paard wil been niet optillen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:55

annnepannne schreef:
xxJodyC schreef:
Ook mijn shetlander heeft dit een tijdje geweigerd.
Ik masseerde haar nek, gleed af naar haar bovenbeen en masseer daarna haar onderbeen.
Het lukt nu prima!

een been van een shet kan je toch iets makkelijker omhoog krijgen dan het been van een kwpn'er van 1.70 hoog en 650 kilo zwaar.
maar er zit verbetering in, gisteren 3 kwartier bezig geweest en vandaag maar 10 minuten..

Jep, 't is maar een voorbeeld van een van de velen die bij mij weigeren.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:58

Het pààrd moet zijn been voor jou optillen op een teken dat jij hem/haar geeft. Dat teken kan het woord "voetje" zijn, maar ook wat knijpen in de pees aan de achterkant van de pijp.
Als jij het been onder hem vandaan moet sjorren gaat dat natuurlijk nooit bij een paard van 600kg. Hij mag ook niet op je leunen terwijl je het been vasthoudt.
Jouw paard weet het heel goed hoe het moet, dat blijkt uit dat het bij je vader wel goed gaat. Hij neemt dus een loopje met jou. Je moet zeker van je zaak zijn en dat ook naar 't paard uitstralen.
Zoals iemand hierboven al zei, pas "braaf" zeggen als het allemaal gelukt is en niet als hij nog stevig met zijn been op de grond staat.
Ik heb wel eens bij een paard dat al jaren wist hoe het moest, maar soms wel eens geen zin had, een schop(je) tegen zijn "scheen" gegeven, dat hielp heel goed, van de verbazing tilde hij meteen zijn voet op.
Je moet ook niet alles zielig vinden, paarden hebben dat meteen door en wandelen binnen de kortste keren over je heen.
Belangrijk is consequent zijn en op tijd belonen, maar ook eens wat steviger ingrijpen als dat nodig is. dan weten ze wat ze aan je hebben en daar worden ze makkelijker, maar ook gelukkiger van.

Heleennn

Re: paard wil been niet optillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:02

Hoe oud is je paard? Een vierjarige die ik rijdt heeft er ook nog moeite mee omdat ze haar balans niet goed kan houden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:51

annnepannne schreef:
xxJodyC schreef:
Ook mijn shetlander heeft dit een tijdje geweigerd.
Ik masseerde haar nek, gleed af naar haar bovenbeen en masseer daarna haar onderbeen.
Het lukt nu prima!

een been van een shet kan je toch iets makkelijker omhoog krijgen dan het been van een kwpn'er van 1.70 hoog en 650 kilo zwaar.
maar er zit verbetering in, gisteren 3 kwartier bezig geweest en vandaag maar 10 minuten..

Nou zou toch echt geen 10 minuten bezig willen zijn om een voet van de grond te krijgen. Als je paard het kan, dan mag hij 1 keer denken van gut wat wil ze ook alweer, maar daarna zou ik toch echt reactie verwachten. Niet dat jij 10 minuten staat te wachten tot het kwartje valt. ZO dom is tie echt niet hoor, dat hij er 10 minuten over moet denken. Voet is voet, geven die handel en anders komt het op een andere manier wel aan. Anders sta je vanavond net zo makkelijk 20 minuten want gister was 10 minuten eigenlijk wel "grappig".

En nog wat, als hij uitglijdt, weet ie gelijk dat er 3 op de grond horen te staan ipv 2.

Hij is JOUW speelgoed, jij niet het zijne :p

En weet je wat zielig is? Wanneer hij dalijk zo de rangorde gaat bepalen dat wanneer je het vraagt je regelrecht zijn box uitgetikt word omdat hij al die tijd al zelf mag bepalen wanneer en op welke voorwaarde hij zijn been geeft. Dan lig jij namelijk als je een beetje pech hebt zielig op de EHBO...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 05:07

Kan het zijn dat het paard reageert uit onzekerheid, omdat je het paard nog niet zo lang hebt? Want ik vind niet terug hoe lang je je paard hebt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 05:12

@Ceriadwen:
Houd je er geen rekening mee dat jonge paarden moeilijk hun evenwicht kunnen bewaren? Een paard weet niet van nature hoe hij op 3 benen met 1 been omhoog moet stilstaan. Omdat de eigenaar het wel zonder problemen kan, en omdat hij bibbert, denk ik dat hij de eigenaar van nu niet volledig vertrouwt.

