Wanneer scheren jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmmyJoycee

Re: Wanneer scheren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:23

Die van mij verhaart echt super erg al, Alleen scheren zit er bij mij niet in...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:28

Ik scheer zelf en ik scheer gedurende de wintermaanden een jacht- of dekenmodel. Dan heb ik geen last van extreme activiteiten van mijn pony. Alleen in het voorjaar scheer ik hem kaal, op het moment dat hij last van de vacht begint te krijgen. Hij is inmiddels 24 en in eigen tempo is hij pas begin juli uit zijn wintervacht. Vóór die tijd help ik hem graag uit zijn te warme jas. Hij is dan na het scheren wer in normale doen, voor het scheten is hij loom en suf door het niet kwijt kunnen van zijn warmte.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 01:07

Die van mij heeft ook al een flinke vacht, en zweet onwijs met rijden. Dus die wil ik ook scheren, en er niet al te lang meer mee wachten. Denk ook eind deze maand, begin oktober.
Vind het alleen zo lastig met die dekens altijd, vooral met dit wisselvallige weer!
Nu moet ik sowieso eerst dekens aanschaffen (heb mijn aanwinst nog niet zo lang :D :D).. Maar vind het dus zo lastig welke dekens ik nu aan zal schaffen..
Heb er eentje gezien, een anky softshell deken. Nu heb ik hem nog niet in het echt gezien/gevoeld, maar voor welke temperaturen zou die geschikt zijn?
En ik kan van iemand een weatherbeeta landa kopen (de bruine met roze geruit, die ik zocht :)) ), 200 grams uit mijn hoofd.. (voor €95,- , is dat een redelijke prijs? bijna niet gebruikt)
Weet niet welke ik als eerst zal aanschaffen, wat het verstandigste is...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:04

Ik heb 3-4 weken geleden al geschoren, vacht werd te dik en ik doe het zelf, dus waarom niet?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:21

Ik ga die van begin/half oktober scheren als ze niet meer naar buiten gaan. Het is een kwpn van 9 jaar. Ik zit alleen te twijfelen hoeveel grams deken ik dan ol moet doen. Wat denken jullie??

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:31

Aranel schreef:
Vorig jaar is mijn paard één keer geschoren, hoop dat ik het dit jaar daar ook mee red. Naast dat scheren natuurlijk best prijzig is, is hij in de week nadat hij geschoren is echt een BOM. Stapte vorig jaar op nadat hij geschoren was, lag er met 2 minuten weer naast :Y)
Het valt me nu mee hoe dik hij in het haar zit, ik hoop dus dat ik het uit kan stellen tot eind oktober/november, net als vorig jaar :)

Heb die van mij vorig jaar voor het eerst geschoren en daarna idd een bom. Niks anders als steigeren en raar doen. Kon er werkelijk niets meer mee worden. Dit jaar maar weer op tijd begonnen met dekens zodat ik niet weer hoef te scheren.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:23

Tegen de tijd dat ik ga scheren (half-eind oktober) loopt ze vaak al even met een 200 grams winterdeken op. Als ik d'r geschoren heb doe ik er altijd nog een 200 grams onderdeken onder. Hier blijft ze dan heel de winter onder staan. Ook als het streng vriest gooi ik er niet meer dan 400 gram op. Ze loopt overdag gewoon buiten, maar blijft tot nu toe altijd lang mooi kort in het haar na het scheren.
Ze is gelukkig geen bom direct na het scheren, maar als het echt koud gaat worden (tegen het vriespunt) longeer ik d'r 1 -2 x in de week even voordat ik er op ga, zodat ze de 'extra' energie er even uit kan gooien zonder dat ik er op zit! :Y)

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:27

Dus als ik eind deze maand scheer, is 200 gram denk ik wel genoeg of niet? (Mits het niet extreem koud wordt ineens natuurlijk :+ )
En dan als het wel kouder wordt, dan nog een deken eronder.

lydiawess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:29

oktober / november.

Mijn pony heeft nu nog een glad huidje dus is het nog niet nodig.

