Trailertraining?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Trailertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:06

Ik zie mensen achterwaarts de trailer inlopen..... En vraag me af waarom?
Als het paarde de stal inloopt wordt het of los gelaten of loopt achter de rug aan van de begeleider, maar de trailer dan is het verhaal ineens anders.

Ik ben absoluut niet voor geweld, maar een pedagogisch verantwoorde tik op het juiste moment doet wonderen.
Mijn dochter laad en lost de paarden alleen, touw over de hals, stang erachter weg en eruit, erin in om gekeerde volgorde.
En dat altijd met onze paarden en heb er verscheidene gehad.

@merrieveulen, ook ik bekijk de paarden en het ene paard is de andere niet. Zweep gebruiken doe ik niet, wel een schep met een breed blad. Werkt super.
En inderdaad het zijn de mensen die op cursus moeten, en helaas zijnner anderen die zich eraan verrijken om een paard te laden.

Mijn dochter heeft wel eens geholpen, de mensen weg sturen en hups peerd stond zo op de trailer.
Voeren op de trailer doen we niet aan, paard belonen voor idioot gedrag.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:08

alane maar voeren als ze er uiteindelijk wel instaan doe je dat ook niet.

Naar mijn mening beloon je ze dan voor goed gedrag omdat ze er in staan.

Die van mij krijgt pas eten als hij met 4 benen helemaal erin staat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:26

Daks schreef:
alane maar voeren als ze er uiteindelijk wel instaan doe je dat ook niet.

Naar mijn mening beloon je ze dan voor goed gedrag omdat ze er in staan.

Die van mij krijgt pas eten als hij met 4 benen helemaal erin staat.

Nope, eigenlijk nooit.
Alleen naast de trailer. Als we op concours zijn.

Zie het eens zo.
Je paard doet idioot als hij op de trailer moet, jij stopt met trailer laden en paard wordt beloont voor zijn gedrag.
Ipv dat jij op houdt met dwingen op het moment dat je paard stil staat. Dan is de beloning geen dwang meer. En van daaruit kun je verder werken als je meent dat een hardere aanpak niet werkt.
Tel daarbij op het sensibele paard, peerd is stout en krijgt een tik, peerd slaat met het hoofd en mens beloont. Peerd leert tik is idioot doen want dan volgt de beloning.

Voeren op de trailer is belonen voor niets.... Voor normaal gewenst gedrag. Ie het als rijden met een hengel met een wortel eraan, en telkens als het paard iets goed doet krijgt hij een wortel. Doe je toch ook niet?
Op de wasplaats of het in de weide staan wordt toch ook niet extra beloond?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:31

alane dan zei wij het niet met elkaar eens.

In mijn ogen vind mijn paard de trailer niet en g maar het moment dat hij erin staat.
Ernaar toe lopen geen probleem er langs geen probleem maar erin was 1 heel groot probleem.
Weet waar het probleem vandaan komt Klep een keer keihard dichtgegooid(niet ik overigens)

Ik weet dat mijn paard onder druk echt een ezel is en ontzetten boos en stroef word.
Dus mijn idee is nu voeren in de trailer is het vertrouwen in de trailer terug brengen.

Ik zou ook nooit een paard voeren die met 2 benen op een klep staat nee pas voer als het er volledig in staat.

En nu is het nog voer en straks een wortel ofzo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:57

nou... ik heb er eens één gehad en die zag het echt niet zitten. paard had ook moeite met evenwicht en werd in de trailer alle kanten op geslingerd, dus goede ervaringen creëren was lastig. dit paard heb ik voor elke stap de klep op en de trailer in beloond. elk been apart aangetikt met een zweepje, uiteraard het juiste been en bij de juiste reactie een stukje wortel. paard was daarna stressloos te laden.

ik sluit eigenlijk nooit een manier uit, behalve grof geweld. een welgemikte tik (evt met een schep ja) kan soms gewoon het klusje klaren. een stukje wortel op z'n tijd kan dat dus ook. zeker bij paarden met oprechte angst of onzekerheid door ervaringen uit het verleden werkt de ultrazacht-aanpak vaak best.

achterwaarts lopen kan zooo verkeerd uitpakken... op zich is er met achterwaarts niks mis, maar mensen hebben er vaak de verkeerde houding bij. met hun lijf zeggen ze 'rot op', maar bedoelen 'kom hier'. een paard kijkt altijd naar lichaamstaal, en als er iemand zelfverzekerd met ze inloopt zijn er maar zelden problemen.

