Elastieken voor de ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Re: Elastieken voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:30

Hmm denk dat je het moet zien/voelen. Vooralsnog druist het tegen mijn gevoel en mijn flexchair technieken in. Als je keer filmpje of iets kan maken zou ik onwijs interessant vinden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:35

De druk van de elastieken heeft te maken met het "gewicht" van druk in kilo's uitgedrukt. Is al ff geleden dat ik ze heb gehaald maar zoiets was het, meen ik :? .

Aangezien het de bedeoling dat je de elastieken "recht"houdt, zul je in het begin dus grote druk op verschillende onderdelen van je lichaamsdelen ervaren. De een heeft z'n schouder lager, de ander een hak hoger oid. Op het moment dat je dus geen gelijke druk op die dingen hebt, zit je dus niet recht en gaat er dus iets slapper hangen/ ongelijke verdeling treedt op. Zo valt dus op waar je "probleem-puntjes"liggen.
Op het moment dat de druk gelijk verdeeld is over de elastieken, zit je (als het goed is) dus juist in het zadel. De druk voel je wel, is niet erg fijn maar wel mooi om je bewust te maken van wat je precies mot doen bij welke spier / lichaamsdeel om deze dus juist te houden.

Het is dus een hulpmiddel en het handigst is dus om dit te doen bij iemand, die er wel wat verstand van heeft ipv om gewoon ff in je uppie te gaan rijden :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:37

En je moet dus zorgen dat beide stieken even groot zijn... En niet de ene net effe een grote lus is dan de andere...

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:39

klinkt interessant, ik volg dit even :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:41

Goed uitgelegd Evelienepien! Ik denk alleen zelf dat je, juist omdat je die drukverdeling zo precies voelt, ook prima er zonder hulp mee aan de slag kunt. Moet je wel in staat zijn zelf bewust te voelen waar er druk is, maar volgens mij is dat makkelijker dan zelf voelen/zien of je ene schouder iets hoger/lager is dan de ander, etc. Dus als je bewust met je houding bezig wilt vind ik het juist een van de meer geschiktere middelen om mee in je uppie te gaan rijden :).
Wat betreft de grootte van de lussen: op zich is het inderdaad het fijnst als ze even groot zijn, maar het is denk ik niet zo'n probleem als ze niet exact even groot zijn. Je voelt het wel wanneer er eentje iets strakker is dan de ander, maar het gaat met name om de drukverdeling binnen 1 lus die je gelijk wilt krijgen, dan zit je al zo goed als recht. Gedeeltelijk ook omdat je de banden kruislings draagt.
Maar even groot/zwaar is wel het fijnst :).

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:41

Filmpje gaat voorlopig trouwens niet lukken, zit op stage in het buitenland :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:46

Sofy: het is juist van belang dat ze even groot zijn.
Hoe kan je zorgen voor een evenwichtige drukverdeling als de ene korter is als andere?
Niet...
dan is je basis als onjuist = scheef en moet je dus voor de ene kant meer werken / tegendruk geven als de andere en het gaat juist om een evenwichtige gelijk onafhankelijke zit :+

Bovenstaand geeft dus ook al aan waarom ik van mening ben, dit niet in je eentje of onervaren zomaar te doen :D

+ stel dat je paard iets onverwachts doet en jij zit met die dingen om, is het erg handig als er iemand is, die je kan verlossen / helpen. Dit dus uit veiligheidoverweegpunt gezien :o

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:54

Maar die elastieken zitten nergens vast, je zou er hoogstens ergens mee achter kunnen blijven haken, maar verder kunnen ze toch qua veiligheid geen kwaad?
Overigens is het wel handig een handje te hebben die ze zodra je bent opgestegen even onder je hakken kan doen, anders zit je zo te wiebelen in het zadel :+

De grootte is zoals ik zei inderdaad wel fijn als ze gelijk zijn, maar als je ze alleen gebruikt voor bewustwording (en ze niet te strak zijn) is het in mijn ogen niet vreselijk cruciaal. De elastieken zijn in mijn ogen geen methode om je zit tot op de newton te verfijnen, maar om je je grootste scheefheid eens te laten voelen.

