Deken bij 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:35

aisie schreef:
Met een deken op wordt je paard echt niet sneller ziek. Dan zouden die van mij intussen al lang het loodje gelegd moeten hebben maar dat is gelukkig niet zo.

Loodje leggen? dat zeg ik ook helemaal niet. Paard zal sneller vatbaar zijn voor koudjes etc.[/quote]

Mijn paarden hebben nooit last van koudjes etc. De ene is al 20 de andere 12 en ze zijn beide al 10 jaar in mijn bezit en zolang dragen ze ook al dekens. Dus valt allemaal best mee![/quote]
Waarom een deken? is nergens voor nodig. Je moet wat langer uitstappen als het paard bezweet is. Is dat dan het probleem? Als je veel traint en wedstrijden rijdt etc. Dan begrijp ik het, maar volgensmij is dit niet het geval bij ts.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:36

Inderdaad zal hij nog een aardige vacht krijgen, niet erg. Alles beter dan zo'n mega teddy.

En tuurlijk, een uur les in de week, waarvan kwartier echt rijden en 3 kwartier uitstappen, meer doe ik niet :+

Ja hij kan wel op stal, maar ik wil hem niet op stal. Ik snap jou niet helemaal Britt_mara?

Flowq

Re: Deken bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:38

Mijn bedoeling is inderdaad niet om hem in te pakken.
Maar gewoon 1 dikkere winterdeken om de grootste vacht tegen te gaan.

Fanatiek rijden zeker, veel wedstrijden nee. Maar dit omdat ik hem in de winter niet teveel wil rijden vanwege de vacht, zweten, opdrogen. En ik in de zomer afhankelijk ben van veroer dus geen kans heb om dan op wedstrijd te gaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:42

RianneH schreef:
Op zich snap ik Batlow's punt wel. Sommige paarden worden dusdanig ingepakt dat ze zich amper kunnen bewegen. Zomers al een deken op en dan winters minstens 3 dekens á 200 per stuk, kaalgeschoren en dan niet eens fanatiek trainen. Wil me niet voorstellen wat voor klap die spieren telkens kunnen krijgen wanneer ze even onder de dekens vandaan komen.
Maar koutjes ed heeft vrij weinig te maken met dekens, netzoals je dik inpakken wanneer iedereen verkouden is, je niet zal helpen om minder verkouden te worden. Het is het immuunsysteem dat aangesproken wordt.

Een goed en degelijk dekenbeleid kan een hoop voordelen bieden, imo niet alleen voor de ruiter.

De weerstand van het paard wordt ook zeker aangepast.. Paard kan niet meer zelf bepalen, omdat zijn vacht niet meer kan werken..

Ik ben niet voor de volle 100% tegen dekens, zeker niet. Maar het moet wel een nuttige reden hebben het te gebruiken. Voor Ts omdat het paard te snel en te veel zweet, ik vind dat zelf een slechte reden om een deken op te doen. Dan stap je maar wat langer uit, of je scheert de onderhals. Andere keuzes zijn er, die beter zijn dan een deken. Als mijn oudje (naja oudje, nu 21) later zijn vacht niet meer goed kan aanmaken en snel kou vat of zich gewoon niet warm kan houden, dan krijgt hij ook een deken op. Nu heeft hij het echt niet nodig, en dat hij na een bosrit dan wat langer nat is, neem ik voor lief. Ik heb paarden en dat is dan nou eenmaal zo, dan kost het gewoon wat meer tijd!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:47

Ik doe in principe niet anders dan uitstappen. Hooguit 25 minuten rijden en door en door nat. Uitstappen, zeker lang. Maar als ik moet stappen tot hij droog is ben ik ongeveer 5 uur verder.

Het gaat mij zeker ook niet om de tijd, dat is gemakkelijk te regelen met mede-eigenaar. Maar meer voor het welzijn van de pony. "Hij voelt zich niet prettig bij het zweten en ontiegelijk snel warm hebben. Daardoor zou ik liever de winter niet doorrijden en alleen buiten.

Tuurlijk zweet hij buiten ook, maar dat neem ik net als jij voor lief. Zo erg is dat zweten dan niet, in de dressuur training wel. (omdat hij dan natter is als een buitenrit)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:47

Ik heb gemerkt dat onze paarden al in de rui zijn. Dat is een signaal, dat het in de nachten kouder gaat worden. Als jij, omwille van minder vacht een deken wil gaan gebruiken, dan moet je nu al beginnen met een deken in de nachten. Vanaf oktober stap je over op een dikkere en als het dan nog kouder wordt, is het handig om beiden te gebruiken.

