Koper paard betaalt ondanks getekende overeenkomst niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:31

Ik snap het niet, als je geen concequentie hangt aan het niet betalen is dat toch gewoon een open uitnodiging?
en had je om te beginnen geen contract nodig ook, zoals ik het nu lees is dat meer een eenzijdige afspraak over wat er wanneer betaald zou moeten worden maar als dat niet gebeurd is er ook geen gevolg?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:31

dat staat er niet in. zij is wel goed vor haar paarden ik ken haar al langer

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:36

vraag me af in welke prijs klasse dat paard valt???want als je hem verkocht heb en betaling per maand en je wil geen 100- uit geven op het paard terug te halen klopt er echt iets niet

als ie maar niet vlak bij ons staat dan takkie :P das wel heeel ver rijden

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:37

hoi ik heb het paard al met veel korting verkocht en kosten gemaakt. Dus dat is de reden. ik vraag ook om objectieve adviezen en niet om subjectieve

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:40

PB bokker reusinrecht maar eens.
Je hebt dus geen contract.. je valt terug op wat er wettelijk is geregeld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:46

Net als iedere andere die geen betaling ontvangt:
1- stuur een herinnering met 14 dagen de tijd wel te betalen
2- stuur een aanmaning, geef wederom 14 dagen de tijd
3- stuur een aankoniging ingebrekestelling, geef 7 dagen te tijd
4- stuur een ingebrekestelling, geef weer 7 dagen
5- vorder wettelijke rente, geef weer 7 dagen
6- kondig aan dat je een deurwaarder gaat inschakelen, en de kosten voor de tegenpartij zijn geef weer 7 dagen
7- ga naar een deurwaarder.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:48

Angela schreef:
6- kondig aan dat je een deurwaarder gaat inschakelen, en de kosten voor de tegenpartij zijn geef weer 7 dagen

Kortom, koppel trailer aan, start auto, haal in max. 3 uur tijd je paard terug naar huis, en verkoop deze voor veel meer aangezien je veel korting hebt gegeven (dus als je hem nu voor meer verkoopt heb je alweer meer winst dan nu)

ik zeg WIN-WIN als je hem gewoon ophaalt!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:49

Ik vind het maar een wazig verhaal..
WAT staat er PRECIES in het contract over het niet betalen?
Staat erin dat jij de rechtmatige eigenaar blijft totdat het volledige bedrag is betaalt?
Je draait om de vragen heen en geeft geen duidelijk antwoord vind ik.
En als je het paard niet op wilt halen, wat wil je dan wel?
Ja, dat zij betaalt. Maar als er verder geen gevolgen aan zitten, is de kans alleen maar groter dat ze niet gaat betalen.

truitje

Re: Koper paard betaalt ondanks getekende overeenkomst niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:51

hoi er staat niets in over niet betalen, wel dat zij op bepaalde dagen het geld stort en dat heeft ze ondertekend maar niet gedaan.ik wil het liefst een rechtszaak of mijn geld. Ik heb nu een advocaat ingeschakeld, ben benieuwd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:53

alexandravdl schreef:
hoi er staat niets in over niet betalen, wel dat zij op bepaalde dagen het geld stort en dat heeft ze ondertekend maar niet gedaan.ik wil het liefst een rechtszaak of mijn geld. Ik heb nu een advocaat ingeschakeld, ben benieuwd.

Besef wel dat als het zover komt.....en je verliest het (die kans bestaat natuurlijk altijd) jij ook zelf opdraait voor de kosten (al gauw een paar honderd tot duizenden euro's)
Risico waard voor een paard in die prijsklasse?

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen, en niet wachten op een rechtzaak die MAANDEN gaat duren, en tot die tijd kun je gewoon fluiten naar je geld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:46

Selka schreef:
@MarliesV: ik kan me dat dus echt niet voorstellen.. Desnoods op een weitje bij een boer, maar je laat het paard toch niet aan zijn lot over?

@TS, desnoods doe je een oproep op bokt voor een tijdelijke verzorger of stalling? Waar een wil is, is een weg.
Anders heb je inderdaad pech. Het is of €100 bezinekosten of €300 incassokosten. Maar van een kale kip kun je niet plukken. Een paard opnieuw verkopen kan echter wel..

Tja, ik kan niet in een andermans portemonnee kijken. Maar de TS is student, ik kan me voorstellen dat ze dit paard heeft verkocht, ze heeft al een ander (of op het oog stond er). Dat kost ook geld. Paard is niet voor niets verkocht en niet iedereen kan 2 paarden onderhouden/betalen.
Simpel gerekend ben je zo incl. stalling 250 euro per maand kwijt, laat ze het paard terug halen en weer te koop zetten en in deze slechte tijd het dier nog een half jaar hebben lopen, dan is het wel 6x250 euro= 1500 euro. Dat is een bult geld.
Geen idee of dit aan de orde is hoor maar kan het me voorstellen. Daarmee niet zeggende dat ik het paard had laten staan.

