Hoe een paard toch rustig naar de wei brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ootje0212

Re: Hoe een paard toch rustig naar de wei brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:40

Je kan ook in de bak gaan trainen. Dit heb ik zelf ook gedaan.
Als hij/zij je voorbij loopt ga je zwiepen met je halstertouw,
Zodat als hij/zij je voorbij loopt een zwiep tegen haar/zijn neus krijgt.
Je doet dit precies hetzelfde als dat je gaat stoppen. Je stopt en
Pas als zij/hij voorbij loopt zwiepen. Dus dat hij/zIj stopt.
Zorg ervoor dat de schouder dus niet verder mag komen dan jou heup.
Pas als hij/zij het goed doet geef je hem/haar een snoepje.
Je moet gewoon consequent zijn!!

Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:51

Hier proberen de jaarlingen het nog wel eens als ik ze van landje wil wisselen oid. Soms ook wel na het poetsen terug naar het land. Het stuk dat ze niet braaf mee lopen blijf ik net zolang op en neer lopen tot ze het wel braaf doen.
Ook wil wel helpen om ze steeds weer een stapje terug te zetten op het moment dat ze duwen en als ze het te bont maken heel veel stapjes terug.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:54

Bij ons op stal staat ook een paard die dat doet.. Die trekt zich gewoon los, je houdt er echt niks aan, het is best een groot paard. Ik ben 1.85 maar ik kan hem echt niet houden. Als je gewoon met hem over het erf loopt is er niks aan de hand, ook richting de wei niet, pas als je door het hek gaat gaat hij er vandoor. Als hij wat langer in dezelfde wei heeft gelopen gaat hij er op het erf al vandoor naar die wei.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:55

Maartenn schreef:
Bij ons op stal staat ook een paard die dat doet.. Die trekt zich gewoon los, je houdt er echt niks aan, het is best een groot paard. Ik ben 1.85 maar ik kan hem echt niet houden. Als je gewoon met hem over het erf loopt is er niks aan de hand, ook richting de wei niet, pas als je door het hek gaat gaat hij er vandoor. Als hij wat langer in dezelfde wei heeft gelopen gaat hij er op het erf al vandoor naar die wei.

in zo'n geval kan je voordat je in de wei bent het halstertouw los door de ring halen, dan hoef je alleen maar 1 stuk van het touw los te laten als hij er vandoor rent en rent die dus niet met een halstertouw rond :) Het is symptomen bestrijden, maar wel een veilige, tijdelijke oplossing

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:53

Ja dat kan ook, maar je schiet er niks mee op natuurlijk. Een hengstenketting over de neus werkt trouwens ook niet, hij rent er gewoon doorheen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:58

je schiet er niks mee op, maar tis voor dat moment wel het veiligste :) een paard kan haar nek breken als die op een touw staat

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:00

Ja dat klopt inderdaad.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:01

Idd gwn halstertouw over de neus, wel voorzichtig met her neusbeen!! En idd gwn elke keer dat die het uithangt terugkeren. Gwn blijve oefenen, probeer het in het begin na het rijden/longeren. Veel oefenen op achteruit gaan enzo. Echt blijve oefene, is zooo belangrijk dat je paardje netjes meewandelt. Veel succes!!

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:02

Idd gwn halstertouw over de neus, wel voorzichtig met her neusbeen!! En idd gwn elke keer dat die het uithangt terugkeren. Gwn blijve oefenen, probeer het in het begin na het rijden/longeren. Veel oefenen op achteruit gaan enzo. Echt blijve oefene, is zooo belangrijk dat je paardje netjes meewandelt. Veel succes!!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:02

Ik gebruikte in dat geval een hengstenketting, gewoon door de zijkanten van het halster, daar had ze snel respect voor. Nu wordt de ketting als halstertouw gebruikt en wanneer ik merk dat ze druk is dan gebruik ik hem als ketting, dit heeft mijn paard gelijk door en haalt het dan niet in haar hoofd een pas verkeerd te zetten.

