Springen of dressuur, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:19

Geryon schreef:
Jouw tinker kan inderdaad best springen! Heeft een nettere techniek dan de meeste paarden!
Maar heeft ie ook het vermogen? Is op de 1.20m niet te zien.
Maar het gaat ook om de afstanden. Een tinker heeft toch niet de beste galop voor een ZZ-parcours. Die galopeerd vaak teveel omhoog.

Het is niet slecht om het beide te doen hoor..

haha dank je :)
ja, hij heeft genoeg vermogen maar springt, hoe zei die politie/sgwtrainer dat ook al weer? oh jah, hij springt zeker... hij springt niet hoger dan nodig is :) op 1,30 spring hij weer een stukje hoger en op 1,35 nog weer wat hoger etc etc etc :)
klopt dat een tinker niet de beste galop heeft voor een ZZ-parcours, ik heb het geluk dat mijn tinker toevallig een goeie techniek heeft, en een super galop :o
op dit moment lopen wij meer spaak wie nou de controle moet hebben in het parcours :+
hij of ik en als dan blijkt dat ik de controle heb gaat meneer acuut in de staak :') _O-
maar dat is weer een stukje dressuur :+

maar eerlijk is eerlijk, ik heb geluk met hem (stom toevallig) maar ik zou niemand aan raden om een tinker te kopen om te gaan springen hoor :n
de kans dat je er eentje hebt is eigenlijk, kort weg gezegd, 0,0000000001 % :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:34

M_D_H schreef:
Geryon schreef:
Jouw tinker kan inderdaad best springen! Heeft een nettere techniek dan de meeste paarden!
Maar heeft ie ook het vermogen? Is op de 1.20m niet te zien.
Maar het gaat ook om de afstanden. Een tinker heeft toch niet de beste galop voor een ZZ-parcours. Die galopeerd vaak teveel omhoog.

Het is niet slecht om het beide te doen hoor..

haha dank je :)
ja, hij heeft genoeg vermogen maar springt, hoe zei die politie/sgwtrainer dat ook al weer? oh jah, hij springt zeker... hij springt niet hoger dan nodig is :) op 1,30 spring hij weer een stukje hoger en op 1,35 nog weer wat hoger etc etc etc :)
klopt dat een tinker niet de beste galop heeft voor een ZZ-parcours, ik heb het geluk dat mijn tinker toevallig een goeie techniek heeft, en een super galop :o
op dit moment lopen wij meer spaak wie nou de controle moet hebben in het parcours :+
hij of ik en als dan blijkt dat ik de controle heb gaat meneer acuut in de staak :') _O-
maar dat is weer een stukje dressuur :+

maar eerlijk is eerlijk, ik heb geluk met hem (stom toevallig) maar ik zou niemand aan raden om een tinker te kopen om te gaan springen hoor :n
de kans dat je er eentje hebt is eigenlijk, kort weg gezegd, 0,0000000001 % :)

Haha nou inderdaad, hele kleine kans! Maar wel ontzettend gaaf dat jij net een tinker heeft die goed kan springen! :D

M_D_H

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:36

absoluut :D
ben er ook erug blij mee :D

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:37

Alle 2 het is gewoon leuk!

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:38

alletwee
alleen springen doe ik echt graag

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:24

Ik wil volgend jaar beginnen met wedstrijden, en eerst ga ik gewoon dressuur doen en als dat goed gaat wil ik ook springwedstrijden gaan doen. Ik zit nu ook in een springles waar ze op B niveau springen en ik merk echt dat mijn paard het leuk vind. Ik zelf vind springen ook leuker.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:37

mm waarom gewoon niet afwisselen? je kunt in de bak toch ook gewoon een paar lage sprongetjes maken? maakt niet uit wat voor paard je hebt, ze vinden het voor de afwisseling allemaal leuk ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:39

tsja, ik ben eigenlijk echt een dressuur muts, maar binnenkort ga ik ook een springlesje doen met mijn paardje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:41

Rumpleteaser schreef:
Geen van beide: ga lekker western rijden! :D

Haha, dat wou ik net posten!

edit: je kan toch gewoon afwisselen? Ik heb eerst westernles gehad met mijn paard, daarna bij gebrek aan goeie westernlesgever een tijdje klassieke dressuur (basis hoor ^^), verder rijden we vooral veel buiten en sinds kort hebben we onze derde springles achter de rug! Afwisseling is juist goed, ook voor jezelf als ruiter, ken veel dressuurruiters (kan toevallig zijn in mijn omgeving, ik generaliseer niks!) die veel moeite hebben met springen en een klein sprongetje amper durven..

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:45

Ik rijd liefst dressuur
maar springen vind ook leuk
basis van alles is dressuur

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:17

Ik heb altijd liever gesprongen dan gedressuurd, maar sinds ik een dressuurpaard heb gekocht met maar een klein beetje ervaring in het springen, ben ik gaan beseffen hoe belangrijk een stevige basis dressuur nodig is om te springen.
Momenteel doe ik het allebei heel graag. Mijn paard houd wel van afwisseling en ik merk ook dat hij door de afwisseling die ik hem geef veel aangenamer te rijden is. (longeerwerk, wandelen, dressuur, springen, lrv groepstrainingen)

Momenteel rijd ik enkel dressuurwedstrijden met hem. Tegen de winter aan zou ik graag starten met springwedstrijden om daarna als we er klaar voor zijn eens te gaan crossen. :)

Noa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:36

Western!!! maar ik liever dressuur dan springen...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:47

springen kan zeer verfrissend werken voor sommige paarden, dus het is zeker de moeite waard om regelmatig een kruisje of iets te springen!

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:36

Alle 2 :j het is leuker voor jou en je paard om af te wisselen :)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:09

Heleennn schreef:
Maar is het dan niet slecht om allebei te doen? Want bij mij op stal zijn er meiden die met hun paard veel dressuur rijden regen dat als ze 1 keer springen al hun werk. Voor niets is omdat het paard dan zogezegd niet meer luisterde...

Als het paard tijdens springen niet meer luisterde, betekent dat dat er in de dressuur dingen nog niet goed bevestigd zijn. En als ze dan heel enthousiast worden door het springen, dan zit je met een paard dat je niet goed onder controle hebt.

Het is onzin dat ze door het springen opeens geen dressuur meer kunnen. Het is waarschijnlijk eerder zo dat het paard tijdens het springen door heeft gekregen dat het zijn eigen zin kan doen en dat de ruiter er niet mee om weet te gaan en het vervolgens ook tijdens de dressuur uitprobeert(als het een slim paard is natuurlijk). Maar daarom is het juist zo goed om af en toe eens te springen als je dressuur rijdt. Dan zie je waar je in de dressuur nog mank gaat en waar je dus nog hard aan moet werken om het echt bevestigd te krijgen.