Mishandeld, rotverwend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belleke30

Re: Mishandeld, rotverwend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 11:30

Oké, ik ga er straks naar toe en ik maak wat foto's van haar benen, op een filmpje moet je nog wachten want straks ben ik er alleen en het halster aandoen ofz en terwijl filmen is geen optie. Heb wel een filmpje van toen ze los in de piste stond :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:34

Miracle_ schreef:
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat ze niks gewend is..

Ik vind het kort door de bocht gelijk te roepen dat ze mishandeld is?

Paarden zijn van nature wantrouwend en kopschuw.. tenzij natuurlijk vanaf veulen anders is geleerd..
het heeft hier ook gewoon even geduurd voordat ik aan haar oren mocht komen ;) best logisch, het is eerst vertrouwen winnen.

Hoelang heb je haar?

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 11:37

Diaz: heb ze nog niet lang, maar ik heb een grondwerk les gehad en die mervrouw vertelde mij dat ze mishandeld is geweest, ook omdat ze er niet uitziet als een 2 jarige merrie ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:48

Mijn merrie zag er met 3 jaar nog uit als anderhalf.. ook dat heeft niets met mishandeling te maken ;)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:07

ik lees net je topic.. dat gedrag komt me wel bekent voor mijn toendertijd anderhalf jarige vertoonde dat gedrag ook, maar van haar weet ik wel dat ze geslagen en geschopt was..

ik hoefde ook echt niet naar haar benen te kijken want ze sloeg meteen, veel draaien met ogen en oren en de rug bol maken en haar billetjes aanspannen.

de stal konden we ook totaal niet in komen, iemand op stal dacht een keer oh ik doe dat wel even maar daar was die persoon gouw van genezen :')
we hebben heel langzaam gepoetst... gewoon met een zachte borstel, beginnend bij haar hals , dat eerst uitgewerkt naar haar hoofd want ze was totaal niet te vangen en halsters omdoen was erg lastig, op een duur konden we haar hoofd poetsen en aaien en een klein beetje knuffelen, toen uit gaan breiden naar haar schouders.

dat was we lastiger, ze had echt losse voetjes en we hebben daar echt wel mee afgezien... maar na maanden bezig geweest te zijn was ze uiteindelijk over al te poetsen en konden we ook haar benen met een zachte borstel afnemen.

met hoefjes, ja daar hebben we echt wel problemen mee gehad maar je moet heel consequent zijn en ik had een goeie truc gehoord, we hebben een los touw om zijn bovenbeen gedaan, wat je aan kan trekken en als je het losliet was het meteen los, daarmee gleden we naar beneden en in de kootholte stopte we, dat deden we een aantal keer en toen vroegen we hoefje, ze vond het lastig maar het lukte wel, het is veiliger dan gebukt staan bij een paard wat ieder moment kan slaan...

nu bijna een jaar later, heb ik een sgat van een paard! die ik overal kan poetsen en hoefjes kan doen en benen kan wassen en haar hoefjes kan schrobben, staart wassen, hele lijf wassen en lekker vlechten...

ik had nooit gedacht dat ze zo zou veranderen.. maar ik weet bij haar iig zeker dat zij mishandeld was... maar ik ben blij dat we haar hebben kunnen helpen want ik heb met haar bijna een betere band dan met mijn andere, het lijkt wel of ze me dankbaarder is dan mijn andere..

maar ik zeg heel erg veel geduld hebben en consequent blijven.. je krijgt er geen spijt van later

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:09

Kopschuw is idd niet direct een teken dat ze mishandeld zijn.
Ik heb een merrie van veulen af aan, vind het verschrikkelijk als je aan haar oren zit.
Ze is nu 5, raakt er iets aan gewend, maar vind het nog steeds helemaal niks.
Ik doe nu al een paar maand het halster over de oren om, omdat ze straks beleerd wordt en ook een hoofdstel over haar oren moet hebben, maar ze blijft het verschrikkelijk vinden.
Vorig jaar heeft ze een hengstveulen gehad, precies het zelfde, die mocht je ook niet aan zijn oren komen.
Dus zit bij beide gewoon in het beestje, en heeft meer met karakter te maken.
Ik zou ook niet altijd te voorzichtig doen, dat deed ik eerder wel, maar als ik haar nu iets strenger doorpak, verneem ik wel dat het sneller makkelijk gaat.
Overigens uiteraard zonder slaan o.i.d. maar gewoon niet de kans geven weg te lopen.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:12

Als je haar strenger aanpakt staat ze in het hoekje van haar stal te kijken met het wit van haar ogen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:23

