"gek" paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:59

Dat was hier inderdaad ook. Paard heeft vroeger zo te zien een klap tegen z'n hoofd gehad, er zat een deuk in z'n schedel. Die zit er nog steeds maar is sinds een cranio-sacrale behandeling wel minder geworden. Sindsdien ziet hij ook beter, eerst botste hij nog wel eens ergens tegenaan.

De reactie was inmiddels tot aangeleerd gedrag geworden. Maar het is natuurlijk wel fijn voor 'm dat hij makkelijker ziet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:14

Het is helemaal niet zo vreemd dat je nu meer angst hebt gekregen, het lijkt mij juist heel logisch!
Je hebt nu gewoon echt door dat het dus behoorlijk gevaarlijk is op je paard te gaan zitten. (meer een soort instinct, zeg maar)
Misschien kun je haar een tijdje door iemand anders laten rijden, dan bouw je zelf ook weer vertrouwen op, als alles goed gaat.
Mijn ervaring is dat paarden van 6 nog best onbetrouwbaar kunnen zijn, de komende jaren zal dat steeds beter gaan.
Maar als je jezelf niet over deze angst heen kan zetten, wordt het moeilijk, een paard wat veel leiding nodig heeft/onzeker is gaat dan niet zo goed samen.

BigOne

Re: "gek" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:27

Het is de bekende vicieuze cirkel waar veel ruiters in komen te zitten, heftig paard, aantal keren eraf gestuiterd door de vreemde schrikreacties.
Als je angst krijgt bij het rijden dan span je andere spieren aan en juist een gevoelig paard voelt dit en gaat zich ook onzeker voelen. Paard gaat denken dat ze alleen is en overal op moet letten omdat ze haar baas niet meer vertrouwd qua leiding geven en ja, dan kunnen ze schrikken van alles.
Hopelijk kun je die cirkel doorbreken en het plezier weer terug vinden. De raad van een vriendin is (naast onderzoek of alles verder goed is) is prima, laat alle verplichtingen even en ga weer de baas worden die je hiervoor ook was zodat je merrie je weer kan vertrouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:23

@Titia, ribben zijn voor mij niet te zien op de foto. :D Maar ik geloof je meteen als je zegt dat het haar bouw is. Het voer dat je voert, lijkt me niet verkeerd. Aan de andere kant zou je ook eens kunnen proberen om het krachtvoer helemaal weg te laten en haar alleen hooi en een vitaminebrok (bijv. Marstall Vito) te geven, zolang ze nog weidegang heeft.
Het is goed dat je iig naar het zadel laat kijken en zou dat even afwachten. Het is een flink paard geworden en als het nog steeds hetzelfde zadel is waar je mee rijdt kan het natuurlijk goed zijn dat het niet meer past. Zou dat in ieder geval even afwachten.
Verder zou ik zeker even bloed laten prikken en nakijken op onstekingswaarden (baarmoeder, eierstokken, (blinde)darm). Als dat het allemaal niet is, zou je in overleg met je DA regumate kunnen proberen.

3 a 4 x rijden is voor een 6 jarige - vind ik - eigenlijk te weinig. Die mag best wat harder aan het werk. Longeer je daarnaast ook nog? Misschien kun je haar longeren voor je erop stapt? Als het bovenstaande allemaal niks uithaalt zou je nog kunnen overwegen om haar weg te brengen naar bijvoorbeeld Gert van t Hof voor een heropvoedingscursus :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:28

Babootje, alles wat je zegt klopt behalve de opvoedcursus, als ts niet over haar angst heen komt dan heeft dat geen zin en krijg je hetzelfde weer dus niet alleen paard(indien het geen medische problemen zijn) ook ruiter moet veranderen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:35

ik denk juist dat we vanuit de ruiter moeten kijken. als het paard gezond is kan doe gewoon aan het werk en is het probleem dat TS niet meer durft. ik heb het ook gehad met mijn paard. ik heb haar ook een tijdje weg gebracht. dit heeft voor mij niks geholpen. ook iemand er als hulp bij nemen als je zelf wel weer op stapt gaf mij kriebels. een hulp kan je helpen maar kan niet voelen wat je wel en niet aan kan. uiteindelijk zal TS zelf de gene zijn die het lef weer moet krijgen om er op te stappen. ik mijn geval heb ik dat zonder hulp gedaan omdat ik dan mijn eigen ding kon doen wat ik wou doen en direct kon stoppen als het mooi geweest was. iemand die je dan op de vingers zit te kijken kon ik er persoonlijk niet bij gebruiken.
ik hoop dat het TS lukt om haar angst weer te overwinnen.

