Daar sta je dan.. Met je goede gedrag..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:53

Heb je al eens gevraagd wat hij bij de vorige eigenaresse gevoerd kreeg? En dat vergeleken met wat hij nu krijgt?

Drentel

Re: Daar sta je dan.. Met je goede gedrag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:58

Haha, ja dat is ook wel een grappig verhaal.. Hij was zo'n 40 kilo te zwaar.. Dus hij moest op dieet, hij kreeg van haar elke dag 2 keer een kilo basisbrok, 2 keer een halve emmer wortels, ruwvoer en een halve of hele dag op de wei.. Zijn dieet werd toen geen brokker en hooi meer, alleen nog de wortels.....
Hij is toen nog een maand bij haar gebleven omdat wij gingen verhuizen, en heb haar toen gezegd dat het misschien een goed idee was om de wortels niet meer te geven en wel hooi, dat is toen gebeurd.. Nu krijgt hij onbeperkt ruwvoer en gaat (ging eigenlijk) de hele dag op de wei..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:04

hij is vorig jaar oktober geruind?
dat is nog niet zo lang geleden en hij is dus 7 jaar lang hengst geweest.
klopthengt is hij niet en ik vind het heel herkenbaar gedrag.

over dekkende ruinen die vervelend doen zijn ontzettend veel topics te vinden,via de zoekfunctie kun je veel info vinden
:j .
zet hem niet meer bij merries maar in een ruinengroep ,ook geen merries in het land ernaast anders krijgt hij nog weer hengstenmanieren.

hij is nieuw,moet zijn plek nog veroveren en sommige dieren houden heel erg lang hengstengedrag.

mijn ruin is nu 20 en loopt bij andere ruinen.
zet ik hem in een weiland met merries dan gaat hij geheid lopen knokken om die merries zich toe te eigenen.
is vroeger getest op klophengst,maar uiteraard was hij dat niet.
is ook pas op 7 jarige leeftijd geruind en zeker de eerste 2 jaar heb ik mijn handen vol gehad aan hem omdat meneer dacht dat hij hengst was,hij dekte ook alles wat maar gedekt kon worden :+

en ook als je dan tussen dit soort paarden in loopt en er is wat en zo'n paard haalt uit dan heb je een schop te pakken,
dan hoefde het echt niet gericht te zijn op de stalhouder,maar misschien wel naar een ander paard.
heeft de stalhouder hem op dat moment wel goed op zijn plek gezet?
is wel belangrijk om te doen!

zorg er wel voor dat hij in een vaste groep komt te staan,daar worden ze zelf ook rustiger van dan groepen die steeds gewisseld worden.
eventueel kun je via je veearts bekijken of het een idee is om hem ene tijdje regumate te gaan geven.
dit reguleert d ehormonen en als hijd an relaxeder en rustiger is en beter zijn plek in de groep vind dan kun je daar misschien weer mee stoppen.

maar het is zeker herkenbaar hoor!
vorig jaar nog uit het niets gehad dat een 15 jarige ruin die altijd al bij ons op stal staat ineens bedenkt dat hij een merrie moet gaan dekken waar hij al jaren bij stond en toen was het hek ook van de dam.
we hebben beide paarden toen resoluut uit elkaar gehaalt en ze hebben nog weken naar elkaar lopen schreeuwen...
en dan echt zo ineens na jaren....echt heel maf.

maar overleg dus of regumate een idee is

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:34

We hebben hem inderdaad ook gescheiden nu, maar de enige mogelijkheid is dan hij buiten en de merries binnen of andersom.. Gelukkig staan deze merries pas op de wei en mogen deze nog geen hele dagen dus is het wel af te wisselen, maar dan nog blijft hij langs het hek rennen, tegen de draden aanlopen/duwen en roepen en blijft hij het dus in zijn kop houden. Maar vind het wel fijn dat hij naar buiten kan.
En nogmaals, hengstengedrag.. Oke, maar agressie tegen alles en iedereen vind ik te ver gaan..
Straks komt de veearts even kijken, en misschien inderdaad een idee om even met hem te overleggen over regumate. Zal het hem vragen straks.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:36

Als hij tegen de draden op kan duwen zit er weinig of geen stroom op.
Zet anders een apart apparaat op zijn wei, zodat er zeker stroom op staat en genoeg.
Ben benieuwd naar wat de da zegt.

