Verhuizen 'angsthaas'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:21

Mij lijkt dat geen gek plan. Ook eenkennigheid kan voor een deel aan het baasje liggen. (Niet aanvallend bedoeld). Dat de stalhoudster hem niet kan leiden is misschien niet heel gek, hij linkt jou waarschijnlijk ook aan de stalomgeving en ziet haar daar misschien niet als leider.

Hem door een ander van de trailer laten halen is niet zo'n gek idee. De kans dat hij jouw zenuwen overneemt is behoorlijk groot. Hij zal waarschijnlijk zoveel onder de indruk zijn.

Een vrachtwagen huren met een zijlader of een trailer met een uitgang aan de voorkant is misschien ook een optie? Dan kan hij er vooruit uit.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:24

Leuk dat er zo meegedacht wordt :)

Paradeer, hij is ruim 2 jaar
We zijn alleen bezig met de basis dus grondwerk (mak maken, leiderschap, vertrouwen, respect, verkeersmak, schriktraining etc.)

Judith_, Ik heb juist een trailer gekozen die hetzelfde is als diegene waar ik op stal mee oefen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:31

- Nervositeit van Hopp homeopathie

(edit ik gaf wel wat meer dan op het flesje staat :) Ik gaf een heel spuitje per dag)
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 17-09-12 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Re: Verhuizen 'angsthaas'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:32

Ik zal er eens naar kijken, bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:45

Wat oefen je allemaal met de trailer? De hele riedel incl. rijden en uitladen? Als dat goed gaat denk ik dat jezelf iets teveel spoken ziet.

Ook met wat je in de OP beschrijft denk ik dat jezelf misschien degene bent met het grootste 'probleem' klinkt misschien hard, maar zo is het niet helemaal bedoeld. Als het oefenen lekker gaat zet je hem zondag gewoon in de trailer. Op dezelfde manier als je al die tijd hebt gedaan en haal je hem aan het einde (of laat je hem er uit halen) alsof het gewoon het einde van de oefening is.

De eerste keer verhuizen is wel een grote shock geweest misschien, als hij zou uit het natuurgebied geplukt is. Wie weet gaat het nu veen relaxder en hoef je je geen zorgen te maken. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:33

De kop naar voren houden bij het uitladen. Hij mag niet omdraaien op de klep en hij moet op jou letten, neus jouw kant op en recht ervoor blijven staan. En heel rustig uitladen, gewoon stapje voor stapje.
Longeerlijn zou ik niet doen, als hij alsnog van de klep afstormt heb je dikke kans dat hij die te laat ziet en/of nog verder over de emmer raakt. Denk dat hij sneller kalmeert als hij de ruimte heeft.

Als hij gewend is om altijd buiten te staan zou ik 'm in het begin in de bak laten, niet op stal. Succes met de verhuizing!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:18

Judith, het rijden zelf is niet geoefend, heb zelf geen auto die kan trekken.
Klopt wat je zegt hoor, dat ik zelf misschien wel de grootste factor ben.
Voor hem is alles nieuw, het ene ding heeft ie meteen door, het andere duurt weken maar op basis van 'onze geschiedenis' hou ik rekening met het ergste en kan het hooguit meevallen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:10

Is hij al wel bekend met hoofd laag?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 16:11

caira, ja, want?

nog 2 nachtjes slapen, ik heb er ineens onwijs veel zin in :D

Nog even een foto van het kleine (oersterke) monstertje <3

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:10

Vasthouden dat gevoel, dan komt het zeker helemaal goed *\o/*

En wat een knapperd is het <3

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:34

Niet alles gelezen dus sorry als het al gezegd is, maar dit is wel echt belangrijk!

