vraagje mbt tot scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: vraagje mbt tot scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:27

Met de haren mee scheren moet je niet doen, dat werkt niet omdat de halen te glad liggen. Dan moet je veel druk zetten en nog krijg je dan geen glad resultaat.
Ik denk dat je beter voor wat afleiding kunt zorgen dmv hooi en zorgen dat ze voor die tijd haar energie al flink kwijt is, dat ze rustiger is. Evt wat lichte sedatie als dat nodig is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:52

ik ben persoonlijk niet zo van verdovingspasta's, mijn ervaring is dat paarden daar juist onvoorspelbaar van worden.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:56

Haren meescheren wordt inderdaad niet zo mooi bij paarden (hoogstens als je een overgang wil maken op de benen bij bijv Friezen gebruik ik dat). Maar je moet dan met druk werk (anders glijd je er gewoon overheen). En die druk kun je bijna niet gelijk houden op een paard.

Normaal, als je scheert op 3mm zie je er geen huid doorheen. Sommige mensen scheren op 1mm, maar dit wordt vooral bij shows gebruikt. De normale lengte is 3mm en die is, mits je gewoon goede dekens gebruikt, niet te kort voor in de winter.

Ik heb ook wel eens paarden gehad die wat rillerig waren zodra ik tegen de haren in ging. Maar vaak was het toch wel zo dat of de messen te straks zaten, te warm werden (of ooit warm waren geweest waardoor ze nog steeds denken dat de messen warm zijn) of net niet scherp genoeg waren. Net niet scherpe messen trekken een beetje aan de haren.

Als dit allemaal is uitgesloten is indedaad sederen de beste oplossing. Praampje wil vaak ook al helpen en zijn ze toch nog gewoon bij kennis (en voorspelbaarder, met pasta weet je nooit wat ze doen).

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:57

ja heb welleens meegemaakt dat ze er in een keer door breken, Ik kijk gewoon eventjes hoe het gaat lopen maandag.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:03

zie je trouwens veel kleurverschil met 1 mm of 3 mm? ik heb geen idee op hoeveel ze vorige keer is geschoren haha. Mijn paard is overigens gewoon bruin

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:07

Dat ligt aan de haren van het paard. Sommige paarden hebben kleurverschil sommige niet. Als je paard gaat verkleuren, kun je zien door de haren even de andere kant op de buigen. Zie je de haren lichter (of donkerder) worden richting de huid, krijg je bij scheren kleurverschil.

Bij 1 mm kijk je echt op de huid, glanzen ze als een spiegel door het huidvet. Standaard wordt er op 3 mm geschoren. 1 mm messen zijn ook een stuk duurder, worden ook wel veel door veeartsen gebruikt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:11

heb daarstraks een stukje geprobeert met de tondeuse op haar rug, dit werd lichtbruin... weet alleen niet op hoeveel mm die stond hihi. als dit maandag gewoon meegeschoren wordt dat plekje, zul je dat dan zien ?

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:15

Pluttersput schreef:
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor lengte scheerkop je er op zet, en hoe kort je het wilt hebben :) Die van mij is vorig jaar door iemand geschoren, was super, geen enkel commentaar. Alleen was hij zo kaal dat je zijn vel erdoor heen zag schemeren :') Dit jaar probeer ik het zelf met de hondentondeuse. Ik scheer hem nu mee, zodat hij tenminste nog wat vacht over houdt.

Met de hondentondeuse zou ik niet doen. Hebben kennissen van mij ook een keer gedaan. Is echt niet mooi geworden. Honden hebben andere haren dan een paard. Zorgen voor goeie messen die niet te kort scheren. Die speciaal voor paarden zijn dus.