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:48

Nou, dat dacht ik ook , dus even gevoeld, heb er nog steeds last van.. Als hij er tegen aankomt springen ook gewoon de vonken eraf.. Het interesseert m gewoon niet..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:49

Drentel schreef:
Nou, dat dacht ik ook , dus even gevoeld, heb er nog steeds last van.. Als hij er tegen aankomt springen ook gewoon de vonken eraf.. Het interesseert m gewoon niet..

Jeetje wat een gek dan, misschien vind hij het wel lekker.

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 11:16

Sja wie weet.. Ik moet zeggen dat ik er niet zo van genoten heb... De veearts vind het niet nodig om een bloedtest te doen (wat ik eigenlijk ook al verwachtte) er zitten netjes 2 littekens.. Maar even afwachten dan denk ik...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:20

Drentel schreef:
Sja wie weet.. Ik moet zeggen dat ik er niet zo van genoten heb... De veearts vind het niet nodig om een bloedtest te doen (wat ik eigenlijk ook al verwachtte) er zitten netjes 2 littekens.. Maar even afwachten dan denk ik...

Oke, maar ik vind zo'n bloedtest toch niet verkeerd om het toch na te kijken voor de zekerheid.
Ik zou alles zeker willen uitlsuiten.
Wat zei hij er verder van??

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:43

Misschien heb ik eroverheen gelezen hoor maar na hoeveel tijd begon zijn gedrag te escaleren? Ga dit zelf even na en bekijk dan of het eventueel mogelijk was dat het paard gesedeerd was toen jij ging kijken.
Is er bloed afgenomen tijdens de aankoopkeuring en is deze uberhaupt uitgevoerd?
Ik dacht in eerste instantie ook aan een klophengst, zeker in de mate hoe hij reageert.
Als hij geen klophengst is dan is hij waarschijnlijk gewoon heel dominant, en da's best lastig bewerken als hij dit tegen jou niet doet ;)

Overigens kunnen hengsten onder het zadel (met andere paarden in de bak) heel anders zijn dan aan de hand, en aan de hand ook weer heel anders dan los in het land. Mijn eerste pony was hengst, dus met ballen. Hij was in de omgang echt hondsbrutaal, maar onder het zadel kon ik er iedereen opzetten, zelfs beginners, dat zou ik zelfs nog gedurfd hebben met merrie's in de bak :) Pin je daar dus niet te veel aan vast :)
Andersom kan natuurlijk ook, onder het zadel den grootste klieren kunnen schaapmak aan de hand en in het land zijn :)

Ben benieuwd wat je DA ervan te zeggen heeft

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:06

Ik vind het niet zo vreemd hoor. Ik heb zoveel paarden gezien die totaal anders reageren op een andere plek, ongeacht geslacht.

Daarbij heb je een paard van 7 jaar wat het geheel niet gewend was om met andere paarden samen te staan. Ja, er naast ja, maar dat is wel even heel wat anders als daadwerkelijk in een kudde, laat staan een gemengde kudde. Er zijn al zat ruinen die dat niet aan kunnen terwijl ze als 1/2 jarige gecastreerd zijn.

Ik kan me heel goed voorstellen dat jouw ruin zich zo gedraagt na 7 jaar hengst te zijn geweest.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:06

Ik herken dit maar al te goed. Mijn hengst is een jaar geleden geruind en had ook gedekt.
Hij kan prima met ruinen en merries, maar moet niet bij ruinen staan die interesse tonen in de merries of zich dominant opstellen naar hem dan wordt het knokken.

