Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dan is het droog en staat hij met z'n stal deken buiten, dan begint het toch maar te regenen en moet ik zorgen dat er zsm een regendeken overheen komt. Of de regen deken lekt, of het wordt nóg kouder dus moet er nóg een deken om. 
EllaBellaah schreef:Voor de mensen die zeggen een ongevoerde deken op te leggen als ze het koud hebben: niet doen! Een paard zet zijn vacht overeind om een extra isolerent laagje te maken waardoor ze meer warmte vast houden. Gooi je er een ongevoerde deken op druk je de vacht dus plat en krijgen ze het juist koud dóór de deken. Leg er dan liever een half uurtje een dikkere deken op totdat ze het weer 'warm' hebben
EllaBellaah schreef:Ik houd zelf een fleece gevoerde regendeken achter de hand, mocht het heel lang achter elkaar regenen en waaien kan ik er nog opleggen. Maar ik hou hem het liefst zo veel mogelijk bloot om een goede vacht te krijgen.
pleiada schreef:Die van mij met gevoelige luchtwegen is ook de jongste niet meer en ook al wat sneller stijf,dus ik benieuwd wat je osteo ervan zegt...
_Kiki_ schreef:Ze hebben hier ook onbeperkt ruwvoer, dus dat wordt het probleem niet.
Ik zou er dan toch voor kiezen om ze nat op de wei te zetten hoor Duhelo, dat ga ik ook proberen deze winter.

is alleen wat meer poetswerk. 
Somebitch schreef:EllaBellaah schreef:Voor de mensen die zeggen een ongevoerde deken op te leggen als ze het koud hebben: niet doen! Een paard zet zijn vacht overeind om een extra isolerent laagje te maken waardoor ze meer warmte vast houden. Gooi je er een ongevoerde deken op druk je de vacht dus plat en krijgen ze het juist koud dóór de deken. Leg er dan liever een half uurtje een dikkere deken op totdat ze het weer 'warm' hebben
Nee hoor dat hoeft niet. Als je paard het namelijk koud heeft door een harde gure wind en je doet er een ongevoerde deken over heeft hij dat namelijk al niet meer. Omdat de deken de gure wind tegenhoudt.
Solleke_Noah schreef:Ik heb dampig paard en laat hem een wintervacht krijgen. Als het kouder wordt (onder tien graden) en met hevige regen/wind doe ik een regendeken om. Schijnt het zonnetje terug of regent het niet, gaat die weer af. Hij heeft een schuilstal dus de deken gaat enkel op bij kou in combinatie met hevige regen. Als het vriest krijgt hij een winterdeken op. Ik neem geen risico met zijn longen, een verkoudheid heb je zo te pakken... mijn andere paard krijgt geen dekens op maar die heeft geen longproblemen
Somebitch schreef:Bij bibberen zou ik gewoon een deken op doen. Paard bibbert omdat hij het koud heeft en het zo warm zou moeten krijgen, nou dat is persies hoe wij mensen dat ook doen. En zeg nu zelf, wij hebben het echt koud als we bibberen hoor.
MirandaFuego schreef:Solleke_Noah schreef:Ik heb dampig paard en laat hem een wintervacht krijgen. Als het kouder wordt (onder tien graden) en met hevige regen/wind doe ik een regendeken om. Schijnt het zonnetje terug of regent het niet, gaat die weer af. Hij heeft een schuilstal dus de deken gaat enkel op bij kou in combinatie met hevige regen. Als het vriest krijgt hij een winterdeken op. Ik neem geen risico met zijn longen, een verkoudheid heb je zo te pakken... mijn andere paard krijgt geen dekens op maar die heeft geen longproblemen
En jouwe is stokoud!![]()
Dat maakt wel veel uit vind ik, die moet je wat meer pamperen.
Zooo stokoud is hij nu ook weer niet (21 jaar) maar het begint te tellen ^^