Idd is het verstandig om na het rijden een goede zweetdeken te gebruiken. Zo komt veel zweet al op de deken te liggen. Een goede fleecedeken doet dat, maar zelf prefereer ik wol. Ik kon dat ook niet betalen, dus heb simpele fleece daarvoor. Daarmee kan je wel het beste zorgen voor een zo droog mogelijk paard op de wei.

Een paard na het werk, met deken, nat op de wei zetten, vind ik persoonlijk niet zo diervriendelijk. Dus goed droogstappen blijft belangrijk. En scheren doen ze in mijn omgeving eind september. Zo krijgt het paard de kans om toch voor de winter nog een beetje vacht te kweken. Anders krijgen ze het wel heel erg koud in de winter.

Hier krijgt alleen mijn WPN 's winters een deken om. De Dartmoor en de PRE niet. Soms de D wel, maar dan voornamelijk om te voorkomen dat dochterlief zich een breuk borstelt. Hij verandert in de winter ook in een teddybeer. (net als de PRE) Met deken ligt de bagger namelijk op de deken en niet op de pony. :D Bij heel koude en ook natte dagen, staan de paarden hier wel op stal. Mijn WPN is een geboren koukleum. Dus die krijgt in de winter wel een 200 grams deken om. Nu met die nachten onder de 10 graden ook. Hij staat nu nog 24/7 buiten.

Zelf heb ik een harry's horse, omdat die band hoger op de schoft ligt. Ik vind dat heel fijn. Maar ik vind de dekens van Bucas ook echt een aanrader. Als ik die HH niet had gehad, had ik zeker een bucas overwogen. Die liggen er wel heel mooi op! En ze blijven er ook op liggen. Ik heb een goedkoper dekentje voor onze D, maar die heeftde deken regelmatig om zijn buik ipv op zijn rug.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:51

Heb zeker goede zweetdekens, en meerdere omdat ze om de 2 uur omgewisseld worden omdat ze dan doorweekt zijn.

Klopt dat dat nu al zou moeten, maar ik wil zijn wintervacht niet tegengaan, wel stukken verminderen. Als ik hem nu een deken omdoe, zweet hij ook

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:52

Wat betrefd merk deken ... Ik gebruikt de Amigo van Horseware. Super fijne dekens, sterk en toch goed betaalbaar. Ik wil geen andere meer.
Lijken ook veel op de bucas trouwens.
Laatst bijgewerkt door amazing_lady op 11-08-12 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:52

Denk niet dat het met tijd te maken heeft. Goed, een deken is een hulpmiddel en handig in gebruik, maar daarom niet slecht voor een paard of een teken van slechte verzorging.
Wat betreft weerstand gaan we het niet eens worden vrees ik. Heb je toevallig een onderzoek erover? Is natuurlijk altijd een interessante kwestie (maar niet waar dit topic over gaat).

Als mijn paard een dag in de regen heeft gestaan merk ik dat zeker aan haar rug. Die is strak en gespannen, ipv los en ontspannen. Ik vind dat niet prettig voor haar, om met zo'n rug aan het werk te moeten. Ja, na het werk is die los, en de volgende dag? Met het heerlijke Hollandse weer? En wat denk je wat die minieme tocht doet op stal?
En als iedere keer na een training het paard nat is? Lijkt mij ook niet goed voor de gezondheid, vochtbalans, zoutbalans enz. Dan kan je inderdaad een stukje scheren. Of je kiest ervoor de vacht zonder scheren korter te houden met een goede deken. Ja, ze moeten goed liggen, en de vacht moet goed kunnen blijven ademen en je moet niet doorslaan met de dikte.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:54

Rianne omschrijft precies wat ik bedoel.
Ik vind het niet gezond voor mijn paard als hij na het werk zo doorweekt op stal staat. Geeft niks met gemakzucht van mij uit te maken

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:58

Op de pension waar mijn paard lang heeft gestaan, werd mij eens uitgelegd, dat je voor minder vacht nu al moet beginnen. Dan heb je er in de winter ook meer profijt van, dat je hem niet zo nat kúnt rijden. Ik vind het daarom wel van nut om, als je het om de reden die je omschrijft doet, nu al begint met een dekentje. Idd ben ik ook van mening, dat mijn paard stijf wordt van kou en om die reden kijk ik dagelijks naar het weer. Als het koud dreigt te worden, krijgt ie een deken om en die haal ik er dan 's morgens weer af. Maar ja, grote voordeel voor mij is, dat mijn paard 100 voetstappen van mij verwijderd staat. Ik begrijp wel, dat dat niet voor iedereen zo is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:59

