Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maartenn schreef:Bij ons op stal staat ook een paard die dat doet.. Die trekt zich gewoon los, je houdt er echt niks aan, het is best een groot paard. Ik ben 1.85 maar ik kan hem echt niet houden. Als je gewoon met hem over het erf loopt is er niks aan de hand, ook richting de wei niet, pas als je door het hek gaat gaat hij er vandoor. Als hij wat langer in dezelfde wei heeft gelopen gaat hij er op het erf al vandoor naar die wei.
Het is symptomen bestrijden, maar wel een veilige, tijdelijke oplossing
een paard kan haar nek breken als die op een touw staat
Helaas geen al te beste methode (je krijgt er in het slechtste geval een nog vervelender paard van) , maar wel bruikbaar als je al alles geprobeerd hebt.
jensvl schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat deze raad nog niet gegeven is. Staat je paard elke dag op de weide? Zo niet, verander dat. Van een 4-jarige kan je niet verwachten na 1 of 2 volledige dagen op stal dat hij heel rustig naar de wei gaat. Natuurlijk wil hij naar de wei, daar kan hij zijn energie kwijt. Dat is heel natuurlijk. Het paard is nog steeds in een deel van zijn groei en de natuur heeft bepaald dat een paard van die leeftijd heel veel energie heeft om te spelen en zo sterk te worden.
Ik denk dat dit paard rustig te leiden valt als hij zich heeft kunnen uitleven, wat laat zien dat hij wil luisteren. Verder laten de vreugdesprongen op de wei zien dat het echt een teveel aan energie is en niet gewoon zo reageert omdat hij snel wil gaan eten.
dan weet je dat het buiten een lekkere rodeo word. Het probleem is, ik wil echt wel graag proberen te wachten tot ze rustig is hoor, maar als ze alle kanten op springt (en soms ook nog met je wil spelen lijkt het) gaat dit erg lastig. gister was er bijv niks aan de hand, dan sjokt ze mee en als ik haar los laat blijft ze nog lekker bij me staan tot ik zelf weg loop...dan ineens ontploft de bom en begint ze even te rennen en te bokken en dan staat ze voor de rest van de dag rustig.
en omdat ie dan toch best redelijk onvoorspelbaar is aan de hand ben ik echt aan het wachten tot er met rijden een keer een lekkere bok komt of iets geks, maar nee, echt een engeltje is het dan.
Sammy_xxs schreef:en een paar keer een flinke ruk gegeven als ze weer druk ging doen