Hoe belangrijk is de rangorde tussen mens en paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:22

Wat ik denk is dat je je toch meer in de gedachtengang van het paard moet verplaatsten.
Wat hij denkt als hij je meetrekt voor gras en als hij op je tenen gaat staan.
Want dat betekend toch echt dat hij geen respect voor je heeft, als jij tenminste de leider wil zijn.
Bij een paard is dat heel duidelijk, net als bij een hond, jij bent de leider of hij is dat.
Je kunt het beste bedenken, wat doet een paard tegen een leiderpaard, zal hij die meetrekken/dwingen om iets te doen wat hij wil of zou hij die aan de kant duwen? Nee.
Jij moet bepalen wanneer hij iets mag, niet hij zelf.
Je kan nu eenmaal niet om beurten de baas zijn, zo werkt het niet, je zult duidelijkheid moeten bieden.
Het hangt wel af van het karakter, maar de meeste pony's hebben een pittig karakter en zullen je graag uitdagen, let maar eens op hoe snel hij je in de maling kan nemen.
Het idee van het dwingen komt, omdat het niet duidelijk is, als jij zorgt dat je heel duidelijk de leider bent en hij de ondergeschikte, zal hij daar gewoon op reageren en niet over die grens willen zolang het duidelijk blijft.
Als je de helft wél toelaat, zal hij steeds opnieuw gecorrigeerd moeten worden en dan krijg je dat gevoel van politiemannetje spelen.
Heb je eenmaal duidelijk de grens bepaald, kun je weer wat toegeven (als jíj dat wil) afhankelijk van het karakter van je paardje, sommige kunnen geen vrijheid krijgen, andere wel.
Dus eerst heel streng zijn, daarna kun je wat vrijer worden als je elkaar goed kent.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:39

Wispeltuur schreef:
Ik ben het met je eens dat rangorde belangrijk is, zeker voor de veiligheid maar waar trek je de grens (natuurlijk ook heel persoonlijk denk ik.) Maar bijvoorbeeld met mijn hondje zij slaapt bij ons in bed en mag op de bank als het haar uit komt. Dit alles neemt niet weg dat zij diepe respect voor mij heeft en ongeacht wat er gebeurt naar mij zal luisteren en dit ondanks dat zij volgens de regels dingen mag die mijn leiderschap zouden ondermijnen.
Is het dus niet zo dat ondanks dat je sommige dingen toelaat dit niet altijd het leiderschap ondermijnd? Zowel bij paard als bij hond.

Dat ik hem het grashappen toe laat wil dit zeggen dat hij dit perc verder uit gaat breiden of laat ik hem dit gewoon toe en weet hij wel hoe hij moet luisteren?
Bovenstaande vraag ik me dus echt al lang af hoe het bij de paarden werkt.

Onze honden mogen ook op de bank, maar niet als ik dat niet wil. Zo ook met het bed. Ik vind het dan ook geen probleem om een keer 'nee' te moeten zeggen, zodat de honden snappen dat het nu niet mag.
Dat is dan ook waar je de grens trekt. Wil jij elke keer 'nee' zeggen als je niet wilt dat het paard grashapt als je aan het werk bent, of wil je dat ie überhaupt geen grashapt.
Zo ben ik wel streng in aan de riem trekken. De hond mag NOOIT aan de riem trekken, zo dus ook met het paard. Die mag NOOIT druk op het touw zetten, dus ook niet voor een hap gras.

Wat jij dus wel of niet goed vindt, daar ligt de grens. Maar ook bij wat voor ruimte jouw paard wel of niet kan handelen. Er zijn gewoon honden die je nooit op de bank moet laten, omdat die er dan wel 'hun' bank van maken. Zo dus ook met het paard. Er zijn paarden die je af en toe gras kan laten happen. Maar er zijn ook paarden die dan bij elk grassprietje je mee gaan sleuren, want ja gras happen mag }:0

Veel dingen zijn hetzelfde als bij honden en paarden. Alleen heb je een roofdieren aanpak en een prooidieren aanpak. Maar bij een hele bange hond, moet je een prooidieren aanpak gebruiken. En bij een agressief paard, een roofdieren aanpak. Dus als het goed is zou je beide aanpakken al moeten kennen ;)

Anoniem

Re: Hoe belangrijk is de rangorde tussen mens en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:09

Rangorde is belangrijk. Klaar. Het is echt heel belangrijk dat jij ten alle tijde de baas bent.