Nu heeft mijn stalhoudster een kleine 2 maanden terug een pony ruin gekocht van net 5 jaar. De verkopers hebben aangeven dat hij in Januari geruind is, altijd in de opfok gestaan heeft met hengsten en ruinen, zonder merries.
Nou inmiddels geloven we geen woord meer van de verkoper en twijfelen ook of hij eventueel klophengst is of dat hij veel gedekt heeft. Hij ging bij de ruinen in de wei en de merries stonden aan de andere kant in hun paddock met best veel afstand. Hij ging direct door alle omheiningen heen waar toch een flinke klap stroom op stond om bij de merries te komen. Ook sprong hij diezelfde dag al op de spontaan hengstig geworden merrie. Een tijdje hem bij de merries gehad, maar de eigenaar van de merries kon niks meer met zijn paarden doen, want die kleine kwam dan door alle draden naar de poetsplaats toe.

Toen de merries maar bij de drie ruinen gezet waaronder bij mijn ruin en dat ging prima. Mijne gedroeg zich nog wel wat macho en claimde de merries, maar liet de andere 2 ruinen met rust want die hebben geen interesse in de merries. Toen gedacht we proberen die kleine ook te integreren in de hele kudde wie weet lukt dat. Nou die kleine gaf niet toe aan mijn ruin en dat werd een vol hengstengevecht met wonden als gevolg.
Nu staat de kleine man op stal er wordt wel met hem gewerkt natuurlijk, maar vrij buiten kan dus helaas niet. Daardoor heeft de stalhoudster besloten om hem te koop te zetten. Wel jammer dat het niet lukt, want het is een prachtige grullo Huzule pony die naar mensen gewoon lief is en van werken houdt.

De verkoper geeft geen gehoor meer en weigert ook te vertellen in welke kliniek hij gecastreerd is zodat we navraag kunnen doen of beide ballen zijn weggehaald. Zodra de veearts in de buurt is wordt zijn bloed in ieder geval onderzocht op hormonen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:12

Je zegt dat hij daar met 2 andere hengsten op stal stond. In de natuur dekken zwakkere hengsten ook niet. Wellicht was hij daar zwakker en werd zijn gedrag onderdrukt. Nu voelt hij zich ''de man'' en komt zijn natuurlijke drang weer boven.

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 13:54

Gelumkig heb ik de verkoopster wel te spreken gekregen alleen zegt ze zijn gedrag niet te kunnen verklaren. Zelf denk ik aan dat wat belle_boef zegt, altijd de laagste in rang geweest en probeert zich nu te laten gelden. De veearts zegt dat het bijna onmogeijk is dat het met het castreren te maken heeft.. Ik kijk het dus even aan deze week, hij gaat nu op een andere wei.. Mocht zijn gedrag niet veranderen nogmaals de veearts laten komen en een goed gesprek met de vorige eigenaresse denk ik.. Zij gaf namelijk als enige oplossing dat ik hem dan zelf maar moest verkopen..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:07

Ik heb er ook zo een staan, correct gecastreerd maar als er mijn merrie hengstig is dekt hij nog altijd, soort veilige seks voor paarden zeg maar 8)7 . Hij staat in een vaste kudde waar hij de baas is en dat gaat goed. Bij andere mensen gaat het goed zolang ze hem "respecteren", anders is hij regelrecht gevaarlijk maar aangezien het uitzonderlijk is dat er een ander aan hem komt valt ook dit goed mee.
Op buitenrit geeft het wel problemen omdat hij door zijn machogedrag al na een uurtje uitgeput is.
Het is een aanpassing geweest maar ik heb er veel plezier mee.

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:12

Oh, trouwens.. Dat hij gesedeerd was lijkt me geen optie, het begon pas na een maand en werd langzaam steeds erger..