De aanmaak van de vacht wordt door meerdere omstandigheden bepaald. Genetische aanleg, ras, zijn hier belangrijke spelers in. Lengte van de dagen ook. En pas daarna komt temperatuur. Denk dat je jezelf wat rijk rekent als je vindt dat een deken gaat helpen. Nadeel van een deken is ook dat je paard z'n natuurlijke waterdichtheid verliest. Ik zou er zelf voor kiezen geen deken te nemen maar er een paar sportstrepen in te scheren, zodat je paard de warmte wel kwijt kan, maar er verder bij het 24/7 buiten zijn geen hinder aan ondervindt.
Mocht je toch een deken willen, raad ik de Rambo Duo aan. Die is gauw warm genoeg, zelden te warm, ademt, etc. Maar goed, die zul je ook wel veel te duur vinden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:01

Ow en tja, ten overvloede. gezondheid zit hem niet in dekens vind ik. Het gaat er om hoe je paard in zijn velletje steekt. Ik kijk naar het paard en als ik denk dat ie beter af is met een deken krijgt hij die. Zoals ik al schreef, de andere 2 krijgen een lekker dikke vacht en ik ervaar eigenlijk weinig problemen in de winter met nat zijn. De Dartmoor én de Pre zijn met een dik kwartier droogstappen en een zweetdeken vaak snel droog. Maar ook hier geldt, ik ga regelmatig even checken, omdat ze achter ons huis staan. Dat maakt zulk maatwerk wel makkelijker.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:02

Christyj138 schreef:
Ik doe in principe niet anders dan uitstappen. Hooguit 25 minuten rijden en door en door nat. Uitstappen, zeker lang. Maar als ik moet stappen tot hij droog is ben ik ongeveer 5 uur verder.

Het gaat mij zeker ook niet om de tijd, dat is gemakkelijk te regelen met mede-eigenaar. Maar meer voor het welzijn van de pony. "Hij voelt zich niet prettig bij het zweten en ontiegelijk snel warm hebben. Daardoor zou ik liever de winter niet doorrijden en alleen buiten.

Tuurlijk zweet hij buiten ook, maar dat neem ik net als jij voor lief. Zo erg is dat zweten dan niet, in de dressuur training wel. (omdat hij dan natter is als een buitenrit)

ik denk toch liever dat dan een deken... Hoe weet/merk jij dan dat hij zich daar niet prettig bij voelt? Qua welzijn? er is niks mis met zweten, je mag alleen niet stilstaan, door blijven lopen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:03

idefix4 schreef:
Ow en tja, ten overvloede. gezondheid zit hem niet in dekens vind ik. Het gaat er om hoe je paard in zijn velletje steekt. Ik kijk naar het paard en als ik denk dat ie beter af is met een deken krijgt hij die. Zoals ik al schreef, de andere 2 krijgen een lekker dikke vacht en ik ervaar eigenlijk weinig problemen in de winter met nat zijn. De Dartmoor én de Pre zijn met een dik kwartier droogstappen en een zweetdeken vaak snel droog. Maar ook hier geldt, ik ga regelmatig even checken, omdat ze achter ons huis staan. Dat maakt zulk maatwerk wel makkelijker.

Zo denk ik er ook over, en in dit geval vind ik het niet echt nodig, omdat het paard het prima zelf kan regelen, als ik het goed lees..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:06

Sientje: Deels mee eens. Het eerste jaar dat we de Dartmoor hadden, was ie duidelijk altijd geschoren in de winter. Als je het dan niet doet, krijgen ze een mega dikke vacht. Het eerste jaar overwogen we even om hem toch maar het 2e jaar te scheren. Het eerste jaar werd ie niet moe van zijn ruitertje. Die had nog zat aan er op blijven zitten als ie zijn rondjes wandelde. Inmiddels hebben we hem een jaar of 4. En elk jaar merken we dat hij minder wintervacht aan maakt. Dus het heeft ook zeker te maken met hoe je met een paard omgaat. Als je hem altijd scheert, dan heeft het tijd nodig om je paard zodanig te krijgen, dat hij minder vacht aan maakt.
Verder heeft het ook met licht te maken. Een vriendin van mij kon dat goed zien bij haar paard. Als zij het licht aan laat in de stal en daar op tijd mee begint, dan heeft haar paard een minder dikke vacht, dan wanneer hij in het donker staat. Dus ook het feit dat de dagen korten, speelt mee in de vachtontwikkeling.

