik niet mijn oren in mijn nek leggen zodat hij weer een stap achteruit doet. wel kan ik hem door druk weer teug zetten.

Citaat:
Het gedomesticeerde paard heeft niet de ervaringen van opgegeten kunnen worden door roofdieren en is opgegroeid met mensen. Hoewel de eerste reactie/het instinct altijd nog van een prooidier zal blijven, denk ik dat een gedomesticeerd paard zeker zijn vertrouwen kan plaatsen in een mens. Als het enkel en alleen gehoorzaamheid zou zijn, zou een paard niet kunnen ontspannen in het bijzijn van een mens, niet kunnen wegdommelen tijdens een poetsbeurt, etc. Dan zou er altijd een mate van spanning overblijven. Maar een paard (elk wezen trouwens) streeft naar balans en stabiliteit en zal zich bij de persoon met de juiste training/uitstraling/timing/geef het beest een naam welwillend schikken.

klopt, ervaring met opgegeten worden hebben ze niet. maar zou het niet toch nog ergens in hun instinct zitten? dingen als vlucht gedrag bestaat ook nog steeds. ontspanning kan ook aangeleerd gedrag zijn ( in het bijzijn van mensen) zodra mijn paard braaf en ontspannen op mij wacht laat ik haar met rust. zo leert ze dus dat als ze ontspannen en makkelijk is, ze geen tegen commando's krijgt. net zo als gespannenheid ook aangeleerd gedrag kan zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:46

Ik gebruik ook de termen dominant en onderdanig. Maar altijd in combinatie met onzeker en zeker.

Ik zie dominantie dan ook niet als iets negatiefs en onderdanig ook niet persé als positief. Het geeft mijns inziens een beeld van waar je mee te maken hebt. Er is zoiets als karakter, het ene paard is van zichzelf wat dominanter dan de ander. Wil je de situatie controleren of geef je hem uit handen. Dit is voor mij een beetje het onderscheidt tussen dominant/onderdanig.

En zoals bijvoorbeeld Liljebo de term trainer uitlegt, ja dan kun je iedereen trainer noemen. Dan zijn ouders geen ouders meer, maar trainers. En ben je geen vrienden meer, maar heb je getraind tot een fijne verstandshouding, waarbij jouw vriendin jou ook weer getraind heeft.

Het feit dat je traint, maakt je nog geen trainer. Zo kan ik best een keer hout hakken, maakt me nog geen houthakker ;)

En uiteraard is het fijn om te weten waar gedrag vandaan komt of hoe het ontstaan is, dat weet je vaak niet. Naar mijn idee is dit ook helemaal niet belangrijk, een paard leeft toch niet in het verleden. Het leeft in het nu. Ik zal dan ook eerder naar de onderliggende 'emotie'/drijfveer kijken, dan naar het verleden en hoe het ontstaan is om van daaruit een doordachte manier te bedenken het eruit te trainen.

Een trainer heeft vaak toch een portie kennis met methodes erbij, terwijl dit voor een leider niet persé noodzakelijk is.

Als ik in een topic zou zeggen dat iemand zich moet opstellen als een leider, doel ik meer op de mind-set. Ipv het paard voorbij je te laten lopen of boos te worden wanneer hij dit doet, kun je kijken vanuit een leider perspectief: je mág mij niet voorbij want dat is gevaarlijk, want ik weet niet of er achter het volgende bosje een leeuw schuilt. Het is voor mij noodzakelijk dat je achter me blijft lopen, want ik ben de leider en ik heb een gezonde kudde nodig om te leiden. (En ja dan snap ik dat je niet de leider bent van de kudde paarden die bij jouw paard in de wei staan en dat een paard je niet als paard ziet)

Een leider voor je paard zijn heeft dan ook niks te maken met het paard op zijn plek te zetten of het op z'n mieter te geven of wat dan ook. Het heeft te maken met hoe je denkt en hoe je je opstelt. Je kunt geen leider worden door instabiel gedrag te laten zien en ook niet door het paard naar beneden te trappen. Of jij leider bent of niet, ligt volledig bij jou.