Uitbreker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:33

Jessix schreef:
Toch maar kijken of je een paard kan vinden waar het wel mee klikt. Het klinkt wellicht heel simpel, maar ik heb mijn paarden op die manier wel bij elkaar gezocht, kijkend naar de karakters. Dat gaat prima en ze zijn allemaal hengst.

Het is ook niet zo dat het niet klikt, ik heb hem ook uitgekozen op karakter en we passen perfect bij elkaar. ik hoef maar aan iets te denken en hij weet al wat ik wil. Alleen hij breekt uit de paddock als ik hem daar in zet.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:36

tjah, niet willen verhuizen, geen ander/hoger draad kunnen spannen omdat het een stal is waar jij niks te zeggen hebt, paarden niet bij elkaar kunnen zetten... weet niet wat je dan wil met dit topic maar denk dat we bar weinig voor je kunnen bedenken. ik heb een koeienstroom apparaat en moet zeggen dat je eigen kaken daarvan op elkaar klappen als je die per ongeluk aanraakt, zou de enige optie zijn, maar dan moet hij wel een keer een goede opdonder krijgen, want eroverheen merkt hij er niks van, hij moet er respect voor krijgen.
ik vind 500 ook asociaal hoog voor een shet, waarom zou je dit bij moeten leggen als je een stal van 5 x 6 hebt??? daar kan er met gemak nog 1 bij, 2 of 3 zou ook nog kunnen met dat oppervlak... dat beetje extra hooi zou ik wel heel zielig vinden om je daar zoveel voor bij te laten betalen. als het mijn stal was had je hem er zo bij mogen zetten, of misschien HOOGUIT 50 euro extra voor de "plek"en eten.
zou me echt opgelicht voelen zo duur te stallen, maar niets te zeggen te hebben over mijn eigen paard + geen weidegang maar dat is inderdaad jouw eigen keuze

Danique15

Re: Uitbreker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:43

Klopt nu ik alles zo lees zie ik ook dat niemand mij eigenlijk kan helpen.
ja het is een dure stal maar ik doe ook mee aan TTC en dat zit daar bij inbegrepen. hahaha ja de shetlanders mochten wel bij elkaar maar mijn paard niet. alleen de shetlanders zijn nu weg omdat mijn zusje er te groot voor werd. het is inderdaad mijn eigen keuze en de stroom staat al erg hoog ik heb het gecheckt en wij hebben ook die koeienstroom. Ja verhuizen zou ik wel heel dramatisch vinden en dat zou ik ook niet willen.
Hij heeft nergens problemen mee en geniet volop van zijn stal uitzicht op het park/bos alle andere paarden voorbij zien gaan en zelf natuurlijk ook lekker vaak het bos in, springen en wedstrijden.
hij hoeft ook helemaal niet de paddock in want het is niet zo dat hij daar echt gelukkig van wordt (natuurlijk ook niet verdrietig maar hij vindt het oke).

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:53

Even voor de duidelijkheid, het is geen probleem paard of ik geef hem geen sociaal contact.
het is alleen als er een ander paard weg is en hij alleen is wil hij terug naar zijn "kudde" zo als hij dat ziet.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:55

Danique15 schreef:
hij hoeft ook helemaal niet de paddock in want het is niet zo dat hij daar echt gelukkig van wordt (natuurlijk ook niet verdrietig maar hij vindt het oke).

wellicht zit daar het hele probleem ;) als hij het daar niet naar zijn zin heeft, of zelfs angst, dan gaat hij er misschien alles aan doen om zichzelf uit die positie te bevrijden. heeft hij geen verlatingsangst? dat hij zich in zijn box tussen 4 muren veilig voelt, maar op de paddock teveel "vrijheid"
misschien dat hij straks als hij helemaal hengst af is wel rustig hierop gaat reageren. voor nu zou ik hem dan lekker op stal laten, maar voldoende beweging geven om ongelukken en blesures te voorkomen

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:57

Bedankt eindelijk een goed antwoord! :)
dat zou het best kunnen zijn. hij wilt niet ergens van weg. hij heeft ook problemen met het bos in gaan of het terrein te verlaten. (alleen of met anderen) behalve met mennen want dan ziet hij minder door het hoofdstel. Hij is niet bang maar wilt gewoon niet weg van zijn plek
Heel erg bedankt

