Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wispeltuur schreef:Ik ben het met je eens dat rangorde belangrijk is, zeker voor de veiligheid maar waar trek je de grens (natuurlijk ook heel persoonlijk denk ik.) Maar bijvoorbeeld met mijn hondje zij slaapt bij ons in bed en mag op de bank als het haar uit komt. Dit alles neemt niet weg dat zij diepe respect voor mij heeft en ongeacht wat er gebeurt naar mij zal luisteren en dit ondanks dat zij volgens de regels dingen mag die mijn leiderschap zouden ondermijnen.
Is het dus niet zo dat ondanks dat je sommige dingen toelaat dit niet altijd het leiderschap ondermijnd? Zowel bij paard als bij hond.
Dat ik hem het grashappen toe laat wil dit zeggen dat hij dit perc verder uit gaat breiden of laat ik hem dit gewoon toe en weet hij wel hoe hij moet luisteren?
Bovenstaande vraag ik me dus echt al lang af hoe het bij de paarden werkt.
Waratje schreef:Ze zeggen wel eens "vandaag is de eerste dag van de rest van je leven", zo werkt het bij paarden ook wel. Je kunt gewoon nu besluiten dat je het vanaf vandaag anders aanpakt, duidelijker je grenzen aangeeft en daar consequent in zult zijn. Natuurlijk heb je altijd wel dat je een steekje laat vallen, maar een paard leeft in het hier en nu en zal dus ook reageren hoe jij je nu opstelt. Je hebt een paard dat natuurlijk ook al wel haar eigen maniertjes en gewoontes heeft ontwikkeld, maar als je een braaf paard kocht, dan zal ze ook een fatsoenlijke opvoeding hebben gehad en daar weer op terug kunnen vallen.
aeolusnr1 schreef:Met de uitleg die ik hier ga geven ga ik zeker heel wat kritiek op mijn hals krijgen, toch is het mijn vaste overtuiging.
Er kan alleen veiligheid zijn als jouw paard doet wat jij hem vraagt, en niet wat voor het paard op dat moment goed uitkomt. sommige kleine dingen kunnen als banaal en onbenullig overkomen maar net hetzelfde op een andere plaats kan voor jou een echt gevaar opleveren, en paarden zijn geen mensen die denken en overdenken en situaties kunnen inschatten en daar dan nog de eventuele gevolgen van kunnen inschatten, dat kan een paard echt niet.
Dus is er eigenlijk geen ruimte om af en toe die vrijheid aan het paard te gunnen, das eigenlijk vragen om ongelukken.
Dus ik denk dat jouw instructie echt wel gelijk heeft, jij hebt de leiding, en dat niet af en toe maar altijd en overal.
En idd af en toe eens een ter plaatse rust kan wel, maar wanneer jij de aandacht vraagt moet die er ook dadelijk zijn, echt onmiddellijk en zonder enige vrijheid van beslissing voor het paard, die heeft enkel uit te voeren hetgeen jij hem vraagt.
En het werken met honden training of het trainen van paarden is niet zo heel verschillend, alleen als het eens op weglopen en trekken op aan komt is een paard zoveel sterker en kan jou dus als een veertje gewoon mee trekken.
aeolusnr1 schreef:Wel jaaa idd "ikke" , ieder bekijkt het vanuit zijn inzichten en wat hij als veilig ziet.
Maar let wel op een paard kan op een paar seconden tijd , een mens idd in een soort cadaver veranderen, en daar heeft hij echt geen hulpmiddelen voor nodig.