wie is er fout?? zij of ik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:17

miriam2105 schreef:
Maar nu mijn vraag zoals jullie allemaal weten is een paard niet 123 te stoppen maar wat nou als je die kids of andere mensen omver loopt/rijdt wie heeft er dan schuld? Deze discussie ging bij mij op stal de enen zegt van de ruiter en ander zegt van die mensen. (er staat duidelijk een bord met RUITERpad) dus wie heeft er volgens jullie schuld?

Juridisch is er verschil tussen schuld en aansprakelijkheid. Dat is handig, want zeker als er geen verdere getuigen zijn is het tamelijk zinloos om uit te zoeken wie schuldig is. Dat wordt een welles-nietes verhaal waar niemand iets aan heeft.
Als jouw paard schade veroorzaakt aan derden, ongeacht of dat kinderen, volwassenen of (loslopende) huisdieren zijn, dan ben jij als eigenaar aansprakelijk. Je AVP-verzekering zal dat overigens ook gewoon uitkeren, daar is die voor. Maar als redelijkerwijs kan worden aangetoond dat bij de partij die schade heeft sprake is van eigen handelingen die een te verwachten risico inhielden, dan heeft die partij juridisch óók 'eigen schuld'. En dat kan gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid. Die wordt dan verdeeld, of gaat geheel over naar de andere partij.

Bo_Cassey

Re: wie is er fout?? zij of ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:51

Wat ik wel even wil zeggen is dat ik vaak van mensen hoor dat ze vinden dat paarden niet thuishoren in het verkeer. Zelf ben ik ook wel eens zowat van de weg gedrukt, terwijl ik WETTELIJK VERPLICHT was om daar te rijden met paard.

Dan heb ik toch zoiets van: tja mensen, laat de ruiterpaden dan toch aub aan ons! Want als we daar niet eens rustig kunnen rijden (door bijvoorbeeld agressieve honden die loslopen), waar dan wel?

Overigens begrijp ik heel goed dat wandelaars daar per ongeluk terecht kunnen komen, dus ik zou verder niet boos worden ofzo. Maar ga daar voor ieders veiligheid niet met opzet lopen.....

Ik heb zelf kleine kinderen en weet dat ze soms snel weg kunnen rennen, ook alle begrip voor. Of ik nou te fiets of te paard ben, ik blijf altijd rustig wachten tot alles ok is (en stel haastige aan hun kind sjorrende mensen dan ook gerust).
Deelnemen aan het verkeer wordt dan voor iedereen een stuk leuker.

Verder, wanneer mensen wegkruipen zou ik ze gewoon gedagzeggen. Dan weet je paard dat daar mensen zijn (en geen wolven). Ik zeg altijd iets als ik langs een paard moet, of dat nu op de openbare weg is of op stal terwijl ik achterlangs moet met een kruiwagen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:28

jury schreef:
Ik vind het een kwestie van "leven en laten leven".
Wij rijden ook wel eens op een fiets of wandelpad en dan probeer je zoveel mogelijk rekening te houden met de hoofdgebruikers.
Dat zouden deze wandelaars ook kunnen doen op een ruiterpad. Maar om nu een alleenrecht op te eisen .....

Dat gaat mij ook te ver maar het is zó vervelend als het op net dat ene fijne, brede, lange galoppad krioelt van de wandelaars/kinderen/honden. Echt altijd dáár, tuurlijk is het een mooi pad, en ik wil er gas kunnen geven zonder om de 50 meter in te hoeven houden.

Iemand die een koppel jachthonden letterlijk recht onder de neus van m'n paard losklikt van de lijn is me ook te gortig, helemaal als ik een grote bek krijg als ik er wat van zeg :( Buiten heb ik ook áltijd een lange zweep bij me: het zal me niet nog eens gebeuren dat er een bullterrier of wat voor hond dan ook ineens in m'n paard z'n staart hangt.

Mensen die er ter plekke achter komen dat ze op een ruiterpad lopen en aan de kant gaan heb ik geen moeite mee. Wel met kinderen die midden op het ruiterpad met een emmertje en schepje zitten te spelen, of met mensen die overdwars het ruiterpad liggen om daar een gymnastische oefening te doen. Als je met je gezicht zo dicht bij de grond ligt zie je toch ook de vele hoefafdrukken, denk ik dan :+

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:37

Jorinda__ schreef:
De duinen zijn vaak van Staatsbosbeheer, geldt dat niet als openbare weg? Want dan heb je kans dat die regels weer heel anders liggen..