Uiteraard ben ik ook niet altijd even consequent. Het ligt helemaal aan mijn bui of ik vandaag iets goedkeur of afstraf. Maar ik denk dat ook dat geen probleem is. Ik denk als de verhouding duidelijk is dat jij de baas bent en je paard ondergeschikt, dat het prima is.

Als ik met mijn paard loop en hij loopt te mieren, dan kan hij een flinke ruk aan z'n kop verwachten. Hij doet maar gewoon normaal. Als ik aan het afzadelen ben en hij schuurt tegen me aan krijgt hij ook een tik op z'n snoet. Als ik vind dat hij te dicht bij me komt, mag hij een paar passen achteruit doen. Reageert hij niet meteen, een mep of een prik op de borst.

Wel ga ik ten alle tijden met respect om met de paarden. Tot nu toe heb ik weinig tot geen problemen gehad, zelfs niet met paarden die bekend stonden als 'gevaarlijk' (gevaarlijk ja, omdat ze geen grenzen aangewezen kregen). Ik denk dat een paard ook al aan je lichaamshouding kan zien met wie hij te maken heeft.
Mijn aanpak heeft er wel altijd voor gezorgd dat ik mijn paardenvriendjes voor de volle 100% kon vertrouwen. Als ik in de wei zat ben ik nooit bang geweest dat ze mij niet zouden zien, ik was dan ook nooit bang dat ze mij omver zouden lopen of bij het wegslaan van een vlieg mij zouden raken (terwijl mijn lieveling toch echt altijd op 20 centimeter bij me vandaan stond te grazen).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:54

Waratje schreef:
Ze zeggen wel eens "vandaag is de eerste dag van de rest van je leven", zo werkt het bij paarden ook wel. Je kunt gewoon nu besluiten dat je het vanaf vandaag anders aanpakt, duidelijker je grenzen aangeeft en daar consequent in zult zijn. Natuurlijk heb je altijd wel dat je een steekje laat vallen, maar een paard leeft in het hier en nu en zal dus ook reageren hoe jij je nu opstelt. Je hebt een paard dat natuurlijk ook al wel haar eigen maniertjes en gewoontes heeft ontwikkeld, maar als je een braaf paard kocht, dan zal ze ook een fatsoenlijke opvoeding hebben gehad en daar weer op terug kunnen vallen.

Ik ben blij dat je dat zegt, dat betekend dat ik vanavond nog opnieuw kan beginnen met d'r!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:46

Met de uitleg die ik hier ga geven ga ik zeker heel wat kritiek op mijn hals krijgen, toch is het mijn vaste overtuiging.
Er kan alleen veiligheid zijn als jouw paard doet wat jij hem vraagt, en niet wat voor het paard op dat moment goed uitkomt. sommige kleine dingen kunnen als banaal en onbenullig overkomen maar net hetzelfde op een andere plaats kan voor jou een echt gevaar opleveren, en paarden zijn geen mensen die denken en overdenken en situaties kunnen inschatten en daar dan nog de eventuele gevolgen van kunnen inschatten, dat kan een paard echt niet.
Dus is er eigenlijk geen ruimte om af en toe die vrijheid aan het paard te gunnen, das eigenlijk vragen om ongelukken.
Dus ik denk dat jouw instructie echt wel gelijk heeft, jij hebt de leiding, en dat niet af en toe maar altijd en overal.
En idd af en toe eens een ter plaatse rust kan wel, maar wanneer jij de aandacht vraagt moet die er ook dadelijk zijn, echt onmiddellijk en zonder enige vrijheid van beslissing voor het paard, die heeft enkel uit te voeren hetgeen jij hem vraagt.
En het werken met honden training of het trainen van paarden is niet zo heel verschillend, alleen als het eens op weglopen en trekken op aan komt is een paard zoveel sterker en kan jou dus als een veertje gewoon mee trekken.

