Ik word snel boos.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Cassey

Re: Ik word snel boos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:56

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:25

Dankje! :D

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:39

Je bent midden in de puberteid, dan krijg je wel eens zoiets. Had ik ook in het begin :=
Kon der ook niet veel mee, maar liet het zo vaak mogelijk van me weg gaan. Lekker om me heen kijken

Ga zo snel mogelijk afstappen en laat het van je weg gaan. Lekker lucht in ademen en denken: Ik word niet boos.
Knuffel je pony even, praat er tegen :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:41

En dan de schoolpsycholoog bellen als je meent dat ie terug praat he? :-)

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:44

Ha ha,

Mijn pony heb ik aangeleert nee en ja te knikken. Als ik bijvoorbeeld iets zeg en ik geef
een commando dan knikt die gewoon ja of nee :P Maar uit zich zelf zouy hij het niet doen. Maar terug
praten nee

:')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:50

Ik geloof er ook niet in dat paarden 'per ongeluk' op je teen gaan staan. Paarden zijn namelijk heel precies met hun voeten ;) (Maar uitzondering bewijst altijd de regel hè)

En ik ken het ook wel van m'n puberteit, iets gaat niet zoals je het wilt, dan wordt je boos en probeer je af te dwingen. Boos worden op zich is niet zo'n probleem, als je dus maar niet op het afdwingen aankomt.
Op het moment dat je boos wordt is het dus zaak dat je alles uit handen geeft, zodat je heel bewust bezig bent met het tegenovergestelde van afdwingen.
Dat kan dus zijn teugels losgooien en je even met jezelf bezighouden (het ABC zingen bijv.) of als het echt erg is, afstappen.
En JA dat kan ook gewoon tijdens de les. Of je kunt aan je lesgeefster vragen of zij anders een goed alternatief heeft zonder dat je hoeft op te houden met actief rijden.

Iedereen maakt fouten, dat is niet erg, zolang je er maar van leert ;)

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:46

Ik las even mee.
Ik had dat vroeger ook wel eens dat ik heel snel boos word. als ik dat nu op voel komen gaa ik altijd een heel verhaal vertellen tegen me paarden. Haha als er dan mensen bij mij op stal zijn zitten ze wel eens raar te kijken maar dan vertel ik gewoon dat dat mijn manier is om die boosheid weg te nemen.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:31

Sassol schreef:
Ik geloof er ook niet in dat paarden 'per ongeluk' op je teen gaan staan. Paarden zijn namelijk heel precies met hun voeten ;) (Maar uitzondering bewijst altijd de regel hè)

En ik ken het ook wel van m'n puberteit, iets gaat niet zoals je het wilt, dan wordt je boos en probeer je af te dwingen. Boos worden op zich is niet zo'n probleem, als je dus maar niet op het afdwingen aankomt.
Op het moment dat je boos wordt is het dus zaak dat je alles uit handen geeft, zodat je heel bewust bezig bent met het tegenovergestelde van afdwingen.
Dat kan dus zijn teugels losgooien en je even met jezelf bezighouden (het ABC zingen bijv.) of als het echt erg is, afstappen.
En JA dat kan ook gewoon tijdens de les. Of je kunt aan je lesgeefster vragen of zij anders een goed alternatief heeft zonder dat je hoeft op te houden met actief rijden.

Iedereen maakt fouten, dat is niet erg, zolang je er maar van leert ;)

Dat paarden expres op je voeten gaan staan weet ik niet heel zeker, namelijk kunnen ze niet in zichzelf denken: ''
Joh, ik ga eens even op mijn baasjes voeten dansen'' dat kan een paard niet ;) Dus altijd zal het wel per ongeluk zijn ivm dat sommige paarden haast hebben, ergens anders heen willen en niet opletten, waar hun voeten belanden.

Zelf hebben wij een Haflinger merrie, een heel lief beestje, en ze stond een keer met haar lomp voetjes op mijn tenen. Ze had haast en wilde graag uit de wei en ze lette niet der op dat ik er stond en dan let je paard ook echt niet op ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:10

Toen mijn paard nog heel bang was voor mensen, stond ze ook een keer op mijn teen. Ik schreeuwde (van pijn), mijn paard kreeg zowat een hartaanval..... had geen idee waarom ik zo in paniek was. Dus ik kan het me moeilijk voorstellen dat ze dat expres deed, die wilde echt niet het risico lopen om de toorn van DE MENS over zich af te roepen.

Ik vind sowieso dat we voorzichtig moeten zijn met dit soort uitspraken. Hoe vaak krijgt het paard wel niet de schuld 'omdat hij het expres doet'?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:11

Paarden spelen met de voeten (als ik jouw voeten kan verplaatsen sta ik hoger in rang, heel simpel gezegd) en hebben het principe 'persoonlijke ruimte' heel goed door.

