ruiterrijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:52

Aulaantje_x schreef:
Pentax, ik vond het toen ook vrij pittig inderdaad, maar ze hebben ook verschillende versies van het examen, en op de een of andere manier had ik een hele makkelijke. Dus iedereen kwam die zaal uit: waaaaat een oooooliebol-test zeg :oo en ik zat daar: uuhh of ik heb alles fout of ik had een andere :')

Ikke, ik ben er ook een aantal keer naar gevraagd tijdens het rijden op de heide (Leenderheide). Verder is het gewoon handig als je met een groep bent, officieel ben je verplicht om een instructrice, iemand met een ruiterbewijs of een FNRS-paspoort tot F6/7 afgelegd bij je te hebben. En anders is het altijd nog leuk om te hebben vind ik persoonlijk ;)

Welke idioot vraagt daarnaar in het Leenderbos??? Goed geprobeerde bluf in dat geval want het is daar inderdaad niet verplicht. Ze zijn daar wel streng op rijden op ruiterpaden, althans wel in de tijd dat ik daar weleens kwam.

Oficieel ben je helemaal niks verplicht want het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status! Het FNRS-paspoort heeft dat trouwens ook niet. Waar je die "verplichting" vandaan haalt weet ik niet. Ik zie dat om de haverklap langskomen, maar als ik op de FNRS- of de SRR-site ga zoeken, vind ik daar helemaal niks over terug. Het is namelijk regelrechte flauwekul. In jouw geval: goed gelukte bangmakerij........

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:59

Die idioot was de boswachter >;) ik zeg ook niet dat het verplicht is daar, ik ben er toen gewoon naar gevraagd of wij zo'n ding hadden.
en ik zeg gewoon wat mij toen verteld is tijdens die theorielessen, je hoeft me daar niet meteen op aan te vallen, het is niet iets wat ik zelf uit mijn duim gezogen heb, zo is dat toen gewoon aan mij uitgelegd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:49

Aulaantje_x schreef:
Die idioot was de boswachter >;) ik zeg ook niet dat het verplicht is daar, ik ben er toen gewoon naar gevraagd of wij zo'n ding hadden.
en ik zeg gewoon wat mij toen verteld is tijdens die theorielessen, je hoeft me daar niet meteen op aan te vallen, het is niet iets wat ik zelf uit mijn duim gezogen heb, zo is dat toen gewoon aan mij uitgelegd.

Heb je die boswachter toen ook gevraagd welke plichten hij daaruit denkt te kunnen laten voortvloeien?

Dat begeleidingsverhaal duikt met regelmaat op, maar als je zoekt op beide sites, vind je daar helemaal niks van terug. Ik krijg dus de indruk dat het interessantdoenerij is van de instructeur......

Mickey_boy

Re: ruiterrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:26

ik heb zelf geen paard maar vaak als ik hier in het bos fiets kom ik vrienden of vriendinne tegen die ik ken die paard rijden en dan wisselen we soms eve om dat ik ga paard rijden... maar de vraag is dan moet ik dan eigelijk ook een ruiterrijbewijs hebben? ik gok eigelijk van wel :O

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:28

Mickey_boy schreef:
ik heb zelf geen paard maar vaak als ik hier in het bos fiets kom ik vrienden of vriendinne tegen die ik ken die paard rijden en dan wisselen we soms eve om dat ik ga paard rijden... maar de vraag is dan moet ik dan eigelijk ook een ruiterrijbewijs hebben? ik gok eigelijk van wel :O

Op basis waarvan gok jij dat??

Mickey_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:29

ikke schreef:
Mickey_boy schreef:

\ik weet het niet zeker ik wil het gewoon graag weten in het geval dat want ik heb er geen... dus weet jij het?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:37

Mickey_boy schreef:
ikke schreef:

\ik weet het niet zeker ik wil het gewoon graag weten in het geval dat want ik heb er geen... dus weet jij het?

Het Ruiterbewijs is slechts een toegangsbewijs voor een 6-tal gebieden in NL; de rest is gel*l in de ruimte om interessant te doen.

Dus nee, in Otterlo heb je geen ruiterbewijs nodig, tenzij het stukje bos waar jij fietst onderdeel is van de Arnhemse gemeentebossen; dat is namelijk een van die zes gebieden waar het verplicht is.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:32

ik lees ook mee ...

Mickey_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:12

oke bedankt

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 01:14

Moet ook zeggen dat als ik die examens zo lees het weinig voorstelt, als je 3 gangen beheerst en kunt sturen haal je het kennelijk al. Ken zat mensen die dat kunnen maar die echt nog niet op buitenrit kunnen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:15

Ik ben zo iemand die komt kijken bij het examen :D

Het draait allemaal om balans en overtuigingskracht. Kan je blijven zitten in alle gangen en over een sprongetje en kan je het paard overtuigen ergens langs te gaan als hij niet wil?

Eigenlijk heel makkelijk, als je het kan... Als examinator zie ik vrij snel wie er veilig meekunnen op een buitenrit.

Overigens is het inderdaad zo dat je het ruiterbewijs niet echt nodig hebt. Het is wel heel leuk om te doen en je leert er best veel van.