Paardrijden, hoe overwin ik mijn angst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pat1974

Re: Paardrijden, hoe overwin ik mijn angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:48

Gewoon veel meer met paarden gaan doen zorgen dat je naast het paard al vertrouwen gaat krijgen en hun denkwijzen leert kennen zo kun je er makkelijker op reageren en brengt rust in je hoofd als je erop zit.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:28

Misschien kun je eerst privélessen nemen (evt. aan de longe) en vragen of je op een hele braaf paard mag?

juliejaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:31

ik zou ook eerst beginnen met verzorgen , zodat je het vertrouwen weer krijgt in een paard. Als je dat hebt, en het goed voelt, zou ik beginnen weer met rijden:)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:58

Een angst kun je vaak overwinnen door je angst tegemoet te treden. Met andere woorden, weer gaan rijden.
Al denk ik dat als je angst echt "angst" is, je beter niet in een groep kunt beginnen.

Eén op één aandacht voor jou en je angst is veel prettiger voor jou zelf.
Je kunt je angst aangeven bij de instructeur/trice en wellicht met privéles, en een geschikt paard hiervoor, heel ver komen.
Misschien heb je op jou manege ook de mogelijkheid om voor de les het paard te poetsen, dit geeft ook meer rust en vertrouwen.

Privéles is wel een stuk duurder, maar het kan enorm helpen om je angst de baas te worden en om uiteindelijk gezellig aan de groepsles deel te kunnen nemen.
Het is wel belangrijk dat je serieus wordt genomen door je instructeur, iemand met ervaring is belangrijk.
Jij moet het gevoel hebben dat je angst/probleem serieus genomen wordt, zo niet, dan zou ik nog even verder zoeken.

Succes

MrMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:51

Oeh ! Daar had ik vandaag nog een stuk over gelezen. Quote volgt morgen !

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:15

SaiLady schreef:
Een angst kun je vaak overwinnen door je angst tegemoet te treden. Met andere woorden, weer gaan rijden.
Al denk ik dat als je angst echt "angst" is, je beter niet in een groep kunt beginnen.

Eén op één aandacht voor jou en je angst is veel prettiger voor jou zelf.
Je kunt je angst aangeven bij de instructeur/trice en wellicht met privéles, en een geschikt paard hiervoor, heel ver komen.
Misschien heb je op jou manege ook de mogelijkheid om voor de les het paard te poetsen, dit geeft ook meer rust en vertrouwen.

Privéles is wel een stuk duurder, maar het kan enorm helpen om je angst de baas te worden en om uiteindelijk gezellig aan de groepsles deel te kunnen nemen.
Het is wel belangrijk dat je serieus wordt genomen door je instructeur, iemand met ervaring is belangrijk.
Jij moet het gevoel hebben dat je angst/probleem serieus genomen wordt, zo niet, dan zou ik nog even verder zoeken.

Succes

Ik denk precies zo als bovenstaande. Als je iemand naast je op de grond hebt kan die jou tips geven of je gerust stellen. En dat gewoon met kleine stapjes opbouwen. Elke stap meer is er 1. Zoek iemand die jou positief kan stimuleren

MrMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:42

MrMarco schreef:
Oeh ! Daar had ik vandaag nog een stuk over gelezen. Quote volgt morgen !

"Als angst een struikelblok wordt.
...wat dan? Als je te vaak 'verstijft' van schrik, als je werkelijk je hoofd kwijtraakt, radeloos bent en niet meer precies weet wat je doet, maar je wil perse omgaan met paarden. Zulke mensen heb je. Dan is het goed te weten dat 'moed' word gekenmerkt door: het 'ontbreken van de fysieke schrik-reactie of verstijvings-reflex Omdat je niet verstijft komt er een ketting-reactie op gang, een positieve leerspiraal ontstaat. Hoe vaker je jezelf, beetje bij beetje, aan het 'gevaar' blootstelt, hoe vaker je onder deskundige begeleiding en een braaf paard de confrontatie aan gaat, des te minder zal de desorganisatie vat op je krijgen. Dat geldt overigens niet alleen voor paardrijden. Zelfbeheersing, rust in je lichaamstaal en moed kun je dus eenvoudig trainen."

En daarna volgt nog 2 alinea's maar de bedoeling is niet om je te vertellen wat te doen. Maar meer te zeggen over een stuk logica. De kans is groot dat je wel weet wat je voelt en hoe erop te reageren. Maar bewust worden is de kunst. :)

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:29

het hangt ook erg af van de sfeer ,
een fijne manege, met aardige mensen helpt denk ik ookal ;)
maar ik zou beginnen met privé-lessen, van een persoon die weet dat je bang bent zodat hij/zij daar rekening mee kan houden. (op een paard/pony die jij vertrouwd)

succes!