Kyola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:19

Ik ben het er mee eens dat een paard gewoon moet luisteren. De meeste paarden verwachten een leider!
Dat moet je dus ook zijn. Probeer geen'paarden te 'kopen' door snoep, gewoon een aai als ze 't goed doen en een grote mond als ze niet luisteren. Maar de hoofdzaak is jou uitsraling, ze moeten het gevoel krijgen dat jij de leider bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:38

aeolusnr1 schreef:
Met de uitleg die ik hier ga geven ga ik zeker heel wat kritiek op mijn hals krijgen, toch is het mijn vaste overtuiging.
Er kan alleen veiligheid zijn als jouw paard doet wat jij hem vraagt, en niet wat voor het paard op dat moment goed uitkomt. sommige kleine dingen kunnen als banaal en onbenullig overkomen maar net hetzelfde op een andere plaats kan voor jou een echt gevaar opleveren, en paarden zijn geen mensen die denken en overdenken en situaties kunnen inschatten en daar dan nog de eventuele gevolgen van kunnen inschatten, dat kan een paard echt niet.
Dus is er eigenlijk geen ruimte om af en toe die vrijheid aan het paard te gunnen, das eigenlijk vragen om ongelukken.
Dus ik denk dat jouw instructie echt wel gelijk heeft, jij hebt de leiding, en dat niet af en toe maar altijd en overal.
En idd af en toe eens een ter plaatse rust kan wel, maar wanneer jij de aandacht vraagt moet die er ook dadelijk zijn, echt onmiddellijk en zonder enige vrijheid van beslissing voor het paard, die heeft enkel uit te voeren hetgeen jij hem vraagt.
En het werken met honden training of het trainen van paarden is niet zo heel verschillend, alleen als het eens op weglopen en trekken op aan komt is een paard zoveel sterker en kan jou dus als een veertje gewoon mee trekken.

Je bent wel erg halsstarrig in je opvatting.

Het paard de ruimte geven voor eigen initiatief ontslaat jou als begeleider nog altijd niet van je verplichting te blijven nadenken. Paarden die aangetoont hebben dat ze geen idiote voorstellen doen, die mag je gerust de ruimte geven tot het doen van voorstellen. Sommigen kun je zelfs de ruimte geven voor eigen initiatief.
Zolang jij blijft nadenken, zullen de risico's beperkt blijven.

De mate van vrijheid in voorstel en initiatief binnen veilige grenzen zegt iets over de mate van opvoeding tussen paard en begeleider.

Wat jij beschrijft, daar is een woord voor: kadaverdiscipline.......

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:09

Wel jaaa idd "ikke" , ieder bekijkt het vanuit zijn inzichten en wat hij als veilig ziet.
Maar let wel op een paard kan op een paar seconden tijd , een mens idd in een soort cadaver veranderen, en daar heeft hij echt geen hulpmiddelen voor nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:01

aeolusnr1 schreef:
Wel jaaa idd "ikke" , ieder bekijkt het vanuit zijn inzichten en wat hij als veilig ziet.
Maar let wel op een paard kan op een paar seconden tijd , een mens idd in een soort cadaver veranderen, en daar heeft hij echt geen hulpmiddelen voor nodig.

Een goed opgevoed en erkend paard heeft daar helemaal geen reden voor. Sterker nog: die zal proberen te voorkomen dat z'n baas in een kadaver veranderd.......

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:28

[/quote]

Het paard de ruimte geven voor eigen initiatief ontslaat jou als begeleider nog altijd niet van je verplichting te blijven nadenken. Paarden die aangetoont hebben dat ze geen idiote voorstellen doen, die mag je gerust de ruimte geven tot het doen van voorstellen. Sommigen kun je zelfs de ruimte geven voor eigen initiatief.
Zolang jij blijft nadenken, zullen de risico's beperkt blijven.

De mate van vrijheid in voorstel en initiatief binnen veilige grenzen zegt iets over de mate van opvoeding tussen paard en begeleider.

quote]

Wat super omschreven!

toonlambooij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:43

wat kan ik een hengst van 1,5 jr die in de wei staat al aanleren?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:46

Heel veel ongewenst gedrag :P
Het feit dat je deze vraag stelt geeft aan dat je niet veel ervaring hebt met opvoeden van jonge dieren. Zorg dus dat je hier goed bij wordt begeleid of blijf er vanaf.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:43

toonlambooij schreef:
wat kan ik een hengst van 1,5 jr die in de wei staat al aanleren?

Wennen aan het halster, meelopen aan het halster, af en toe poetsen, voetjes optillen. De basis, eigenlijk :) Met longeren zou ik nog wel even wachten.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:15

Ik vind rangorde heel belangrijk. Ik denk dat het stellen van duidelijke grenzen juist rust en vertrouwen geeft. Binnen de door mij gestelde kaders kan mijn paard zich uiteraard vrij bewegen. Ik heb bepaalde basisregels die altijd gelden zoals stilstaan als ik met je bezig ben, aan de kant gaan als ik langs moet en wachten met je eten tot ik klaar ben in je voerbak. Ik heb toevallig een schurfthekel aan geschuur tegen me aan dus dat accepteer ik absoluut niet. Mijn paard weet dat en probeert het niet eens. Wel weet ik bijvoorbeeld dat ze jeuk op haar hoofd heeft na het rijden en het prettig vindt als ik haar daar krabbel. Dat is dus een vast ritueel geworden. Na het rijden mag ze niet zelf schuren maar krab ik haar wel. Ze geniet daar elke dag weer met volle teugen van.