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:58

Veearts zei verder trouwens nog dat het heel af en toe voorkomt dat ruinen niet of nauwelijks meer van dit gedrag afkomen, maar was het met me eens dat het erg heftig was en kon ook de omslag niet echt verklaren. Hij vond het voor een verandering van omgeving wel te erg. Daarnaast was het zo goed als onmogelijk dat er sprake was van hormonen..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:16

hmm... en wat ben je nu van plan? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:22

Ik denk toch gewoon van de verhuizing. De voormalig dekhengst hier op stal (die hier al stond toen hij nog actief dekte, natuurlijk gedaan en de laatste periode KI) weet prima dat de dames die hier staan niet voor 'eigen gebruik' zijn. Op vreemd terrein is dat anders, de onbekende dames wil hij graag imponeren. Hij heeft gelukkig juist door de dekdienst een andere routine voor dekken of voor trainen (poetsen/wassen voor vertrek bij het rijden, ander hoofdstel ed) en daardoor is hij goed handelbaar als ik hem direct na aankomst nog even verwittig dat het echt werken geblazen is, na de eerste entree is hij doorgaans gewoon heel braaf.

Er zijn best heel wat ruinen die hun hengstengedrag en impulsen houden, en ik denk dat je goed bezig bent door hem wat afzijdig te houden van de merries en hem streng en kordaat aan te pakken.
Ik verwacht dat hij als zijn plek in de rangorde echt gevonden is en iedereen blijft hem goed corrigeren in ongewenst gedrag, hij vanzelf wat zal kalmeren. Of hij ooit echt naast de merries kan, dat weet ik niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:32

Mijn vriendin heeft precies hetzelfde meegemaakt met haar vorige paard.
Ruin van 7 jaar, was eigenlijk de eerste weken heel braaf in de kudde.
Totdat er een merrie hengstig werd, toen werd hij ontzettend agressief naar de andere ruinen, heeft ze echt door het draad geslagen.
Hij dekte ook echt de merries, dat ging ook best lomp, mijn merrie had wonden op de rug.
Een ruintje had zelfs in één keer 3 hoefijzers eraf getrapt, zo in paniek is hij door het draad gevlogen. :oo
De vorige eigenaresse van het paard, herkende het gedrag van het paard totaal niet.

Toen is zij de ruin provarium breeding gaan geven, en de ruin is uit de kudde gehaald.
Hij stond toen samen met een oude pony merrie en dat ging wel goed.
Maar omdat hij ook bokte met rijden en helemaal niet zo makkelijk was, is hij na een paar maanden weer verkocht, dus of de provarium breeding op lange termijn geholpen zou hebben is niet bekend.
Die ruin is toen nog nagekeken of hij klophengst was, was niet zo.
De dierenarts zei, dat hij was 'getriggerd' door de hengstige merrie en toen is het gedrag begonnen en verergerd in de loop van de tijd.
Hij heeft zelfs nog hormonen gekregen van de dierenarts, maar tot op het moment dat hij verkocht was, kon hij niet meer in de kudde staan.

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 14:06

Hij staat nu in de wei met een trekpaard, tinker en 3 pony's (allemaal ruinen). Vooral het trekpaard heeft hem heel duidelijk gemaakt wie er op deze wei de baas is. Vanmiddag stond hij gezellig met de 3 shetjes te knuffelen en het leek goed te gaan.. Ik ben weer even opgelucht.. Wat er verder moet gebeuren.. Sja, zijn gedrag afwachten en nogmaals met de veearts overleggen hoe we dit gedrag eventueel zouden kunnen onderdrukken.
Verkopen denk ik (nog) niet aan, ik wil het graag proberen op te lossen, ben niet iemand die zomaar opgeeft, maar als het niet anders kan.. Dit paard heb ik niet gekocht en dit heb ik nooit voorzien.. Maar ja, aan de andere kant wil ik ook zo'n paard niet aan iemand anders verkopen.. Dan begint het hele verhaal weer opnieuw met verhuizing, nieuwe kudde, enz.. Doet het paard ook geen goed denk ik..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:11

heb je mijn vraag wel gelezen over de regumate?
overleg met je arts of dat een mogelijkheid is.
somskan dat best goed helpen

Drentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 14:24

Ja, sorry, heb ik gelezen.. Bedoelde ik ook met het overleggen met de veearts.. Misschien een goede optie, kan je iets meer vertellen over hoe het werkt? Weet alleen dat het wel eens bij merries gebruikt word..