Horzeleieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Horzeleieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:43

Ik schraap ze er gewoon met de schaar af. Die ligt toch in de poetskist.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:27

onze pony heeft het ook, nu heb ik zo'n mesje gekocht, moet ik ook de dierenarts bellen voor een wormenkuur?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:29

Fleurrr_ schreef:
onze pony heeft het ook, nu heb ik zo'n mesje gekocht, moet ik ook de dierenarts bellen voor een wormenkuur?

Of je moet thuis nog een wormenkuur hebben met ivermectine erin? :)
Want het gaat om de ivermectine, dat helpt tegen de horzeleieren in het spijsverteringsstelsel.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:30

nee wij hebben geen wormenkuur liggen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:34

met een horzelmesje, maar dat doe ik vnl voor het oog.
Tijdens een dag op het weiland heeft het paard al meermaals met z'n neus langs z'n benen gewreven en heeft al meerder eitjes binnen. Dus volgens mijn DA onbegonnen werk om ze preventief te verwijderen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:55

vuurneon schreef:
Fleurrr_ schreef:

Of je moet thuis nog een wormenkuur hebben met ivermectine erin? :)
Want het gaat om de ivermectine, dat helpt tegen de horzeleieren in het spijsverteringsstelsel.

Je moet nog wel even wachten wil je de horzellarven met een wormenkuur bestrijden.
Het beste is na de eerste nachtvorst.
http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm07.html

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:21

Ik heb daar een speciaal mesje voor. Kun je gewoon in een paardenwinkel halen.
Een horzelmesje heet het geloof ik ook, er zitten van die kartels aan waardoor de eitjes gemakkelijk van de vacht af gaan:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:56

Gisteren net voor de eerste keer horzeleieren opgemerkt bij mijn paard. Het waren er niet veel, geconcentreerd op de schouder en de voorknie. Op de schouder gingen ze makkelijk weg met een poetsblok, op het gewricht ging het moeizamer en was het zeer handig dat ik een geduldig en braaf paard heb. De tip van warm water ga ik dus zeker onthouden.

Over het ontwormen: ik heb juist altijd gehoord dat je na horzeleieren met Equest moet ontwormen en daarvan is de werkzame stof juist Moxidectine. Wat is wijsheid?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:00

Ik ben gister met een poetsblokje aan de slag gegaan en dat werkte. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:05

Gini schreef:
Over het ontwormen: ik heb juist altijd gehoord dat je na horzeleieren met Equest moet ontwormen en daarvan is de werkzame stof juist Moxidectine. Wat is wijsheid?

Om mijn eigen vraag te beantwoorden:
Ivermectine en Moxidectine werken tegen horzellarven
Pyrantel, Fenbendazole en Praziquantel niet.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:11

Vickz schreef:
ik vind het erg raar mijn shet heeft er last van maar mijn andere pony niet. of ligt het aan de kleur? shet is zwart andere wit. Ik gebruik ook zo een blok maar krijg niet alles eraf en na een paar dagen zijn er terug nieuwe :( in z'n sokken hangen er ook steeds misschien dat die inderdaad eens met een luizenkam probeer... goede tip :)

Hoi Vickz,

Mijn witte heeft het ook niet, en mijn donkerbruine weer wel... maarrrr het witbonte paardje van een vriendin van me heeft ze weer wel, maar je ziet die eitjes een stuk minder goed op een witte... dus even goed checken voor de zekerheid...