Ik snap eigenlijk niet hoe je je aangetoond hebt dat je het dus niet zonder professionele begeleiding moet doen? (ik bedoel dit overigens niet zo hakkerig als het overkomt, weet even geen betere manier om het te verwoorden)
Mijn probleem met die uitspraak is namelijk dat het er soms een beetje op lijkt dat je zonder professionele begeleiding beter uberhaupt niet kan gaan rijden :+ . Ik vind het mooie van de elastieken dat ze je op een hele directe manier laten voelen wat je fout doet, wat je moet aanpakken. Er is geen taal voor nodig om het uit te leggen, je kan het voelen. Daar heb ik geen instructie voor nodig :+ .
Om dan vervolgens wat je gevoeld hebt iedere keer opnieuw goed in praktijk te brengen, daarvoor dan weer wel. Maar dat is het doel van die stieken ook niet.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 01:45

Sofy schreef:
Maar die elastieken zitten nergens vast, je zou er hoogstens ergens mee achter kunnen blijven haken, maar verder kunnen ze toch qua veiligheid geen kwaad?
Overigens is het wel handig een handje te hebben die ze zodra je bent opgestegen even onder je hakken kan doen, anders zit je zo te wiebelen in het zadel :+

Probleem is dat je als je ve paard afvalt en je komt rot terecht (wat helaas best vaak gebeurd) het uberhaupt erg fijn is, als er iemand bij is. Zeker in geval van elastiek; wat als je been niet meer juist ligt, je barst vd pijn en je mot dan ook nog gaan stuntelen met die dingen. Het wil echt niet zeggen dat ze altijd los schieten oid. En kan zo nog wel even doorgaan :)
Dus vandaar gezegd: uit veiligheid maar daar kan een ieder anders over denken :D

Sofy schreef:
De grootte is zoals ik zei inderdaad wel fijn als ze gelijk zijn, maar als je ze alleen gebruikt voor bewustwording (en ze niet te strak zijn) is het in mijn ogen niet vreselijk cruciaal. De elastieken zijn in mijn ogen geen methode om je zit tot op de newton te verfijnen, maar om je je grootste scheefheid eens te laten voelen.
Dat kan alleen deel ik hem niet :D

Sofy schreef:
Ik snap eigenlijk niet hoe je je aangetoond hebt dat je het dus niet zonder professionele begeleiding moet doen? (ik bedoel dit overigens niet zo hakkerig als het overkomt, weet even geen betere manier om het te verwoorden)
Mijn probleem met die uitspraak is namelijk dat het er soms een beetje op lijkt dat je zonder professionele begeleiding beter uberhaupt niet kan gaan rijden :+ .
Tja, dat is een heel ander iets! Bij iedere sport gaat men jaar in jaar uit naar les (tennis, voetbal, schaken, dansen etc) en dat is "normaal". Men schaft een nieuwe hond aan en gaat op puppycursus om de hond te leren kennen en dingen aan te leren.Dit allemaal met als doel een beter band te krijgen met een team, beest en zorgen voor je eigen veiligheid, bekwaamheid vergroten, vaardigheden ed.Men gaat na een aantal jaren rijden op manege paarden verder op een privepaard en men meent het al te kennen :? ?! Terwijl je met deze sport veel meer te maken hebt met dingen van buiten af, verkeer, bakkabouters, rangen en standen, weersinvloeden ed.Heb je het nog niet over vaardighedn ruiter en paard gehad :oo .
Dus sja, het is maar net hoe je het bekijkt, denk ik :o Ieder zijn eigen gedachten daarover, toch?

Vind het overigens wel apart dat je je zo aangevallen voelt gezien prof hulp terwijl jezelf er wel les mee krijgt?!

Sofy schreef:
Ik vind het mooie van de elastieken dat ze je op een hele directe manier laten voelen wat je fout doet, wat je moet aanpakken. Er is geen taal voor nodig om het uit te leggen, je kan het voelen. Daar heb ik geen instructie voor nodig :+ .
In mijn geval: ik zat scheef. M'n linkerbeen is 1 cm korter en ik ben rechts. Gevolg: ik hing na rechts maar omdat dit het fijnst is voor me, zat ik voor mijn gevoel "recht". Op het moment met stieken veranderd dat gevoel niet. Want je voelt (ongeacht of je juist zit) meteen die druk (anders heeeft het gen zin). Doordat iemand dan vertelt hoe je het wel beter kan doen, leert je gevoel het voor jouw juiste gevoel te herkennen. Dus war jij je druk moet verlichten zodat het op een andere plaats juist uitkomt met bijbehorende handeling van bovenbeen, heupgewricht, schouder oid.In mijn geval is dat dus dat ik ahw op m'n linkerbeen "sta". En dan zit ik recht :))
Iedereen heeft zn eigen fijne houding, die voor paardrijden niet meteen juist is. En vaak weet je gevoel niet wat juist is. Je moet het immers nog leren.
Op het moment dat je exact weet waar je verbeterhoudingpunten liggen, heb je in principe geen stieken meer nodig. Dan is wilskracht, doorzettingsvermogen en jezelf iedere minuut verbeteren de juiste stap :D