Volgens mij zijn de duinen bij Heemskerk in beheer van het PWN... Misschien kun je met hen contact opnemen ? Er is ook een belangengroep van diverse stallen in de omgeving, vertegenwoordiger KNHS en het PWN. Zij vergaderen een paar keer in het jaar, en als dit soort dingen zijn daar te bespreken.
Ik ben eens bij zo'n vergadering aanwezig geweest. Er wordt serieus geluisterd naar situaties die gevaar opleveren en er wordt daarna actie ondernomen.

Maar wie er fout zit? Het is natuurlijk levensgevaarlijk als kinderen daar gaan spelen op het ruiterpad, maar volgens mij zijn wij als ruiters/amazones ook verantwoordelijk als er ongelukken gebeuren...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:40

Wellicht moet je dan op een ander moment van de dag die galop op dat pad willen maken. Als je ongestoort wil draven en galoperen moet je niet met mooi weer op zondagmiddag naar de hei gaan, dan kies je beter een vroege ochtend liefst door de week. Ingewikkelder is het niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:47

Kennelijk toch ingewikkelder dan jij bevroedt. Ik reed daar meestal op dinsdagochtend. Hoe doordeweeks wil je het hebben?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:49

Sinds 1979 rijd ik buiten en er moet mij toch iets van het hart:
voor ruiters wordt het steeds minder leuk om buiten te rijden.
Ik heb netjes mijn ruiterbewijs en doe er alles aan om veilig buiten te kunnen rijden, maar dan...:

-mountainbikers op het ruiterpad
-loslopende honden die niet goed onder appel staan
-kinderwagens
-kabouterpaden
-Goois Natuurreservaat laat ruiters betalen voor de ruiterpaden, maar fietsers en voetgangers hoeven niets te betalen
terwijl hun paden ook onderhoud vergt en dan laten ze ook nog Schotse Hooglanders los lopen met alle gevolgen van dien
-oversteken over de weg: zo'n leuk laag fietsknopje dat je naast je paard moet gaan hangen om op het knopje te kunnen drukken
etc.

Verder vind ik ruiters/ paarden de zwakste in het verkeer: als een paard schrikt van een andere onvoorzichtige weggebruiker en schade maakt, kan het paard zelf schade oplopen bv gebroken been, met het gevaar dat je het dier in moet laten slapen, terwijl jij je probeert aan de regels te houden maar door het suffe gedrag toch de dupe bent!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:33

Koper schreef:
Kennelijk toch ingewikkelder dan jij bevroedt. Ik reed daar meestal op dinsdagochtend. Hoe doordeweeks wil je het hebben?

Da's redelijk doordeweeks, ja. Maar goed, de essentie is dat je gewoon moet zoeken naar een combinatie plek/tijdstip die je de gelegenheid geeft om die galop te maken. Misschien moet je wat verder van de parkeerplaatsen/bewoonde wereld af gaan om rustig te rijden en niet vasthouden aan dit ene pad dat zo enorm geschikt lijkt maar het dus kennelijk niet is.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:03

voet gangers dienen op hun eigen paden te lopen en ruiters ook op hun eigen paden het is zelf bij de wet gescheven. die voetgangers kunnen een vlike boete krijgen van wel €50.
dus dat zegt wel genoeg van dat voetgangers niet op ruiterpaden mogen lopen tenzei het is aangegeven is het een uitzondering anders niet

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 19:04

Citaat:
Da's redelijk doordeweeks, ja. Maar goed, de essentie is dat je gewoon moet zoeken naar een combinatie plek/tijdstip die je de gelegenheid geeft om die galop te maken. Misschien moet je wat verder van de parkeerplaatsen/bewoonde wereld af gaan om rustig te rijden en niet vasthouden aan dit ene pad dat zo enorm geschikt lijkt maar het dus kennelijk niet is

mijn paard schrikt niet altijd maar is als ze alleen is gewoon meer alerter op "vreemde" dingen die er normaal niet zijn.
het gaat mij er niet om te galopperen of iets maar het moet toch niet zo zijn dat ik maar mij moet aanpassen aan mensen die op het ruiterpad lopen terwijl ze er niets eens mogen komen. Ik werk ook en kan niet vroeg in de ochtend en door de weeks (ben om 7u van huis).
Als ik naar het duin wil moet dat kunnen zonder me zorgen te maken over hoe of wat als ruiter mag je al bijna niks maar dat is mijn mening.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:07

Waratje schreef:
Koper schreef:

Da's redelijk doordeweeks, ja. Maar goed, de essentie is dat je gewoon moet zoeken naar een combinatie plek/tijdstip die je de gelegenheid geeft om die galop te maken. Misschien moet je wat verder van de parkeerplaatsen/bewoonde wereld af gaan om rustig te rijden en niet vasthouden aan dit ene pad dat zo enorm geschikt lijkt maar het dus kennelijk niet is.