En wat dat speelgoed betreft, ik denk niet dat een paard ooit begrijpt dat die het eigendom van iemand is. Ik vind (en het paard ook denk ik) dat je zijn respect en vertrouwen moet winnen voordat je iets kan vragen wat hij niet graag doet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:42

Dus hij kan het bij de vorige eigenaar, bij TS haar vader. Maar dan is hij het ineens vergeten bij de TS hoe dat het eigenlijk moet? Bijzonder. Kijk als hij het bij NIEMAND geeft is het een ander verhaal. Maar deze geeft wel, is alleen selectief. En speelgoed gebruik ik bij wijze van spreken. Wij zijn toch niets in verhouding tot een paard of wel dan.

Dieren zijn gebaat bij consequent gedrag, mensen evengoed trouwens. En ik ga mijn kinderen niet 50 keer waarschuwen, en mijn paarden ook niet. Daar heb ik geen tijd voor om de hele dag ergens achter aan te lopen en dan te zeggen, nee niet doen, hou op, schei uit, blijf af, niet doen, hou op, afblijven... Is toch om gek van te worden dan. Nee is nee. Voet is voet. Als het bij persoon A kan, kan het ook bij persoon B.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:36

Je hebt gelijk dat als hij 3 voeten kan geven, hij het vierde ook zonder problemen moet kunnen geven (mits er geen lichamelijke problemen zijn natuurlijk). Dan is streng optreden natuurlijk nodig. Een tik geven echter niet. Ik zeg niet dat dat fout zou zijn, maar nodig is het ook niet.
Maar nu vind ik toch echt niet dat als het paard bij persoon A al zijn voeten zonder problemen geeft, dat dat dan automatisch bij persoon B ook moet lukken. Als je geen goede basis hebt gelegd (relatietraining om WEDERZIJDS vertrouwen en respect te krijgen), kan je niet verwachten dat je paard je vertrouwt en of respecteert. Als hij persoon A bvb volledig vertrouwt, omdat hij die al jaren kent, en persoon B nog maar 2 dagen kent, en niet vertrouwt, is het niet vreemd dat hij dat niet wil doen. Denk er maar eens aan dat je het paard zijn belangrijkste vermogen wegneemt. Een vermogen waar zijn leven constant vanaf kan hangen. Namelijk het vermogen om zijn 4 benen te gebruiken om weg te rennen.

Maar nu even dat terzijde, ik denk wel dat je gelijk hebt als je stelt dat het paard hier of pijn heeft door die voet op te tillen, of dwars doet (hoewel ik me dan afvraag waarom hij het niet met al zijn voeten doet. Ik denk dus aan pijn).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:15

@jensvl ik begrijp wel wat je bedoeld, maar als dan bv de hoefsmid komt... moet de smid dan eerst in relatietraining voor hij zijn voet geeft? Mijn paarden weten gewoon dat een voetje geven iets normaals is. EN ja mijn grote heeft met linksvoor een tijd staan te zeuren. Op de grond en ook op de grond blijven. Trok me een hernia eraan zowat. Mijn jonge paard vind rechtsachter soms niet leuk.

Bij angst en paniek zal ik nooit een dier een tik geven of een correctie of wat dan ook. Maar bij dwars zijn en zijn eigen plan trekken, tsja..daar zijn ze me net te groot voor om me dan als speelgoed te laten uitproberen. Dan is het een keer verbaal, 2de keer met een tik, of een rukje aan het halster of iets dergelijks.