(Ik heb de ketting nooit over de neus gebruikt)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:11

Opvoeden, meer niet.
Als je touwen met panieksluitingen gaat gebruiken leert hij juist dat zijn gedrag resultaat heeft, laat je hem 3 keer met zo'n panieksluiting los in de weide dan heb je de 4e keer een probleem als je niet snel genoeg bent.
Leer hem dat hij moet wachten, pak er maar een zweepje bij of een hengstenketting, de box uit als dat mag van jou, niet door een opening van 20 rennen en jou aan de kant beuken. Door de gangen wordt rustig gelopen, zo niet dan sta je stil en wacht je tot hij ook rustig blijft wachten, doet hij dat dan kun je weer verder. Bij het weiland wacht je tot hij rustig is voor je het hek open doet, eenmaal erdoor moet hij zich rustig omdraaien en wachten tot jij hem losmaakt. Maak hem los maar houd het halster nog even vast anders gaat hij wegspringen als hij de klik van de sluiting hoort. Stap rustig achteruit en als je je omdraait mag hij weglopen. Doe vooral niet gehaast of gestrest, spring niet voor hem aan de kant, hij moet respect hebben voor jou.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:30

Heb er ook zo een (gehad), van de wei, naar de wei, sowieso "aan de hand": niet te doen, een bulldozer, is de Tinker x Fries Bonte Jaopie (nu net 8 jaar) in mijn Avatar fotootje.
Alles indertijd geprobeerd, zweepje er bij voor de borst: welk zweepje?
Met 2 man sterk, elk een lijn aan beide kanten vast aan het halster: welke 2 man?
Ketting over neusstuk halster gedraaid: welke ketting?
Ketting onderlangs halster: eh... nogmaals.... welke ketting?
Iemand die er voor liep met lange longezweep overdwars: krak dag zweep, persoon kon net opzij springen
Emmer er bij in je hand met brokjes en enigzins vooruit houden: kopgooi, emmer om, eerst inhoud van grond eten en daarna op een lopen zetten.
Hoofdstel met bit in, aan teugels vast en ketting onderlangs: krak, teugels kapot, kettinglijn los erachteraan

Hou op, wat een doffe ellende.

Heeft vele jaren geduurd, paard had nergens respect voor, mens noch gebod (ook professionals die het even zouden voordoen lagen op hun bakkes, paard 20 meter verderop in het bietenveld). Die hield je ECHT niet. Kon ook nog lelijk schuin gericht achteruit naar je schoppen als-ie er vandoor wilde.

Uit wanhoop ben ik hem toen uiteindelijk maar opgezadeld in de wei, en onder de man die wei uit naar poetsplaats of bak gaan rijden (er heen hoefde niet meer, hij stond inmiddels 24/7 IN de wei). Dat ging tot ieders verbazing altijd goed. Langzaam afgebouwd, nu haal ik hem aan het hoofdstel de wei uit, iets van 6 weken terug voor het eerst weer eens aan het halster, met ketting onderlangs.

Gaat nu helemaal okee, maar moet daar bij zeggen, dat dit op meerdere fronten is aangepakt en dus veranderd, hij had wel meer van dit soort onhebbelijke "grappen", zoals je in de wei overhoop lopen/er uit willen dreigen/jagen, en ga zo maar door.

Heel gevaarlijk gedrag, is echt door heel veel oefenen en proberen, en echt een goede vertrouwensband opbouwen geleidelijk aan verbeterd, tegelijk met een aantal andere factoren die hier aan ten grondslag lagen. Factor 1 was dat het hem niet correct was bijgebracht in zijn jeugdjaren, factor 2 dat je daar van angstig werd, factor 3 was het paard op andere gebieden ook een enorme botte, brutale hork.

Maar het is toch gelukt, wat je ook moet verzinnen: probeer door te zetten, en een persoonlijke band met het paard in kwestie op te bouwen.
Het ene paard is nu eenmaal sneller af te bluffen dan het andere, maar het valt natuurlijk wel onder de noemer: totale ongehoorzaamheid/wantrouwen

Edit: ja, tip van @abricoosje is echt een goeie: als het paard moegereden/getrained is pas naar de wei brengen, dat heb ik ook gedaan, en werkte heel goed!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:33

http://www.dressuurtotaal.nl/?cat=20 hier staat een filmpje ergens tussen van TV Gelderland van een paard wat ongeveer hetzelfde doet zoals jij beschrijft. Er wordt hier uitgelegd hoe je het goed kan oplossen. Is een van de eerste filmpjes. Heb ik veel baad bij gehad;)

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:48

Misschien zou een langere lijn (bijv. longeerlijn) icm natural horsemanship helpen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:53

Wat bij die van mij goed werkt is ze achteruit zetten. Soms zijn ze druk en springerig en dan vraag ik ze met een ophouding om rustig naast me te blijven lopen. Luisteren ze niet dan zet ik ze stil en een paar passen achteruit. Dit blijf ik herhalen tot ze rustig lopen. Na 2x is het meestal wel duidelijk en lopen ze rustig mee.