Een longeerlijn eraan doen met afladen is zeker af te raden, maar maak deze alsjeblieft NIET ergens aan vast! Als je paard dan gaat rennen heeft hij tegen de tijd dat hij aan het einde van de lijn is zoveel snelheid dat hij zo zijn nek kan breken als de lijn ineens 'op' is en hem hard terugtrekt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 20:37

_esther, vaart maken moet niet mogelijk zijn, daar heeft hij sowieso de ruimte niet voor.
of ik het doe weet ik nog niet
aan de andere kant, een 80km weg op rennen is ook niet alles (plus dat het dan nog de vraag is of je hem weer gevangen krijgt)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:42

Rider01 schreef:
_esther, vaart maken moet niet mogelijk zijn, daar heeft hij sowieso de ruimte niet voor.
of ik het doe weet ik nog niet
aan de andere kant, een 80km weg op rennen is ook niet alles (plus dat het dan nog de vraag is of je hem weer gevangen krijgt)

Ach, ik zie net dat ik het er heel stom heb staan. Ik bedoelde dat je er juist wel een longeerlijn aan moet doen, veel gemakkelijker vast te houden dan enkel een halstertouw, maar de lijn niet moet afbinden aan een paal/boom/watdanook.

En kan je het stuk wat open is naar de weg toe niet afzetten met een lintje/tractor/trailer/auto's/ietsanders?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 20:53

nee, het is niet mogelijk dat af te sluiten (trouwens bij echte paniek walst hij overal doorheen, daar kun je je nauwelijks een voorstelling van maken)

het is een: 'wat als' situatie he
mocht ik hem vrij rustig aantreffen vlak voor het uitladen dan laat ik het bij alleen de leadrope :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:57

Kun je hem niet in het weiland uitladen?
Mijn ervaring met Kyra verhuizen is dat ze het wel spannend vond, maar dat het uitladen eigenlijk wel heel prima ging. Ik gaf haar bij het uitladen (vrachtwagen dus hoofd eerst de klep af) genoeg ruimte om daarna even rond te rennen/benen te bewegen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 21:11

volgensmij kan je daar niet komen met de auto

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 21:25

Probleem is zojuist opgelost
Ze trekken er met de tractor een extra paal van de bak uit zodat de trailer daarin kan :D

(aardige mensen dat ze dat willen doen zeg!)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:29

Haha, was dat niet mijn eerst post ? :))

Super dat het zo kan, fijne mensen daar !!

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:11

Denk dat de eigenaar angstiger is dan het paard

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:50

akreuze schreef:
Denk dat de eigenaar angstiger is dan het paard

Wel eens een wild paard van een trailer geladen? Nee?
Dan weet je ook niet wat er nog op mijn netvlies staat.
Ik ben graag voorbereid op een herhaling, helemaal omdat dit terrein niet afgesloten is.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:10

Wauw ! mof kont met je nieuwe stal joh!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:33

succes morgen he! ik hoop dat je ons even laat weten hoe het gegaan is, (ook als het niet goed is gegaan) :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 20:35

Bedankt!
Komt vast wel goed, we hebben voldoende geoefend met inladen in ieder geval :)
Uurtje van te voren laat ik hem nog even de beentjes strekken en even een kleine wandeling, gewoon een paar dingetjes die we wel vaker doen.
We maken er een 'gewone' dag van :j

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:15

Fijn dat de stalhouder zo goed met je meedenkt en je wil helpen.
Uitladen in een omheinde omgeving lijkt me wel zo veilig, helemaal als je zelf onzeker bent of het wel goed zal gaan.
Je kunt hem het beste 's ochtends verhuizen dan heeft hij voldoende tijd om de omheining en de omgeving te verkennen voordat het donker wordt.
Nieuwe paarden laten we hier altijd eerst even de bak verkennen aan de hand en daarna los.
Waar je hem het beste kunt neerzetten kun je misschien het beste beslissen als je er met hem bent, je merkt dan wel waar hij zich het prettigste voelt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 16:26

Het is allemaal goed gegaan!
We hebben er uiteindelijk voor gekozen hem in de wei los te laten :)