Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als er een paard de inrijring inkomt, direct ff checken. Alane schreef:Waarom een discussie? Te strak is te strak, losser doen of niet starten.
Jasmijn1989 schreef:Ik ben ook echt een regelementsmuts. Maar vraag me ten zeerste af wat er gaat gebeuren als er wordt gecontroleerd op neus/sperriemen. Want ik vrees dat er nogal wat discussie gaat ontstaan over 'te strak'
Alane schreef:Waarom na de proef pas controleren?
Onder neusriem zou moeten kunnen, alleen ligt het aan het paard.
De neusriem heeft een andere functie dan alleen de mond dichthouden of wat sommigen doen, dichtsnoeren.
Citaat:De neusriem is een onderdeel van het hoofdstel en heeft een grote invloed op de werking van het bit. Een neusriem voorkomt onder andere dat het paard de mond kan opensperren om zich te onttrekken aan de druk, voorkomt dat het paard de tong over het bit heen legt en zorgt voor een stabielere ligging van het bit. Over het algemeen geldt: hoe smaller de neusriem, hoe scherper de inwerking.
verdad schreef:Is het verplicht trouwens om met neusriem te starten? of stel ik nu een hele domme vraag
.