Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
.
.
. Ik vind het mooie van de elastieken dat ze je op een hele directe manier laten voelen wat je fout doet, wat je moet aanpakken. Er is geen taal voor nodig om het uit te leggen, je kan het voelen. Daar heb ik geen instructie voor nodig
.Sofy schreef:Maar die elastieken zitten nergens vast, je zou er hoogstens ergens mee achter kunnen blijven haken, maar verder kunnen ze toch qua veiligheid geen kwaad?
Overigens is het wel handig een handje te hebben die ze zodra je bent opgestegen even onder je hakken kan doen, anders zit je zo te wiebelen in het zadel
Sofy schreef:Dat kan alleen deel ik hem nietDe grootte is zoals ik zei inderdaad wel fijn als ze gelijk zijn, maar als je ze alleen gebruikt voor bewustwording (en ze niet te strak zijn) is het in mijn ogen niet vreselijk cruciaal. De elastieken zijn in mijn ogen geen methode om je zit tot op de newton te verfijnen, maar om je je grootste scheefheid eens te laten voelen.
Sofy schreef:Tja, dat is een heel ander iets! Bij iedere sport gaat men jaar in jaar uit naar les (tennis, voetbal, schaken, dansen etc) en dat is "normaal". Men schaft een nieuwe hond aan en gaat op puppycursus om de hond te leren kennen en dingen aan te leren.Dit allemaal met als doel een beter band te krijgen met een team, beest en zorgen voor je eigen veiligheid, bekwaamheid vergroten, vaardigheden ed.Men gaat na een aantal jaren rijden op manege paarden verder op een privepaard en men meent het al te kennenIk snap eigenlijk niet hoe je je aangetoond hebt dat je het dus niet zonder professionele begeleiding moet doen? (ik bedoel dit overigens niet zo hakkerig als het overkomt, weet even geen betere manier om het te verwoorden)
Mijn probleem met die uitspraak is namelijk dat het er soms een beetje op lijkt dat je zonder professionele begeleiding beter uberhaupt niet kan gaan rijden.
?! Terwijl je met deze sport veel meer te maken hebt met dingen van buiten af, verkeer, bakkabouters, rangen en standen, weersinvloeden ed.Heb je het nog niet over vaardighedn ruiter en paard gehad
.
Ieder zijn eigen gedachten daarover, toch? Sofy schreef:In mijn geval: ik zat scheef. M'n linkerbeen is 1 cm korter en ik ben rechts. Gevolg: ik hing na rechts maar omdat dit het fijnst is voor me, zat ik voor mijn gevoel "recht". Op het moment met stieken veranderd dat gevoel niet. Want je voelt (ongeacht of je juist zit) meteen die druk (anders heeeft het gen zin). Doordat iemand dan vertelt hoe je het wel beter kan doen, leert je gevoel het voor jouw juiste gevoel te herkennen. Dus war jij je druk moet verlichten zodat het op een andere plaats juist uitkomt met bijbehorende handeling van bovenbeen, heupgewricht, schouder oid.In mijn geval is dat dus dat ik ahw op m'n linkerbeen "sta". En dan zit ik rechtIk vind het mooie van de elastieken dat ze je op een hele directe manier laten voelen wat je fout doet, wat je moet aanpakken. Er is geen taal voor nodig om het uit te leggen, je kan het voelen. Daar heb ik geen instructie voor nodig.
! Dat is een groot talent
Ik ben stiekem wel jaloers; zou willen dat ik het zelf had
Sofy schreef:Om dan vervolgens wat je gevoeld hebt iedere keer opnieuw goed in praktijk te brengen, daarvoor dan weer wel. Maar dat is het doel van die stieken ook niet.
. Mijn excuses, ik vind onze discussie juist erg leuk en verhelderend!
. En dan vind ik ze dus een prima hulpmiddel voor alleen rijden, ze zijn immers een soort vervanging van de instructrice. Hoewel je dus wel degelijk nog instructie nodig hebt, je moet immers wel eerst leren hoe je dan wel moet zitten! Als je dat nog niet weet zou ik de stieken inderdaad niet aanraden.
.
.
. Maar voor de veiligheid mbt stieken is een instructrice dus niet per se nodig, iemand die je kan oprapen is voldoende, daar hebben ze hopelijk geen orun diploma voor nodig
.
Dat had je juist opgepikt
en idd het komt op hetzelfde neer
Alleen heb jij het nu wat duidelijker omschreven
.
en zorg (bij "gelijke" benen) voor gelijke elastieken