Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
stef schreef:Abiola, maar ook al zeikt de baas, heeft ie nóg z'n kont niet om te keren
rare zin...) 

LecyTinker schreef:ik wil niemand beledigen, maar ik snap niet dat er gelijk adviezen worden gegeven als slaan.
We weten alleen wat TS even snel verteld heeft, helemaal niet de achtergrond van het paard of de precieze situatie waarin het voorkwam.
Zoals, was de ruin ontspannen of niet, liepen er andere paarden bij of in de buurt en hoeveel is TS bezig met haar paard etc.
Ik blijf bij mijn standpunt dat 99% van de fouten bij de mens ligt en niet bij het paard en slaan dus alleen maar een straf is voor een natuulijke reactie van een paard.
Een paard dat zich in een hoek gedreven voelt en dus ongemakkelijk voelt, zal 9 van de 10 x reageren, vooral als er onzekerheid vanuit de mens uitgaat.
TS het enigste wat ik nog wil toevoegen is, dat als jij niet de motivatie van je paard kan aflezen uit zijn lichaamstaal, dat dit situaties zijn die je moet voorkomen.
LecyTinker schreef:ik wil niemand beledigen, maar ik snap niet dat er gelijk adviezen worden gegeven als slaan.
We weten alleen wat TS even snel verteld heeft, helemaal niet de achtergrond van het paard of de precieze situatie waarin het voorkwam.
Zoals, was de ruin ontspannen of niet, liepen er andere paarden bij of in de buurt en hoeveel is TS bezig met haar paard etc.
Ik blijf bij mijn standpunt dat 99% van de fouten bij de mens ligt en niet bij het paard en slaan dus alleen maar een straf is voor een natuulijke reactie van een paard.
Een paard dat zich in een hoek gedreven voelt en dus ongemakkelijk voelt, zal 9 van de 10 x reageren, vooral als er onzekerheid vanuit de mens uitgaat.
TS het enigste wat ik nog wil toevoegen is, dat als jij niet de motivatie van je paard kan aflezen uit zijn lichaamstaal, dat dit situaties zijn die je moet voorkomen.
GamblersCup schreef:En toch blijf ik erbij dat een jolige jump in de lucht op 30 meter afstand in de wei héél wat anders is dan gericht van dichtbij naar de baas uithalen. En dat heeft TS nog niet toegelicht.

xLIESSSx schreef:Oh en persoonlijk vind ik ook dat je een paard niet op moet jagen...
Een paard moet ons respecteren: het mag zijn kont niet naar ons toedraaien, het mag niet happen, het mag niet op onze voeten staan, het mag ons niet omver lopen, ect.
Maar ook wij moeten het paard respecteren. Opjagen = in het nauw drijven. Paarden reageren dan instinctief door te slaan, want in de natuur is opjagen gelijk aan een roofdier dat je probeert op te eten.
Je moet dat gedrag dus ook begrijpen en het paard de ruimte geven.
Je bent inderdaad leider en je staat boven ja paard, maar daarom ben je nog geen 'baas'

Abiola schreef:Waarom wil je hem opdrijven dan? Als hij beweging nodig heeft, moet je er imo op gaan zitten, of hem aan de longe zetten. De wei is voor ontspanning, vriendjes en gras, geen gezeik van de baas. Maar goed, mijn mening dus.
Ook in de wei hoort een paard gewoon te luisteren en zich te gedragen. Ja een wei is ontspanning, maar dat wil niet zeggen dat het paard brutaal mag worden en mag slaan naar zijn baas. Als ik op de rug van mijn pony wil springen en een rondje wil crossen, moet dat gewoon kunnen. Als ik wil dat zij een rondje rent, moet dat gewoon kunnen. Ook in de wei ben ik de baas en bepaal ik wat er gebeurt. ijssnuiver schreef:Ik ben wel van mening dat op moment dat je paard de grenzen gaat aangeven door bijten/slaan. Je als trainer/ruiter/begeleider al een aantal signalen grandioos gemist hebt. Voor het paard is dit dan zijn laatste manier om nog aan te geven dat de grens bereikt is...
Dat zijn inderdaad de bravere paarden die maar heel minimaal aangeven dat ze het ergens niet mee eens zijn en dan "zomaar" ontploffen...
Maargoed of dit van toepassing is op paard van ts kan ik natuurlijk niet beoordelen vanaf mijn pc...
Dus ze lopen altijd zonder hulpmiddelen met me mee.