net als mensen die zich schrap zetten en aan het hoofd gaan hangen, negen van de tien keer hangt het paard domweg terug.

mijn pony is van 't jaar enorm geschrokken ergens van bij het traileren, nooit problemen gehad, nu wel en hij wilde niet meer op de klep lopen. met twee keer oefenen met een geparkeerde trailer loopt hij er zo weer op, ook voor me uit waarbij ik zelf voor de klep blijf staan, het touw over zijn rug gooi en hij in zijn eentje doorloopt. waar hij precies van geschrokken is weet ik niet, het was iig een klep die veel kabaal maakte en hij had al schrik door dode kippen, dus het zal een combi van van alles geweest zijn.
aanstellerij? aangezien hij het al járen probleemloos doet en het nu ineens vertikte? nee. hij had ergens schrik van gehad, HIJ zag het oprecht niet zitten. er is een fijn lijntje tussen aanstellerij en oprechte onzekerheid. sowieso is een paard altijd eerlijk, daarom is het zaak voor een trainer om een paard goed te kunnen lezen, zodat je het verschil kunt zien tussen koppigheid en angst, ruwweg genoemd.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:02

merrieveulen schreef:
nou... ik heb er eens één gehad en die zag het echt niet zitten. paard had ook moeite met evenwicht en werd in de trailer alle kanten op geslingerd, dus goede ervaringen creëren was lastig. dit paard heb ik voor elke stap de klep op en de trailer in beloond. elk been apart aangetikt met een zweepje, uiteraard het juiste been en bij de juiste reactie een stukje wortel. paard was daarna stressloos te laden.

ik sluit eigenlijk nooit een manier uit, behalve grof geweld. een welgemikte tik (evt met een schep ja) kan soms gewoon het klusje klaren. een stukje wortel op z'n tijd kan dat dus ook. zeker bij paarden met oprechte angst of onzekerheid door ervaringen uit het verleden werkt de ultrazacht-aanpak vaak best.

achterwaarts lopen kan zooo verkeerd uitpakken... op zich is er met achterwaarts niks mis, maar mensen hebben er vaak de verkeerde houding bij. met hun lijf zeggen ze 'rot op', maar bedoelen 'kom hier'. een paard kijkt altijd naar lichaamstaal, en als er iemand zelfverzekerd met ze inloopt zijn er maar zelden problemen.

net als mensen die zich schrap zetten en aan het hoofd gaan hangen, negen van de tien keer hangt het paard domweg terug.

mijn pony is van 't jaar enorm geschrokken ergens van bij het traileren, nooit problemen gehad, nu wel en hij wilde niet meer op de klep lopen. met twee keer oefenen met een geparkeerde trailer loopt hij er zo weer op, ook voor me uit waarbij ik zelf voor de klep blijf staan, het touw over zijn rug gooi en hij in zijn eentje doorloopt. waar hij precies van geschrokken is weet ik niet, het was iig een klep die veel kabaal maakte en hij had al schrik door dode kippen, dus het zal een combi van van alles geweest zijn.
aanstellerij? aangezien hij het al járen probleemloos doet en het nu ineens vertikte? nee. hij had ergens schrik van gehad, HIJ zag het oprecht niet zitten. er is een fijn lijntje tussen aanstellerij en oprechte onzekerheid. sowieso is een paard altijd eerlijk, daarom is het zaak voor een trainer om een paard goed te kunnen lezen, zodat je het verschil kunt zien tussen koppigheid en angst, ruwweg genoemd.

Mooi gesproken.. :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:58

Alane schreef:
Voeren op de trailer is belonen voor niets.... Voor normaal gewenst gedrag. Ie het als rijden met een hengel met een wortel eraan, en telkens als het paard iets goed doet krijgt hij een wortel. Doe je toch ook niet?
Op de wasplaats of het in de weide staan wordt toch ook niet extra beloond?

En daar maak je imo toch een denkfout. Voor de meeste paarden is een trailer niet normaal. En is er behoorlijk wat goodwill en vertrouwen vanuit het paard nodig om er stressvrij op te staan. En het ene paard is wat gemakkelijker natuurlijk en zal het niet als bedreigend ervaren. Maar genoeg paarden met iets meer overlevingsinstinct verklaren je voor gek dat jij ze in zo'n klein donker hokje wilt stoppen. Dat doen ze van nature niet. De reden dat de meeste paarden wel probleemloos een stal in gaan is omdat daar doorgaans wél eten te vinden is. Hier ga je dus al een beetje de mist in met je redenatie tegen voedselbeloningen. Zelfde geld voor het weiland, gras is volgens mij nog altijd eetbaar en een trailer niet. Ook is in de stal gaan voor veel paarden een dagelijkse handeling waardoor ze ermee vertrouwd raken + de positieve link naar het voedsel. Ter vergelijking, zet maar eens een ongetemd volwassen paard in een stal. Dan krijg je hetzelfde effect als met de trailer. Want paard is er niet mee vertrouwd en heeft nog geen positieve link gelegd. En daarmee kom je eigenlijk ook tot een hele simpele oplossing. Het is namelijk de kunst om de trailer net zo vertrouwd en leuk te maken als bijvoorbeeld de stal of het weiland. En dat bereik je niet door onder tijdsdruk je paard in een hokje van 2x3 te krijgen, en of dat nu met lieve woordjes of met grof geweld is.
Door het te oefenen, het gewoon en vertrouwd te maken voor een paard zal de trailer net zo leuk kunnen worden als de stal of het weiland. Uiteraard zijn er paarden die het enger vinden of de grenzen van hun eigenaar opzoeken. Maar dan moet je als eigenaar je eens achter je oren krabben en (eventueel) met kundige begeleiding gaan kijken waarom het jou niet lukt. Want zoals Eddy Modde zegt; 'Ik ben nog geen paard tegengekomen wat ik niet in de trailer heb gekregen'. Elk paard kun je laden, het zijn meestal de eigenaren die de mist in gaan, en veel te snel of veel te grof hun paard er met alle geweld erin willen krijgen. Of juist veeel te lief zijn en met smeekbedes en lieve woordjes hun paard erin proberen te fluisteren :+

Dus mijn tip voor de TS: als het je zelf niet lukt, ga alsjeblieft niet aanklooien maar schakel professionele hulp in. Daar zijn ze voor. Maar vooral! Zorg dat het vertrouwd wordt en blijft. Blijf het oefenen om de trailer op te gaan, ook als je niet weg hoeft, zo wordt het voor je paard de gewoonste zaak van de wereld om zo nu en dan dat ding in te wandelen. En wat dat betreft vind ik de insteek van Daks helemaal zo gek niet, dat ze hem voert in de trailer. Paard leert dat er iets leuks te doen is in die trailer dus koppelt er een positieve ervaring aan en zal daardoor met steeds meer vertrouwen de klep opstappen. Waardoor het voer uiteindelijk niet eens meer echt nodig is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:46

voor een paard is niets normaal van wat wij met het dier doen, het huisvesten rijden etc.
Alleen maken we van het trailerladen een heel groot iets... paarden die met de trailer gebracht zijn kunnen spontaan niet meer op de trailer vanwege weet ik wat voor trauma.... dat ze op stal of in de weide ergere dingen meemaken wordt aan de kant geschoven... immers als het paard geen trauma heeft is het de begeleider die verkeerd zit, en immers de eigenaren/rijders/begeleiders maken geen fouten.

In de rijere ligt het aan de afstamming, de vorige rijder/eigenaar etc
met de trailer ligt het aan god mag weten wie of wat... maar nooit aan de mens die het dier niet geladen krijgt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:01

behalve wanneer het een objectieve eigenaar betreft met enige zelfkennis, haha!

Er wordt tegenwoordig toch ook wel vaak geroepen dat het paard de spiegel is van zijn eigenaar, volgens mij geldt dat ook gewoon voor trailerladen onder normale omstandigheden... :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:14

Daks schreef:
vind het zo'n onzin met zwepen bezems en schoppen.
Het is vaak 9 van de 10 keer geen uitproberen maar onkune van de persoon die het paard vast heeft.
En altijd word het afgereageerd op het paard want die doet het niet.

volledig mee eens.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:21

Alane schreef:
voor een paard is niets normaal van wat wij met het dier doen, het huisvesten rijden etc.
Alleen maken we van het trailerladen een heel groot iets... paarden die met de trailer gebracht zijn kunnen spontaan niet meer op de trailer vanwege weet ik wat voor trauma.... dat ze op stal of in de weide ergere dingen meemaken wordt aan de kant geschoven... immers als het paard geen trauma heeft is het de begeleider die verkeerd zit, en immers de eigenaren/rijders/begeleiders maken geen fouten.

In de rijere ligt het aan de afstamming, de vorige rijder/eigenaar etc
met de trailer ligt het aan god mag weten wie of wat... maar nooit aan de mens die het dier niet geladen krijgt...

Mensen die beseffen dat het paard bijna niets ziet in een trailer, en zich in een (in zijn ogen) zeer gevaarlijke situatie bevind, handelen navenant, en boeken goede resultaten. Meestal zal het paard de eerste keren wat tijd nodig hebben, maar elke keer gaat het beter. Binnen de kortste keren (enkele uren) wandelt het paard naar binnen zonder ook maar te twijfelen.
Als je zegt dat rijden in een trailer meevalt, raad ik je eens aan om zelf in een trailer te gaan staan, en enkele kilometers gereden te worden. Houdt er rekening mee dat het een half uur duurt voordat de ogen van het paard gewend zijn aan het donker, dat je elk moment aangevallen en opgegeten kunt worden zonder ruimte om te vluchten. Je ziet dus niets als je de trailer opgaat. Je kunt je bijna niet bewegen (beeld je dat ook goed in, je staat als paard zogoed als klem). Vervolgens is het heel lawaaierig, je kan de bochten niet zien aankomen, en drempels zijn zeer ruw (ook als er zacht gereden wordt is dit zeer onaangenaam).
En vertel dan nog eens dat het niets is voor een paard.

Je hebt wel gelijk dat het probleem meestal meer gemaakt wordt dan dat het echt aanwezig is.
Je kan stellen dat over het algemeen iemand die na jaren nog altijd zijn paard niet gewoon de trailer kan binnenleiden, die persoon iets fout doet, hoewel er uitzonderingen bestaan (paarden die een echt trauma hebben dan).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:26

nou, ik heb makkelijke paarden op de trailer, die het ook makkelijk doen. twee ervan zijn kleine pony's, die met hun lage zwaartepunt in het voordeel lijken te zijn.
het paard waarover ik het eerder had was een hoogbenige KWPNer, en dit paard was écht niet in staat om normaal op de trailer te staan. in elke bocht verloor hij zijn evenwicht, stampte daardoor veel en dat lawaai maakte hem ook niet rustiger.
voor dit paard was een trailerritje dus elke keer weer érg onaangenaam, hoewel het brave beest het uiteindelijk super deed had ik het 'm moeilijk kwalijk kunnen nemen als ie het gewoon écht niet meer zou zien zitten.
gelukkig accepteren paarden over het algemeen heel, heel veel.

overigens heb ik regelmatig met een trailer met camera gereden, dat is zó heerlijk! ik weet dus dat mijn twee pony's sowieso heerlijk kalm staan, doen ook lekker dutjes in de trailer enzo. daar dus niks geen problemen. voordeel van klein zijn, voor hen is zo'n trailer al een stuk minder benauwend.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:51

toen ik mijn E achter B heb gehaald lijkt mijn instructeur mij een stuk in de trailer staan, om te ervaren wat een paard ervaard mn op een hobbelige weg. Ik rijdt dusdanig dat ik met gemak een glas water wat 3/4 gevuld is op het dashboard kan laten staan tijdens mijn rit.

Mijn vorige trailer was een 1.5 paards voor een D-pony en later een klein paard. En nu een xxl 2 paards trailer, extra hoog en extra breed. Momenteel 2 paarden die meegaan, eentje van 1.74 m en 1 van 1.68 m.
ik heb veulens vervoerd en jonge paarden, en nooit geen problemen gehad met trailer laden.
Geen problemen onderweg en staan ook rustig te wachten als er eentje uit gehaald wordt voor les en later als er geruild wordt.
Een paard dat zijn evenwicht slecht kan bewaren zou ik na laten kijken.
oh en de binnenverlichting is eruit geknipt, dus in de winter lopen ze helemaal in een donker gat. En geheel probleemloos. Zonder hulp, touw over de hals en hups naar binnen, stang erachter en dan pas worden ze voor vast gezet.
Mijn dochter laadt en lost ze alleen, ook op vreemd terrein.

en als ik het heb over mbv een schep, dan wordt het dier er niet mee afgeranseld, maar krijgt een klap met het brede blad voor zijn achterste, is meestal genoeg om te overtuigen om door te lopen (en dan heb ik het over paarden die al eens op de trailer hebben gestaan)

en weet je wat pas een rot probleem is? een paard dat niet uit de trailer wil.... en nee ik laat ze niet omdraaien (uit eigen ervaring, veel te gevaarlijk)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:22

hihi nog een voordeel van kleine ukkies, die draai je in een anderhalf paards makkelijk een rondje.

het paard met het evenwichtsprobleem was inderdaad niet in orde, maar was ook niks aan te doen. paard is uiteindelijk niet erg oud geworden weet ik, maar goed het was niet mijn eigen paard dus hoe en wat precies weet ik ook niet.

maar goed, het is inderdaad een feit dat praktisch elk paard kan leren normaal met de trailer om te gaan. 99% afhankelijk van hoe men ermee omgaat.
wel is het zo dat, indien er eenmaal problemen zijn ontstaan, ieder paard zijn eigen aanpak kent. het mooiste is natuurlijk om problemen te voorkomen, 100% uitsluiten kan je ze echter nooit.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:15

Alane schreef:
toen ik mijn E achter B heb gehaald lijkt mijn instructeur mij een stuk in de trailer staan, om te ervaren wat een paard ervaard mn op een hobbelige weg. Ik rijdt dusdanig dat ik met gemak een glas water wat 3/4 gevuld is op het dashboard kan laten staan tijdens mijn rit.

Mijn vorige trailer was een 1.5 paards voor een D-pony en later een klein paard. En nu een xxl 2 paards trailer, extra hoog en extra breed. Momenteel 2 paarden die meegaan, eentje van 1.74 m en 1 van 1.68 m.
ik heb veulens vervoerd en jonge paarden, en nooit geen problemen gehad met trailer laden.
Geen problemen onderweg en staan ook rustig te wachten als er eentje uit gehaald wordt voor les en later als er geruild wordt.
Een paard dat zijn evenwicht slecht kan bewaren zou ik na laten kijken.
oh en de binnenverlichting is eruit geknipt, dus in de winter lopen ze helemaal in een donker gat. En geheel probleemloos. Zonder hulp, touw over de hals en hups naar binnen, stang erachter en dan pas worden ze voor vast gezet.
Mijn dochter laadt en lost ze alleen, ook op vreemd terrein.

en als ik het heb over mbv een schep, dan wordt het dier er niet mee afgeranseld, maar krijgt een klap met het brede blad voor zijn achterste, is meestal genoeg om te overtuigen om door te lopen (en dan heb ik het over paarden die al eens op de trailer hebben gestaan)

en weet je wat pas een rot probleem is? een paard dat niet uit de trailer wil.... en nee ik laat ze niet omdraaien (uit eigen ervaring, veel te gevaarlijk)

Je paard zal wss niet uit angst hebben gereageerd. Wss was hij de trailer gewoon beu. En hij wist dat een trailer geen kwaad kon. In dat geval kan een tik geen kwaad. Als het paard reageert uit wantrouwen, verpest je het helemaal voor jezelf als je hem gaat pijn doen om hem erop te drijven (en ik denk dat iedereen weet dat de normale mens met een tik een tik bedoelt, en niet het paard compleet mishandelen). Een paard dat reageert uit angst kan je mss 1 keer de trailer op slaan of trekken, maar nadien nooit meer. Bij jou was dat wss de reden dus niet.

Idd is niet van de trailer willen een groter probleem, maar dat ligt eraan dat je niet genoeg voorbereidend werk hebt gedaan.

iloveveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:39

Mijn paardje wil ook de trailer niet in.
Lang oefenen en dan gaat het uiteindelijk automatisch.

Je kan anders ook met een Hoofdstellen in proberen en dan kan ze alleen maar naar voren lopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:41

ook met een hoofdstel kan een paard gewoon naar achteren.

lang oefenen is meestal helemaal niet nodig, tenzij je te maken hebt met een echt trauma-geval. de manier waarop je oefent is van groter belang dan hoe lang je dit doet.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:00

Als je niet ervaren bent met het laden van een paard zou ik een proffessioneel iemand zoeken.
Zelf heb ik een pony die in het begin ook onmogelijk de trailer in wilde. Hebben uren en dagen zitten oefenen. 1 ding waar we niet mee moesten aankomen is met een zweep, dan ben je terug bij af. Dit werkt niet voor de mijne. Wij hebben het opgelost met een longeerlijn en geleidelijk aan gaat het steeds soepeler.
Bij mijn huidige pony ben ik absoluut tegen slaan en schoppen e.d. Ik beloon mijn pony als ze er op staat.
Wij hebben haar dus wel gekregen met dit probleem, verhaal zal ik nu niet gaan optypen, maar ze heeft een onprettige ervaring gehad, met zweep, schoppen en slaan en uiteindelijk nog de trailer niet in, en is ze het land weer in gezet. Deze manier werkt duidelijk niet.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:36

Mensen die denken dat je trailerproblemen met een schep of bezem op kan lossen hebben denk ik nog nooit een echt moeilijke gehad.

Mijn paard had een trailerprobleem en liet zich bij druk met haar volle gewicht boven op je vallen. Sta je dan stoer te doen met je schep...
Ik ben een paar jaar geleden met haar bij het Balingehof geweest en daar hadden ze het er in no time uit. Ik had langer nodig om het systeem onder de knie te krijgen. ;-) Tot op de dag van vandaag nooit meer problemen gehad. Het was het geld dubbel en dwars waard!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:17

er is een verschil tussen een echt moeilijke en een echt moeilijke. waar zit 'm de moeilijkheid in? is het angst, koppigheid? en kan het paard in kwestie met druk omgaan of niet? bij sommige paarden werkt fysieke druk goed, bij andere niet. en sommige paarden moet je absoluut niet onder emotionele druk proberen iets te laten doen wat ze niet zien zitten.

een zweep is mijns inziens een hulpmiddel waar je eigenlijk niet buiten kan. niet om te slaan, maar om je lichaamstaal af te maken. immers, een mens is verticaal gebouwd en beweegt dus ook zodanig, een paard is horizontaal gebouwd. met behulp van een zweep kan je niet alleen je reikwijdte vergroten maar ook een horizontaal lichaam nabootsen. bij een paard met angst voor de zweep (wat ook een aangeleerd gedrag is overigens), begin je dan mijns inziens bijna altijd ook met het werken met de zweep an sich als hulpmiddel, zodat je de zweep ook normaal kunt gebruiken.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:23

yape schreef:
Probeer het is met de methode van pat parelli (:

Heeft bij mijn paard uitstekend gewerkt. Als je de dvd trailerladen van Pat Parelli bekijkt en als het lukt van iemand wat lessen grondwerken volgens de Parelli methode te volgen, dan gaat het vast lukken. Je paard loopt dan zelf de trailer in en jij blijft gewoon bij de klep staan. Het klinkt onwaarschijnlijk maar het werkt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:24

merrieveulen schreef:
er is een verschil tussen een echt moeilijke en een echt moeilijke. waar zit 'm de moeilijkheid in? is het angst, koppigheid? en kan het paard in kwestie met druk omgaan of niet? bij sommige paarden werkt fysieke druk goed, bij andere niet. en sommige paarden moet je absoluut niet onder emotionele druk proberen iets te laten doen wat ze niet zien zitten.

een zweep is mijns inziens een hulpmiddel waar je eigenlijk niet buiten kan. niet om te slaan, maar om je lichaamstaal af te maken. immers, een mens is verticaal gebouwd en beweegt dus ook zodanig, een paard is horizontaal gebouwd. met behulp van een zweep kan je niet alleen je reikwijdte vergroten maar ook een horizontaal lichaam nabootsen. bij een paard met angst voor de zweep (wat ook een aangeleerd gedrag is overigens), begin je dan mijns inziens bijna altijd ook met het werken met de zweep an sich als hulpmiddel, zodat je de zweep ook normaal kunt gebruiken.

Ik ben het eens met je manier van het gebruik van de zweep.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:46

maceooliver schreef:
yape schreef:
Probeer het is met de methode van pat parelli (:

Heeft bij mijn paard uitstekend gewerkt. Als je de dvd trailerladen van Pat Parelli bekijkt en als het lukt van iemand wat lessen grondwerken volgens de Parelli methode te volgen, dan gaat het vast lukken. Je paard loopt dan zelf de trailer in en jij blijft gewoon bij de klep staan. Het klinkt onwaarschijnlijk maar het werkt.

Daarom gaf ik al eerder aan om het ebook van Eddy te lezen, staan heel veel tips in die hier goed van pas komen.
Vraag me af of TS inderdaad het ebook al gelezen heeft?