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:16

kijk dan kun je daar met hem aan gaan werken :D
als hij inderdaad ook moeilijk zijn vertrouwde omgeving verlaat, dan zal dit op de paddock ook het probleem zijn. hij is dan de controle kwijt en voelt zich misschien op zichzelf aangewezen.
met mennen moet hij op jou vertrouwen, want zelf ziet hij het niet goed, dus die basis zit er goed in, dat is fijn om op verder te kunnen.
ga eens trainen met hem op de paddock, zet hem er 1 minuut in, haal hem er weer uit, en belonen. gaat hij gek doen dan wachten tot hij rustig is, dan halster aanklikken en eruit, zijn vervelende gedrag totaal negeren, als je hem erin steunt laat jij hem zien dat het inderdaad heel eng is.
gaat het goed dan steeds een minuut opbouwen. eerst op een afstandje erbij blijven, en na een paar keer je heel even terugtrekken naar de stal of gewoon ergens waar hij je niet ziet. dan na een minuut weer erheen lopen, heel rustig alsof het heel normaal is allemaal, touw eraan en naar stal.
hij moet erop vertrouwen dat hij niet achtergelaten word en je altijd weer terugkomt, het kost tijd maar dan heb je wat.
ik heb precies dit gehad met mijn 2 dames, als ik met 1 ging rijden, werkte de ander zich in het zweet. ook op deze manier opgebouwd. steeds iets verder weg, maar ook snel weer terug.
nu kan ik een uur op buitenrit en word ze alleen gek bij het aanzocht van een terugkerend maatje, maar ondertussen staat ze nu gewoon te grazen, wetende dat haar maatje zeker weer terugkomt. geef hem ook afleiding op de paddock, een pluk hooi, een bal ( evt een bal met snoepjes erin), maar dus wel steeds terug blijven keren na een paar minuten tot het normaal is voor hem om daar te staan. pas dan kun je uitbreiden met hem "alleen "buiten zetten zonder andere paarden in de omgeving.
succes

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:06

Danique15 schreef:
Mijn paard staat in een stal van 5 bij 6 en ik zet hem elke dag even in de paddock. Ja ik betaal veel daar voor maar het is gewoon op mijn manege waar ik al jaren rij. het is 2 minuten fietsen en voor de rest wil ik niet ver rijden voor mijn paard (niet voor mijzelf omdat ik dan moet fietsen, want dat vind ik geen punt.), maar omdat ik nu alle tijd en aandacht aan hem kan besteden.
En ik doe ook mee aan het TTC en dat is ook meteen dichtbij.
Ik ga niet van stal veranderen omdat mijn paard geen weide heeft, en ik ga daar ook niet voor verhuizen. Iedereen hier heeft geen weide alleen in de zomer neem ik mijn paard mee naar Frankrijk voor 2,5 maand. mijn paard kan gewoon paard zijn en ik laat hem ook gewoon los in de bak in het park/bos bij ons om de hoek maar ik heb gewoon geen weide voor hem.
ps. dit gaat ook wel van het hoofdonderwerp af.

Nou dan heb ik het toch beter gedaan denk ik.
Mijn ruin heeft per 1/9 een box van 4 bij 6 ( is bijna 1.80), mijn andere paard schuift dan door naar een box van 4 bij 4. ( is net 1.60). En weidegang EN vriendjes en kwaliteit van leven.
En mijn paarden gaan ook mee op vakantie, die eer is niet alleen aan jouw paard. En dan heb ik OOK eisen aan het vakantieadres, wei is altijd mijn eerste punt.

Mijn paarden krijgen 2 maal per dag voldoende tijd en aandacht, en verder staan ze buiten.

Een paard kan toch geen paard zijn als je hem in een paddock neerzet of af en toe 's het park laat zien of een rondje in de bak laat rennen?? En wellicht zit daar je probleem ook wel. Paard is misschien niet geschikt voor het steriele leven dat je hem geeft. Je staat dus duidelijk op de Jockey club. Maar wat ik al zei, voor jouw gerief. Ik lees ik ik ik... Maar goed.. als jij dit zo wil, moet je ook maar niet zeuren dat je paard een signaal afgeeft want luisteren doe je toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:09

Je hebt wel echt overal een antwoord voor he TS?

Mag ik even zo vrij zijn om te zeggen dat ik je ontzettend laks en makkelijk vind?
Omdat JIJ niet langer dan 2 minuten wil fietsen (omdat je "meer tijd wil besteden aan je paard") moet je paard maar in z'n box blijven staan. Hoe groot die stal ook is, denk je niet dat je paard ook frisse lucht wil, een sprintje wil trekken en grasjes wil eten?
Nee, een park of een bos is niet hetzelfde; of ga jij met je paard aan de hand meerennen? Heb je zeker hele snelle beentjes dan door al dat fietsen?