TS: ik vind het jammer dat ik geen PB meer terug ontvangen heb :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:53

bigone schreef:
Babootje, alles wat je zegt klopt behalve de opvoedcursus, als ts niet over haar angst heen komt dan heeft dat geen zin en krijg je hetzelfde weer dus niet alleen paard(indien het geen medische problemen zijn) ook ruiter moet veranderen.

Ben ik met je eens, maar dat kan dan wel een eyeopener zijn. Als de opvoedcursus slaagt, kan TS hier begeleiding bij krijgen en zo wellicht over haar angst geholpen worden. Wil ook dat niet lukken, tja dan moet je je conclusies trekken maar heb je dan ook alles geprobeerd.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 18:57

MirandaFuego bedankt, makkelijk zal het idd niet zijn, en weet nog steeds niet waar die angst vandaan komt, vandaag moesten we verhuizen (ben aan het housesitten), dan volgt ze me echt als een mak lammetje en doet ze alles voor me. Ze is eigenlijk heel betrouwbaar en ohz heb ik nooit zo iets gehad als hmm ik steek het op “puberend” gedrag ofzo…

Babootje klopt hoor, op foto is het moeilijk te zien, maar als ze stapt zie je ze wel :j DA is gisteren geweest en die vond haar perfect en dacht voor de rest bv niet aan insulinegedoe, maar alles ging goed gecheckt worden. Ik rij idd niet erg veel, alles hangt af van het weer en het wordt ook al weer sneller donker maakt het er niet makkelijker op… ze wordt niet gelongeerd naast het rijden ik longeer eigenlijk nooit :o Gert woont wel heel erg ver weg van me, en zo crazy is ze nu ook niet om ze daar heen te brengen :D
Ben er bijna zeker van dat ze bij een andere ruiter zo niet zal doen, ze zal in het begin wel angstig zijn, maar als de ruiter genoeg vertrouwen kan geven zal het ook snel weg zijn. Grootste probleem ligt momenteel bij mij :j daar ben ik ook bijna zeker van (na de medische check up en zadel controle uiteraard) ik ga eerst terug aan de hand aan de slag met haar, en mij kennende kriebelt het snel om er nog eens proberen op te gaan,dat wil ik nu nl al :D maar de schrikreacties kan ik even niet aan op een of andere rare kronkel in mijn hersenen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:04

Titia, heb je niet iemand die haar voorlopig even voor je kan doorrijden? Dat die er eerst op gaat en daarna jij bijvoorbeeld. (Nadat de zadel en medische check heeft plaatsgevonden natuurlijk). Want van niet rijden, wordt het ook niet beter.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 09:18

Ja binnenkort wordt ze even doorgereden, in tussentijd ga ik even verder met aan de hand. Ben nu op verplaatsing met de paarden, housesitting bij vriendinnetje die op vakantie is, en durf het hier niet aan om alleen te rijden. langs de piste staan nl twee jaarlingetjes die gezellig mee crossen, en langs de andere kant staan vriendin haar hengsten. Ga ze hier eerst longeren zien hoe ze op alles reageert en dan misschien eventueel dat ik er op kruip als het allemaal lijkt mee te vallen...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:53

niet als er niemand daar is eh tits!!!!!
maar dat zal wel ni :-D

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:35

Ga ik sowieso niet doen, je kan er dom afvallen ook natuurlijk. Broertje woont hier niet veraf dus :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:50

TS, het ontplofffen van je merrie, gebeurt dat eigenlijk altijd als je er net op zit? Of ook wel eens als je al een half uur aan het rijden bent?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:52

Het echte rodeo werk is als ik net op stap, de eerste keer was dat omdat ze last had van die verzuurde rugspieren, en nu omdat ze tegen de spatlap aan liep.
Vroeger gaf ze wel eens een felle bok als ze ergens van verschoot, maar dat was maar eentje en dan was het gedaan, nu is het echt bol zetten en rondhupsen maar. Daarom dat ik ook denk aan slecht passend zadel, of misschien toch last van pijnlijke spieren die als ze zich opspant door stress nog pijnlijker worden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:05

Gezien jouw verhaal denk ik aan een vorm van singeldwang. Het bol zetten en het verdenken van pijnlijke rugspieren. Heb je al eens een andere singel geprobeerd?
Natuurlijk ook je zadel na laten kijken. Maar soms kan een ander soort singel een wereld van verschil maken.
Longeren van tevoren ook eens proberen (zoals eerder hier aangegeven), kan ze net dat beetje spanning kwijt (ook gewoon thuis).

