Twee vreemde paarden tegelijk vervoeren. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:11

Utixo schreef:
Ik sta er werkelijk van te kijken dat er mensen zijn die er niet aan zouden beginnen, of er een probleem mee hebben... Dit bedoel ik niet negatief, maar ik ben serieus verbaast.

Het is een questie van logisch nadenken, en verder rijden. Geen eten, touwen niet te lang. Ze vermoorden elkaar echt niet gelijk, je zal hooguit wat gegil hebben.

Ik denk dat je gemakkelijk onderscheid kunt maken tussen die mensen die nog nooit zelf gereden hebben, die mensen die alleen met hun eigen paard reizen en die die wel eens vaker vreemde paarden meenemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:09

Als je echt bang ben voor geneuzel en gegil, kan je altijd nog een lik Vicks of Dampo bij beide paarden in de neuzen smeren. Ruiken ze niets meer, prima trucje om de rust bij onbekende paarden te bewaren.
Maar verder? Hoe denk je dat handelaren op paardenmarkten dit doen? Tig keer rijden? Ze kijken wel link uit...

Polly
Moderator Algemeen

Re: Twee vreemde paarden tegelijk vervoeren. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:14

laden, kort vastzetten met de neuzen uit elkaar, klep dicht en gaan.
Niet te moeilijk over doen, het zijn PAARDEN hoor geen mensen die een heel gesprek aangaan, niet laten neuzen het is geen theekransje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:30

Inladen en wegwezen...goed vastzetten,desnoods beide met de neus iets meer naar de zijkant.Hengstenrek is handig maar geen pre.
Zijn geen tijgers hoor...er worden over de gehele wereld duizenden paarden per dag naast elkaar getransporteerd.Denk je echt dat die allemaal eerst kennis met elkaar gaan maken?

Internationale transporten rijden ook van adres naar adres en kijken ook echt niet welke rang het paard heeft.

Net wat Ibbel zegt evt beetje vicks in de neus...ook geen drama.

Belangrijkste is dat je niet treuzeld...inladen,vastknopen en wegwezen. ;)

Succes hoor!!

KimmieCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:34

Ik denk dat je gewoon moet rijden, en er een hek moet tussen doen. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:45

Bescherming om, kort vastzetten, niet twijfelen tijdens het inladen en rijden. Als ze zich overeind moeten houden hebben ze geen tijd om zich met elkaar bezig te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:23

Ik ga mee met het bovenstaande antwoord. Niet stil blijven staan. Tijdens het rijden hebben ze helemaal geen tijd voor 'grapjes'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:24

Utixo schreef:
Inladen en rijden. Niet te moeilijk doen.

Idd.. vreemde ogen dwingen vaak en goed straks zetten dat ze niet aan elkaar kunnen zitten of neuzen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:30

Bijna alle paarden kunnen prima naast elkaar staan in de trailer, het is veel fijner voor ze dan alleen.
Het is niet echt iets nieuws, dit gebeurd dagelijks met paarden, vind het allemaal maar geneuzel, je kunt niet altijd de tijd nemen.
Is het je eigen paard en heb je nog een half jaar ja, dan kun je gaan oefenen en elkaar leren kennen...nu is dat niet zo.
Dus gewoon kijken hoe het gaat, wie eerst ed., misschien wil er één niet in dan doe je eerst de ander, de tips zijn verder allemaal al gegeven.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:26

ik heb vaak genoeg meegemaakt dat twee paarden die elkaar niet kenden samen vervoerd werden
nog nooit fout gegaan hoor :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:31

Inladen en rijden maar! Na 5minuten zijn ze aan elkaar gewend. Zo niet, jammer dan. Dood zullen ze er niet aan gaan.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:39

Dan heb ik ook gelijk een vraagje hier :o Of moet ik dan beter een topic openen?

Ik ga morgen met 2 paarden naar het bos. Die paarden kennen elkaar en gaan in principe goed samen, maar wel met veel ruimte. Samen in de paddock gaat helemaal mis, terwijl ze samen op de wei wel vaak naast elkaar staan te grazen enzo. Op stal staan ze ook naast elkaar.
We hebben in de trailer alleen een stang, dus geen hengstenrek oid. Is het dan slim om ze ook met hun hoofd naar buiten te zetten, en allebei een hooinet? Of juist iets langer laten omdat ze elkaar kennen en dan elkaar rustiger houden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:53

Ilsje_007 schreef:
Ik heb al meerdere keren mijn pony, samen met een vreemd paard op de trailer gehad naar vakantie. De paarden kenden elkaar niet, wij bonden ze altijd aan beide zijden goed vast en gaven geen eten.
En dan gewoon rijden, is tot op heden altijd prima verlopen.
Het moet ook wel, want ze moesten 2.5u heen en terug samen staan..

Hier hetzelfde gebeurt, mijn paard en ik gingen op vakantie naar de Ardennen, en diegene die ons kwam oppikken had net een nieuw paard gekocht en nam deze in één beweging ook mee. Beide paarden gewoon kort aangebonden en alles is rustig verlopen (rit van 3 uur).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:54

Geen hooinet, eten zorgt voor ruzie. Verder inladen en rijden. Tijdens het rijden hebben ze toch geen tijd om te miepen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:56

mang schreef:
Dan heb ik ook gelijk een vraagje hier :o Of moet ik dan beter een topic openen?

Ik ga morgen met 2 paarden naar het bos. Die paarden kennen elkaar en gaan in principe goed samen, maar wel met veel ruimte. Samen in de paddock gaat helemaal mis, terwijl ze samen op de wei wel vaak naast elkaar staan te grazen enzo. Op stal staan ze ook naast elkaar.
We hebben in de trailer alleen een stang, dus geen hengstenrek oid. Is het dan slim om ze ook met hun hoofd naar buiten te zetten, en allebei een hooinet? Of juist iets langer laten omdat ze elkaar kennen en dan elkaar rustiger houden?

Ik moet er nog even bij vermelden dat het andere paard ernstig voernijd heeft.. Bedenk ik me nu pas :P Dus beter helemaal geen hooi denk ik?

(TS, Als je het niet op prijs stelt dat ik dit in jou topic vraag, dan maak ik even een topic aan hoor! Wil je me dan even pben?)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:38

Zie antwoord boven je ;)