Ik zeg niet dat je uren moet gaan fietsen voor je paard, maar als ik naar m'n pony ga op de fiets dan ben k ook met een beetje pech (lees: de brug open) een half uur onderweg. En ja, dat is dan heel jammer. En even ter informatie; mijn pony staat ook in een aardig grote box en kan daar ook flink wat rondjes in lopen. En ja, ik kan ook met d'r naar een parkje/bosje en dat doe ik ook regelmatig, maar er gaat niks boven een weitje waar ze even wat gras uit kan halen.

Een mooie stal is heel erg leuk (want ik heb inmiddels wel een idee waar je staat) maar sorry dat ik het zeg, je bent gewoon een van de verwende meisjes daarzo die na jaren rijden een eigen paard heeft gekregen, en maar klakkeloos doet wat de rest ook daar doet onder het mom ' dat is normaal ' en dat vind ik heel erg jammer.
Dat jouw paard uitbreekt is van hem niks meer dan een teken dat ie misschien OOK wel even met een ander paard wil spelen, los wil staan, kriebelen et cetera.
Ik heb ook op een grote manege gestaan met m'n pony, ook geen wei, kon amper los staan daar, maar waren mooie faciliteiten en mooie lesgelegenheden en heeeel veel wedstrijden waar ik kon aansluiten.
Maar wat heb ik aan lessen als ik een pony heb die knettergek word? Helemaal niks toch?

Weet niet of jij wil wachten tot jouw paard knetter wordt van het niet los kunnen staan, maar je hebt een andalusier? Dat is geen enorm klein ding, ook geen heel slap ding qua spieren en ik zou daar dus echt niet op willen wachten tot DIE een keer helemaal waus wordt en er met je vandoor gaat; dat wil ik met mijn kleine 1.46 model geeneens en snap ook niet dat jij dat risico wel wilt nemen. Alleen omdat JIJ dan niet verder hoeft te fietsen (of heeft het toch andere redenen.. iets met aanzien van paps en mams omdat JIJ op de hele dure manege staat.. )

Ik zeg niet dat je hem dag en nacht buiten moet zetten maar als je je ook maar iets meer had verdiept in paarden en hun doen en laten (en hoeveel ze eigenlijk op een dag moeten en willen lopen) snap je zelf ook wel dat dit geen doen is.. En aangezien hij dus uitbreekt (er doorheen gaat EN eroverheen gaat) vraag ik me af hoe lang jij wil wachten tot hij een keer door JOU heen gaat.. Met alle gevolgen van dien. Aangezien je op een manege staat met je paard zullen daar ook wel kinderen rondlopen of mensen die niks met paarden hebben maar leuk naar hun dochter komen kijken die aan het rijden is.
Leuk als er dan een geschifte andalusier op hun af komt gedonderd die JIJ niet bij je hebt kunnen houden omdat JIJ niet ver wil fietsen.

Maar als jij maar een verwarmde reet hebt in de winter en in je talenten trainings centrum kan blijven rijden he.. Want stel je voor dat je eens een keer door de regen gaat en stel je voor dat je een keer aan de top probeert te komen door gewoon te rijden en door een team te vormen met je paard en daarbij ook inspeelt op de behoeften van je paard en je dus voor jezelf dus even een heeeel klein stapje terug gaat..

Stel je voor zeg.. Dat zou echt social suicide zijn want oh het is zo'n mooie luxe manege! En je wil er maar al te graag over praten hoe duur je manege wel niet is.. Nou het is maar waar je blij mee bent.. Hoop dat je trots bent op je paardje, en vooral heel trots bent op jezelf.. Maar als paarden nou echt eens konden praten (want z'n lichaamstaal en z'n signalen heb jij toch dikke scheit aan) dan denk ik dat je echt het meest ongelukkige meisje van je mooie manege zou zijn geweest.

Succes d'rmee, tips ga ik je niet geven want je wimpelt toch alles af. En er zijn meerdere maneges in rotterdam waar je ook goed kunt rijden met prachtige faciliteiten, die ook heel veel geld kosten en waar je paard WEL gewoon buiten komt.. Verliezen jij en je ouders geen aanzien en heeft je paard ook nog wat aan z'n dag.

Succes d'rmee.