Je paard is te mooi om er niet meer op te rijden :D

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:51

Hoi Titia,

Dat is inderdaad erg vervelend dat je schrik hebt van het rijden op je paard. Het komt me bekend voor. Ik heb zelf al 19 jaar een eigen paard en daar ben ik ook meerdere malen afgesalamanderd, maar nooit ben ik daar bang van geworden. Meestal was het eigen onhandigheid als hij opeens linksaf ging en ik rechtdoor bv. Of als hij een bok gaf en ik niet oplette. Maar nu heb ik een nieuw paard erbij en bij de handelaar was ze braaf, maar de eerste keren dat ik thuis erop ging, ging ze meteen omhoog. En daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Net zoals jij zegt, dan rijd je al jaren, al meerdere malen bodemonderzoek gedaan, maar om een of andere reden schiet de schrik er nu opeens in en voel ik me een ontzettende kneus en beginner.
Ik ben gewoon veel grondwerk gaan doen en clickertraining, en met rijden gewoon laten vasthouden en rondjes stappen. Tja, ik moet gewoon vertrouwen opbouwen want hoe kan zij anders vertrouwen in mij krijgen.
Dus misschien moet jij op zoek gaan naar dingen waarmee je het vertrouwen weer op kan bouwen in jullie relatie, en het is idd moeilijk want wat tussen je oren zit, is zo lastig te ''genezen''. Of even op andere paard(en) rijden die je vertrouwt om even rust in je hoofd te krijgen.

Succes en sterkte en kleine stapjes nemen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:34

Setteke maar als het singeldwang zou zijn, zou ze het thuis dan ook niet doen? Ik singel niet anders aan op wedstrijd ofzo? Wel is het zo dat ik met moeite kan aansingelen op wedstrijd omdat ze zich wat opblaast, maar dan doe ik gaatje per gaatje, beetje stappen en terug aansingelen. Heb normaal een leren singel van stubben, maar sinds het lanceerwerk had ik wel een andere singel, buiten de laatste wedstrijd dan had ik terug die leren van stubben.

Samantha idd erg lastig om eraan te werken aangezien het niet echt aan haar ligt, maar gewoon tussen mijn oren zit en die angst er "ineens" is terwijl ook ik al meerdere malen gelanceerd ben :j herkenbaar dus :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:13

Een "vorm" van singeldwang had ik ook geschreven. Je zegt zelf al dat ze gespannen is op ander terrein en zich opblaast. Dan gaat er een singel om haar buik die je toch vrij strak moet doen (anders kan je er niet op) en voila, je hebt een bommetje.
Dan is er inderdaad niet veel nodig om haar te laten schrikken en ze ontploft. Het kan zomaar in iets kleins zitten om het toch te voorkomen. Zit er elastiek in je singel of juist niet?

En longeren van tevoren kan echt heel veel verschil maken (we hebben er namelijk ook eentje gehad, dat ging thuis eigenlijk altijd goed, maar op wedstrijd ging hij wel eens af en dan landde de ruiter soms bijna op de geparkeerde auto's).

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:22

Nope geen elastiek, longeren zal ik vanaf nu dan doen, juist haar angst voor andere paarden moet er nog uit :D

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 18:26

Bloedonderzoek is binnen, spierwaarden waren te hoog voor al twee dagen niets meer gedaan te hebben, dus ze kan daar best last van hebben, en bij stress/spanning kon zich dit dan uiten in explosief gedrag. Vitamine E bijgeven continue moet ik nu gaan doen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:59

Mss ook kijken naar magnesium

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:04

Voor de rest was alles OK, en daar vertrouw ik dan mijn DA in :o