5 maanden oud veulen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjj22

Re: 5 maanden oud veulen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 15:09

Ja, ik ga idd vragen of ze de moeder thuis laat dan, leek in de eerste instantie wel een goed idee :p
Dan inderdaad maar erin en gaan. Ik zou zelf wel met hem willen oefenen, maar ik woon te ver weg om vaak langs te gaan.. Ga nu ongeveer een keer per week of twee weken.. Voel me zo'n vervelia als ik om de haverklap voor de deur sta haha.. Kan ook niet van de verkoper verwachten dat ze een verkocht veulen traint, kost wel een hoop tijd.. Ga wel zelf oefenen met hem als hij bij huis staat.. Zet hem bij de opfok Verboon in Schipluiden. Denk dat ik daar vraag om een trailer die ik mag lenen over een hafl jaartje om hem af en toe erin te laden en uit te laden.. Heeft iemand ervaring bij Veboon? Kwam over als een leuk en mooi bedrijf!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:10

is het iemand die ervaring heeft met veulens fokken en verkopen? Anders zou ik eens vragen hoe ze het anders altijd doet en vertrouwen op de ervaring van de verkoper.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:21

Strobalen onder de voorstang zodat hij er niet onderdoorschiet of door het voordeurtje eruit wil, is eerste vereiste bij vervoer van en veulen.
Als het geleerd heeft om vast te staan, vastzetten liefst wel met een bungie ofzo, dat er wat rek is.
Altijd het zeiltje dicht.

Je hoeft niet bang te zijn dat een veulen eruit stormt, ze willen meestal eerst kijken waar ze zijn. Keren lukt ook altijd met zo'n kleintje, achteruit doen ze niet vrijwillig.

En vrachtwagen waar ze min of meer overdwars tussen hoge schotten staan is het veiligst. Professioneel vervoer inschakelen is dus ook nog een idee.

Niet met de moeder vervoeren, maar als je dat doet, laadt de merrie dan ook uit! Laat haar in een paddock of stal terwijl het veulen naar zijn bestemming gaat, en ga UREN later of desnoods de volgende dag weer eens terug met alleen de merrie. Die zal tegen die tijd wel naar huis willen en gesnapt hebben dat het veulen niet terugkomt.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 15:50

@polly: Nee de eigenaresse heeft geen ervaring daarmee dus voor haar is het ook maar afwachten..

@lusitana: Bedankt voor de tips wat betreft strobalen, das een goeie! Ik weet niet met welke trailer ze komt maar dat spreken we eind september dan af.
De merrie moet idd maar thuisblijven dan want er is geen mogelijkheid om een dag te blijven met paard en al..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:56

Bind die balen trouwens wel aan elkaar en dan aan de stang, zodat ze niet naar het veulen kunnen vallen. (Hoewel ze meestal al breder zijn dan de ruimte waar ze voorstaan)

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 16:08

Zal ik doen!

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:15

Mijn pony is op 5 a 6 maanden vanuit Engeland (vlakbij Schotland) naar Nederland gebracht. Zonder moeders. Het ging allemaal super goed en hij stapt nu zonder aarzeling de trailer op. Maak je dus niet te druk, maar neem wel de tijd.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:04

O, dat is inderdaad een eindje verder weg haha.. Bedankt voor het advies :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:12

Veulen alleen vervoeren!
Maar wel alle stangen en dingen er uit en het luifel dicht :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:13

Ik zou toch wel echt gaan oefenen met de trailer, misschien al eens een rondje rijden met moeder en kind in de trailer. Dan kent ie het al. Als hij nog nooit op de trailer geweest is en je gaat gelijk 80 km ermee rijden, dan kan je geluk hebben dat ie braaf blijft... Anders heb je een trailerlaadprobleem.

Ik zou toch aan de eigenaar gaan vragen of ze niet wat kan oefenen, en misschien eens een rondje rijden door de buurt met de auto en de trailer. Zomaar uit het niets met een veulen 80 km gaan rijden vind ik moeilijkheden zoeken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:14

Toen ik mijn veulen ging halen is hij ook meteen gespeend.
Hij is de trailer opgegaan. We hebben hem vastgezet als een normaal paard en het zeiltje dichtgedaan.
Dit was een rit van 10 minuten en hij heeft even flink gesprongen.
Bij aankomst zat hij met zijn benen over de voorstang.

Vier dagen later ging hij al richting de opfok.
Heb hem toen opnieuw gewoon vastgezet. Dit keer met de vastzettouwen wat lager/korter. (stonden eerder die week namelijk op mijn volwassen paard afgesteld) Ook dit keer weer het zeiltje dicht.
Hij heeft geen stap verkeerd gedaan onderweg. Vond hem heel knap.
Je voelde hem netjes en voorzichtig overstappen in de bochten. (we hadden 11 rotondes onderweg....)
Hij kwam heel relaxed uit de trailer bij de opfok.

