fout gechipt, groot probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: fout gechipt, groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:16

Mijn merrie met een missende chip is met 8 verschillende readers (van 5 verschillende types, door collega fokkers, de chipper, een keurmeester en de dierenarts) geprobeerd uit te lezen. Incl de reader van de chipper die de chip er in gestopt had (en toen wel werkte).
Bij mij betrof het een jaarling die die chip nog niet eens een vol jaar had.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:20

Dennis is zij ook op de foto gezet om de chip te zoeken?
Wat namelijk nog wel eens gebeurd als de DA het plekje waar de naald voor de chip is gezet niet even dichthoud dat de chip er weer uitvalt, dit kan zelfs nog een dag later gebeuren!
Gebeurd vrij veel met honden trouwens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:27

Of uit de naald gevallen voor het paard geprikt is.

Veel zo niet alle fouten zijn te wijten aan fouten/missers van mensen vwb het chippen van paarden, slordigheden etc.
Niet eerst controleren of een paard al een chip heeft
na het zetten van een chip niet na controleren met de reader
verouderde readers.
etc.

mevisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:39

wij hadden een hond waar de chip weg was. En die werd dus later in een achterpoot terug gevonden. En hij was toch echt in de nek gespoten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:39

TS, ik vermoed dat jouw DA drie jaar geleden nog een "oude" chipreader had waarmee hij de belgische chip niet kon uitlezen. Dan wordt er dus vanuit gegaan dat er geen chip in zit en wordt er een nieuwe geplaatst. In België is het verplichte chippen veel later ingevoerd, dus dat kan dan verklaren waarom er geen paspoort bij zit.
Lees maar eens dit artikel van december 2010: http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/7797/ ... belang.pdf .

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 10:36

Ze is van 2005.. Wanneer was chippen dan verplicht in belgie? Ze is op haar 3e, in 2008, gekocht door de vorige eigenbr, zadelmak gemaakt en een jaar later door mij gekocht. Omdat chippen toen verplicht was regelden zij de chip nog net voor we haar officieel kochten (daarom ook hun da)
Ze moet dan tussen 2005-2008 gechipt zijn, maar het lijkt me sterk dat de mensen waar ze oorspronkelijk vandaan komt zouden chippen toen het nog niet verplicht was.
Voor zover ik weet waren het mensen die een bende paarden hadden, kochten en verkochten en er alleen maar geld uit w wilden halen, en niks om de paarden gaven

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:46

Kennelijk zijn ze er in België ook al een tijd mee bezig geweest om het verplicht te stellen, zie: http://www.steigeren.be/index.php?topic=904.0 . Uiteindelijk is de echte verplichting daar pas ingegaan op 31 december 2009.
Maar zo te lezen is het dus wel al langere tijd zo geweest dat men dacht dat het al verplicht werd. Aangezien er toen veel problemen waren metde instantie die die aanvragen etc. verwerkte kan het natuurlijk zo zijn dat jouw paard daar gechipt is en dat vervolgens die hele papierenhandel te lang op zich heeft laten wachten. Omdat die verplichting toen nog niet gold, is het paard waarschijnlijk met chip, maar zonder de bijbehorende papieren verhandeld.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:20

Mijn merrie is niet op de foto geweest. Chipper van het stamboek heeft haar afgenomen voor DNA en heeft haar opnieuw gechipt. Merrie is 2 maanden na het chippen wel nog gecontroleerd, toen deed hij het gewoon nog.
Ze was wel gechipt met een serie chips die niet door alle readers gepakt worden (daarom zijn er zo veel verschillende apparaten geprobeerd, heb alle aanwezige apparaten op de keuring gehad, en later nog die van mijn VA, 2 apparaten die eerder de chip wel goed gelezen hebben).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:04

Dennis, ik weet niet wanneer die merrie bij jou voor de eerste keer gechipt was, maar in dat pdf-artikel waar ik hierboven de link van had geplaatst staat dat er in het begin veel soorten chips werden gebruikt en dat er problemen waren met chips die niet meer uit te lezen waren. Waarschijnlijk heb je dus de eerste keer zo'n chip gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:39

Merrie is nu 3 jaar, dus 3 jaar geleden gechipt en 2 jaar terug op de keuring kwam ik er achter dat hij het niet deed. Dus redelijk 'recent'.
Uit die jaargang binnen ons stamboek zijn meer problemen, vooral met de kleine simpele readers. Stomme is dat mijn andere 2 veulens die op het zelfde moment gechipt zijn geen problemen hadden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:21

Dat is dan inderdaad nog best kort geleden geweest. Dan zal er toch iets mis zijn geweest met die ene chip, nou ja, gelukkig heb je het goed kunnen oplossen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:33

Merrie mocht op kop op de keuring, met een mooie premie en mijn eerste kopnummer ooit! Van een zelf gefokte merrie nog wel
Toen kon ik de ring uit omdat ze 'niet gechipt' was. Pas na DNA kon ze alsnog naar de nakeuring (4x zo duur om mee te doen en 2 uur enkele reis met de trailer), enkel voor een premie en niet meer voor een kopplaats of mee doen voor het kampioenschap. Heeft me dus flink extra geld en tijd gekost, en mijn kopnummer en deelname aan het jeugd kampioenschap.
Inmiddels worden dit soort gevallen onder voorbehoud van DNA gewoon gekeurd, als na DNA de afstamming niet blijkt te kloppen word je premie afgepakt, klopt het wel is er niets aan de hand.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:13

Hannepan schreef:
Ze is van 2005.. Wanneer was chippen dan verplicht in belgie? Ze is op haar 3e, in 2008, gekocht door de vorige eigenbr, zadelmak gemaakt en een jaar later door mij gekocht. Omdat chippen toen verplicht was regelden zij de chip nog net voor we haar officieel kochten (daarom ook hun da)
Ze moet dan tussen 2005-2008 gechipt zijn, maar het lijkt me sterk dat de mensen waar ze oorspronkelijk vandaan komt zouden chippen toen het nog niet verplicht was.
Voor zover ik weet waren het mensen die een bende paarden hadden, kochten en verkochten en er alleen maar geld uit w wilden halen, en niks om de paarden gaven

vermoed zo dat ze wel hebben laten chippen maar de administratie niet voltooid hebben, dat verklaard dat ze wel die chip heeft maar niet geregistreerd is.

vwb honden/katten/en andere dieren en wandelende transponders.
ook een hond kan een chip in zijn achtrerbeen hebben, daar wordt meestal een botfragment mee bedoeld, geen transponder.
Een reader heeft een redelijk bereik, echter is hiermee geen exacte plek te traceren waar een transponder zich bevind. Een transponder kan migreren, maar denk hierbij aan enkele centimeters.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:19

Dennis, dat is wel heel zuur dan. En heel vervelend dat ze dat bij jou niet hebben hersteld achteraf als ze de regels daardoor nu hebben aangepast.

Alane, dat denk ik ook.

TS, toch zou ik eens contact opnemen met de Belgische toestand waar ze de chips registreren, misschien wordt je dan nog wat wijzer.