Dat jouw paard dus op je voeten gaat staan als het haast heeft, betekent gebrek aan respect (voor jouw persoonlijke ruimte). Een paard 'vergeet' niet dat je er staat, heeft er hooguit geen boodschap aan. En dat heeft te maken met grenzen aangeven en bewaken. Ik heb een paard nog nooit van schrik bovenop de leider van de kudde zien springen bijvoorbeeld.

@Bo_Cassey: jouw paard snapte er waarchijnlijk niks van omdat je de gehele tijd niks liet horen, tót het moment dat ze daadwerkelijk op je voet ging staan, en schreeuwde. Dat is net zoiets als een paard wat niks laat zien en dan ineens bijt, dat snappen ze niet. Een paard had namelijk al voordat het zou gebeuren een oor naar achteren gedraaid, of wat dan ook.

En natuurlijk denkt een paard niet in termen van: ik ga ff lekker op je tenen dansen. Maar een moeder gaat ook niet op haar veulen staan, ook al ligt die tussen haar benen bij haar in stal. Paarden weten namelijk héél goed wat ze met hun voeten doen, zet je ze ergens neer waar gevaar is en je raakt je voet kwijt, kun je gedag zeggen tegen je paardenleven.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:25

Ik vind het eerlijk gezegd onzin, want je paard kan niet expres op je tenen staan.
Een paard is slim, dat weet ik. Maar zo slim dat een paard expres op je tenen gaat staan, vind ik totale onzin.
Da's mijn mening.

Want kan een paard denken, Ik ga is lekker op je teen staan? Nee.
Een merrie met een veulen is extra voorzichtig, die gaat niet zomaar een veulen onver lopen. Maar bij mensen is dat anders. Daar houden ze gewoon geen rekening mee. Ik heb wel eens gehad dat een Paint horse merrie op een Fallabella's is gaan staan, maar dat ging allemaal per ongeluk ivm dat die merrie haast had. Ik blijf er dus bij dat een paard niet expres op je teen kan staan ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:52

Er zit nog een verschil tussen expres en per ongeluk. Ik zeg dat een paard nooit per ongeluk op je voet gaat staan. Niet dat ze doelgericht voor je teen gaan.

Als je paard namelijk niet goed genoeg oplet, of schrikt en er daarbij voor 'kiest' om jouw kant op te springen, is dat gebrek aan respect. Valt voor mij dus niet onder het kopje 'per ongeluk'.
Als een moeder zo voorzichtig kan zijn bij haar veulen, en ook voorzichtig kan zijn als het op de eigen veiligheid aan komt, kunnen ze dat met net zo min moeite ook bij een mens. Dat ze daar niet voor kiezen, ligt aan het grenzen geven van de mens. Je staat namelijk of hoger in rang, of je springt op zij als de hogere jouw kant op komt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:52

Even over op de tenen staan, er zijn naar mijn mening verschillende mogelijkheden!
1;Ik kende een manegepaard die ging expres op je tenen staan, als hij werd opgezadeld.
Omdat hij dat niet leuk vond en wist dat hij er zo onder vandaan kon komen.
Die richtte echt op de tenen, alleen als je er goed op bedacht was kon je hem ontwijken.
2;Paarden die respect voor je hebben, zullen niet zomaar tegen je aanduwen, voldoende ruimte overlaten en dus ook niet zo snel op je tenen staan, dan zijn ze toch vaak te makkelijk en gaan niet helemaal netjes met je om.
3;Sommige paarden zijn van nature ontzettend lomp en knallen ook tegen andere paarden aan, ik had eerst zo'n tinker, het was nooit gemeen bedoeld maar type bulldozer, ze ramde ook wel eens de leider van de kudde omver, die dan ontzettend boos op haar werd. Dan zag je haar echt zo kijken van :"oeps"..
4;Als paarden schrikken denken ze niet meer na en kunnen zodoende op je tenen terechtkomen, zelfs wanneer ze van nature vrij voorzichtig ingesteld zijn.
Zoooowh, dat was al een hele preek!
Over het boos worden, misschien naast de ander tips, kun je wat aan sport gaan doen buiten het paardrijden om, (hardlopen bijv.) het helpt nl als je je 'ei' al kwijt bent, dan wordt je minder snel boos/agressief.
En als je echt het idee hebt dat je er meer mee moet, er zijn ook trainingen voor, om je agressie beter onder controle te krijgen!
Dat klinkt heel heftig, haha, maar het is gewoon dat je wat handvatten krijgt aangereikt waardoor je het beter onder controle kunt houden.
En wat ook zo is, zorg dat je goed les hebt, als je je paard beter begrijpt en hij jou ontstaan er veel minder momenten waarbij je boos wordt!
Succes ermee!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:54

Sassol schreef:
Er zit nog een verschil tussen expres en per ongeluk. Ik zeg dat een paard nooit per ongeluk op je voet gaat staan. Niet dat ze doelgericht voor je teen gaan.