Heb veel paarden geschoren en er wel eens eentje gehad die heel erg met zijn huid begon te trillen als de machine erop kwam. Alsof er een vlieg zat. Heel lastig, maar weinig aan te doenn.
iid beetje verdoven helpt denk ik het best. succes ermee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:16

SharonIndezz schreef:
heb daarstraks een stukje geprobeert met de tondeuse op haar rug, dit werd lichtbruin... weet alleen niet op hoeveel mm die stond hihi. als dit maandag gewoon meegeschoren wordt dat plekje, zul je dat dan zien ?

grote kans van wel. :+
de meeste tondeuses scheren korter dan een machine. groeit wel weer aan :D

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:26

Misschien verdoven idd? Of met een praam?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:28

ow haha :') naja haar groeit gelukkig ja haha

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:36

Er zijn hondentondeuses die het werk wel degelijk aankunnen (zoals een aesculap favorita of Heiniger Saphir), mits daar 3mm messen opzitten kunnen die dat prima aan. Ik werk heb met beide machines gewerkt, daar kun je een paard mee scheren. Maar dat duurt een eeuwigheid ivm smalle scheerkopjes. Ik zou het inderdaad niet doen met een 'goedkope' opscheermachine, die zijn gewoon niet sterk genoeg daarvoor.

als je korter dan 3 mm hebt geschoren ga je dat inderdaad wel zien, maar dat komt wel goed. Misschien kan de scheerster er nog iets aan bijwerken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:59

Even voor alle mensen die mij afraden om mee te scheren of het met de hondentondeuse te doen omdat het niet mooi wordt: het hoeft van mij niet mooi :) ik heb hem voor mezelf, niet zodat andere mensen hem al dan niet mooi vinden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:07

Nathalie84 schreef:
Er zijn hondentondeuses die het werk wel degelijk aankunnen (zoals een aesculap favorita of Heiniger Saphir), mits daar 3mm messen opzitten kunnen die dat prima aan. Ik werk heb met beide machines gewerkt, daar kun je een paard mee scheren. Maar dat duurt een eeuwigheid ivm smalle scheerkopjes. Ik zou het inderdaad niet doen met een 'goedkope' opscheermachine, die zijn gewoon niet sterk genoeg daarvoor.

als je korter dan 3 mm hebt geschoren ga je dat inderdaad wel zien, maar dat komt wel goed. Misschien kan de scheerster er nog iets aan bijwerken.

ik heb de aesculap favorita, maar daar wil je echt geen heel paard mee scheren :=
ik gebruik hem voor het hoofd en de lastige plekjes op de benen, maar vooral bij stug haar als bij ijslanders of fjorden heeft hij het toch niet altijd makkelijk hoor.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:29

Ik scheer er ook geen hele paarden mee,dat duurt gewoon te lang. weet niet waar het ligt,maar die van mij glijdt er echt doorheen,ook shetjes is geen probleem.wellicht heb ik er een iets grover mes op zitten?

Een keer bij een heel bang paard de hele nek en het hoofd gedaan.je zag geen verschil, dus het kan wel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:37

je ziet bij mij ook geen verschil, ik heb op beide 3 mm messen zitten. geen idee of daar nog verschil in zit?

op de hals pakt hij ook gewoon goed, maar op de stugge haren (van met name koudbloeden) heeft hij soms toch wat meer moeite vind ik

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:10

loulou schreef:
ik ben persoonlijk niet zo van verdovingspasta's, mijn ervaring is dat paarden daar juist onvoorspelbaar van worden.

Ja dat heb ik ook al meegemaakt daarom zeg ik ook een klein beetje, ik zou ze idd niet platspuiten.

Maar TS; zijn je messen wel goed scherp en goed geolied? Als dat niet zo is gaat het erg trekken en dat is natuurlijk niet fijn. Goed scherp en geolied zou je er zo door moeten glijden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:32

Hoihoi,,

Wilde even laten weten dat het scheren prima is verlopen! welliswaar met een verdoving. Maar ze leek het nu ook wel fijn te vinden vooral in haar nek en op haar schoft enzo :)

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:36

Welke verdoving heb je gebruikt?? Mijn dochter heeft ook een niet leuke pony tijdens het scheren. Hebben meestal tranquigel maar hij breekt daar soms nog doorheen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:12

Demosedan... ofzoiets, moet wel zeggen dat ze hier wakkerder door bleef als tranquigel....

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:26

Domosedan werkt heel goed als je het correct onder de tong geeft, even de mond trachten toe te houden dat het niet ingeslikt wordt.
Meeste zijn wakker als ze beginnen te plassen.