Ik vind het iig super voor je dat je zoveel zelf kan :j ! Dat is een groot talent *\o/* Ik ben stiekem wel jaloers; zou willen dat ik het zelf had :o

Sofy schreef:
Om dan vervolgens wat je gevoeld hebt iedere keer opnieuw goed in praktijk te brengen, daarvoor dan weer wel. Maar dat is het doel van die stieken ook niet.

Klopt als een bus :D

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:03

Hallo Allemaal,
Erg interessant. Ik heb een filmpje gevonden... Erg goede uitleg. Misschien hebben jullie er wat aan!
http://vimeo.com/4195449

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:05

Jaaaa die elastieken bedoel ik! *\o/* Bedankt voor het filmpje! Ze lijken alleen behoorlijk strak te zitten :=

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:57

Ik heb m'n mening niet helemaal goed verwoord geloof ik, want het was niet mijn bedoeling aangevallen te reageren :o . Mijn excuses, ik vind onze discussie juist erg leuk en verhelderend!

Ik begin overigens te denken dat we hetzelfde bedoelen, maar het anders verwoorden. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik de stieken (zou) gebruiken, misschien dat jij het kunt aanvullen zoals jij dat doet?
Ik krijg eerst les van m'n instructrice. Zij helpt mij om te voelen hoe ik scheef zit en leert me hoe ik wel zou moeten zitten. Dit kan met of zonder stieken.
Alleen vervolgens vind ik het heel moeilijk om te onthouden welke spieren ik anders moet gebruiken om recht te zitten. Dus als we stilstaan en ik er bewust over nadenk, kan ik een rechte houding aannemen, maar als ik dan vervolgens ga rijden en ergens anders mee bezig ga, verval ik weer onbewust in m'n foute spiergebruik en kom ik weer scheef te zitten.
Tijdens een les roept m'n instructrice op zo'n moment 'houding!' of iets dergelijks en kan ik weer gaan zoeken naar de juiste spieren om aan te spannen/ te ontspannen.

Als ik alleen rijd, gebruik ik de stieken om me daar aan te herinneren. Ik begin met mezelf (met stieken) in een rechte houding plaatsen, zodat ik weet hoe de drukverdeling zou moeten zijn. Daarna ga ik rijden, en dan verandert de drukverdeling omdat ik weer verval in m'n foute houding. Maar zodra dat gebeurt, voel ik het onmiddellijk omdat de elastieken die drukverdeling doorgeven. En dan kan ik dus met m'n houding gaan zoeken totdat de drukverdeling weer is zoals die zou moeten zijn.
Het verschil is dus denk ik dat jij de stieken meer gebruikt als een diagnostisch hulpmiddel, om je te laten voelen waar je scheef zit. En ik gebruik het meer als een herinnering, ik heb eerst al geleerd hoe ik wel zou moeten zitten, en de stieken helpen me te merken wanneer ik niet meer goed zit :). En dan vind ik ze dus een prima hulpmiddel voor alleen rijden, ze zijn immers een soort vervanging van de instructrice. Hoewel je dus wel degelijk nog instructie nodig hebt, je moet immers wel eerst leren hoe je dan wel moet zitten! Als je dat nog niet weet zou ik de stieken inderdaad niet aanraden.
En de volgende les laat ik dan zien hoe ik geprobeerd heb m'n houding te verbeteren, en dan blijkt dat ik nu een andere spier niet helemaal optimaal aan het gebruiken ben, en dan begint het weer overnieuw :D.
Dus misschien liggen onze manieren toch niet zo ver van elkaar af als gedacht :).

Qua veilligheid snap ik je nu beter. Ik vind het sowieso niet verstandig echt alleen alleen te rijden, stieken of niet :). Maar voor de veiligheid mbt stieken is een instructrice dus niet per se nodig, iemand die je kan oprapen is voldoende, daar hebben ze hopelijk geen orun diploma voor nodig :') .

