Harnachement check op iedere wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn1989

Re: Harnachement check op iedere wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:45

Ik ben ook echt een regelementsmuts. Maar vraag me ten zeerste af wat er gaat gebeuren als er wordt gecontroleerd op neus/sperriemen. Want ik vrees dat er nogal wat discussie gaat ontstaan over 'te strak'

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:47

van weekend geschreven bij concours de jury en ik hadden beiden niet gezien maar de jury naast ons wel, een paard met verschrikkelijk grote singelwond.

vind eigenlijks dat z'n persoon niet mag starten want paard had er duidelijk last van

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:06

Waarom een discussie? Te strak is te strak, losser doen of niet starten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:46

Helemaal voor :j Als er een paard de inrijring inkomt, direct ff checken.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:38

Alane schreef:
Waarom een discussie? Te strak is te strak, losser doen of niet starten.

Maar wat jij te strak vindt, vind ik misschien prima, of andersom. Ik vind dat tamelijk subjectief
Alleen al de '2 vingers' regel is op meerdere manieren toe te passen, afgezien van kleine meisjes en grote mannen vingers.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:45

Als er nog vingers tussen kunnen dan kan die niet meer dan strak zitten, te strak dan kan er niets meer tussen.

Kijk eens op de site van arnd bronkhorst, pavo cup... Sperriem min of meer in de huid getrokken, en niet 1 foto maar meerdere. Dat noem ik te stak

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:26

Daar ben ik het zonder meer mee eens!
Ik vind het ook goed dat er gecontroleerd wordt, alleen al op toegestane bitten en sporen zou heel fijn zijn!
Denk alleen wel dat iedereen die de controles gaat doen erg goed op de hoogte moet zijn, en daar scheelt het op dit moment nogal aan!
Ben trouwens wel benieuwd over wat er in het reglement staat over neusriemen enz? zal zo eens gaan zoeken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:09

Artikel 118 lid 2
Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

Als juryleden het niet (willen) zien, en sommige hebben de neusriemen zo overduidelijk strak aangesnoerd, wat heb je dan aan zo'n artikel? De ruiter houdt zich al niet aan de regel en niemand die er iets van zegt.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:18

Een iets uitgebreidere omschrijving zou niet misstaan. Maar ik vind dat jury's wel vaker zouden mogen optreden tegen onreglementaire zaken!

verdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:14

Ik snap werkelijk waar niet waarom een neusriem soms zo ontzettend strak moet.
Ik ben een voorstander van het inrijden zonder neusriem. De ruiters die ik heb gesproken met een te strakke neusriem gaven aan als reden dat het paard dan beter onder controle te houden waren, of rijtechnische problemen op te lossen...IMO zoek je deze oplossing niet in je harnachement maar in je training (ook of voornamelijk van de ruiter) of het ergste: '' ze weten niet beter'' het word ze aangeleerd, zonder enige kennis, zonder zichzelf afvragend waarom iets op deze manier gebeurd.

Enfin, diezelfde discussie kan je ook over beenbescherming voeren, scherpere bitten ed voeren.

Ik betreur het, die strakke neusriemen. Een goed getraind paard en ruiter heeft imo die neusriem niet eens nodig.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:50

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen een 'normaal strak zittende' neusriem en geen neusriem.
Het compleet weglaten van een neusriem lijkt me ook geen oplossing en ook niet echt relevant in deze kwestie.

verdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:55

Dat klopt, relevant is het niet. Maar wat wel relevant is is de vraag waarom een neusriem zo strak zit, en zodra die reden bekend is kan je je niet alleen buigen over of een strakkere neusriem wel de juiste oplossing is of dat er andere oplossingen zijn (zoals het rijtechnisch oplossen ipv via het harnachement)

Waarom gebruik jij een neusriem Jasmijn1989 en wanneer vind jij een neusriem te strak? Wat mij betreft mogen ze die standaard controle's inderdaad beter toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:00

Jasmijn1989 schreef:
Ik ben ook echt een regelementsmuts. Maar vraag me ten zeerste af wat er gaat gebeuren als er wordt gecontroleerd op neus/sperriemen. Want ik vrees dat er nogal wat discussie gaat ontstaan over 'te strak'

Vroeger toen ik begonnen ben met rijden. Is mij geleerd dat je altijd 2 vingers tussen de neusriem moet kunnen doen (op de bovenkant van de neus) en een vuist tussen de keelriem.
Sperriemen werden toen nog weinig gebruikt, maar ook daar lijkt mij 2 vingers goed.

Dus ik ben voor. Maar wel na de proef, En dan wanneer het niet in orde is uitsluiting.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:43

Waarom na de proef pas controleren?