En hoe streng kan je dan zijn als nee nee is en het gebeurt toch? Hoe corrigeer jij dat dan? Laat jij dan over je heen stampen? Ik niet hoor, dan is een tikje van mij een heel stuk aangenamer dan een correctie in een kudde denk ik zo 's.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:25

je paard weet het gewoon, hij heeft geen reden om die voet niet te geven, hij had van mij allang een klap kunnen krijgen hoor. daar kunnen ze op zon moment gewoon op te wachten. net als dat verhaal met die hoevenkrabber, dat hoef je een keer te doen, en dan snappen ze de boodschap
bij paarden moet je altijd je zin doordrammen, en laten merken dat je geen spelletjes wil spelen. tenzij je het leuk vind, zon dwarse donder.

de shet bij mijn verzorgpaarden kan ik zonder moeite hoevenkrabben, een ander meisje lukt het niet omdat ze 1 keer heeft opgegeven.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:52

Ceriadwen schreef:
@jensvl ik begrijp wel wat je bedoeld, maar als dan bv de hoefsmid komt... moet de smid dan eerst in relatietraining voor hij zijn voet geeft? Mijn paarden weten gewoon dat een voetje geven iets normaals is. EN ja mijn grote heeft met linksvoor een tijd staan te zeuren. Op de grond en ook op de grond blijven. Trok me een hernia eraan zowat. Mijn jonge paard vind rechtsachter soms niet leuk.

Bij angst en paniek zal ik nooit een dier een tik geven of een correctie of wat dan ook. Maar bij dwars zijn en zijn eigen plan trekken, tsja..daar zijn ze me net te groot voor om me dan als speelgoed te laten uitproberen. Dan is het een keer verbaal, 2de keer met een tik, of een rukje aan het halster of iets dergelijks.

En hoe streng kan je dan zijn als nee nee is en het gebeurt toch? Hoe corrigeer jij dat dan? Laat jij dan over je heen stampen? Ik niet hoor, dan is een tikje van mij een heel stuk aangenamer dan een correctie in een kudde denk ik zo 's.

Ik gebruik alleen een tik of harder als ik mij moet verdedigen. Voor de rest zijn er afhankelijk van het paard en de situatie genoeg dingen om het paard te laten zien dat het het beste is als het paard luistert. Hij zal snel doorhebben dat het leven veel makkelijker is als hij even doet wat er gevraagd wordt. Maar pijn gebruiken (ook een tik, want dat vat het paard aanvallend op) doe ik niet zolang de veiligheid niet in gevaar komt. Het werkt heel goed. Mijn paard heeft altijd respect voor mij gehad (volgens sommigen was hij heel koppig). Ook paarden met grote problemen reageren er goed op, maar je moet wel even zelf nadenken over hoe je de situatie van dat moment moet aanpakken.

En ja, ook de hoefsmid moet begrijpen dat een paard geen materiaal is. Als hij 1 keer een kwartier extra tijd pakt, heeft hij wss geen problemen meer met dit paard. Dat is beter dan het paard elke keer opnieuw te laten verpesten met voeten geven, wat vaak gebeurt (ken zo'n paard in mijn buurt). Als de smid even tijd had genomen, zou het paard niet elke keer opnieuw rustig moeten leren dat hij niet doodgaat (moet er wel bijzeggen dat het paard waar ik het over heb vroeger ernstig mishandeld is geweest).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:02

Daar zit het verschil in Jensvl, dat jouw paard mishandeld is geweest. Maar normaal gesproken moet een paard gewoon een voetje kunnen geven bij een smid zonder dat er eerst een verzoek ingediend moet worden. Paarden worden i.i.g. bij ons vanaf veulen af aan met regelmaat bekeken en nagelopen.