Verder had mijn paard altijd een teddyvacht. Toen hij op een warmere stal kwam te staan, werd ook dat minder. Dus het heeft ook absoluut te maken met de condities waar je een paard in houdt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:08

Batlow: Ik deel je mening, maar TS wil wel advies, omdat ze een deken wil, dus deel ik dan wel mijn ervaringen. Ik kan ook wel begrijpen, dat het praktisch gezien fijner is als je je paard niet nat op de wei hoeft te zetten. Om die reden ben ik dus van mening, dat je dan tijdig moet beginnen met een deken, zodat de pony minder vacht gaat aanmaken. Daar heb je in de winter, met droogstappen, dan ook weer profijt van. Dat is dan de afweging ook die je kan maken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:10

idefix4 schreef:
Sientje: Deels mee eens. Het eerste jaar dat we de Dartmoor hadden, was ie duidelijk altijd geschoren in de winter. Als je het dan niet doet, krijgen ze een mega dikke vacht. Het eerste jaar overwogen we even om hem toch maar het 2e jaar te scheren. Het eerste jaar werd ie niet moe van zijn ruitertje. Die had nog zat aan er op blijven zitten als ie zijn rondjes wandelde. Inmiddels hebben we hem een jaar of 4. En elk jaar merken we dat hij minder wintervacht aan maakt. Dus het heeft ook zeker te maken met hoe je met een paard omgaat. Als je hem altijd scheert, dan heeft het tijd nodig om je paard zodanig te krijgen, dat hij minder vacht aan maakt.
Verder heeft het ook met licht te maken. Een vriendin van mij kon dat goed zien bij haar paard. Als zij het licht aan laat in de stal en daar op tijd mee begint, dan heeft haar paard een minder dikke vacht, dan wanneer hij in het donker staat. Dus ook het feit dat de dagen korten, speelt mee in de vachtontwikkeling.

Verder had mijn paard altijd een teddyvacht. Toen hij op een warmere stal kwam te staan, werd ook dat minder. Dus het heeft ook absoluut te maken met de condities waar je een paard in houdt.

dat is zeker waar! ken mensen die hun paard intensief rijden en mee bezig zijn. Deze paarden hebben nooit deken op en in de winter zie je niet eens dat ze een wintervacht hebben....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:11

@idefix, ik had het over het scheren van een paar sportstrepen hè? ;), niet het volledig scheren van het paard... ;) Maar precies zo dat de lange haren er wel overheen vallen om weer en wind op te vangen, maar intussen ook mooie ventilatiegaten zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:19

Samaranch is zo'n paard. :+ Daarvan krijg ik jaarlijks de vraag wie hem scheert. :D Zijn wintervacht zie je nauwelijks, maar in het voorjaar blijkt ie er elk jaar toch te zitten.

Sientje: Heel eerlijk; ik heb echt géén verstand van scheren. Heb ik nog nooit gedaan en onderlest is hier een pony zijn oortjes bewerkt met zo'n grappig apparaatje en ik stond dus in de stromende regen te poeieren, toen ik hem zijn halster om wilde doen om hem binnen te kunnen krijgen. Beestje was niet geraakt, maar toch volledig kopschuw door dat ding, dus als het even niet hoeft, dan geen scheerapparaten de stal. (Of zelf in de regen gaan staan om je poown te komen vangen... :+)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:20

Ik raad je aan deze pagina eens te lezen. Zoals ik begrijp gaat t je er dus om dat je paard tijdens het rijden heel nat word en je dan lang moet uitstappen om hem droog te krijgen en je daarvoor een deken wilt gebruiken om hem korter in de vacht te houden. Een paard hoeft niet kurkdroog het weiland op, het word niet ziek als ie nog nat is na het rijden.

Lees dit maar eens, heeft mij ook een hoop duidelijk gegeven aangezien ik ook een teddybeertje in de winter heb die 24/7 buiten loopt en veel zweet tijdens het rijden http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

[edit] Ik denk dat je paard dus zonder deken eerder droog is dan dat ie onder een deken staat. Zonder deken kan hij zelf dus op de wei drogen. Met deken kan je hem dus niet gelijk na het rijden opgooien dat droogt veel minder snel en moet je waarschijnlijk eerst met zweetdekens in de weer.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 00:27

Ik ga heb niet een paar strepen scheren en dan zonder deken zetten. Zelfs niet 1 streepje naar chter.

Maar het ia nu erg offtopic allemaal, kan ik niet zoveel mee omdat die dekens altijd een discussie punt zijn.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 00:31

Mijne kan de wei niet op als hij zeiknat is. Hij kan er niet tegen en wil dit ook niet. Ongeacht ziek of niet ziek. En ja hij wordt er ziek van

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:31

Christyj138 schreef:
Ik ga heb niet een paar strepen scheren en dan zonder deken zetten. Zelfs niet 1 streepje naar chter.

Maar het ia nu erg offtopic allemaal, kan ik niet zoveel mee omdat die dekens altijd een discussie punt zijn.

waarom niet? wat is de gedachte hierachter? Want alleen onder de hals/borst scheren, heeft het paard geen deken nodig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:32

Christyj138 schreef:
Mijne kan de wei niet op als hij zeiknat is. Hij kan er niet tegen en wil dit ook niet. Ongeacht ziek of niet ziek. En ja hij wordt er ziek van

lezen is ook een vak apart