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 08:11

Ik wil hier geen probleem van maken. Mijn paard staat 1 Xper jaar 2 maanden op de wei en 1 X 3 wekenen hij is veel gelukkiger als hij in een box staat. Hij houd van zijn leven zo. Een wei vind hij oke maar hij wordt er niet gelukkig van en dat merk ik. Maar als ik weg ben voor iets dan wordt hij toch gereden en ik vind 1 keertje per dag te weinig dus gaat hij toch de paddock in.
Hij zal nooit iemand aan rijden ofzo hoe jij dit zegt.
Het is een schat van een paard en hij is blij hoe hij nu leeft hij hoeft geen grote weide maar dat geef ik hem toch wel een tijdje.

Ik wil er niet over praten hoe duur het is want dat maakt mij niks uit! Ik heb er gewoon veel voor over om mijn paard gelukkig en dicht bij mij te houden. En hij is nu gelukkig.

Mij maakt het niet uit hoe ver ik moet fietsen voor mijn paard alleen dan voel je je toch minder verbonden en kan je in de avond ook niet nog snel even een knuffel geven. Sorry maar ik wil alle aandacht aan mijn paard geven en dat kan niet als ik een half uur moet fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:19

Kan jij met paarden praten dan? Sorry maar ik heb het idee dat jij vast zit in je eigen (penny)bubbel. In eerdere berichten heb je ook geschreven dat je paard z'n concentratie niet bij het werk kan houden op het moment dat je met VD bezig bent (maar 1 bericht later schrijf je wel dat je shows doet met hem). Hoe zou dat nou komen? Niet omdat je paard zo duf en afgestompt is van de wei en van het spelen :')
En als een paard OVER de paddock heen springt en dan in blinde paniek er vandoor gaat, dan gaat hij echt niet ineens stoppen voor een auto omdat jij zo'n geweldige band met hem hebt.
En als jij een half uur fietst heb je nog heeeeel veel tijd voor je paard hoor.. Weet niet wat jij verstaat onder alle aandacht, maar ik ga geen hele dagen op stal hangen om m'n paard eruit te halen zodat ie genoeg eruit is en z'n aandacht heeft; dan is er duidelijk wat mis met de stalling waar hij zich bevindt. Ik blijf erbij, een paard moet naar buiten, z'n benen kunnen strekken. En dat is iets meer dan een uurtje rijden en eventjes los in de paddock.
Want nogmaals, ga jij met je paard meerennen dan in het park? Laat jij je paard zomaar los in het park? Mag ie dan lekker uit z'n stekker gaan en dat uren blijven doen? Nu in de zomer hebben al die beesten het warm en zullen ze niet hele dagen door rennen.. Maar geef zo'n paard in de winter een beetje ruimte en er komt echt wel wat gekkigheid los.
En tevens vind ik het TTC argument ook loos.. Aangezien je daar al niet voor geselecteerd bent aangezien dat allemaal online te vinden is :Y)
En dan nog, je hebt ook nog allerlei andere "talent trainings centra" waar je je voor kan kwalificeren, wat gewoon vanaf je EIGEN stal kan zodat je paard toch nog naar buiten kan.... En daar hoef je geeneens uren voor te fietsen! En al zou je wel een half uur moeten fietsen.. Ga je niet dood aan hoor.. Blijf je lekker fit van en ja, je paard krijgt nog alle aandacht van de wereld..

Maar goed.. Je bent ontzettend overtuigd van je eigen gelijk.. En ik hoop voor jou dat je paard inderdaad nooit nog een keer uitbreekt en dan dus WEL schade aanricht.. En ik hoop voor je paard dat je een keer zinnen komt en erachter komt dat een paard niet blij en gelukkig is door 23/7 op een stal te staan omdat jij dan niet zo ver hoeft te fietsen..

Edit; en je wil hier geen probleem van maken? Je HEBT al een probleem.. Je hebt een paard dat uit de paddock breekt, en je paard heeft een eigenaresse die hier niet mee om kan gaan..

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 08:24

Paarden zijn ook geen perfecte dieren elk paard heeft wel wat en ik probeer hem daar bij te helpen. Daarom ben ik dit forum begonnen. En ik doe mee met een ander soort ttc maar zo heet het wel. (vandaar de verwarring).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:33

Je probeert hem te helpen maar bijna alles wat gezegd wordt wimpel je af onder het mom van "mijn paard is gelukkig" en voelt zich prettiger op de stal.

