) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:damden schreef:Hoi Ikke,
Dat jij die factsheets van rdw simpel vind... Als ik het lees, snap ik er met elke regel die ik lees er steeds minder van. Uitzondering dit, uitzondering dat....
Maar begrijp dat je voor een 2 paard trailer gewoon BE moet gaan halen, ook na 19 jan 2013...
Heb nu een 2 paards trailer, teruggekeurd zodat deze MTM 2 kilo onder ledig gewicht van mijn auto zit. Dus kan ik er nu 1 paard in vervoeren.
Als ik nu een dikke bak aanschaf, die meer mag trekken (zodat ik 2 paarden kan gaan laden), moet ik nog steeds BE halen?! Alleen als de combi onder 3500 blijft, heb ik geen BE nodig toch?
Trailer: 700 kg + 1 paard 600 + 1 paard 700 = 2000 kg. (max voor trailer is 2200 kg).
Dan niet ik op zoek naar een auto van 1500 kg (rijklaar gewicht), die 2000 kg zou mogen trekken.
Never nooit niet dat je zo een vind?!?! Of heb ik het mis???
Jawel, die auto bestaat (min of meer) namelijk de Land Rover Freelander 1Maar volgens mij mogen een aantal versies Nissan X-trail en Mitshubitshi Outlander het ook trekken. Wel opletten dat je de goede versie hebt.
Voor een tweepaards trailer heb je ALTIJD B-E nodig, ook in de nieuwe situatie na 19-01-2013. Het punt is dat 3500kg -2000kg maar 1500kg is en dat is het bruto gewicht, dus inkl het laadvermogen! Maar zelfs met de B+ versie (4250kg treingewicht) redt je het vrijwel niet: 4250-2000=2250kg voor de auto. Aan zo'n 600kg laadvermogen houdt je 1650kg voor de auto over........
) Arabesk schreef:Als je, zoals in mijn geval, geen KWPNkastelen hebt, maar arabjes van 450 kg, is er een hoop te knutselen aan laadvermogens van auto's en trailers. De eigenaren voor mij, van de trailer, hadden dat ding ook al terug laten keuren, ik vermoed ook vanwege een auto ervoor.
damden schreef:Hmmm, we hebben ff lopen zoeken...
We hebben een Land Rover Freelander 2.0 TD4 ES Hardback gevonden. Gegevens van RDW site:
Massa leeg voertuig: 1.515 kg
Toegestane maximum massa voertuig: 2.080 kg
Massa rijklaar: 1.615 kg
Maximum te trekken massa:
- ongeremd: 750 kg
- geremd: 2.000 kg
Dan kom ik totaal op (2000+1515): 3515 kg. In theorie zou ik dan de trailer van 700 kg kunnen beladen met 1300 aan paarden, en dan in totaal van auto + trailer + paarden op 15 kg boven het maximum van 3500 kg zitten (1515+700+1300). Keur ik de trailer dan terug, zodat ik max 1285 kg aan paarden kan laden, dan mag dat dan toch gewoon met rijbewijs B?
Of geldt hierbij de massa rijklaar? Dat scheelt 100 kg, dus dat zou dan max 1185 kg aan paarden moeten zijn.
Of maak ik hierbij een denkfout?
(jemig de pemig, t'is wel een gereken... en uitzoekwerk...)
Arabesk schreef:het laadvermogen van je auto kun je heel simpel laten terugkeuren
damden schreef:Arabesk schreef:het laadvermogen van je auto kun je heel simpel laten terugkeuren
okeeeehhh, nog meer rekenen dus. of gewoon E halen en je bent af van gereken en geregel. Kost alleen een paar duiten.
ikke schreef:Arabesk schreef:het laadvermogen van je auto kun je heel simpel laten terugkeuren
Je komt in bovenstaand voorbeeld 580kg te kort voor je B-rijbewijscombi. Leg eens uit hoe je dat gaat rechtbreien met slechts 565kg laadvermogen op de auto en geen marge op je trailer??
In tegenstelling tot jouw situatie, moet TS het met twee kastelen zien te rooien; dan zul je daar de consequenties van moeten nemen.
Vala schreef:Mijn auto weegt 1400 kg en mag 1600 kg trekken. Mijn 1,5 paardstrailer weegt op papier in totaal 1350 kg. Ik rij dus nu al zonder E want die heb ik niet nodig bij deze combinatie.
Ik zou wel iedereen aanraden die op pad wil gaan om eerst mee of onder begeleiding van iemand te rijden die ervaren is of een aantal lesjes te nemen bij een rijschool.
ikke schreef:Vala schreef:Mijn auto weegt 1400 kg en mag 1600 kg trekken. Mijn 1,5 paardstrailer weegt op papier in totaal 1350 kg. Ik rij dus nu al zonder E want die heb ik niet nodig bij deze combinatie.
Ik zou wel iedereen aanraden die op pad wil gaan om eerst mee of onder begeleiding van iemand te rijden die ervaren is of een aantal lesjes te nemen bij een rijschool.
En wat weegt je geladen trailer in werkelijkheid??
yvje86 schreef:Vala, wat jij zegt klopt volgens mij niet. Volgens mij is de regel zo dat je met een B rijbewijs een aanhanger mag trekken met een maximum laadgewicht van 750 kilo. Zie schema van CBR.
http://www.cbr.nl/1041.pp