Aan de andere kant sta ik ook open voor suggesties. Als mijn paard tijdens het poetsen aangeeft mij wel te willen beknabbelen vind ik dat goed. Of als ik aan haar merk dat ze graag wil galopperen tijdens een buitenrit en het kan en ik wil het ook, dan krijgt ze haar zin. Hoofdregel is wel dat mijn wil wet is. Als ik klaar zeg is het klaar, altijd. Snoepen tijdens een wandeling mag bijvoorbeeld, maar wel op een door mij aangewezen plek en moment.

Ik heb mijn paard inmiddels 17 jaar en we hebben een hele vaste routine en zijn compleet op elkaar ingespeeld. Dat is uiteindelijk ook gewoon iets wat moet groeien. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:18

Wispeltuur, het klinkt alsof je vooral hebt geleerd wat je moet doen tov je paardje maar dat er onvoldoende aandacht besteed is aan waar je nu staat met jezelf. Dat je daarin je gevoel uit hier lijkt me heel goed, omdat je een conflict binnen jezelf ervaart rondom hetgeen je van je instructrice moet toepassen en wat goed voelt voor jezelf. Je paard zal dit altijd waarnemen en daarop reageren. In de meeste gevallen uit zich dit in een paard wat alleen nog maar meer gaat aftasten of het feit dat je eindeloos dezelfde hulp moet herhalen. Voor geen van beiden een fijne situatie.

Mijn ervaring is dat paarden vaak een vergrootglas weten te leggen op punten waar mensen een zwakke plek hebben liggen of niet helemaal stevig in hun schoenen staan. Dat is niets meer of minder dan een mooie uitnodiging en uitdaging om jezelf te ontwikkelen, maar daar heb je wel de juiste prikkels voor nodig. Uit een comfort-zone stappen zal niet direct comfortabel zijn. Het woord zelf zegt al genoeg. Juist daarom is het belangrijk dat je daarin kennis hebt van waar je zelf staat en waar je weerstand tegen hetgeen nu van je verwacht wordt toe te passen vandaan komt.

Het versterken van je leider zijn, vanuit rust, duidelijkheid en overtuiging kan zeker belangrijke vruchten afwerpen in het contact met je paard en heeft invloed op zo'n beetje alles wat je samen doet. Maar voor iedere persoon is de weg om daar te komen weer anders. Dit heeft alles te maken met hoe je van nature in elkaar steekt en het is aan jou om te voelen en ervaren of je bij je huidige instructrice daar voldoende mee terecht kan. Wat ik je aanraad is om je zelf eens nader te gaan verdiepen in het hoe en waarom van het innemen van je leiderschapspositie en de eventuele handelingen die daarbij horen. Er is genoeg literatuur en beeldmateriaal over te vinden. Mocht je er dan alsnog niet uitkomen met deze kennis en je instructrice samen en je wil er wel verder mee aan de slag zou ik toch op zoek gaan naar iemand die kan aanvullen op de lessen die je al hebt.

Het is hoe dan ook belangrijk om er iets mee te doen want iedere overtuiging of weerstand die zich in jou afspeelt is zichtbaar in de micro-mimiek van je lichaamstaal en vormt daarmee je uitstraling naar je paard die dit hoe dan ook aan je zal laten merken. Dat paarden op lichaamstaal reageren weten we inmiddels allemaal wel. Er wordt echter naar mijn mening, ook door instructrices op NH vlak, soms veels te weinig aandacht besteed aan gedachten, overtuigingen, ademhaling etc die uiteindelijk je lichaamstaal vormen. Wat je met je lijf uit beeld naar het paard is een gevolg van wat zich van binnen afspeelt en daardoor een essentieel stuk om aandacht aan te besteden.

Goed dat je je gevoel volgt en ik hoop dat je uiteindelijk tot een oplossing komt. De jas van hetgeen je leert moet natuurlijk wel lekker gaan zitten, want anders hang je hem uiteindelijk weer op de kapstok en dat zou zonde zijn.

Succes!