Onder neusriem zou moeten kunnen, alleen ligt het aan het paard.
De neusriem heeft een andere functie dan alleen de mond dichthouden of wat sommigen doen, dichtsnoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:15

Alane schreef:
Waarom na de proef pas controleren?

Onder neusriem zou moeten kunnen, alleen ligt het aan het paard.
De neusriem heeft een andere functie dan alleen de mond dichthouden of wat sommigen doen, dichtsnoeren.

Omdat ik niet net voor ik de ring in ga gefrummel aan mijn paard wil. En bij het betreden van de losrijbak heeft het geen zin denk ik, Genoeg mensen die dan nog ff je neusriem een gaatje strakker aan kunnen trekken.

Dus lijkt mij direct bij het verlaten van de ring de betrouwbaarste optie.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:32

Heb er even de wiki bijgehaald

Citaat:
De neusriem is een onderdeel van het hoofdstel en heeft een grote invloed op de werking van het bit. Een neusriem voorkomt onder andere dat het paard de mond kan opensperren om zich te onttrekken aan de druk, voorkomt dat het paard de tong over het bit heen legt en zorgt voor een stabielere ligging van het bit. Over het algemeen geldt: hoe smaller de neusriem, hoe scherper de inwerking.

Waarbij het 'onttrekken aan de druk' natuurlijk niet zo zou moeten zijn.
Ik heb mijn neusriem altijd redelijk strak, ben ook zeker geen voorstander van het hangen aan de aansnoerneusriem zoals regelmatig gebeurt, maar bij mij gaan er echt niet meer dan 2 vingers tussen. Maar dat is gebaseerd op mijn persoonlijke mening en ervaring.

Mbt het controleren. De bitten controle op de GP wedstrijden is ook altijd na afloop van de proeven. En voor de proeven lijkt me ook zeer verstorend!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:39

Ach de wiki staat ook een hoop onzin op.
Ooit eens een poging gedaan, maar heeft geen tot weinig zin.

Zat nog even in het buitenseizoen, na de proef kan maar bij velen hoef je niet eens bij het paard te koen om te zien dat de neusriem te strak zit.

verdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:16

Is het verplicht trouwens om met neusriem te starten? of stel ik nu een hele domme vraag :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:19

verdad schreef:
Is het verplicht trouwens om met neusriem te starten? of stel ik nu een hele domme vraag :o

knhs regels:
art. 118 lid 2:
Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, Mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele trens is verplicht. Voor toegestane neusriemen zie bijlage. Wijzigingen hierop worden vermeld op de website van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

Elbriich

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:25

Ik zou het juist heel goed vinden om dat te doen! Ik zag vorig weekend iemand rijden op concour met de keelriem zo strak dat het paard nauwelijks adem kon halen. Het knelde helemaal af en je zag een afdruk achter de kaak.
Vervolgens werd ze er niet op aangesproken in de proef of iets dergelijks. Dat is toch rampzalig? Zien mensen dat zelf niet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:35

Inderdaad bij fjorden bestgaand ook voor dat je start in de rubriek harnachements check.
Vind dat zeker niet verkeerd.

Verder zou dat op wedtrijden wat mij betreft ook mogen, voor/tijdens/na valt te bediscussiëren,
mits bij na controle en iets mankerend dat ook gevolgen heeft voor de plaatsing/punten en niet
alleen wijzend vingeretje, zo van volgende keer niet meer doen! (want dat werkt natuurlijk niet)

Ken zat mensen die aansnoer neusriem bijkans nog strakker trekken dan singel en nog ziet paard kans
zijn tong uit te steken, of is het juist daarom?

Ben 1 x aangesproken na een proef door een jury over neusriem.
Na afgroeten moest ik haar kant op. (Ze zat half hoog in een binnenbak)
Ze vond mijn neusriem te strak want neus puilde uit (goed gezien overigens en gedurfd om er iets van te zeggen.)
Echter ik kon gewoon mijn vingers er onder steken, uitpuilende is namelijk gewoon haar malle neus aan 1 kant. (reden waarom bij mij neusriemen juist los zitten)
Vond dat ze het heel netjes constateerde en er actie op ondernam, zoiets zie je zelden.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 12:25

Ik snap niet waarom sommigen zich zo druk maken voor een eventuele check.
Paardrijden is geen individuele sport maar een sport wat je samen doet met je paard.
Daar hoort onder andere bij dat je harnachement fijn en veilig zit voor jou en je paard.
Mijn ervaring is juist als alle riempjes en bandjes etc. Wat losser zitten dat je eerder opzoek kan naar ontspanning en harmonie :j.