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 12:19

Ik wil hem wel helpen en ik ben blij met alle tips. Alle tips zijn ook handig en zullen vast werken maar niet bij mij, waar ik sta enzovoort

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:30

Danique15 schreef:
Ik wil hem wel helpen en ik ben blij met alle tips. Alle tips zijn ook handig en zullen vast werken maar niet bij mij, waar ik sta enzovoort

En dat heet nou struisvogelpolitiek. je kop in het zand steken en hopen dat het goed komt.

Er is geen dier wat 23 uur per dag in een box wil staan. Paarden moeten lopen, bewegen en nee niet alleen in een bult zand en nee niet alleen aan de lijn en ZEKER niet los in een park waar de schade niet te overzien is. Overigens, ben jij op de hoote van verzekeringen? Een onaangeleid paard wat schade maakt moeten je ouders zelf betalen. Nie zo handig nie.

Dieren die in het werk staan moeten ook kunnen ontspannen, kunnen overdenken waar ze mee bezig zijn. Mijn paarden en menig ander paard hier op Bokt krijgt per jaar een aantal weken rust, om te kunnen bijkomen van alles wat ze leren, om dat weg te kunnen zetten, om te kunnen verwerken, om ze fris en vrolijk te houden. Ik heb serieus medelijden met jouw dier.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:31

Danique15 schreef:
Paarden zijn ook geen perfecte dieren elk paard heeft wel wat en ik probeer hem daar bij te helpen. Daarom ben ik dit forum begonnen. En ik doe mee met een ander soort ttc maar zo heet het wel. (vandaar de verwarring).

Lieve schat. je kan toch nooit een vervanging zijn voor een ander paard?

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 12:33

Ik probeer toch juist hulp te zoeken. Ik laat hem neit zomaar los in een park! Mijn dier doet dat toch ook. En hij is er niet maar een uur per dag uit. Veel meer. Maar dan niet zo veel dat ik teveel met hem doe

Ik ben ook geen vervaning alleen hij staat niet op een wei. Gewoon in stallen met andere paarden en ik laat hem ook wel los in de bak met andere paarden.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-11-12 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:38

En hoe kan hij gewoon paard zijn dan? Wat is het dat jij vind dat hij op en top paard kan zijn?

Geef me maar eens 3 voorbeelden..

Of de dagindeling van jouw dier.

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 12:42

Ik weet hij heeft geen weide maar als ik hem wel opeen weide zet met andere paarden dan merk ik gewoon dat hij achteruit gaat.

Ik doe hem gewoon elke dag in de molen of paddock rij 2 x of binnen of buiten of een bosrit. Hij ment ook 4 x per week en ik ga springlessen doen want dat vind hij ook super leuk. Voor de rest ook vaak clinics. Om dichter bij je paard te komen, springen, dressuur enzovoort. En natuurlijk lekker wassen, poetsen, knuffelen en veel liefde geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:09

Danique15 schreef:
Ik weet hij heeft geen weide maar als ik hem wel opeen weide zet met andere paarden dan merk ik gewoon dat hij achteruit gaat.

Ik doe hem gewoon elke dag in de molen of paddock rij 2 x of binnen of buiten of een bosrit. Hij ment ook 4 x per week en ik ga springlessen doen want dat vind hij ook super leuk. Voor de rest ook vaak clinics. Om dichter bij je paard te komen, springen, dressuur enzovoort. En natuurlijk lekker wassen, poetsen, knuffelen en veel liefde geven.

In wat voor opzicht achteruit? Problemen met het gras of is hij zo hyper de vrolijk aan het spelen dat hij geen tijd neemt om genoeg te eten?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:50

Hou er ook rekening mee dat hij pas sinds kort ruin is, en de keren dat je het eventueel wel hebt geprobeerd er wellicht onrust/drukte is geweest. Waarschijnlijk ook niet heel vaak of niet continu geprobeerd en een kudde vormen gaat wel eens wat weken overheen.

Paarden in de juiste kudde hebben gewoon het contact nodig, zonder menselijk toeziend oog. Die moeten kunnen spelen, grazen, soms een robbertje stoeien en een sprint trekken wanneer het hun uitkomt ipv een roffel op een bakrand. Ik weet wel hoe dat gaat, heb ook op zo'n stal gestaan. Paarden lopen in de natuur ook niet in een afgezet stuk van 20 bij 40, of als ze mazzel hebben met 1 ander paard in een 20 x 60 bak.

maar als ik het goed begrijp dan mag jouw paard:
- 30 minuten een rondje lopen in een stapmolen
- 2 keer per dag een zadel op zijn rug
- 4 keer per week de kar trekken
- en je gaat er nog springlessen bij doen want dat vindt hij leuk?
- en vaak clinics..

dus we mogen er van uit gaan dat hij geen rustdagen heeft, die zijn niet in te passen in een schema als dit.

