Een eigen paard of toch leasen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 08:34

Mowoah schreef:
Wat leuk dat je iets gevonden hebt! :) Heb je hem nu geleast of gekocht? Wat is het voor een paardje?

Nee, ben niet nieuwsgierig hoor. :P

Mowoah, ik heb nog niets gevonden :P

Joltsje

Re: Een eigen paard of toch leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:50

leuk man, allemaal dezelfde hobby.

als ik jou was zou ik eerst gaan leasen. de stap van lessen naar een eigen paard is nog best groot.
leasen kun je dan als proef zien, of een verzorgpaard zoeken (of had je die al gehad).
door te leasen kunnen jullie er allemaal aan wennen. ik zou bijvoorbeeld afspreken voor eenhalf jaar te leasen. dan weet iedereen dat en hecht je je ook anders aan het paardje.

na een half jaar maken jullie de balans op en dan kun je misschien ook een beter keuze maken wat voor paardje je wil. wie weet is er op den duur wel iemand met wedstrijd ambities etc. etc. of springen.
mijn mening is dat als je een paard voor jezelf hebt (leas of koop). dat je interesses en bedoelingen anders worden dan wanneer je 1x in de week lest. dus dan kun je nu een paard kopen, maar past die over 2 jaar nog steeds bij je?

bij koop zit je er ook aan vast, wat er ook gebeurd. als het paard ziek wordt etcetc. aan de andere kant. alsje koopt ben je zelf baas en heb je alle mogelijkheden. en investeer je in je eigen paard.

succes en lekker genieten van wat de keuze ook wordt

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:34

Patty91 schreef:
hesterve schreef:
Als je gaat voor kopen denk dan ook aan laten keuren door je EIGEN! dierenarts. Aangezien je nu nog geen eigen paard hebt : Laat hem keuren door de dierenarts die je ook zou bellen mocht er iets zijn met je nieuwe paardje. Laat ook bloed afnemen! Hier moet je vaak extra om vragen, Stel een goed koopcontract op waarin staat beschreven met welk doel je het paard koopt en waaraan hij moet voldoen(bijv, braaf bij beginners/verkeersmak enz,) Zoek hier maar op bokt naar verhalen waarbij een paard na de koop wat mankeerde ,daar staan vaak goede tips bij in de reacties die gegeven zijn in die topics.
Of je gelijk zou moeten kopen of juist leasen kan ik niet echt antwoord op geven. Wat is er bij jullie in de buurt te lease en wat voor regels gelden daar?

Hi Dess,

Bedankt voor je bericht. Ik zou denk ik gaan voor een dierenarts die vrijwel iedereen gebruikt op de manege/pensionstal aangezien ik daar sowieso nog geen ervaringen mee heb. Dat koopcontract is inderdaad erg slim, bedankt! Het is inderdaad erg lastig om te weten of je degenen waarvan je een paard koopt kunt vertrouwen..
Wat betreft leasen bij ons in de buurt is op een andere manege dan waar we een paard zouden stallen.
Leasen op manege:
- geen binnenbak
- Leasekosten + hoefsmid + inentingen
- 7 dagen per week
- verder mag je alles met het paard doen

En wat betaal je dan per maand als ik vragen mag? (Pb mag ook :D )

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:25

wat Joltse zegt gebeurd ook regelmatig(dat je interesses veranderen als je een "eigen" paard hebt). Staat er een paard/pony te lease die aan jullie verwachtingen van nu kan voldoen? En waar jullie allemaal je in kan vinden? Als dat zo is is het misschien wel mogelijk om een half jaar te leasen met optie tot koop? Dat zou ideaal zijn. Bespreek in zo'n geval wel de eventuele prijs af van te voren! Mochten jullie interesses dan toch veranderd zijn of je weet dat dit paardje niet helemaal voldoet heb je toch een schat aan ervaring opgedaan.

gentleman1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:47

Als ik tussen leasen en kopen moet kiezen, kies ik voor kopen. Tussen verzorgen en kopen, ga ik voor verzorgen. Ik heb eerst een tijdje verzorgt en daarna kreeg ik een paard.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:57

Patty91 schreef:
hesterve schreef:
Als je gaat voor kopen denk dan ook aan laten keuren door je EIGEN! dierenarts. Aangezien je nu nog geen eigen paard hebt : Laat hem keuren door de dierenarts die je ook zou bellen mocht er iets zijn met je nieuwe paardje. Laat ook bloed afnemen! Hier moet je vaak extra om vragen, Stel een goed koopcontract op waarin staat beschreven met welk doel je het paard koopt en waaraan hij moet voldoen(bijv, braaf bij beginners/verkeersmak enz,) Zoek hier maar op bokt naar verhalen waarbij een paard na de koop wat mankeerde ,daar staan vaak goede tips bij in de reacties die gegeven zijn in die topics.
Of je gelijk zou moeten kopen of juist leasen kan ik niet echt antwoord op geven. Wat is er bij jullie in de buurt te lease en wat voor regels gelden daar?