Ja, want ik ben geboren met een rijbewijs én een trailer en als bijrijder heb je ook zo lekker veel te zeggen over waar en wanneer je een paard mee kunt nemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:09

Ik heb het niet over trailers, hoor, alleen over routes wat verder het terrein in.
Net trouwens een erg ongestoord rondje bos gedaan rond etenstijd, geen mens tegengekomen, wel een heel mooie ree ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:22

Kan niet echt wakker liggen van wandelaars op het ruiterpad.
Zo veel zijn het er meestal ook weer niet.
Mits ze aan de kant gaan als je langs komt (wat we dan doorgaans in stap doen).
De meeste mensen gaan ook wel aan de kant als je langs komt.

Minder praktisch was de familie die midden op het ruiterpad, zijn picknick kleedje had uitgespreidt :') :+ .
En de meneer met Ipod aan in zijn oren die we net toen we de bocht om kwamen galoperen zagen
en nog riepen (gelukkig waren onze beider paarden prima rembaar) wat hij niet hoorde.
Stond met zijn rug naar ons toe midden op het pad te staan.. (sprak geen NL en leek tikje onder invloed en verdwaald)
Schrok zich ook het schompes toen mijn paard zijn neus over zijn schouder keek en wij vroegen of hij verdwaald was of zo??
(toen stonden wij al stil achter hem 8-) )

Kan me er niet heel erg druk om maken, alleen die picknickers snapten het werkelijk niet.
Terwijl we ze nog uitlegden dat het niet zo'n veilig plekje was, na een heuvel.. midden op het pad..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:11

Bij ons lopen veel hondenbezitters met honden door het duin. Op de ruiterpaden, kan het doggie lekker los lopen. Helaas kunnen de meeste honden niet zo goed met paarden omgaan, heb al vaak met veel geblèr een hond weg moeten jagen...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:49

Sjolvir schreef:
Minder praktisch was de familie die midden op het ruiterpad, zijn picknick kleedje had uitgespreidt :') :+ .
En de meneer met Ipod aan in zijn oren die we net toen we de bocht om kwamen galoperen zagen
en nog riepen (gelukkig waren onze beider paarden prima rembaar) wat hij niet hoorde.
Stond met zijn rug naar ons toe midden op het pad te staan.. (sprak geen NL en leek tikje onder invloed en verdwaald)
Schrok zich ook het schompes toen mijn paard zijn neus over zijn schouder keek en wij vroegen of hij verdwaald was of zo??

Kan me er niet heel erg druk om maken, alleen die picknickers snapten het werkelijk niet.
Terwijl we ze nog uitlegden dat het niet zo'n veilig plekje was, na een heuvel.. midden op het pad..

Mijn vraag is dan gelijk waarom kom je in galop de bocht of heuvel af terwijl je geen zicht hebt?.

Les een wat ik altijd geleerd hebt is dat je aan je tempo moet denken als je geen goed zicht hebt. Er kan van alles op je pad liggen. Ik reed op mijn vorige stal niet graag buiten de paden waren super alleen tja naast de weg en mensen gooien nu eenmaal graag dingen uit het raam ipv netjes in de prullenbak. Als ik in galop zit kan ik echt niet goed zin wat er ligt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:04

Blijkbaar waren de paarden hier goed onder controle, aangezien ze op tijd konden afremmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 01:52

sanne1221 schreef:
Sinds 1979 rijd ik buiten en er moet mij toch iets van het hart:
voor ruiters wordt het steeds minder leuk om buiten te rijden.
Ik heb netjes mijn ruiterbewijs en doe er alles aan om veilig buiten te kunnen rijden, maar dan...:

-mountainbikers op het ruiterpad
-loslopende honden die niet goed onder appel staan
-kinderwagens
-kabouterpaden
-Goois Natuurreservaat laat ruiters betalen voor de ruiterpaden, maar fietsers en voetgangers hoeven niets te betalen
terwijl hun paden ook onderhoud vergt en dan laten ze ook nog Schotse Hooglanders los lopen met alle gevolgen van dien
-oversteken over de weg: zo'n leuk laag fietsknopje dat je naast je paard moet gaan hangen om op het knopje te kunnen drukken
etc.