Als je gewoon de stal in loopt, komt ze dan wel?
Die van mij komt gewoon, maar zodra ze haar halster om moet hebben, draait ze zich om en loopt weg.
Ik hou nu gewoon een hand om haar hoofd boven haar neus zodra ze weg wil lopen, haal ik haar direct terug met die hand, of nog beter geef ik haar geen kans weg te lopen, dan vast de neusriem erom, en dan halster omhoog, ze blijft het vreselijk vinden, maar weet nu wel dat weglopen er niet bij is.
Eerst deed ik het wel gewoon met de gesp los, dus halster gewoon achter de oren en niet eroverheen.
Dat vond ze dan weer niet erg, het is bij haar alleen haar oren.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:28

Ze blijft gewoon staan als ik in de stal kom :) Als ik die gesp losdoe en het in haar nek vastdoe is het ook geen probleem :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:36

Grondwerkles met een 2 jarige? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Ik denk als ik het zo lees, dat ik me bij Ibbel kan aansluiten met mijn gedachten.

Paardje heeft tijd nodig, vertrouwen en concequentheid..herhalen, herhalen..het feit dat zij zich zo ophangt aan een ander paard en dan wel mee wilt komen, komt op mij over als een onzeker dier, wellicht door in verleden teveel van gevraagd.

Sommige paarden staan zo stijf va de spanning in hun lichaam, door onzekerheid..wat uit angst voort kan komen, maar ook uit dominantie. Zo op 1e indruk komt het niet op mij over als dominantie, maar dit kan het wel gaan worden als er niet een ritme in komt.

Ik zou dus niet perse zeggen dat ze mishandeld is geweest..hoogstens teveel van gevraagd en met harde hand, onbegrepen..

Ben benieuwd naar je merrie..jullie komen dr vast wel ;)

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:53

Grondwerkles was vooral het meewandelen, dat kende ze niet. Ze stopte na 5 passen.
Misschien niet mishandeld geweest met slaag en weet ik wat allemaal. Maar te veel gevraagd is bij mij ook mishandeling. Een paard van 2 jaar, die niet kan meewandelen, of niet goed. Geen voeten kan geven en geen vetrouwen heeft in de mens enz hoeft nog geen zadel te kennen en al zeker niet gelongeerd te worden.

Ze is inderdaad onzeker, ze weet soms gewoon niet wat ze niet moet en mag doen. In de wei durft ze rollen maar als ze in de piste staan en er staan mensen bij durft ze dit niet. Omdat het waarschijnlijk niet vertrouwd.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:56

Oh zo bedoel je met mishandeld..ja ik vind elk paard wat voor een bepaalde leeftijd aan de slag moet 'mishandeling' maar ik wilde die discussie hier niet aanhalen ;) tis dat je het er zelf over begint, hihi.

Klinkt gek, maar lees je ook eens in op de t touch..is erg mooi gegeven en het werkt echt..tuurlijk zal er meer nodig zijn, maar ze heeft vertrouwen nodig en dat kab middels die methode al heel goed werken.

Succes,

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 13:00

Ja dat is inderdaad geen discussie die ik wil beginnen.. :)

Daar ga eens wat van opzoeken, van T touch, bedankt! ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:26

De meeste dingen zijn al gezegd, maar ik heb nog 1 tip die ikzelf in deze situatie heel belangrijk vind (ik weet niet of het al gezegd is want ik heb niet alles gelezen). Laat de eerste keren een rustige hoefsmid komen die het niet erg vind om wat extra tijd te moeten nemen om alles op het tempo van het paard te doen. Is degene die nu komt niet rustig, bel hem dan gewoon af. Zo'n hoefsmid kan alles verpesten.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:53

Daar heb ik geluk mee, mijn hoefsmid is héél rustig en hij zit er echt niet mee in als het wat langer gaat duren, en als hij dat op voorhand weet plant hij het in zijn agenda dat het wel zal uitlopen ;)

Wat ik vandaag heb gemerkt is dat ze liever is zonder halster aan.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:56

Mijn ruin ( was toen nog hengst) liet geen halster om doen, en liet je niet eens zijn hoefje pakken om te krabben bijvoorbeeld. Maar ik geloof dat jij niet te consueqent bent. Wil ze niet dat je haar hoefje pakt, blijf proberen ;) En geef niet op want dan heeft zij gewonnen, en heeft zij haar zin gekregen.

Ik geloof eerder dat de littekens misschien door een fout zelf ontstaan is. Bijvoorbeeld door iets scherps.