Hi Dess,

Bedankt voor je bericht. Ik zou denk ik gaan voor een dierenarts die vrijwel iedereen gebruikt op de manege/pensionstal aangezien ik daar sowieso nog geen ervaringen mee heb. Dat koopcontract is inderdaad erg slim, bedankt! Het is inderdaad erg lastig om te weten of je degenen waarvan je een paard koopt kunt vertrouwen..
Wat betreft leasen bij ons in de buurt is op een andere manege dan waar we een paard zouden stallen.
Leasen op manege:
- geen binnenbak
- Leasekosten + hoefsmid + inentingen
- 7 dagen per week
- verder mag je alles met het paard doen

Wat bedoel je met Dess ? :o

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 22:23

Dess schreef:

Oh, je accountnaam haha!

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:53

Ik zou zelf ook voor kopen gaan, omdat je dan geen rekening met een eigenaar hoeft te houden. Maar leasen is op zich ook geen slecht idee, om te kijken of het überhaupt iets voor jullie is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:57

Eventueel zou je ook huurkoop kunnen kiezen.
Let wel als je zou leasen dat indien je besluit te kopen het aankoopbedrag niet veranderd. Dat als de verkoper ziet dat je een klik hebt dat het aankoopbedag omhoog zal gaan.

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:06

Kopen, en dan heb ik ook een hele leuke voor je ;) pb ?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:55

Patty91 schreef:
Dess schreef:

Oh, je accountnaam haha!

Huh maar dat bericht wat eronder staat heeft toch niks met mijn bericht te maken haha!

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:43

Dess schreef:
Huh maar dat bericht wat eronder staat heeft toch niks met mijn bericht te maken haha!

Oh sorry, zoveel ervaring heb ik hier nog niet :')

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:10

kan gebeuren.. heb je al een keuze gemaakt ts?

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:44

Nee nog geen keuze gemaakt, ik denk dat we wachten tot we een paardje tegenkomen waarvan we echt denken ''dit is em''. Dat gevoel hebben we echt maar bij een paar paardjes. (mooie bos manen, schattig, fors)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:41

Patty91 schreef:
Dess schreef:

Oh sorry, zoveel ervaring heb ik hier nog niet :')

haha maakt niet uit hoor :D

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:25

LEASEN! heb je alleen de lusten en niet de lasten .. misschien een beetje raar.. maar als je het echt leuk vind kan je altijd overwegen om een eigen paard aan te schaffen

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:42

Maar met leasen heb je ook genoeg nadelen. En dat vergeten veel mensen ;)
Het is dan nog steeds niet je eigen paard, dus kan je niet alles zelf bepalen. Altijd rekening met iemand anders houden dus, en als het paard ineens verkocht wordt.. Kan je daar ook niets aan doen.

Amazone001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:41

Persoonlijk zal ik voor kopen gaat, met lease weet jij niet wat er gebeurt op de momenten als jullie er niet zijn. Jullie zijn met zijn drieën, dus er zal elke dag wel iemand tijd hebben voor de viervoeter.

Zou je eens de ideale pony kunnen omschrijven, misschien kan bokt je helpen met er eentje te vinden.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-08-12 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:36

Je kan overwegen vast een paardje te leasen en ondertussen op je gemak op zoek te gaan naar een eigen paard. Er gaat vaak genoeg een paar maanden (of langer) overheen: selecteren, afspraken maken, enkele keren proefrijden, keuren, etc. en als het niet de juiste is hele riedel weer opnieuw :D ).
Ondertussen hebben jullie een vast paard om mee te rijden en meteen ervaring op te doen hoe het bevalt met verzorgen, onderlinge taakverdeling, hoe je het paard het liefst gebruikt en of dat op elkaar aansluit, wat je wel en niet leuk/prettig vindt, etc.