Als je paard namelijk niet goed genoeg oplet, of schrikt en er daarbij voor 'kiest' om jouw kant op te springen, is dat gebrek aan respect. Valt voor mij dus niet onder het kopje 'per ongeluk'.
Als een moeder zo voorzichtig kan zijn bij haar veulen, en ook voorzichtig kan zijn als het op de eigen veiligheid aan komt, kunnen ze dat met net zo min moeite ook bij een mens. Dat ze daar niet voor kiezen, ligt aan het grenzen geven van de mens. Je staat namelijk of hoger in rang, of je springt op zij als de hogere jouw kant op komt.

Moeders gaan ook wel eens op veulens staan hoor!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:08

MirandaFuego schreef:
Sassol schreef:

Moeders gaan ook wel eens op veulens staan hoor!

Als paarden écht schrikken springen ze ook in de sloot, op een auto of door een ruit, op dat moment denken ze dus niet na en gaan, daarom blijft het altijd gevaarlijk met paarden!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:24

Ik hoor hier: als het paard op je tenen gaat staan houdt hij niet genoeg afstand en dat is een gebrek aan respect. Als een paard vaststaat leren we dat het paard stil moet staan als we het naderen, poetsen, optuigen of wat het ook is dat we willen doen. Het paard leert dus dat het in zo'n situatie ok is om NIET te wijken voor de baas. Als jij dus dus bezig bent en je staat met je voet (want die steekt bij ons nogal uit) onder je paard of vlak naast de hoef ofzo, kan het paard erop gaan staan als hij even zijn benen verzet. Het gebeurt niet vaak (bij mij niet tenminste), maar ze kunnen even net op je voetje gaan staan. Bij mij is het nooit volop geweest, Cas stond een keer op het puntje van mijn teen en op de zijkant van mijn voet. Echt op mijn voeten trappen heb ik nog niet meegemaakt.
Ik vind dat toch echt een andere situatie dan bijv. met een paard lopen en door hem weggeduwd worden waarbij hij ook nog eens op je voet gaat staan (dan is het idd inpikken van ruimte).

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:57

Boos worden werkt alleen maar in je nadeel en doet het paard waarschijnlijk helemaal niks meer.
Inderdaad tot 10 tellen en consequent blijven.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:29

Vraag een volwassene (niet je ouders ;) ) om mee te gaan die je op je gedrag kan wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:37

Ik had dit ook op die leeftijd. Ik had echter het geluk dat ik een goede leermeesteres als verzorgpaardje had... :+ Elke keer als ik boos werd, en dan ook echt boos, steigerde ze naar me, hapte ze of dreigde ze met haar achterbenen. Dat heeft mij heel erg geleerd om tot 10 te tellen. Haar reactie daarop was, dat ik alles met haar kon wat ik wilde.

Ik wil je veel succes wensen en ik hoop dat je er snel vanaf komt! Inderdaad rustig tot 10 tellen en dan verder gaan :)

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:12

Ik doe vaak als ik merk dat ik boos wordt eerst nogmaals de hulpen herhalen en dan duidelijker.
Anders wordt ik wat strenger.

Wat er tegen helpt??
Ja, ik denk rustig adem blijven halen en ook gewoon anders even afstappen.
Dat laatste blijft natuurlijk lastig als je in een manegeles zit :(

Veel succes!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:17

Ik herken dit wel, vroeger was ik ook snel boos en bleef dit vaak ook best lang (zelfs na het rijden nog). Uiteindelijk ben ik alleen nog maar gaan rijden als ik les had (was mn vz pony ook). Dat ging toen echt goed, dan ging het rijden goed en bleef ik rustig. :)

Nu zet ik m altijd stil als ie met rijden vervelend is en tel ik even tot 30 ofzo :D. Daarna begin ik gewoon opnieuw en probeer ik het opnieuw.

Marpastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:41

misschien makkelijker gezegt dan gedaan, maar probeer aan iets leuks of grappigs te denken
als je boos bent.
als je lacht dan ontspan je :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:51

We hebben de TS er niet meer over gehoord. Hoe gaat het nu? Heb je wat aan de tips?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:39

Bo_Cassey schreef:
We hebben de TS er niet meer over gehoord. Hoe gaat het nu? Heb je wat aan de tips?

Zeker heb ik wat aan de tips.
Maar eigenlijk word ik nooit meer boos, want Kaya snapt mij en ik haar. En als ik zo'n moment voel opkomen ga ik stappen en aan mijn lievelings liedje denken (Gangnam style, word er zooo vrolijk van :j )

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:39

Wat is eigenlijk TS?