Zoals gezegd dus:
Blijf proberen, je paard's vertrouwen laten winnen ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:31

Belleke30 schreef:
Mijn hoefsmid ligt daar niet wakker van hoor ;) Daarbij ik kan niet blijven wachten met de hoefsmid..

Als het echt niet kan wachten en ze geen voeten geeft, laat dan de DA komen om haar te sederen voor het bekappen. Dan kun je in de weken daarna gaan oefenen om het in het vervolg zonder sedering te doen.
Punt is dat als de smid begonnen is met bekappen je niet meer terug kunt, dan moet hij door omdat het paard anders scheef komt te staan. Dan heb je dus het risico dat je verder door moet pakken en het geen positieve ervaring wordt voor het paard.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 08:51

Haar hoeven zijn lang en beginnen te scheuren dus echt langer kan ik niet wachten, ik ga het zeggen tegen de smid dat ik niet weet wat ze goed en hij zal dan wel zeggen wat we moeten doen :) Bedankt voor de tip :)

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:04

Mijn inziens, geduld met het paard en het de tijd geven, vertrouwen opbouwen gaandeweg door samen leuke en ontspannende dingen te ondernemen. De persoonlijkheid en innerlijke kracht in het paard naar buiten laten komen.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 13:07

Achter dat onzekere zit volgens mij zo'n schat van een paard :j

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:10

zou toch nog wachten met de hoefsmid. Anders kan het misschien wel een hele traumatische ervaring worden voor je paard. Zal gewoon nog even flink gaan oefenen. En als het écht nodig is, zou ik erover denken om misschien de veearts een kalmeringsspuitje te geven.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:14

En straks loopt ze mank ofzo. Ik ga bellen naar de smid en het uitleggen en dan zal ik wel zien wat hij zegt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:31

Kan ook even met een praam.
Heb er ook 1 die hebben we ook een paar keer met praam gedaan, omdat ze anders constant stond te steigeren.
Maar dat werkt ook niet altijd, bij die andere van mij dus niet, die wordt daar heel bang van.
Blijf vooral zelf rustig, maak je niet druk van te voren.
Een goede hoefsmid kan hier echt wel mee omgaan.
Ze hebben heus niet alleen poeslieve schatjes in hun bestand.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:42

Toen ik mijn merrie kocht (toen 3.5 jaar) was ze ook niet de makkelijkste. ze had/heeft een bepaalde angst/voorzichtigheid naar vreemden.
Als veulen/jaarling met een redelijk verwaarloodse vacht, (veulen en wintervacht vol met bagger) hebben ze er geprobeert er in één keer uit te kammen met een metalen ros. Hiermee hebben ze haar toen ook echt pijn gedaan.
Borstelen door iemand die ze niet kent is dan ook bijna niet te doen.
In het begin kon ik alleen haar hoofd en hals doen, ik mocht niet verder dan haar schouder. Ik ben steeds een klein stukje verder gegaan totdat ze aangaf * tot hier toe en niet verder* en dan weer terug tot waar het wel gied ging. En dit langzaam aan steeds verder uit gebreid. Het rare was, wassen was geen enkel probleem ook niet met een borstel erbij....

Voorbenen optillen was geen probleem maar bij haar achterbenen raakte ze helemaal in paniek en was ook geen doen.
Nu heb ik dat in eerste instantie zo gelaten omdat ik vond dat ze mij eerst moest vertrouwen. Daarna kon ik ze wel uitkrabben, maar bekappen ging nog steeds niet.
Uiteindelijk is een kennis van mij (tevens hoefsmid) mij ermee gaan helpen. Ze is gewoon eerst met haar dingen gaan doen als borstelen en longeren en ff lekker knuffelen.
Toen dat goed ging zijn we een stapje verder gegaan.
Nu is het een merrie die goed te paaien is met wat lekkers. Nu ben ik normaal hier helemaal niet van omdat ik vind dat je er snel vervelende paarden van krijgt.
In het begin aanraken en laten staan (niet wegtrekken etc) betekende wat lekkers.
Daarna voetje geven, goed... wat lekkers.
Daarna wat langer vast houden, goed.... wat lekkers
En steeds verder en langer.
Het heeft een tijd geduurd maar uiteindelijk is het allemaal gelukt en heeft ze haar achter kunnen bekappen.
Ook toen hebben we haar wel moeten paaien met wat lekkers, maar ze liet alles toe!

Kortom geduld, eerst vertrouwen en vanuit daar verder werken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:48

Heeft ze ooit wel geleerd meelopen en voetjes geven?
Verder een kwestie van doorpakken, ook een paard wat niets kent kan in een paar dagen leren voetjes geven en meelopen. Dus ook wel wat verwend denk ik.