En als mijn nu 3 jarige dan besluit om wat anders te gaan doen, dan moet hem verteld worden dat hij niet een eigen plan kan trekken. En dat verzoek dien ik 1 keer vriendelijk in, de 2de keer kom ik in. En dat is hetzelfde voor mijn 10 jarige. Je mag best plagen, soms vervelend zijn, maar luisteren is luisteren. Ik vraag 2 uur per dag medewerking, de overige 22 uur mag hij doen en laten wat hij wil op het land en op zijn bed.

Ik wil sowieso het stukje voorkomen waarbij ik me moet gaan verdedigen. Voor die tijd moet hem al duidelijk zijn dat ik een mensje ben van nu net aan 59 kilo en 1,65, en hij mag niet weten dat hij een paard is van 700 kilo en 1.80.

Ik ben zijn beste vriendje, maar eis ook respect want hij is me te groot om de vervelia uit te hangen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:48

Daar kan je gelijk in hebben. (het is niet mijn paard, maar een paard dat ik van enkele problemen heb afgeholpen).

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:04

zorg ervoor dat het gewicht op de andere been staat (door met je schouder zachtjes tegen het paard's schouder te "duwen"). ga langs de hals en been naar beneden en knijp zachtjes net boven de kogel. als het goed is moet het dan lukken maar het ligt ook aan het paard :j

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 13:43

ik heb mijn paard morgen precies 4 weken, de eerste dagen tilde hij trouwens al zijn benen op bij mij zonder moeite.
alleen daarna ging het steeds moeilijker.
het woord 'voetje' snapt hij wel, want bij de rest van zijn benen tilt hij ze meteen op als ik dat zeg.
vandaag ging het alweer iets beter dus ik denk dat ik gewoon moet oefenen.
en ik hou er niet van om mijn paard iets aan te leren door hem pijn te doen, als het op een andere manier kan doe ik dat liever.
als jou iets niet lukt dan wil je daarvoor toch ook niet geslagen worden? tenminste, dat is hoe ik denk en zo behandel ik mijn paard ook.

belletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:48

het kan goed zijn dat hij zijn voet niet wil optillen omdat hij bv. rotstraal heeft ofzo je kan best dan eens aan je hoefsmid uitleg vragen! je kan ook eens proberen van onder in het kootbeen zachtjes te knijpen meestal geven ze hun voet dan ook wel !

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:51

Dus eerst kon het wel, en daarna niet meer. En dan gaat er nergens een belletje rinkelen dat paardje je misschien in de maling staat te nemen?

Iets wat zo in zijn systeem zit, net zoals dat jij weet dat 1 en 1 twee is, is hij echt niet de dag vergeten.

Ik sla mijn paard niet omdat hij iets niet begrijpt, ik corrigeer en waarschuw dat ik niet gediend ben van dat soort spelletjes. Slaan terwijl hij het niet snapt is laag, behalve als het onveilig is. Toen mijn jonge paard de eerste keer in de longeerbak kwam end acht dat hij dwars over het midden kon waar ik stond heb ik niet alleen gezegd NEE, maar ook mijn zweep ervoor gehouden. Niet leuk om te doen, wel zo veilig voor mij in de toekomst. Maar goed, nu is het een voetje, volgende keer besluit hij dat hij wel alleen vast de stal uit kan en dat jij daar dan nog bij in de weg staat is dan jammer.

Paarden zijn paarden, daar ga je geen compromissen mee sluiten. Daar zijn ze te groot voor. En net als bij kinderen zijn ze gebaat bij duidelijkheid. Hij zoekt veiligheid bij jou als leider. En dus zal een leider ook corrigeren. Doet een leider dat niet, dan zal het paard uiteindelijk zelf leiding gaan overnemen omdat jij het niet doet.

xlindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:57

mijn shet had precies het zelfde, ik heb hem laten weten dat ik de baas ben door gewoon heelhard tegen die schouder aan te dieuwen en z'n voet op te tillen, even vast houden en weer neerzetten en belonen, na 2 weken tilde die hem zonder problemen op. hij probeert je gewoon uit dus je moet gewoon streng zijn .