Mag ik je er even op wijzen dat je dichter bij je paard komt door hem uit de molen te halen en dan maar gewoon zelf dat half uur te wandelen? Rechte stukken met aan de hand draven zijn vele malen leuker dan dom rondjes lopen in een molen. Weet niet of je er zelf wel 's in hebt gelopen? Is oersaai.

Mijn paard doe ik een enorm plezier met springen, maar ga ik niet in een regime doen omdat dat niet nodig is. Afwisselend werk plus wei plus rustdagen vinden ze super.

Ik zie nergens het stukje lol met je knol, of ipv stapmolen een stukje longeerwerk aan een halstertje, lekker ontspannen kunnen sloffen en een flinke bok eruit kunnen gooien. Mijn paarden wachten echt op de gekke geluidjes en dan gaan ze helemaal af.. en dat mag, dat moet zelfs, effe gek doen is voor iedereen leuk, ook voor een paard.

Nogmaals, ik zie alleen IK IK IK.. nergens iets wat ook maar ontspannend en leuk is voor je dier. Alles is werk, en dan ook echt alles. Mens zo kan jij niet leven, zo kan hij zeker niet leven.

Een paard wat alleen maar moet werken, en geen ontspanning krijgt, gaat uiteindelijk verzet tonen, ik hoop dat je die signalen op tijd zal zien en het niet zal afschuiven op gemeenheid van je dier. Al ben ik er bang voor want hij is er duidelijk voor jouw ontspanning, je slaat alleen het stukje ontspanning voor hem over. Het is een dier, geen voorwerp.

En verder, ik knuffel mijn paarden ook, poets ze zeker niet iedere dag, vind het best als er 10 kilo modder op zit op een vrije dag, wassen doe ik alleen als ze ranzig bezweet zijn, en sowieso niet in de winter. dan spons ik snel de zadelplek en verder doe ik er niks aan. En guess what, als ik aan kom op stal en ze staat nog binnen, dan staan ze te knikken en te knorren naar me, als ze op het land staan en ik roep ze komen ze in een galopje naar me toe. En waarom, omdat ik zoveel van ze hou, dat ik ze ook geef wat in hun belang is, en niet alleen in het mijne.

Liefde is ook geven, niet alleen maar nemen.

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:03

Hij heeft ook gewoon een rustdag alleen het ging om het actieve niet het minder actieve. Ik longeer hem ook soms met soms zonder longeertouw dan gaat hij heerlijk uit zijn dak. Ik geef super veel liefde vandaar dat ik ook niet wil dat hij verder weg staat. Ik doe alleen wat hij leuk vind en een wij hoort daar niet bij. Nee ik ben geen paardenfluisteraar alleen hij wil er gewoon altijd meteen uit en hij is dan heel saai enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:07

Citaat:
Nee ik ben geen paardenfluisteraar alleen hij wil er gewoon altijd meteen uit

Ja gek he? Beest staat 23/7 op stal.. Dan wil de mijne er ook heeeeel graag uit.. Halloo.. Gaat er geen lampie bij je branden slimmerik..

edit: en soms zijn paarden heel saai ja. Het zijn geen reusachtige monsters die je iedere dag moet willen temmen.. soms is een paard gewoon een paard.. Sommige (jij bijvoorbeeld en ongetwijfeld meer van je manege) vinden dat saai...anderen (ik en met mij veel anderen) vinden juist dat saaie ontzettend mooi om te zien.. Maar ja.. wat voor het paard tof is.. dat maakt niet zo veel uit he.. als ie maar niet saai is 8)7

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:09

Ik heb het over de weide dat hij dat niet fijn vind. En hij staat niet zo lamg op stal en ik ben slim hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:11

en hoe weet jij dat ie er meteen uit wil? Staat ie in z'n eentje? Ja dan zou ik er ook graag uitwillen..

edit: maarja je blijft je kop in het zand steken.. Alles wat aan wordt gedragen is niet zo, kan niet, wil je paard niet, of kan niet omdat je dan niet genoeg liefde aan je paard kan geven.. Nogmaals, ik hoop van harte dat je paard niet een keer over een kind heen dondert ofzo wanneer hij weer dik 1.75 springt over de omheining heen... Want dat is normaal en dat doet je paard ongetwijfeld uit liefde voor jou..

sterkte ermee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-12 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt