kan een oude haflinger alleen staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: kan een oude haflinger alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:10

alsnog een schaap is geen kuddedier voor een paard en vervangt dus niet het kudde aspect van een paard-pony

mikeroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:34

mijn buurman heeft 16 schapen, als ik merk dat hij eenzaam is vraag ik een schaap om te kijken of ze dat wel leuk vind.
ik heb het idee dat ze het wel goed vind zo ''alleen' te staan. Zij is altijd de laagste in de rang geweest.
ik merk niks aan haar dat ze het niet leuk vind alleen, ze is wel al 31 jaar en aan haar laatste weken maanden!
nu graast ze de hele dag, wordt 3x per dag bijgevoert, haar lever werkt niet goed meer.
straks in de winter wil ik een schaap bij haar op stal zetten (als ze de winter nog haalt) maar voor nu doet ze het heel goed voor een bejaarde pony

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:14

en als ze nu 34 zou worden staat ze al ruim 4 jaar alleen,. ik dacht ook dat mijn hond mechel van 14 nu al met 12 zou zijn overleden als je naar zijn conditie keek en hoe hij er af en toe bij liep en lag.
en had pieken en dalen...en nu 2 jaar verder ups en downs.. maar streken voor 10 nu zou je hem gerust weer wat jaren erbij geven hoor

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:15

C_arola schreef:
Ik zou de jongere Haflinger toch naar huis brengen en in de wei bij de oudere pony zetten. Dit omdat een nieuwe pony bij de oude pony in zetten ook stress kan veroorzaken en beide Haflingers elkaar al kennen. Wanneer de oudere pony komt te overlijden kun je kijken naar een andere stal of een pony erbij nemen en aan huis laten staan.

Inderdaad, dit was ook mijn idee. :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:15

Tja ik moet ook zeggen dat ik het idee niet prettig vindt. Oudje staat daar alleen, zit lichamelijk al niet lekker in z'n vel en staat daar dan maar een beetje te staan op de wei in z'n eentje. Ook voor een oudje is het fijn om af en toe even wat afwisseling te hebben (wandelingetje aan de hand buiten oid). En sociaal contact is heel belangrijk voor een kuddedier (zeker wat lichamelijk niet sterk in elkaar zit), ook voor het veiligheids gevoel.

Niet om gemeen te zijn, maar ik denk dat je op deze manier de dood ook wat dichterbij brengt. Is er geen mogelijkheid tot stalling in de buurt of anders een advertentie voor een oud, stabiel weidemaatje voor een heel zacht prijsje? (Hooi en stroprijs) Snap wel dat je voor zo'n oudje geen nieuw paard wilt kopen wat vervolgens ook weer alleen komt te staan.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:34

Citaat:
C_arola schreef:

Ik zou de jongere Haflinger toch naar huis brengen en in de wei bij de oudere pony zetten. Dit omdat een nieuwe pony bij de oude pony in zetten ook stress kan veroorzaken en beide Haflingers elkaar al kennen. Wanneer de oudere pony komt te overlijden kun je kijken naar een andere stal of een pony erbij nemen en aan huis laten staan.
ben ik het mee eens, de jonge haflinger weer terughalen.

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:41

Paarden zijn kuddedieren en hebben behoefte aan contact met andere paarden.
Dus het lijkt mij een prima oplossing om er een shet bij te zetten.Een schaap is geen paard en maakt idd anders contact niet in paardentaal dus. k hoop dat ik niet te penny klink haha xD

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:11