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 17:43

Ceriadwen schreef:
Dus eerst kon het wel, en daarna niet meer. En dan gaat er nergens een belletje rinkelen dat paardje je misschien in de maling staat te nemen?

Iets wat zo in zijn systeem zit, net zoals dat jij weet dat 1 en 1 twee is, is hij echt niet de dag vergeten.

Ik sla mijn paard niet omdat hij iets niet begrijpt, ik corrigeer en waarschuw dat ik niet gediend ben van dat soort spelletjes. Slaan terwijl hij het niet snapt is laag, behalve als het onveilig is. Toen mijn jonge paard de eerste keer in de longeerbak kwam end acht dat hij dwars over het midden kon waar ik stond heb ik niet alleen gezegd NEE, maar ook mijn zweep ervoor gehouden. Niet leuk om te doen, wel zo veilig voor mij in de toekomst. Maar goed, nu is het een voetje, volgende keer besluit hij dat hij wel alleen vast de stal uit kan en dat jij daar dan nog bij in de weg staat is dan jammer.

Paarden zijn paarden, daar ga je geen compromissen mee sluiten. Daar zijn ze te groot voor. En net als bij kinderen zijn ze gebaat bij duidelijkheid. Hij zoekt veiligheid bij jou als leider. En dus zal een leider ook corrigeren. Doet een leider dat niet, dan zal het paard uiteindelijk zelf leiding gaan overnemen omdat jij het niet doet.

dat met dat longeren snap ik dat je dan met je zweep slaat, maar om een simpel voetje te geven ga ik hem niet slaan.
en ik heb echt wel door dat het kon zijn dat hij mij in de maling neemt, maar als ik dat niet zeker weet dan ga ik hem niet straffen want misschien snapte hij het eerst helemaal niet!
als hij iets doet wat gevaarlijk is zal ik hem best wel slaan, maar hiervoor niet.
voor de rest is hij een schat, in de wei, op stal en onder het zadel, dus om dat ene dingetje ga ik hem niet slaan.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 04:00

het eerst niet snappen, is onzin. paard geeft 3 voeten en in het begin/ bij andere mensen. wel alle voeten. jij zegt dat als je iets niet lukt je niet geslagen wilt worden helemaal gelijk. maar als ik iets ken en al jaren doe en ik vertik het dan krijg ik ook consequenties (nu wel andere ben te groot voor een tik, maar vroeger kreeg ik wel een tik hoor) een paard kan je nu eenmaal niet straffen met een time out of een uur minder pc zoals kinderen. maar die kan je wel straffen door een tik. je hoeft hem niet hummes te slaan maar een por juist achter het been, met een duidelijk he of neen is duidelijk. hij weet dan ook dat er met jouw niet te sollen is. mijn shetlander heeft vroeger vaak spelletjes gespeeld, nu na een 'he' weet hij ook dat hij moet stoppen. in een kudde leren paarden van jongs af dat een kneep (beet) een straf is dat doet geen pijn maar ze hebben het idee door. mijn shetlander krijgt ook standaard de hoevenkrabber in zijn buik als hij niet oplet of mee werkt, verassend genoeg is hij dan super braaf voor de rest van de poetsbeurt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 04:28

Als pijn zeker weten de oorzaak niet is, kan je straffen op een manier die het paard ook geen pijn doet. bvb door hem iets te laten doen dat minder leuk is. Je kan bvb elke keer aaiend naar de hoef gaan en hem vragen, en als hij die niet wil geven kan je in het begin na een minuut het paard op een opjagende manier (sissend en wild slaand in de lucht met de armen) achterwaarts laten gaan. Geef hem dan als je daarmee stopt wel een aai om te laten merken dat je het niet doet omdat je boos bent, maar gewoon omdat hij zijn best niet doet. Dat kan je consequent herhalen, en de tijd verkorten tot een halve minuut, en van het paard afhankelijk zelfs nog minder, of toch iets meer. Zo zal het paard er na een paar keer toch mee stoppen te weigeren, en zijn voet gewoon geven. Dat beschadigd het vertrouwen minder dan een hoevenkrabber in de buik, want in beide gevallen heeft het paard een gebrek aan respect (de fout van de persoon die ermee bezig is). En dan moet je dat zo vriendelijk mogelijk oplossen. Zolang er een vriendelijkere manier bestaat dan een tik, kan je die beter gebruiken (behalve als je jezelf moet verdedigen).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:30