TS, ben benieuwd wat de advocaat zegt.
Door wie is het contract opgesteld? Omdat er wel een contract is met betalingsvoorwaarden maar geen ontbindende voorwaarden er in, dat vind ik wat vreemd.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:50

hoi marlies, door mij..

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:51

even los van de vraag of je t paard wel bij koper wil laten;

Er zijn meer dan voldoende incasso bureau's die de kosten direct verhalen op gedaagde. Mocht de incasso procedure overgaan in gerechtelijke stappen heb je altijd de keuze om door te pakken of het hierbij te laten. Je bent ze dan vaak niets verschuldigd.

weet t uit ervaring.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:11

Ik heb exact hetzelfde aan de hand gehad en ik wilde de pony eigenlijk ook niet terug maar wilde ook geen wekenlang gezeur met de dame in kwestie.
Heb de pony dus achter slot en grendel gezet (stond nog bij mij op stal), te koop gezet en voor het 4-voudige verkocht als waar zij haar voor had verkocht, binnen een week had ik een aanbetaling en binnen 2 weken was ie weg. Het kán dus wel snel gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:30

Ik ben in elk geval verbaasd over deze gang van zaken: NIET omdat men (koper) het paard in gedeeltes (dus op afbetaling) heeft aangeschaft of willen aanschaffen, want dat gebeurt wel vaker, maar vooral omdat het paard dan dus blijkbaar al bij de koper staat (of is afgeleverd),voordat de hele afgesproken koopsom is voldaan.

Het paard had bij TS horen te blijven tot de laatste cent was voldaan! Je geeft een niet afbetaald paard, wat dus nog rechtens van jezelf is, toch niet mee aan iemand die alleen de eerste aanbetaling neerlegt?!?
Hoe is dat verzekeringstechnisch geregeld, wie is aansprakelijk als er iets met dat paard in die tussentijd gebeurt? Is dat ook op papier gezet?

Er kunnen wellicht dringende redenen geweest zijn waarom TS het paard niet meer bij zich kon houden, dus alvast naar koper-in-spe heeft gedaan. Dit is in geval van een afbetalings-overeenkomst, echter vragen om moeilijkheden. Zoals nu dus ook zijn ontstaan.
Het paard IS nog steeds rechtens van TS zo lang de laatste cent van het aanwezige koopcontract niet voldaan is, en niet van de koper-in-spe.

TS zou het paard dus zonder meer terug mogen en eigenlijk ook moeten halen eisen: het niet-afbetaalde goed is nog steeds HAAR eigendom. Aangezien aan het contract niet is voldaan, en verdere betalingen uitblijven.

Ik begrijp dat TS het paard niet meer terug wil of niet meer kan huisvesten/onderhouden. Dit is wettelijk bezien echter geen standhoudende reden om het niet afbetaalde goed dan maar bij de koper-in-spe te laten.Ook is "benzinekosten" om het paard weer op te halen, geen steekhoudend argument, kun je als verkoper (TS) proberen nog op koper te verhalen, maar verder kun je er niets mee.

Toch is het paard wettelijk bezien nog steeds van verkoper, de TS dus.

Dus: neem je tijdelijk verlies, terughalen dat paard en van jezelf uit opnieuw te koop zetten, koper aansprakelijk stellen vanwege niet nakomen overeenkomst.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:52

Een advocaat gaat je ook vertellen dat je eerst herinneringen moet sturen, een ingebrekestelling moet sturen, en vervolgens via een incassobureau of deurwaarder moet proberen je geld te krijgen, en als dat allemaal geen nut heeft, kun je een rechtzaak beginnen. Zonder dat voortraject mag je de tegenpartij niet op dergelijke kosten jagen (wettelijk bepaald). Je moet dus echt nog lang......... wachten. Of gewoon je paard ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:08

Volgens je profiel krijg ik de indruk dat je handelt in paarden? Zoveel al verkocht?

Paard ophalen of geld ophalen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:18

... En wat doe je als de koper-in-spe, die nu dus van de koop bij nader inzien af blijkt te zien, niet alleen de rest van het afgesproken bedrag niet kan of niet wil betalen, maar vervelend wil doen,, het paard zelf doorverkoopt (wat niet mag, maar zie het dan nog maar eens recht te breien).

Haal dat paard weer op, TS, en begin opnieuw met het paard te verkopen.
Anders kom je inderdaad in een eindeloos traject terecht.

Hiermee wil ik iedereen op het hart drukken: als je geld nodig hebt, of een paard niet meer bij je kan houden qua ruimte, en misschien daardoor een paard op afbetaling met contract verkoopt, of moet verkopen: laat het paard BIJ JOU blijven staan, tot dat de laatste cent is betaald.
DAN breng je het paard pas, of kunnen ze het paard komen ophalen.

Zo lang het paard dan bij jou staat ben jij verzekeringstechnisch de aansprakelijke, maar dat ben je ook zo lang het paard dus niet afbetaald is, en jij zelf dus wettelijk nog steeds de eigenaar (en "aansprakelijke" bent!!!) .