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:26

Sofy: ik vond het ook interessant deze discussie maar snapte hem vd ene kant dus niet zo goed :o? Dat had je juist opgepikt :D

Zoals je het nu verwoord begrijp ik je beter :o en idd het komt op hetzelfde neer :j
Dat bedoelde ik ook :oo Alleen heb jij het nu wat duidelijker omschreven _/-\o_
Thanks +:)+

Voelde me al vd ene kant schuldig om dat het ff off-topic leek te gaan maar uiteindelijk is juist wel goed geweest, ook voor de anderen want er staat toch stiekem wat info in over het gebruik stieken (verantwoord / onverantwoord).En uiteindelijk liggen we dus wel op 1 lijn *D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:56

Communicatie via internet kan zo moeilijk zijn, maar schouderklopje voor ons, we komen er wel uit *\o/* :D.

Ik heb trouwens net even het filmpje een kort stukje bekeken (zonder geluid).
Ik vind die banden bij hem ook wel erg strak zitten, zo strak zitten ze bij ons bij lange na niet! Als de banden los hangen komen ze al tot je knieen bij ons en dan is het laatste stukje echt niet zo ver meer. Ik zou dus iets meer flexibele en veel langere banden maken.
En gezien de lengte: ik weet dat ik zei dat ze niet exact even lang hoefden te zijn, maar deze verschillen meer dan 20 cm met elkaar volgens mij. Ik bedoelde een centimetertje ofzo, dus als je ze zelf maakt, dat je dan probeert om ze even groot te maken maar dat een heel klein beetje verschil niet erg is. Dit is wel heel veel, lijkt mij ook niet echt handig. :o
Maar verder heel fijn dat filmpje, nu heeft iedereen er iig een beetje een beeld bij, slaan mijn tekeningetjes nu tenminste ook nog ergens op :')

kayleeginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:52

handig toch

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:13

hoi allemaal! sorry deze is me gepasseerd zonder te reageren!!! wij werken inderdaad met de elastieken!!! (clinic horse event)

is er niet speciaal 1 manier om ze perse te dragen. ik gebruik ze afhankelijk van het probleem van de ruiter. bij het optrekken van de benen door het blokkeren in bekken en knieen is het niet veilig om ze zo om de hak te doen! dan gaan ze om de beugel en voet...

de elastieken maken je niet recht, maken je niet beter zitten in een dag, lossen niet ineens alles op. ze helpen je alleen bij het bewust worden.

aller eerst houden ze de spieren tussen je gewrichten allert omdat ze je licht op spanning zetten (vormspanning) van onder tot boven. dit maakt dat je makkelijker blijft veren en minder snel blokkeerd. daarbij voel je inderdaad (als allebei de elastieken even lang zijn) welke kant je op zit gezien het verschil in de druk. wel is het dus zo dat je (zonder je paard) moet zorgen dat al je spieren lang kunnen worden, niet verkorten! als je dat in je achterhoofd houd en werkt aan jezelf, kunnen ze je dus helpen sterker te maken, en uiteindelijk rechter. daarbij er dus geen uuuurrreeen mee rijden! gewoon als je paard fijn los is en jij echt de tijd hebt om te werken aan jezelf...spiergeheugen kost nu eenmaal tijd om iets om te bouwen, aan te leren, af te leren :D
omdat ze onbewust vormspanning doen ontstaan kan ik mensen sneller uitleggen naar welk gevoel te toe moeten.

het is dus wel belangrijk goed te kijken welke elastieken op welke sterkte je gebruikt! het is niet de bedoeling dat je ook soort van hard moet gaan tegendrukken om lang te kunnen blijven! dan zijn ze veeeeeel te strak! :) en zorg (bij "gelijke" benen) voor gelijke elastieken :D

ik koop het op de rol en kan dus lengtes aanpassen. bij mij zijn ze 12,50 per set, in de winkel weet ik zo niet precies. medipreventiecentrum verkoopt ze ook, mocht je ze zelf willen aanschaffen, of mail me! kan ook!

let wel het is dus niet alleen het elastiek dat even zijn werk doet! het is een tool! :)
Laatst bijgewerkt door fioona op 25-09-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 16:17

Hallo Fioona!

Bedankt voor de uitleg! Nu weten bokkers dus dat ze ze eventueel bij jou kunnen bestellen! :j