Nou Jensvl als ik sissend en zwaaiend met mijn armen moet gaan staan wanneer mijn paard iets niet doet, dan krijgt hij voornamelijk paniek terwijl hij vaststaat met alle gevolgen van dien. En om het NA een minuut pas te doen is helemaal te idioot voor woorden. Hij staat daar echt niet te onthouden dat dat is omdat er een minuut geleden geen medewerking was. Op dat moment straf je hem voor hetgeen hij dan op DAT moment doet. Dus stilstaan, of omkijken, of whatever.

Dus hij doet iets niet, dan laat je hem zichzelf bijna een hartstilstand schrikken, om hem vervolgens te belonen voor de paniek die hij heeft gevoeld omdat je daar als ene idioot stond te sissen en te zwaaien. Dier is een vluchtdier hoor, de mijne gaat dan dwars door een muur heen als het moet. Enige wat ik hem er dan mee leer is dat hij bij stress dwars door me heen kan en zijn halsters 1 voor 1 naar het einde van de wereld helpt.

Ik zie in de natuur ook geen sissende alpha merrie staan, die geeft gewoon een knauw en een trap na en zegt zooo, opgelost.

Pas geleden ook zo iemand bij ons op stal, paard ging dwars door het raampje heen waar hij naast stond. Stond een beetje hysterisch te zwaaien, nou in een fractie van een seconde hoor, hoofd dwars erdoor met als resultaat dat hij zichzelf flink heeft opengehaald... Handig, heel handig.

En dat prikken met die krabber.. daar moet je niet zo aan tillen, alsof ik hem minimaal lek prik ermee en er 15 hechtingen in moeten, doe gewoon. Paard is een paard, moet je gewoon normaal behandelen, tis geen mug.

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:07

Hoi annnepannne,

Mhhh het is typisch dat het paard bij je vader wel meewerkt en bij jouw en je zus en moeder niet. Ik denk dat het misschien ligt in de mate waarin je contact legt met het dier op dat gebied. Wat misschien een idee is dat ik ook al aan een ander forumlid met een vergelijkbaar probleem heb voorgelegd is; probeer eerst het vertrouwen te creeren door de benen te borstelen en te aaien. Dan wanneer hier vetrouwen is, rustig beginnen met één hoef op te tillen, maar zonder te krabbben. Gewoon optillen. Zodra het paard daar comfortabel mee is dan kan je rustig proberen te krabben.

Op welke manier dan ook, hier kom je wel uit met je paard :-)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:36

Ceriadwen schreef:
Nou Jensvl als ik sissend en zwaaiend met mijn armen moet gaan staan wanneer mijn paard iets niet doet, dan krijgt hij voornamelijk paniek terwijl hij vaststaat met alle gevolgen van dien. En om het NA een minuut pas te doen is helemaal te idioot voor woorden. Hij staat daar echt niet te onthouden dat dat is omdat er een minuut geleden geen medewerking was. Op dat moment straf je hem voor hetgeen hij dan op DAT moment doet. Dus stilstaan, of omkijken, of whatever.

Dus hij doet iets niet, dan laat je hem zichzelf bijna een hartstilstand schrikken, om hem vervolgens te belonen voor de paniek die hij heeft gevoeld omdat je daar als ene idioot stond te sissen en te zwaaien. Dier is een vluchtdier hoor, de mijne gaat dan dwars door een muur heen als het moet. Enige wat ik hem er dan mee leer is dat hij bij stress dwars door me heen kan en zijn halsters 1 voor 1 naar het einde van de wereld helpt.