Mijn veulen was overigens 10 maanden toen hij bij zijn moeder vandaan ging.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:23

Oh trouwens, kom aub niet in de verleiding om bij het veulen in de trailer te blijven! Dit is zeer gevaarlijk en zelfs strafbaar!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 02:48

Ik zou geen strobalen voor in de trailer pakken, als die daarop probeerd te klimmen ben je verder van huis.
Ik heb geen idee om welk veulen het gaat (paard of pony) Anders een grote plank voor de voorstang maken, uiteraard stevig zodat het veulen niet onder de stang door kan lopen.

Stangen uit de trailer, is verboden en kan je bekeuring opleveren tijdens een controle.

Dat er een maatje mee zou kunnen zou fijn zijn voor het veulen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:53

Het veulen van vorig jaar heeft een aantal malen op de trailer gestaan oa voor verhuizen van weide en naar keuring.
Had ze toen op een 2 paards trailer en beiden aan de andere kant van het schot. Moeder vast, veulen los.

Toen hij 7 maanden oud was heb ik hem naar zijn nieuwe eigenaar gebracht.
Merrie op de trailer en veulen ernaast, daarna merrie weer mee terug genomen.
Ging perfect, al was de merrie wel wat onrustig qua hinniken.
Veulen heeft toen wel vastgestaan. Sla altijd het touw om de stang heen zodat ze niet zo ver omhoog kunnen komen.

Nee, ik zou het risico niet nemen om veulen dan plotseling alleen op de trailer te zetten, liever dat hij heel aankomt.
Mocht moeders niet mee kunnen, neem dan een ander paard mee op de kar zodat veulen rustig blijft.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 01:30

Ik hoor zoveel verschillende zienswijzen, dat ik maar heb besloten om een paardentaxi met ervaren mensen in te schakelen. Haha, wat een held ben ik :P Maar liever het zekere voor het onzekere!

In ieder geval bedankt voor de tips! Wat mij betreft mag dit onderwerp afgesloten worden!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:53

BarbaLala schreef:
Veulen alleen vervoeren!
Maar wel alle stangen en dingen er uit en het luifel dicht :)

Wij hebben een speciaal veulenrek op de trailer laten plaatsen.

Wij vervoeren zowel met als zonder de merrie als het veulen naar de opfok gaat. (afhankelijk van dagprogramma en afstand)

Ons laatste veulen is naar zeeland in opfok gegaan 210 km (dit wilde ik de moeder niet aandoen) dus is het veulen alleen vervoerd. Zonder problemen en ook op oudere leeftijd nu zonder aarzelen de trailer op (nu drie jaar).

Shirana1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:20

Mijn merrie veulen heb ik alleen vervoerd.
Als voorbereiding heb ik de trailer een tijdje bij de stal gezet. Elke avond moeders in de stal brok en het veulen in de trailer. Overdag verstopte ik weleens een pluk hooi in de trailer. Ze liep er dan ook regelmatig in te snuffelen, alleen zonder mams. Daarna een aantal keren (op verschillende dagen) met het veulen de trailer in- en uit gelopen aan de hand. Dus zoals een volwassen paard, vooruit erin, achteruit eruit. Binnen twee weken snapte ze dit volledig. (2 á 3 x p/wk geoefend á nog geen 10 min.). Op de dag dat het zover was, mams in de stal gezet met een beetje brok in de bak. Veulen de trailer in en brokjes gegeven totdat de stang en klep dicht zat. Mijn man de auto had gestart. Vervolgens veulen vastgezet (zoals ik ook mijn paard vastzet). Deurtje dichtgedaan. Zitten en rijden. Onderweg 1x heeft ze lawaai gemaakt, alsof ze zich verstapte. Toen we over waren (ruim 2 á 2,5 uur) was ze lichtjes bezweet. Ze was totaal niet overstuur e.d. Haar maatje zou pas op zondag komen, wij waren er op zaterdag. Ze stond echter al na 10 min en 3x hinnikken rustig hooi te eten..... Vergt een beetje voorbereiding, maar geen stress op de terugweg met een moeder die de boel afbreekt en een koel veulen die niet bang is om in de trailer te staan....

Succes. En idd als je het niet vertrouwd professionals inschakelen. Maar je kunt natuurlijk zelf veel aan voorbereiding doen. En daarbij is ook niet ieder veulen/paard hetzelfde.

Succes;)