Verder vind ik ruiters/ paarden de zwakste in het verkeer: als een paard schrikt van een andere onvoorzichtige weggebruiker en schade maakt, kan het paard zelf schade oplopen bv gebroken been, met het gevaar dat je het dier in moet laten slapen, terwijl jij je probeert aan de regels te houden maar door het suffe gedrag toch de dupe bent!

Dat zijn we ook als ruiters zijnde, het feit dat je te paard bent maakt je tot een kwetsbare verkeersdeelnemer, ik vind het zelf ook zwaar irritant dat er op je gegeven geba(a)r(en) niet wordt in gegaan!

De wielrenkuddese en loonwerkers houden maar weinig rekening met je als verkeersdeelnmer zijnde, Sommige vrachtwagenchauffeurs zetten soms netjes hun combinatie stil zodat jij rustig kan oversteken maar er zijn er genoeg die zich niks aantrekken van jou signalen....Kan je 100 keer een ruiterbewijs hebben, je bent nogal altijd afhankelijk van de wil van andere verkeersdeelnemers!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:37

De andere weggebruikers worden niet geïnformeerd over de betekenis van de signalen die wij aanleren! Dus dat kan je alleen de overheid en de auto-instructie kwalijk nemen.

Ik vroeg eens een vrachtwagenchauffeur waarom zij vaker remmen. Zij vertelde me toen dat die chauffeurs zoveel uren op de weg spenderen en zoveel zien, dat ze gevaar sneller waarnemen. Dan stoppen ze liever om dat meisje met dat onrustige paard over te laten steken, dan dat er een ongeluk gebeurt.
Onze boer runt ook een vrachtwagenbedrijf. Die chauffeurs moeten vaak een wagen ophalen/parkeren terwijl wij net met paard over het erf lopen. Dus dat zijn in elk geval een paar chauffeurs die weten dat met paarden voorzichtig moet worden omgegaan!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:41

Liefbeestje schreef:
Jorinda__ schreef:
De duinen zijn vaak van Staatsbosbeheer, geldt dat niet als openbare weg? Want dan heb je kans dat die regels weer heel anders liggen..

Volgens mij zijn de duinen bij Heemskerk in beheer van het PWN... Misschien kun je met hen contact opnemen ? Er is ook een belangengroep van diverse stallen in de omgeving, vertegenwoordiger KNHS en het PWN. Zij vergaderen een paar keer in het jaar, en als dit soort dingen zijn daar te bespreken.
Ik ben eens bij zo'n vergadering aanwezig geweest. Er wordt serieus geluisterd naar situaties die gevaar opleveren en er wordt daarna actie ondernomen.

Maar wie er fout zit? Het is natuurlijk levensgevaarlijk als kinderen daar gaan spelen op het ruiterpad, maar volgens mij zijn wij als ruiters/amazones ook verantwoordelijk als er ongelukken gebeuren...

Beheerder is PWN Inderdaad. Je moet daar ook een dagkaart of jaarkaart hebben om te mogen rijden.

Staat op die kaart geen telefoonnummer waar je naar kan bellen? Wellicht kunnen de boswachters vaker controleren? Als er meerdere meldingen komen zullen ze er vast wel iets mee doen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:05

Bo_Cassey schreef:
Blijkbaar waren de paarden hier goed onder controle, aangezien ze op tijd konden afremmen.

En wat als dat niet zo was?. Die persoon komt uit een onoverzichtelijk sitautie hard aanrijden...in het verkeer ben je fout.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:19

Op de meeste ruiterpaden mogen gewoon wandelaars komen. Tenzij er dit bord staat:

Afbeelding

Dan is het pad alleen toegestaan voor ruiters. Wat ik uit het verhaal van TS kan opmaken, is het een pad dat alleen bedoelt is voor ruiters, niet voor wandelaars. Neem eens contact op met de beheerder van het gebied en doe daar je verhaal. Misschien kan/wil de beheerder hier wel iets aan doen.
Alle andere aanduidingen van ruiterpaden betekenen alleen dat het een pad is waar ruiters mogen komen. Niet dat wandelaars daar niet mogen komen. Irritant? Ja soms wel, maar veel mensen hebben het gewoon niet in de gaten. Leven en laten leven zou ik zeggen.
Laatst reed ik op een ruiterpad (aangeduid met paaltje dus ook toegestaan voor wandelaars) en daar reden twee meiden die aan het klagen waren dat er wandelaars liepen terwijl ze net wilden galopperen. Luid mopperend kondigden ze dan maar om er dwars doorheen te galopperen, dat zou de wandelaars wel leren. Ik heb ze maar gemeld dat die wandelaars daar gewoon mogen komen... Zucht... Door dit soort ruiters (blijkbaar ook velen hier) worden ruiters steeds minder graag geziene gasten in natuurgebieden. Laten we gewoon rekening met elkaar houden en ervoor zorgen dat we over 5 of 10 jaar nog steeds welkom zijn in natuurgebieden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:29

Prisca schreef:
Bo_Cassey schreef:

En wat als dat niet zo was?. Die persoon komt uit een onoverzichtelijk sitautie hard aanrijden...in het verkeer ben je fout.

Waarom heeft iedereen altijd het idee, dat als je in het bos galoppeerd je er als een bezeten dwaas in rengalop door heen crosst??
Handgalopje bestaat ook nog.
En Sjol galoppeerd overigens langzamer dan ze kan draven.
En tijdens zo'n handgalopje is commando, hooooo, meer dan genoeg om haar in de ankers te zetten.
Voor de kenners van de L en D duinen het was het brede pad dat toen nog bebost was (nu gekapt) van de roestelberg naar het zand.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:57

Dat is een mooi pad voor een galopje Sjolvir! Flauw bochtje, klein heuveltje, moet kunnen toch?

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:55

De mensen die als niet ruiter op het ruiterpad zitten zijn fout, lijkt me ook omdat het paard niet zo betrouwbaar is als een auto mocht er een ongeluk gebeuren. De ruiter in het gelijk gesteld zou worden. Is alleen erg lastig als mensen dat soort dingen doen en kan een mooie rit behoorlijk verpesten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:07

Sjolvir schreef:
Kan niet echt wakker liggen van wandelaars op het ruiterpad.
Zo veel zijn het er meestal ook weer niet.
Mits ze aan de kant gaan als je langs komt (wat we dan doorgaans in stap doen).
De meeste mensen gaan ook wel aan de kant als je langs komt.

Hier ben ik het helemaal mee eens. In NL kun je niet meer het alleen recht op eisen en ach zeg nu zelf hoe vaak rijden wij niet over een voetpad of over een fietspad?
Tja en soms maak je grappige dingen mee (die gevaarlijk kunnen uitpakken maar geluk heb je nodig in de paardensport) zoals picknicken midden op het ruiterpad :D , of zoals wij dat opeens een man op het ruiterpad achter de boom waar wij rakelings langs moesten stappen omhoog schoot, want hij dacht daar rustig te kunnen p..pen :D :D , tja paarden staan dan natuurlijk ook even recht overeind van schrik op twee benen en maakte een grote hoge sprong op de plaats, maar ach wij kunnen daar wel heel erg om lachen.
Ik denk zelf dat het probleem en de stress (vertaald in boosheid) meer zit in het feit dat paard nog niet goed bevestigd is buiten. In zo'n druk bevolkt land als in NL is dat altijd lastig want daar ben je nergens alleen. Dat kan gewoon niet. Wellicht voorlopig nog maar even met zijn tweeën gaan of het risico nemen. En hoe je het ook went of keert, paardrijden houdt nu eenmaal altijd wat risico in.
Zelf ook een keer helemaal achterin het bos op een goed overzichtelijk pad in rengalop gegaan met mijn vriendin en toen sprongen opeens twee kinderen uit het bosje vlak voor de paarden. Paarden stonden gelijk stil. Vriendin zat op de oren van haar Haf die haar galant liet afstappen door hoofd naar beneden te doen en ik zat voor het zadel op de nek van mijn paard en kon terug gaan zitten. Kinderen stonden verstijfd van schrik met grote bange ogen twee cm voor de paarden :D . Tja opvoeden was dus niet meer nodig. Vriendin en ik hebben in onze broek gedaan van het lachen zo'n stom gezicht was het dat zij op de oren zat van Mädel. Probeer dus je probleem op te lossen zonder mensen van het ruiterpad af te jagen want dat is een verloren strijd.