Ik zie in de natuur ook geen sissende alpha merrie staan, die geeft gewoon een knauw en een trap na en zegt zooo, opgelost.

Pas geleden ook zo iemand bij ons op stal, paard ging dwars door het raampje heen waar hij naast stond. Stond een beetje hysterisch te zwaaien, nou in een fractie van een seconde hoor, hoofd dwars erdoor met als resultaat dat hij zichzelf flink heeft opengehaald... Handig, heel handig.

En dat prikken met die krabber.. daar moet je niet zo aan tillen, alsof ik hem minimaal lek prik ermee en er 15 hechtingen in moeten, doe gewoon. Paard is een paard, moet je gewoon normaal behandelen, tis geen mug.

Je hebt volledig gelijk in je uitleg, maar ik bedoel dan wel dat je die hele minuut moet blijven proberen de voet van de grond te krijgen. Dan volgt de straf nog steeds onmiddelijk.
En natuurlijk moet je dit gegeven op je eigen paard van toepassing brengen. Als je paard gevoeliger is dan een ander, moet je niet zo heftig reageren, maar het komt erop neer dat je het paard elke keer dat hij weigert aan je vraag te voldoen, je onmiddelijk (na een minuut constant gevraagd te hebben) het paard op een minder aangename manier achterwaarts laat gaan.

En nee, slaan is bij een paard geen doodzonde, maar het vertrouwen zal toch altijd even een deukje krijgen. En ik zou graag nog vermelden dat een paard blijkbaar veel gevoeliger is dan jij denkt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de flanken van een paard minimaal 30 keer gevoeliger zijn dan de vingertoppen van een mens. Dus als je ergens zonodig een mot moet geven, doe je dat beter op een andere plek.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:05

Ik weet dat een paard overal veel gevoeliger is. Als er een vlieg op ze zit voelen ze dat ook. Maar vertrouwen krijgt eerder een knauw als je als een malle eppo staat te zwaaien en te sissen dan als je ze een por geeft waarbij je even duidelijk maakt dat het not done is en jij not amused bent. Vertrouwen krijgt ene deuk wanneer je een flinke smakkerd uitdeelt die nergens op gebaseerd is. Als ik bv zou doen wat jij nu aangeeft, zegt mijn 10 jarige ( die kan sowieso wel wat hebben ) whahahahahahahaha grapjas.. en mijn jonge ding die stuitert gelijk de andere kant op. Terwijl als ik ze ene por geef zo van joh, let s op, effe luisteren, is er niks aan de hand. Staan ze braaf en doen ze wat ik vraag. Ga dat niet in 6voud indienen hoor :p

En ik ga toch geen minuut aan een been staan te trekken, hij kan dat been geven, hij kon het voorheen ook, dan ga ik toch niet in discussie lichamelijk gezien met iets wat meer kracht heeft in zijn linkeroor dan jij en ik bij elkaar?

En achterwaarts gaan.. dat gebruik ik alleen wanneer hij me voorbij denkt te kunnen lopen. Als ik dat iedere keer moet doen wanneer hij stout wil zijn, dan moet ik de boer vragen of het gangpad met een kilometer verlengd kan worden :)

Stil staan is stil staan, loopt hij een andere kant op krijgt hij een HE plus een rukje aan zijn touw. Voetje is voetje, niet voetje geven is een elleboog in zijn buik, de krabber indien die dichterbij is, en bijten staat gelijk aan een hele rake klap want dat gaat echt niet gebeuren. Wilde mijn jonge ding nog wel eens doen, was met 2 petsen afgelopen. Ben daar duidelijk en direct in. En dan hoef ik het daarna nooit meer te doen en hij vindt me nog steeds super want hij loopt bij voorkeur liever in me dan naast me. Wil graag voor me werken en geniet van alle positieve aandacht die hij krijgt.

Stout is gewoon een correctie en negeren. Braaf is een klopje en lieve woordjes. Doet het super bij mijn paarden in ieder geval.