Wegstappen doe ik pas als ze rustig zijn. Mijn welsh is soms ook druk als ze in de wei is. Ik doe haar halster pas af als ze netjes stilstaat, anders houd ik hem om. Inmiddels weten ze dat en wachten ze gewoon rustig.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:16

Mijn ruin is ook zo'n enthousiasteling, ik heb het kunnen oplossen door een koekje te geven zo'n 10 meter voor we de weide bereiken. Tijdens de wandeling is hij dan zo gefocust op zijn koekje dat hij er helemaal geconcentreerd en rustig van wordt :+ Helaas geen al te beste methode (je krijgt er in het slechtste geval een nog vervelender paard van) , maar wel bruikbaar als je al alles geprobeerd hebt.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:22

ik heb ook een paardje die dat een tijdje heel erg deed. in de wei begon ze te stijgeren en te bokken en was ze niet te houden, maar je wilde haar toch rustig krijgen. wat ik deed was haar dan nnaar me toedraaien (dus naar de uitgang) haar kalmerende woordjes influisteren en dan op een moment dat ze heel eventjes rustig staat haar los laten. hoelang staat je paardje ongeveer buiten? en van hoelaat tot hoelaat? misschien heeft daar ook iets mee te maken. als je s middags pas je paard naar buiten doen heeft ie al een tijdje in zijn box staan stomen en wil die veel liever dan dat ie s ochtends nog maar net wakker is en net lekker zijn ontbijtje achter de rug heeft..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:39

Of een zweep mee nemen? Werkt op mijn werk wel altijd :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 04:50

Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat deze raad nog niet gegeven is. Staat je paard elke dag op de weide? Zo niet, verander dat. Van een 4-jarige kan je niet verwachten na 1 of 2 volledige dagen op stal dat hij heel rustig naar de wei gaat. Natuurlijk wil hij naar de wei, daar kan hij zijn energie kwijt. Dat is heel natuurlijk. Het paard is nog steeds in een deel van zijn groei en de natuur heeft bepaald dat een paard van die leeftijd heel veel energie heeft om te spelen en zo sterk te worden.
Ik denk dat dit paard rustig te leiden valt als hij zich heeft kunnen uitleven, wat laat zien dat hij wil luisteren. Verder laten de vreugdesprongen op de wei zien dat het echt een teveel aan energie is en niet gewoon zo reageert omdat hij snel wil gaan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 05:17

Mijn paard deed dit ook. stond hele dagen buiten in de paddock,en mocht eind van de middag tot laat in de avond op de wei. Ze ontplofte werkelijk op het pad van de paddock naar de wei. Dus telkens als ze zo liep te kloten,liet ik haar stilstaan en net zo lang wachten tot ze rustig was,ging ze dribbelen? terug naar de paddock,10 minuten wachten en nog eens proberen. Uiteindelijk kan ik haar nu gewoon rustig naar de wei brengen,terwijl shettenvriendje er los voor loopt. Soms heeft ze weer een 'bui',maar dan hoef ik haar maar 1x met stem te waarschuwen en soms een tik met het touw erbij,en dan is het heeel snel afgelopen. Ze snappen het dondersgoed,maar proberen je gewoon uit,en daar moet je niet intrappen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 08:07

jensvl schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat deze raad nog niet gegeven is. Staat je paard elke dag op de weide? Zo niet, verander dat. Van een 4-jarige kan je niet verwachten na 1 of 2 volledige dagen op stal dat hij heel rustig naar de wei gaat. Natuurlijk wil hij naar de wei, daar kan hij zijn energie kwijt. Dat is heel natuurlijk. Het paard is nog steeds in een deel van zijn groei en de natuur heeft bepaald dat een paard van die leeftijd heel veel energie heeft om te spelen en zo sterk te worden.
Ik denk dat dit paard rustig te leiden valt als hij zich heeft kunnen uitleven, wat laat zien dat hij wil luisteren. Verder laten de vreugdesprongen op de wei zien dat het echt een teveel aan energie is en niet gewoon zo reageert omdat hij snel wil gaan eten.