Mijn vorige pony zat nu al dik in het winterhaar dus was ze nu al geschoren,
dan deden we haar wel 2 keer in het jaar (:

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:33

Ik ga morgen maar even de hals en luchtpijp scheren, mag ie na de laatste wedstrijd van het seizoen helemaal bloot! :D

superior

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:35

Meestal scheer ik rond half september. Maar als het weer dan nog goed is doe ik het wat later want dan kan Petertje nog even een tijdje zonder deken in de wei staan. :) Overdag heeft hij dan meestal gewoon een regendeken (met fleecedeken eronder soms) om en s'nachts en s'avonds een 200 grams winterdeken met fleecedeken onder. En als het echt koud word een 400 grams deken (ook met fleecedeken eronder) :)

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 00:07

Vraagje trouwens.. Ik zie wel is geschoren paarden met sterren enzo op hun kont, erg leuk vind ik dat.. :D
Maar.. zou dat bij een schimmel zichtbaar zijn? := :+
Kan ook nergens een voorbeeld vinden -O-

superior

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:35

Dahlia schreef:
Vraagje trouwens.. Ik zie wel is geschoren paarden met sterren enzo op hun kont, erg leuk vind ik dat.. :D
Maar.. zou dat bij een schimmel zichtbaar zijn? := :+
Kan ook nergens een voorbeeld vinden -O-

dat zal best wel zichtbaar zijn want als je scheert krijgt je paard/pony altijd wel een beetje een ander kleurtje, en het is zowieso dikker en pluiziger dus zie je het vast wel :P

Anders probeer je het gewoon en als je het niet mooi vindt scheer je de sterren/hartjes er gewoon ook vanaf :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:44

Hier wordt meestal begin oktober geschoren. Heb die van mij een aantal jaar achter elkaar helemaal kaal gehad, en moest dan wel 2 keer scheren om m kort in het haar te houden tot het voorjaar. Nu ga ik voor het eerst proberen om m zonder deken te houden en wordt ie voor een deel geschoren. Met het idee dat ik deze winter iets minder met m zal doen en m dan liever niet in de dekens heb. Maar het is even aankijken, of ie het dan niet te warm krijgt, want we zullen wel lekkere ritjes gaan maken e.d. Hij maakt nl nogal een vacht aan alsof ie binnenkort een expeditie naar de Noordpool gaat maken :+

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:35

Dniekje schreef:
ik heb haar vanavond geschoren, kwam zoals gewoonlijk weer een heel pak vanaf! pony was er ook erg blij mee! straks nog even controleren of ze warm genoeg blijft. en andere deken op doen :) ze heeft er nu nog 1 op om op te drogen, had dr nog even lekker gewassen om de losse haren eraf te halen.

wooooow. mijn paardje zit nog gewoon in de zomervacht hoor!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:39

Die van mij heeft ook al een aardig vachtje, ik wil graag maar 1x scheren dus ik wil proberen om het eind oktober te doen.. Vorig jaar heb ik begin oktober al geschoren en toen heb ik het geen tweede keer hoeven doen maar toen reden we ook niet heel erg veel.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:43

mijn shetlander word volgende week schoren.vandaag van het land gehaald stond te zweten. scheer haar altijd twee keer in het jaar.zodra geschoren is leeft ze weer helemaal op. mijn anderen paard doe ik altijd zo laat mogelijk. zo dat ik hem maar een keer hoeft te scheren.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:09

Die van mij zit ook al behoorlijk in dr wintervachtje!
Dit weekend nog een foto-meeting, vind het wel leuk om foto's van een teddy te hebben (alle andere foto sessies zijn al van een glad vachtje)..

Daarna gaat ook hier het scheerapparaat er over:)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:14

Ik wil het midden/eind oktober doen. Of ik het zolang vol hou met die vacht weet ik nog niet want ik heb 30sept, 6 okt en 7 okt wedstrijden. Als ik nu ook maar een beetje intensief rij is ze zeiknat dus wie weet doe ik het al eerder. Maar ik hoop het eind oktober te kunnen doen als de winter vacht een klein beetje is uitgegroeid. Als ik haar nu scheer zit het er nl zo weer op, terwijl het als ik nog een paar weken wacht de hele winter weg blijft.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:02

Vanaf medio september worden de eerste paarden geschoren (veelal cushing paardjes het hele jaar door). Als je vroeg in het seizoen scheer loop je de kans in de loop van het jaar (eind november /december) nog eens te moeten scheren.... maar dan heb je ook wel het hele najaar en winter profijt van een kort en glad vachtje !!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:15

mijn paard wordt aankomende maandag geschoren..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:50

Cayenne schreef:
Januari was voor mij wel het uiterste omdat je later de ontwikkeling van de zomervacht verstoord.

Ik heb daar geen verschil in gezien bij mijn paard. Mijn merrie wordt niet helemaal geschoren, maar als ik haar begin maart laat scheren, dan heeft ze gewoon een normale zomervacht op een normaal tijdstip op de geschoren plekken.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:32

die van mij is gisteren helemaal geschoren ;) ik rij wedstrijden met hem en hij is 17 :D

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:33

die van mij worden volgend wiekend geschoren

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:51

Zo.vandaag.helemaal.me.tinkertje.geschoren.en.lekker.ze.dekentje.erop.gedaan