Dit is niet nu eenmaal niet zo gegaan, en om verdere schade te voorkomen: ophalen JOUW paard, en wel zo snel mogelijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:24

Volgens mij weet de koper heel goed dat ts het beest niet terug wil, ts wil alleen de centen. Is haar goed recht maar op deze manier kan het je nog veel meer geld kosten. Haal het beest op, je weet vast wel een adresje gezien de hoeveelheden die je al gereden en verkocht hebt. Of is er wat met het paard aan de hand waardoor je weet dat je het paard moeilijk verkocht krijgt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:30

Angela schreef:

Dit is inderdaad wat een advocaat gaat aanbevelen, zou ik namelijk als advocaat ook aanbevelen. Maar aangezien je geen deurwaarder gaat inschakelen is het enige advies dat ik je kan geven: paard ophalen.

Andere opties zijn er namelijk niet

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:31

paard hier is destijds opgehaald. Politie kwam erbij maar als de mensen die meteen betaalde, het gehele bedrag wat nog open stond, moest het paard mee met de oude eigenaren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:36

Dus extra dom, om een paard dat op afbetaling wordt aangeschaft al aan iemand mee te geven! Dit moet je NOOIT doen.Ik begrijp niet dat iemand zo iets doet, voor hetzelfde geld verkopen ze 'm door of betalen ze nooit meer de rest, of gebeurt er iets (echtscheiding, weetikveel) waardoor men weliswaar met goede bedoelingen opeens niet meer KAN betalen. Of gaat het paard zelfs opeens dood.
Dan zit je er als verkoper mooi mee, niet alleen je geld krijg je niet, maar het paard staat (al) ergens anders.
Ik zie dit op Bokt wel vaker gebeuren, aanbetalen en HUP het paard alvast meegeven. Ben je niet wijs? Dat paard is pas van de koper als ze hem of haar BETAALD hebben, en de verzekering( aansprakelijkheid) hebben overgenomen, dat is niet als ze een stukje hebben aanbetaald.

Ik heb mijn eigen paarden (2) ooit op afbetaling gekocht, jaren terug, maar die bleven toch echt DAAR staan, bij de verkoper, waar ik ze uiteraard wel mocht opzoeken en poetsen MAAR VERDER NIKS, tot ik de laatste cent had betaald, daarna werden zij door de verkoper zelf gebracht bij mij. Of had ik ze zelf opgehaald, ik had geen autro plus trailer, dus... transportkosten vergoed./.. what's the problem? De verzekering bleef voor de verkoper tot het moment dat ik het laatste centje had overgemaakt, toen was het overschrijven/verzekering en alles verder voor mij.
En natuurlijk heb ik na vele jaren ze nog steeds.

Mensen, let toch eens op, het kopen/verkopen van een paard is een zakelijke transactie, hoe je er ook over voelt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:29

als je hem niet meer kwijt kan dan bel je een handelaar en verkoop je hem daar aan, nadat je hem bij haar hebt opgehaald.

ik denk dat een rechtzaak beginnen alleen maar meer ellende geeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:58

alexandravdl schreef:
hoi marlies, door mij..

Goede leer dus voor de volgende keer, niet meer een paard meegeven zonder eerst het hele bedrag te hebben geïnd.
En daarnaast dus in een contract ook de ontbindende voorwaarden opnemen.

Voor nu heb je juridisch alleen wat aan het antwoord van: Douraque. Zo te lezen is dat wettelijk het enigste waarmee je wat kan.

Succes, ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:30

denk zomaar dat het hier niet om objectief serieuze bedragen gaat, dus ik zou de zaak lekker bij een deurwaarder parkeren. Ze heeft kennelijk inkomen en vermogen, dus je verhaal (het werkelijk incasseren) zal het probleem niet zijn. Je hebt een overeenkomst waarin staat wat de termijnen zijn, je hebt vast liggen dat ze die termijnen niet voldoet. Dan is een keer herinneren (14 dagen) en een keer aanmanen echt wel genoeg. En nee, er staat niet (weet niet wie dat zei) in de wet geregeld dat je zonder zo of zoveel brieven niet mag procederen. In dit soort zaken mag je echt procederen zodra vast staat dat die ander zijn verplichtingen niet nakomt. En dat blijkt wel uit de emailcommunicatie, als ik het goed begrijp.

@terpentijn: het is bepaald niet gebruikelijk dat een paard dat in termijnen wordt betaald, bij de verkoper blijft tot het moment dat de laatste termijn is betaald. En nee, het paard blijft ook niet van de verkoper tot de laatste termijn is betaald, de eigendom gaat over bij levering, betaling van de koopprijs staat daar los van. Wil je dat anders regelen (maar dat wil ts helemaal niet), dan kun je een eigendomsvoorbehoud opnemen. Maar ts wil gewoon haar centjes en niet het paard. Dus: deurwaarder op no cure no pay-basis een titel laten halen, loonbeslag laten leggen (of bij de bank, moet je lekker met de deurwaarder regelen) en einde verhaal.