Het is helaas niet aan mij hoe vaak ze naar buiten gaat, en als ze naar buiten gaat is dit ook op paddock omdat momenteel er heel weinig weides zijn, daar zijn ze mee bezig. De paarden gaan in groepen van twee, de eerste groep sochtends, de andere in de middag. De ene keer gaat ze in de ochtend de andere keer in de middag.

Het vreemde is dat het niet altijd gebeurd, je weet nooit wanneer hiij het gaat doen, je merkt het wel meteen in de gang al, dan gaat het koppie hoog in de lucht, zo ver dat je al bijna geen hoofd meer vast hebt :+ dan weet je dat het buiten een lekkere rodeo word. Het probleem is, ik wil echt wel graag proberen te wachten tot ze rustig is hoor, maar als ze alle kanten op springt (en soms ook nog met je wil spelen lijkt het) gaat dit erg lastig. gister was er bijv niks aan de hand, dan sjokt ze mee en als ik haar los laat blijft ze nog lekker bij me staan tot ik zelf weg loop...dan ineens ontploft de bom en begint ze even te rennen en te bokken en dan staat ze voor de rest van de dag rustig.

Onder het zadel is ze trouwens een engeltje die nog NOOIT heeft gebokt, is weg gesprongen of dan ook maar een stap verkeerd heeft gezet...zelfs niet met zadel mak maken dus dat is gewoon bijna vreemd :+ en omdat ie dan toch best redelijk onvoorspelbaar is aan de hand ben ik echt aan het wachten tot er met rijden een keer een lekkere bok komt of iets geks, maar nee, echt een engeltje is het dan.

Hij is trouwens op de poetsplaats ook super braaf, kan je netjes vast zetten tussen twee touwen vast zetten, al ga je een uur weg als je terug komt staat ie nog rustig! Met poetsen altijd geduldig, nooit echt zenuwachtig of zoals vele andere jonge paarden kunnen doen wat naar voren of naar de zijkant stappen. Gewoon een top paard.

Daarom schrik ik altijd met het naar de wei brengen! Het paard is dan totaal anders, waar komt dat allemaal vandaan? Ik snap dat hij jong is en enthousiast etc. maar dan zou je bijna denken dat een paard die zo gek kan doen aan de hand (want het is echt niet zomaar een keertje weg springen of een keertje wat dribbelen, het is gewoon echt jou op sleeptouw de hele stal willen laten zien) ook wel is iets zou laten zien op stal, in de poetsplaats of tijdens het rijden :D

maar iig bedankt voor alle tips, ik heb er zeker nog wat uitgehaald! We blijven oefenen :)

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:29

Handig topic , heb ook hetzelfde probleem dus ik lees hier even mee!

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:13

Mijn verzorgpaardje doet hetzelfde, maar alleen s'ochtends als ze naar buiten gaan.
Hij rent door iedereen heen en rent dan een rondje als hij los is en laat zich dan weer pakken.
Nu zetten ze hem vaak met een halstertouw door de mond in de wei omdat hij gewoon gevaarlijk doet.
Bij mij heeft hij dit nog nooit gedaan, Maar ik zet hem dan ook niet s'ochtends buiten.
Overdag als ik hem uit de wei heb gehaald en weer terug wil zetten gaat dit netjes en met respect. Als ik stop stopt hij ook.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:24

Mijn paard deed dat ook, ik heb er toen een hengstenketting bij gepakt, en een paar keer een flinke ruk gegeven als ze weer druk ging doen, en vooral aan je eigen houding werken. Als je er al vanuit gaat dat je paard druk gaat doen gaat hij dat ook doen.
Dus gewoon kalm blijven rustig ademhalen en niet eraan denken, geen aandacht geven maar gewoon lopen, gaat hij drammen een ruk geven en weer gewoon verder lopen.
Dit heeft bij mij heel erg geholpen, en ik kan nu zonder hengstenketting weer lopen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:47

Sammy_xxs schreef:
en een paar keer een flinke ruk gegeven als ze weer druk ging doen

Dat is niet de juiste werking van een hengstenketting :(:)
De bedoeling van de ketting is dat je hem gewoon vasthoudt en peerdlief er zelf tegenin laat lopen, zodra hij weer netjes bij je blijft gaat de druk vanzelf van de ketting. Daarom is het zo'n handig ding, dat krijg je zelf niet zo getimed, peerd straft en beloont zichzelf als het ware.